tenen naar binnen, de eeuwige struggle van mij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 21:22

Melewel94 schreef:
MCE schreef:
meer aandacht voor de knie, voeten recht aan je paard kan alleen als je knie meewerkt, fysio kan u daarbij helpen

Het naar binnen staan van de knieën kan ook te maken hebben met hypermobiliteit. Omdat bij hypermobiliteit de banden en pezen te soepel zijn gaan de knieën naar binnen staan, of dat de voeten licht doorgezakt zijn. Soms kan een steunzool helpen

fysio heeft oefeningen om de pezen en banden te versterken

Een goede basis scheelt al veel qua balans en houding heb ik ervaren :) ik heb zelf platvoeten en hypermobiliteit in m'n enkels en x benen, draag geen zolen, maar toch heb ik het al aardig voor elkaar. Uiteraard is type paard en zadel ook een factor, maar bij de meeste zit ik toch aardig goed. :)

dank voor je reactie, het is inderdaad heel belangrijk ligt het zadel ook in de goede balans, het ene ga je op zitten en moet je zelf een houding zoeken en op het ander ga je zitten en zit je gelijk comfortabel.

alle succes en heel veel rijplezier

Anoniem

Re: tenen naar binnen, de eeuwige struggle van mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:31

Hier kun je ook jassen aan mijn tenen hangen, heel vervelend.
Ik probeer dit al jaren te corrigeren, het is wel iets verbeterd maar ze staan nog steeds wat naar buiten helaas.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:23

heeerlijk herkenbaar dit!
Toen ik nog op de manege reed heeft instructeur vaak genoeg eigenhandig mijn benen goed gelegd maar deed dan ook vrij snel gewoon pijn aan mn kniën dus he.
hakken naar buiten binnenkort maar eens proberen, heb me er wel beetje bij neergelegd inmiddels

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-20 21:31

Zou het ook nog invloed hebben hoe stevig je bovenbenen zijn? Als daar wat meer aan de binnenkant zit, dat het dan automatisch ook wat lastiger wordt om die binnenkant en knie mooi aan te laten sluiten?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 12:11

san4nie schreef:
Zou het ook nog invloed hebben hoe stevig je bovenbenen zijn? Als daar wat meer aan de binnenkant zit, dat het dan automatisch ook wat lastiger wordt om die binnenkant en knie mooi aan te laten sluiten?

Ja. De ene mens (vrouw) heeft van nature een wat ronder bovenbeen dan de andere. In sommige gevallen is er ook nog wel verbetering te halen door een paar kg's kwijt te raken. Maar dan nog zijn er dames met gewoon een gezond gewicht die stevige bovenbenen hebben. Ook zijn er amazones met lipoedeem waardoor de (boven)benen steviger zijn dan gemiddeld.
Hierdoor kan het feit zich voordoen dat bij een correct liggend been er toch nog ruimte is tussen zadel en knie.

Omdat vrouwen gemiddeld sowieso een wat ronder bovenbeen hebben tov van mannen is het belangrijk dat het zadel een smalle twist heeft. Hierdoor ontstaat meer ruimte om het bovenbeen op de juiste wijze aan te leggen.
Ook wat meer wrong kan dan helpen het bovenbeen in de juiste positie te houden.

Josje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 18:46

Een zadel heeft ook veel invloed op je zit dus waarschijnlijk ook op de manier hoe je benen in het zadel liggen. Misschien dat dat ook doorwerkt op je voeten?
Ik heb vrij lange benen waardoor ik niet in ieder zadel makkelijk kan zitten, dat zie je ook wel eens terug in mn beenligging en voeten.

Ik zou verder inderdaad zitlessen nemen, minder leren klemmen en meer leren zitten :)

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 19:22

Ik had dit probleem ook, totdat ik erop gewezen werd dat ik mijn bovenbeen niet goed had. Ik had die al te veel naar buiten gedraaid, waardoor het idd letterlijk niet mogelijk was om mijn tenen goed te goed.
Misschien heb je daar nog iets aan :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 12:43

f4bjheu schreef:
heeerlijk herkenbaar dit!
Toen ik nog op de manege reed heeft instructeur vaak genoeg eigenhandig mijn benen goed gelegd maar deed dan ook vrij snel gewoon pijn aan mn kniën dus he.

"Het moest niet mogen"!
WAT een knoeier.
(In de orun leert men nauwelijks iets over het menselijk lichaam, dus ik snap het wel en het is ergens ook niet de schuld van deze 1e persoon - blijft staan dat het een uitgesproken slechte zaak is!)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 13:01

Herkenbaar... hier ook X-benen dus "tenen naar binnen" is anatomisch vrijwel onmogelijk :')
Werken aan houding (goed door heupen bewegen, knieën aansluiten ipv benen draaien) heeft geholpen.
Het aanmeten van een passend zadel met aangemeten wrongen heeft ook heel erg geholpen, maar mijn tenen blijven altijd iets naar buiten.
Wel zorg ik er voor dat mijn paard er geen last van heeft... bijvoorbeeld dat ik niet onbedoeld met mijn sporen prik. Door mijn spoor iets anders te plaatsen maar ook door mijn hak goed af te laten hangen.
Vanaf de zijkant gezien lijkt dat wel door mijn naar buiten gedraaide onderbeen... maar wanneer je het van voren ziet, zie je dat er best veel ruimte tussen zit.
Let niet op de foto's (eerste buitenrit en clinic met het puppie hahaha :+ ) maar dat waren de enige recht van voren :')

Dus ja, natuurlijk zijn perfect rechte benen mooier met de tenen keurig rechtuit, maar is dit anatomisch mogelijk bij je eigen lichaam.
Wat mij betreft gaat het er vooral om dat je je hulpen goed kan geven en je je paard niet hindert.

Afbeelding

Afbeelding

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 11:15

Tenen naar buiten steken gaat vaak in combinatie met dat je je gehele onderbeen te ver naar voren steekt. Zit je recht;
Afbeelding

Dan is het op deze manier eigenlijk ongemakkelijk om je tenen naar buiten te steken.

Bij het naar buiten steken van je tenen heb je namelijk al niet de juiste balans en niet de juiste beugeldruk.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:26

Wat mij opvalt in de 2e foto van c_alsemgeest:
beide amazones kijken voor de kijker naar links,
beide tenen van het 'binnenbeen' zijn vrijwel parallel aan het paard,
beide 'buitenbenen' wijzen de tenen 'uit'.

Verder heeft de paardensport militaire wortels: wellicht is het vooral een verstandig advies ivm terreinritten door bossen enzo: niet blijven haken.