Paard bokt naar het been, alleen in de bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cera_D

Re: Paard bokt naar het been, alleen in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:05

Het verbaast me dat nog niemand de optie clickertraining heeft genoemd :+

Jolanda adelaar heeft hier recentelijk een hele goede video over gemaakt, net als Fenna van Hoefwijzer.

Zelf gebruik ik het voor mijn zeer flegmatische paard met een zeer sterke mening, door dit blijft hij gemotiveerd om zn best voor mij te doen.

Ik denk dat je heel veel winst kan behalen door alle bovenstaaande adviezen te combineren :j

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 16:50

Lastig dat jullie hier tegenaan lopen! Van mijn kant nog een vraagje, bokt hij op het moment dat je been geeft of doet hij het uit het niets? Zitten jullie al in draf/ galop op moment van de bok of zitten jullie in de overgang? Als hij het in de overgang doet en dus op het moment dat je been geeft, of als hij het in de galop doet op het moment dat je meer impuls wilt en dus been geeft, dan kan het als al het andere lichamelijke is uitgesloten een stuk gehoorzaamheid zijn.

Natuurlijk helpt het als een paard zijn werk leuk vindt en kunnen we soms helpen om het werk leuker/ afwisselender te maken, maar op het moment dat jij been geeft moet het paard wel een reactie naar voren tonen en niet als reactie naar jouw been trappen/ bokken. Wat kan helpen is om in de bak de dressuurhouding even los te laten, want de combinatie van dressuurhouding en aan het been lijkt voor nu nog te moeilijk, maar aan een langer teugeltje de reactie op je been te vragen. Een langer teugeltje zodat jij hem niet per ongeluk terug trekt op het moment dat hij voorwaarts wilt gaan. Probeer dus been te geven en een reactie naar voren te krijgen, heb je dit dan uitgebreid belonen. Geeft hij een bok, gewoon weer been geven. Probeer daar in door te zetten en consequent te zijn al is dat moeilijk als je het Wat spannend vind. Probeer te bedenken dat het paard jouw vraag “verkeerd beantwoord” want i.p.v. naar voren geeft hij eenbok, dus stel gewoon de vraag opnieuw en opnieuw tot je de goede reactie hebt. Doe dit niet eindeloos achter elkaar, maar als hij een paar goede reacties heeft gegeven op je been ga je gewoon alsnog buiten rijden (en dan evt daar de dresuurhouding meenemen zoals meer mensen hebben gezegd. Je kan dit eerst gewoon in stap oefenen, dan in de overgang van stap naar draf, dan in de draf zelf en pas als je er klaar voor bent en het wat beter voor elkaar hebt in galop. Dus dit uitsmeren over meerdere trainingen.

Verder ben ik het eens met het eerste bericht van midgie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 17:18

midgie schreef:
Popstra schreef:
Als ik mijn paard eens flink aan spoor Bokt hij ook puur omdat hij te lui is harder te lopen. Ik spoor dan nog eens harder want ben er niet van gediend. ( paard mankeerd overigens niks) dan loopt hij wel!

En of ze het leuk vinden of niet, het moet maar even. Verder kunnen ze 23 uur Vd dag lekker niks doen.

Dus dat ene uur dat hij met jou bezig is moet hij maar doen wat jij leuk vind?
Dat is wel erg dier onvriendelijk, je paard geeft duidelijk aan dat hij ergens moeten mee heeft,
Je paard is ook niet lui , je paard zal stijf zijn en uit balans, dan gaan veel paarden langzamer, wees daar blij mee want er zijn er ook die ervan door gaan,
Dus ja wat leert jou paard van harder aan sporen, volgens mij niks, ja dat hij zich nog meer moet afsluiten en volgende keer nog langzamer gaat ,ik zou zeggen ga werken aan jezelf en leer naar je paard te luisteren , leer je paard te trainen zodat hij zijn lichaam op de juiste manier mag en kan gebruiken , door grover te worden bereik je niks mee, ja jij hebt lol en voelt je geweldig om je paard zo hard te behandelen maar heeft je paard ook plezier,

Ik werk graag met mijn paarden samen , zodat ze trotser worden en beter in hun beweging met de ruiter op de rug en ook dat willen laten zien en voor je willen werken.

Als jij van je baas elke dag op je kop krijgt vind je dat ook niet leuk om daar naar toe te gaan en voor hem te werken toch?
och gaan we weer op deze toer? Altijd zo vriendelijk dit soort aantijgingen. Je kent mij niet en mijn paarden ook niet dus houd je commentaar lekker voor je.

SaraViavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:00

@popstra ben het met je eens hoor.. alsof wij een paard bewust gaan liggen treiteren.. Mijne heeft een topleven met ruimvoldoende voer, speelmaatjes, voldoende liefde, aandacht, borstelbeurten etc. en af en toe buitenritten of bosritten waar hij heerlijk van geniet, paard is gezond, heeft een aangemeten zadel, tandarts, hoefsmid, wormenküren etc en ja in de bak rijden vindt hij niet zo leuk, dus daar ligt hij wel eens lastig te doen. Dus volgens @midgie moeten we hem dat uurtje per dag maximaal maar besparen, want hij vindt het niet leuk.. uhu.... wou dat ik met m kon ruilen _/-\o_

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 15:39

Ja hier staan ze zoals altijd alweer de ganse dag op de wei na vanochtend 45 min getraind te hebben...
De stumperds.

AngelaKoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-20 17:56

Hihi
Wat een reacties! Heel fijn om verschillende opvattingen te zien.
Aan de ene kant denk ik ook, nou nou dat ene half uurtje in de bak, maar met zwepen en sporen los je het niet op denk ik.
Hij zal uiteindelijk wel gaan luisteren, maar ik wil zo graag een samenwerking bereiken.
Dat hij het ook echt leuk gaat vinden.
Grondwerk vindt hij namelijk super in de bak.
Ik ben van plan een andere weg in te slaan, geen dressuur meer, maar WE of western.
Even kijken wat ons het beste past

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 18:03

Als je buiten rijdt, galoppeer je dan vooral in rechte lijnen met eventueel flauwe bochten? Als dat zo is heeft hij misschien moeite met de korte lijnen en scherpe bochten in de bak. Ook de ondergrond kan heel anders zijn, misschien loopt hij niet graag in mul zand, of waar je bakbodem dan ook van is. Is het een binnen- of buitenbak? Maakt ook uit.
Voeg bij eventuele fysieke problemen een mindere motivatie, tsja, dan snap ik wel dat hij in de bak moeite heeft met galopperen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 09:21

AngelaKoek schreef:
Hihi
Wat een reacties! Heel fijn om verschillende opvattingen te zien.
Aan de ene kant denk ik ook, nou nou dat ene half uurtje in de bak, maar met zwepen en sporen los je het niet op denk ik.
Hij zal uiteindelijk wel gaan luisteren, maar ik wil zo graag een samenwerking bereiken.
Dat hij het ook echt leuk gaat vinden.
Grondwerk vindt hij namelijk super in de bak.
Ik ben van plan een andere weg in te slaan, geen dressuur meer, maar WE of western.
Even kijken wat ons het beste past

(Goed) dressuur rijden doe je ook niet met zwepen en sporen, dat draait juist om samenwerking en timing. De basis van goed western rijden en WE is hetzelfde als die van de dressuur.

Wat je ook doet, het is sowieso belangrijk om het leuk te maken voor een paard..hoe beter je rijdt, hoe leuker het wordt. Spelenderwijs rijden en leren is ook belangrijk om het leuk te houden, evenals afwisseling. :)