bettyvn schreef:Sadira schreef:Bij een paard dat flegmatiek is, is het ontzettend belangrijk heel consequent te zijn, en je hulpen ALTIJD opbouwend te geven, beginnend met een hele lichte hulp. Het is namelijk ontzettend makkelijk om erin verstrikt te raken dat je telkens je hulpen moet gaat escaleren, wat tot schoppen of veel tikken met de zweep leidt. Daarnaast is het ook belangrijk om te blijven belonen voor de kleine dingetjes, des te gemotiveerder zal het paard namelijk worden.
ik denk dat dit heel belangrijk is. mijn paard kan ook heel flegmatiek zijn, gewoon omdat zijn koppie er niet bij is. steeds strenger worden met zweep of spoor word hij alleen maar dwarser van. als hij er met zn koppie maar half bij is, en hij mist de eerste kleine hulp is hij heel boos als ik 2e keer harder in komt
ik ben echt uit mn confordzone gegaan met mijn paard. een keertje bitloos en zonder zadel rijden, en voelen hoe veel ik hem eigenlijk help om overeind te blijven, laat staat nog scherper maken. en hoewel ik echt super super super ben van het van been naar mn hand rijden, heb ik mijn paard echt gemotiveerd met echt even stilstaan en belonen als hij het goede antwoord geeft op mijn vraag. hij hielt een hele diagonaal middendraf op het achterbeen niet vol, en wilde het dan niet eens proberen. nu moet ik hem soms om op te starten met een halve lange zeide, of sommige moeilijkere dingen na 2 passen al even een pauzetje gunnen. het idee dat hij iedere keer op de rem zou mogen, zorgde er voor dat hij altijd zn achterhand in gedachte bleef houden. ook moet ik daarna iedere keer bij stap beginnen en zo weer opbouwen.
ik hoef wel echt mijn bekken te kantellen en paard staat stil, het is wel fijn als die rem niet gelijk een snok in zn mond is, maar dattie soms beetje uit elkaar valt vind ik dat mag kunnen.
bij jezelf nagaan dus of je er niet stiekem ergens een handrem op hebt zitten, en kijken hoe je je paard kunt motiveren om minder flegmatiek te zijn (kan per paard verschillen.) een lekkere buitenrit of balkjes wat breder leggen kunnen ook uitnodigen om beetje meer porrie er in te doen. een keertje zitles nemen kan ook inzichten brengen (als ik mn bekken vast zet vliegt mijn paard op de rem)
uiteindelijk denk ik nu, dat als je je paard op 2 pinken wilt kunnen rijden, je daar zelf mee moet beginnen. jij bent de verstandige van de 2, dus jij zal je moeten aanpassen.
Heel herkenbaar! De afwisseling houdt mijn paard actief. Dus ene dag naar t bos, andere dag springen en dressuurmatige oefeningen doen. Mijn paard is op 2 pinken te krijgen, dus je doet al snel te veel aan de voorkant.