Een betere ruiter/amazone worden, zonder te rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:21

Iriscope schreef:
Ik mag alles doen, inclusief rijden, mag alleen niet vallen :+
Heb mn neus recht laten zetten dus zolang die heelt moet ik even voorkomen dat er iets tegen aan butst zeg maar.
Dus ja, dan maar even niet rijden en braaf luisteren naar de dokter.

Suzanne F. contra schouderbinnenwaarts is gewoon schouderbinnenwaarts, maar naar buiten toe, zodat je paard in het begin niet van de hoefslag af kan vallen. De hulpen zijn dus hetzelfde als een SB op de andere hand.

Wat raar. Dan zwaait de achterhand toch uit naar binnen toe? Je rijdt dus eigenlijk schouderbinnenwaarts rechts op de linkerhand?

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:22

Bij lessen of een clinic kijken? Of schrijven bij een jury? Bij sommige jury’s kan dat heel leerzaam zijn.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 15:23

Dat klopt helemaal :) Achterhand zwaait niet uit, je hebt enkel een begrensing bij het hoofd zodat je een jong paard kunt leren dat buiging/stelling niet altijd betekent dat het lijf volgt.

Thanks Frensje, maar helaas, we hebben hier maar weinig lessen/clinics en nog minder wedstrijden helaas. Maar online kijken doe ik heel veel!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:42

Als je de meerwaarde ziet van visualisatie en aanverwante technieken, is Centered riding echt een aanrader.

Amable

Re: Een betere ruiter/amazone worden, zonder te rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 15:46

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 15:56

senna21 schreef:
Als je de meerwaarde ziet van visualisatie en aanverwante technieken, is Centered riding echt een aanrader.

Kun je hier online veel theorie over vinden? Ik heb het altijd interessant gevonden, maar ik heb hier in t hele land 1 instructrice waar ik tevreden mee ben, de andere 5 die er in Windhoek werken staan me niet aan. Niet veel keus dus, en niemand die centered riding aanbiedt helaas.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 16:06

Amable schreef:
Niet zo zeer een betere ruiter, maar je wel een betere trainer wordt je van de video's op mijn kanaal, amable, paard en inzicht https://www.youtube.com/amablepaardeninzicht

Dat ziet er leuk uit zeg. Leuk kanaal heb je, ga er zeker eens naar kijken!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 16:13

Iriscope schreef:
Dat klopt helemaal :) Achterhand zwaait niet uit, je hebt enkel een begrensing bij het hoofd zodat je een jong paard kunt leren dat buiging/stelling niet altijd betekent dat het lijf volgt.

Dat noemen we schouderbuitenwaarts :D

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-20 16:26

Oh duh, dat is wel logisch ja. We noemen het hier counter shoulder in. Gevalletje "lost in translation".

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:54

Iriscope schreef:
senna21 schreef:

Kun je hier online veel theorie over vinden? Ik heb het altijd interessant gevonden, maar ik heb hier in t hele land 1 instructrice waar ik tevreden mee ben, de andere 5 die er in Windhoek werken staan me niet aan. Niet veel keus dus, en niemand die centered riding aanbiedt helaas.

Het -engelstalige- boek is in Nederland alleen nog tweedehands te vinden. Misschien kun je het via Amazon oid nog vinden.
https://www.centeredriding.org/default.aspx

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:14

Ik hou heel erg van filmpjes kijken, ik leer veel van anderen zien doen. Pferdia is fijn voor dressuur, vooral phillipe Karl is goed. Verder kijk ik graag naar Warwick Shiller en Karen Rolhf. Tristan Tucker is ook leuk en connection training. Ligt er een beetje aan waar je naar op zoek bent en wat je mist in je rijden.

Verder kan je aan je houding werken. Aan de ene kant oefeningen die je algehele houding verbeteren (zonder paard), dat helpt mij heel goed ook op het paard. Soms doe ik specifieke oefeningen op de grond die gerelateerd zijn aan het rijden, centered riding is daar een goeie voor.

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:29

De Free Rider van Anky. Daar kan je niet vanaf vallen. Ik verhuur hem.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 14:08

Top, verhuur je ook in Afrika?