Extreem stressgevoelig paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Extreem stressgevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 09:48

Je hebt "heet" en je hebt "spanning" opbouwen..het een kan los staan van de ander. Ik vermoedt dat jouw paard spanning opbouwt, daardoor heet wordt en ontploft op het moment dat de prikkels te veel worden.

De kunst is om er achter te komen waardoor jouw paard ontspant? zodat je een rustpunt in kan gaan bouwen waar je de spanning steeds af kan laten vloeien.

Ik lees dat stappen werkt om terug naar de ontspanning te komen, klopt dat? maar dat het mis ging omdat je lesgever zich ermee ging bemoeien. In wat voor een hoofd/ halshouding rijdt je haar?

Ik lees ook dat het de eerste jaren goed gegaan is maar de problemen ontstaan zijn nadat je haar meer op bent gaan pakken? Dan is mijn vraag gelijk, wat doe je nu wat je toen niet deed?

DWSStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:57

Toch evt sublememten om haar even wat te laten relaxen

Verder zou ik toch denken dat je met doorzettingsvermogen en geduld een hoop kunt oplossen

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 21:25

Spanjaarden zijn speciaalkes mbt spanning.

"Mijn Knollie haar grootvader was stierenvechter", grap ik altijd. Qua stamboom, fokdoel etc zal het wel ongeveer waar zijn.

Heel belangrijk : nooit teugeldruk, paard 'tegenhouden' met je zit.
Doorgaans wil mijn signorita af op allerlei monsters: prima.

Grote valkuil: dapper Knollie is wel degelijk bang!
Ik negeerde ooit het braaf langs iets geks lopen en ze stond twintig meter verder stil voor iets wat eerder geen probleem geweest was.
Botterikken zeggen dat ze zich aanstelt - ik denk dat ze eerlijk is.
Na schrik nummer 1 had ze even een bemoedigend woord gemist en daardoor liep de spanning op.

Als het haar te veel is, staat ze dus stil : ook prima.
(Oma wil haar botten heel houden en het zit ook in het ras.)
Linda Tellington en Tristan TR brengen dan het hoofd omlaag : nuttig. 'Rust in de tent', en daarna monsters kijken.

En waar ik met mijn jonkie nog niet aan toe ben: je kunt schouderbinnenwaarts, travers etc gebruiken om je dier aan de buitenzijde te stretchen, af te leiden en langs monsters te gaan.

Verder is er een subtiele grens dat ik haar niet moet overvragen (logisch) - maar ook niet 'onder vragen', Knollie wil werken! (Geen saai gelummel, verveel gedoe, etc.)

Radiostilte

Re: Extreem stressgevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 13:34

Ik ben wel benieuwd hoe het nu gaat?