superpony schreef:Een paard dat consequent zo reageert op andere paarden heeft daar een reden voor. Nee, het mag niet en MOET echt opgelost worden.
MAAR..........slaan gaat daar helemaal niks bij helpen. Een paard leert alleen dat als ie het doet, een mep krijgt.
Je moet eraan gaan werken dat het paard met zijn hoofd bij het werk is en meer zelf vertrouwen heeft onder het zadel.
Het gaat niet om alles met aaien willen oplossen of doen wat het paard wil. Het gaat om werken naar een echte oplossing. Als je je verdiept in paarden en hun gedrag een beetje bekijkt en ook kan plaatsen, weet je hoe je kan reageren om dit echt op te lossen.
Nu is dat wat te vaag, omdat niemand TS ziet rijden en het hele verhaal van het paard niet kent.
Ik heb er 1 die het consequent zou doen als hij de kans krijgt. Maar ik heb er ook 1 die het meest sociaal is van allemaal en het heel onverwacht slechts 2x heeft gedaan. Als ik het naast elkaar leg, de paarden en hun verleden etc etc, zit er echt een mega verschil tussen.
Ik heb het er niet over als een ander paard er bovenop zit, ik ga uit van een situatie met gepaste afstand. Sommige paarden halen al gericht uit als er 2 meter tussen zit.
Als paarden gericht gaan uithalen, heb je niet altijd de tijd om alles te gaan analyseren, want soms komt er een tweede schop achter aan. Onacceptabel.
Op mijn vorige stal liep er iemand met zijn paard in de bak en die kon je op drie meter niet naderen, dan haalde dat beest toch zo ongenadig uit, werd niets van gezegd, enkel, ja daar houdt hij niet van
Natuurlijk moet je uitvogelen waarom je paard dat doet, maar op het moment supreme mag het afgestraft. Te gevaarlijk voor je medegebruikers van de bak.