Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:45

belle_boef schreef:
Als jouw paard zich opgesloten voelt is het aan jouw als ruiter om hem meer ruimte te geven zodat ook hij kan ontspannen. Waarommoet hij verplicht zijn grenzen opgeven?
Waar is het respect voor je paard en de samenwerking. Als hij het nodig heeft om meer ruimte te hebben behoor je daarin de samenwerking te vinden.

Soms moet een paard zich ook maar schikken naar het moment. Als we alles maar doen wat het paard aangeeft te willen, dan schieten we niet bijster veel op en kunnen er vervelende situaties ontstaan. Sommige paarden geven al een lel als enkel een paard op drie meter voorbij loopt. Je paard zal maar een lel krijgen voor een voorligger met alle gevolgen vandien.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:52

Mindim schreef:
belle_boef schreef:
Als jouw paard zich opgesloten voelt is het aan jouw als ruiter om hem meer ruimte te geven zodat ook hij kan ontspannen. Waarommoet hij verplicht zijn grenzen opgeven?
Waar is het respect voor je paard en de samenwerking. Als hij het nodig heeft om meer ruimte te hebben behoor je daarin de samenwerking te vinden.

Soms moet een paard zich ook maar schikken naar het moment. Als we alles maar doen wat het paard aangeeft te willen, dan schieten we niet bijster veel op en kunnen er vervelende situaties ontstaan. Sommige paarden geven al een lel als enkel een paard op drie meter voorbij loopt. Je paard zal maar een lel krijgen voor een voorligger met alle gevolgen vandien.

Soms en sommige ja. Net als jou advies een lel geven is is mijn advies kijken wat je paard nodig heeft.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:53

Ik ben het ook eens met belle_boef. Mijn pony vind het ook echt niet leuk als er een ander van achter op haar billen komt. Ze heeft nooit echt vol uitgehaald, maar ze gooit wel eens der billen omhoog( zonder uit te halen) als er iemand vanachter echt dicht op komt. Het is het laatste jaar al een stuk minder geworden, maar ik zorg er zelf eigenlijk altijd voor dat we niet in die situatie komen. Ik geef bij andere aan dat ze hun paard niet achter de mijne kunnen plakken, of het kan wel maar ze moeten wel op haar signalen letten. Ze geeft meerdere malen aan dat het te dichtbij is ( boze blikken naar achter, staart zwiepen, zelf harder gaan lopen) en op buitenrit zorg ik dat ik alleen voorop rij als de ander afstand kan houden. Of een van haar vriendinnen is, dan vind ze het sneller prima.
Zolang zij het licht niet uit de ogen van een ander trapt vind ik dat ik best in zekere mate rekening kan houden met haar voorkeur. Ze heeft een iets grotere persoonlijke zone dan een ander paard, maar in de kudde is ze super sociaal en bij mensen doet ze nooit raar. Achterlangs kruisen vind ze ook geen probleem, alleen van achter op haar billen even liever niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 08:57

belle_boef schreef:

Ben ik het helemaal mee eens. Ik zou ook mensen vragen om afstand te houden. En ik hou dan ook afstand van paarden die het niet fijn vinden. Sowieso vindt ik dat er afstand tussen moeten zitten. Niets vervelender dan een paard dat bij een ander op z'n hielen loopt.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:25

Afstand houden moet altijd. Geen enkel paard vind fijn als ander op zijn kont loopt. Maar is wel een verschil tussen paard die trapt omdat ander op zijn kont rijdt of dat het om een paard gaat die trapt omdat ander paard in de buurt van een meter van hem loopt.

Op dat momenten zegt het paard van ik neem het initiatief en ik stuur/ trap het andere paard weg. Hier mee faal je ook als leider met als gevolg dat je paard steeds minder goed gaat zien als leider.

Ook een onzeker paard voelt zich veiliger bij een stoere leider die bij gevaar het initiatief neemt.

En Voor rest zijn trappende paarden ook erg gevaarlijk. Net als bijtende honden. Dit moet je echt niet willen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 09:30

Polly schreef:
Slaan of bokken als ik aan het werk ben met mijn paard word niet getolereerd dus ik grijp wel in met een (flinke) tik met de zweep en een forse stemverheffing

Inderdaad bij mij dus ook niet. Heb een merrie gehad die daar ook een handje van had. Bok of gericht slaan was een mep, weer een bok of slaan was een mep, net zo lang tot de boodschap begrepen was. Je kunt door dit gedrag vervelende ongelukken krijgen. De boodschap was snel duidelijk. Er zijn andere manieren voor een paard om duidelijk te maken dat ze iets niet prettig vinden en voor jou als ruiter om daar wat mee te doen. Inderdaad de andere waarschuwen en zorgen dat je zelf achteraan rijdt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:15

Kookaburra schreef:
Als je kind schrikt van vuurwerk en daarbij met vliegende armen van de stoel springt; zet je hem/haar dan met een wijzende wijsvinger en stemverheffing op de gang? Want het is onzin dat hij bang is voor vuurwerk?
Dat kind zal vuurwerk nooit meer leuk vinden...

Of laat je hem met stapjes aan het geluid wennen zonder iets groots en ontzettend spannends op te zoeken?
Kind krijgt vertrouwen in de ouders en reageert later ook niet meer zo heftig op vuurwerk.

Nu is een kind een mens, en een paard een paard. Maar om nu direct te roepen: 'stemverheffing, zweep en been!' zonder de achterliggende gedachte te weten gaat mij te ver. Misschien vindt hij denderende soortgenoten achter zich die hij niet goed kan zien wel spannend... Paarden blijven vluchtdieren die vaak reageren in fight or flight. En nu weet ik het volgende niet zeker, maar het klinkt best goed: Aangezien ze al galopperen én snelheid hebben is fight op dat moment makkelijker.

Bovenstaand verhaal wordt anders als het dominantie is. Heel anders.

Hoe zie jij verband met een kind dat bang is voor vuurwerk en een paard dat slaat naar een ander paard?!

Kun je beter de vergelijking maken dat jouw kind een ander kind schopt.. Zou jij dat tof vinden als ouder? Zou jij je kind dan in de armen nemen en troosten? Denk dat je heel wat gefronsde wenkbrauwen zult tegenkomen.

Een paard of ander dier dat schrikt bij vuurwerk zal ik nooit corrigeren.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:24

belle_boef schreef:

Inderdaad dit, ook nog een oplossing is door de ruiter achter jouw paard te vragen meer afstand te nemen. Een paard heeft ook grenzen, hoe meer respect je daarvoor toont, hoe meer vertrouwen er kan ontstaan dat jij ook voor hem zorgt.

Roos_h

Re: Hoe reageren als paard uithaalt naar andere paarden ohz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:34

Natuurlijk kennen wij niet de volledige situatie van dit paard en met welke reden hij uithaalt. Als een ander paard echt in zn billen zit geduwd kan ik volledig begrijpen dat het dier wat ruimte probeert te creeren door te bokken.
Echter ken ik ook paarden die gericht gaan slaan als er een ander paard in een straal van 2 meter komt (dan durven ze dus gewoon hun volledige lichaam te draaien en met 2 benen gestrekt te trappen). Dit is in deze gevallen gedrag dat steeds erger is geworden door ruiters die het niet aanpakten. Maar ik vind dat je in een dergelijke situatie heus wel streng mag zijn naar het paard om gevaarlijke situaties te voorkomen. Een tik van de zweep/ een stemverheffing o.i.d op het juiste moment kan dan zeker wel helpen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-20 10:43

belle_boef schreef:

Deze reactie snap ik niet.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 10:56

SjonnieZ schreef:
belle_boef schreef:

Deze reactie snap ik niet.

Citaat:
Achteraan rijden lukt niet altijd. Als hij zich opgesloten voelt door een te laag tempo dan Bokt hij flink

Je geeft aan dat in een situatie waarin jouw paard zich opgesloten voelt hij bokt. Je paard geeft daarmee dus wat aan. Het is aan jouw als ruiter om goed in te spelen op dat wat jouw paard aangeeft. Een mept geven omdat hij bokt betekend in mijn ogen dat je niet ziet wat je paard aangeeft. Je zegt alleen je mag niet bokken en je mag geen niks aangeven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:12

Mindim schreef:
belle_boef schreef:

Een paard dat consequent zo reageert op andere paarden heeft daar een reden voor. Nee, het mag niet en MOET echt opgelost worden.
MAAR..........slaan gaat daar helemaal niks bij helpen. Een paard leert alleen dat als ie het doet, een mep krijgt.

Je moet eraan gaan werken dat het paard met zijn hoofd bij het werk is en meer zelf vertrouwen heeft onder het zadel.

Het gaat niet om alles met aaien willen oplossen of doen wat het paard wil. Het gaat om werken naar een echte oplossing. Als je je verdiept in paarden en hun gedrag een beetje bekijkt en ook kan plaatsen, weet je hoe je kan reageren om dit echt op te lossen.

Nu is dat wat te vaag, omdat niemand TS ziet rijden en het hele verhaal van het paard niet kent.

Ik heb er 1 die het consequent zou doen als hij de kans krijgt. Maar ik heb er ook 1 die het meest sociaal is van allemaal en het heel onverwacht slechts 2x heeft gedaan. Als ik het naast elkaar leg, de paarden en hun verleden etc etc, zit er echt een mega verschil tussen.

Nancy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:15

Als je een vergelijking wilt maken, hoe vind jij het als je aan het hardlopen bent en iemand komt achterop jouw hielen lopen? Het gebeurt soms dat een paard het leuk vind om in de kont van een ander te kruipen, maar dat hoeft het voorste paard toch niet leuk te vinden? Het is eerder een fout van de ruiter achter je om dit toe te staan. Teken dat die zijn paard niet onder controle heeft.

Een gebruik is om een rood lint in de staart te knopen van een paard dat slaat naar andere paarden. Voor mij is het geen teken van dominantie of vervelend zijn. Het ene paard heeft een grotere persoonlijke ruimte nodig dan een ander.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:17

Hutcherson schreef:
Kookaburra schreef:
Als je kind schrikt van vuurwerk en daarbij met vliegende armen van de stoel springt; zet je hem/haar dan met een wijzende wijsvinger en stemverheffing op de gang? Want het is onzin dat hij bang is voor vuurwerk?
Dat kind zal vuurwerk nooit meer leuk vinden...

Of laat je hem met stapjes aan het geluid wennen zonder iets groots en ontzettend spannends op te zoeken?
Kind krijgt vertrouwen in de ouders en reageert later ook niet meer zo heftig op vuurwerk.

Nu is een kind een mens, en een paard een paard. Maar om nu direct te roepen: 'stemverheffing, zweep en been!' zonder de achterliggende gedachte te weten gaat mij te ver. Misschien vindt hij denderende soortgenoten achter zich die hij niet goed kan zien wel spannend... Paarden blijven vluchtdieren die vaak reageren in fight or flight. En nu weet ik het volgende niet zeker, maar het klinkt best goed: Aangezien ze al galopperen én snelheid hebben is fight op dat moment makkelijker.

Bovenstaand verhaal wordt anders als het dominantie is. Heel anders.

Hoe zie jij verband met een kind dat bang is voor vuurwerk en een paard dat slaat naar een ander paard?!

Kun je beter de vergelijking maken dat jouw kind een ander kind schopt.. Zou jij dat tof vinden als ouder? Zou jij je kind dan in de armen nemen en troosten? Denk dat je heel wat gefronsde wenkbrauwen zult tegenkomen.

Een paard of ander dier dat schrikt bij vuurwerk zal ik nooit corrigeren.

Is dat schoppen omdat hij van het vuurwerk schrikt, (wat wel een bijzondere situatie zou zijn. Daarom zei ik 'vliegende armen') of is het schoppen om dat irritante buurjochie te treiteren? Want dat is zo'n stil sulletje... ;)

Het is even een extreem voorbeeld wat ik noemde, dus ik begrijp dat niet iedereen hem ziet. Het gaat even om de nuance. Soms kan een corrigerende reactie bij angst averechts werken. Ik ben van de boeren-aanpak-methode. Paarden zijn een pak sterker dan mij, dus die mogen nooit gericht naar mij trappen, steigeren, draaien, whatever. Ook niet naar een ander of soortgenoot als ik er bij ben. Maar toch reageer ik koeler als de reactie door angst komt. Die situaties moet je herkennen en proberen te voorkomen in de toekomst. Dan kun je langzaamaan zijn veilige cirkel vergrootten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:23

Nancy96 schreef:
Als je een vergelijking wilt maken, hoe vind jij het als je aan het hardlopen bent en iemand komt achterop jouw hielen lopen? Het gebeurt soms dat een paard het leuk vind om in de kont van een ander te kruipen, maar dat hoeft het voorste paard toch niet leuk te vinden? Het is eerder een fout van de ruiter achter je om dit toe te staan. Teken dat die zijn paard niet onder controle heeft.

Een gebruik is om een rood lint in de staart te knopen van een paard dat slaat naar andere paarden. Voor mij is het geen teken van dominantie of vervelend zijn. Het ene paard heeft een grotere persoonlijke ruimte nodig dan een ander.

En dan ga je meteen trappen of slaan? Of zeg je er eerst wat van? Maak je een opmerking?

Het gaat erom dat de hele eerste pagina vol staat met het advies om gelijk te slaan. Wat dus goed is voor de frustratie van de ruiter, maar niks oplost bij de volgende en de volgende keer en de komende 10jaar.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:24

Je zou eerst kunnen beginnen aan tegeven dat je paard kan uithalen zodat men gepaste afstand houd.
Wellicht met een kleiner groepje buiten rijden of met z’n 2 ook fijner is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:38

Eén van mijn paarden is na een hektische start bij een endurancewedstrijd waar het begin een smal paadje was en er verschillende paarden in z'n kont doken gaan slaan zodra hij iemand te dicht achter zich had. Ik heb 'm daar nooit voor 'gestraft', knoopte een rood lint in z'n staart en iedereen die in de buurt kwam kreeg een waarschuwing van me. En als dan de reactie was: "ja maar ik kan 'm niet houden" dan was de boot aan bij me. Als er geen rem op je paard zit heb je niets op een wedstrijd te zoeken... En no way dat je mijn paard als stootbuffer mag gebruiken, zelfs als-ie niet zou slaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 11:53

superpony schreef:
Een paard dat consequent zo reageert op andere paarden heeft daar een reden voor. Nee, het mag niet en MOET echt opgelost worden.
MAAR..........slaan gaat daar helemaal niks bij helpen. Een paard leert alleen dat als ie het doet, een mep krijgt.

Je moet eraan gaan werken dat het paard met zijn hoofd bij het werk is en meer zelf vertrouwen heeft onder het zadel.

Het gaat niet om alles met aaien willen oplossen of doen wat het paard wil. Het gaat om werken naar een echte oplossing. Als je je verdiept in paarden en hun gedrag een beetje bekijkt en ook kan plaatsen, weet je hoe je kan reageren om dit echt op te lossen.

Nu is dat wat te vaag, omdat niemand TS ziet rijden en het hele verhaal van het paard niet kent.

Ik heb er 1 die het consequent zou doen als hij de kans krijgt. Maar ik heb er ook 1 die het meest sociaal is van allemaal en het heel onverwacht slechts 2x heeft gedaan. Als ik het naast elkaar leg, de paarden en hun verleden etc etc, zit er echt een mega verschil tussen.

Ik heb het er niet over als een ander paard er bovenop zit, ik ga uit van een situatie met gepaste afstand. Sommige paarden halen al gericht uit als er 2 meter tussen zit.

Als paarden gericht gaan uithalen, heb je niet altijd de tijd om alles te gaan analyseren, want soms komt er een tweede schop achter aan. Onacceptabel.

Op mijn vorige stal liep er iemand met zijn paard in de bak en die kon je op drie meter niet naderen, dan haalde dat beest toch zo ongenadig uit, werd niets van gezegd, enkel, ja daar houdt hij niet van 8)7

Natuurlijk moet je uitvogelen waarom je paard dat doet, maar op het moment supreme mag het afgestraft. Te gevaarlijk voor je medegebruikers van de bak.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:03

Het ligt helemaal aan de omstandigheden.

Als een paard te dicht bij komt, in de kont kruipt of je hoe je het ook noemen wilt en mijn paard is daar niet van gediend, mag ze dat best laten weten aan dat andere paard door gericht uit te halen. Beetje respect voor de persoonlijke ruimte van mijn paard mag best.

Als een paard nog op meer dan 2 meter afstand is en mijn paard dreigt uit te halen, dan krijgt ze een waarschuwing om dat niet te doen. En dat is tot nu toe altijd voldoende geweest.

Ik let er als ruiter/leider op dat mijn paard niet in de omstandigheid komt dat zij het gevoel heeft te moeten uithalen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:11

Ten eerste hoort een paard normaal te waarschuwen naar een ander paard wat te dicht bij komt. Een zwiepende staart, een lelijke kop opzij trekken, een waarschuwings bokje. Dat kan en mag allemaal maar gericht gaan uithalen is niet okee. Aan de ruiter ligt daar de taak om het veilig te houden, houd afstand en hou het paard aan het werk. Vraag stelling, doe paar passen zijwaarts of achterwaarts of wat dan ook. Beloon bij een goede concentratie van het paard, geef even wat ontspanning en probeer daarna weer verder te rijden. Gaat het paard weer lopen klooien dan hup weer aan het werk zetten! En echt aan het werk zetten dan ook hè dus ervoor zorgen dat de aandacht bij de ruiter is en blijft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:16

Mindim schreef:
superpony schreef:

Ik heb het er niet over als een ander paard er bovenop zit, ik ga uit van een situatie met gepaste afstand. Sommige paarden halen al gericht uit als er 2 meter tussen zit.

Als paarden gericht gaan uithalen, heb je niet altijd de tijd om alles te gaan analyseren, want soms komt er een tweede schop achter aan. Onacceptabel.

Op mijn vorige stal liep er iemand met zijn paard in de bak en die kon je op drie meter niet naderen, dan haalde dat beest toch zo ongenadig uit, werd niets van gezegd, enkel, ja daar houdt hij niet van 8)7

Natuurlijk moet je uitvogelen waarom je paard dat doet, maar op het moment supreme mag het afgestraft. Te gevaarlijk voor je medegebruikers van de bak.

Ja, dus de eigenaar is onkundig, paard haalt weer uit en omdat de baas dan gefrustreerd is mag die er lekker op los rammen......
Zal ie het de volgende keer vast niet meer doen.

Een paard dat een reden heeft om uit te halen zal de volgende keer juist zijn baas voor zijn of heftiger reageren. Maar hey, als je je als baas lekkerder voelt om even je onkunde erop los te laten gaan...............Dan helpt slaan wel ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:27

superpony schreef:
Ja, dus de eigenaar is onkundig, paard haalt weer uit en omdat de baas dan gefrustreerd is mag die er lekker op los rammen......

Een paard dat een reden heeft om uit te halen zal de volgende keer juist zijn baas voor zijn of heftiger reageren. Maar hey, als je je als baas lekkerder voelt om even je onkunde erop los te laten gaan...............Dan helpt slaan wel ja.

Lekker op los rammen, onkundige gefrustreerde ruiter? Joh je trekt het wel weer gelijk in uitersten :')
Vaak als je eenmaal goed getimed hem corrigeert, heb je de volgende keer aan een stemverheffing genoeg.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:29

Ik vraag mij af hoe oud je paard is?

Als je achteraan rijd en hij gaat bokken omdat het tempo te laag ligt heft dit vaak met balans te maken en is het voor het paard te moeilijk om meer verzameld te galopperen. Dan zou ik zoals al vaker is gemeld er wat meer aan gaan rijden. Dus echt aan het werk zetten. Mijn paard toen hij jong was bokte ook als hij achteraan reed op buitenrit in galop en dit was echt omdat hij het moeilijk vond en geen balans kon vinden in een rustiger tempo.

Zoals eerder is aangegeven rijden ruiters met paarden die slaan vaak met een rood lint in de staart zodat het voor andere ruiters duidelijk is dat hij kan uithalen. En ga met mensen op buitenrit die weten dat je paard uithaald en dus een gepaste afstand houden zodat je met hem kan trainen. Slaan is niet fijn maar ik vind inderdaad de opmerkingen die hier voorbij komen om te gaan slaan bijzonder daar nu niet echt duidelijk is wat er gebeurd daar we er niet bij zijn en de achtergond niet kennen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:29

Hoe oud is je paard? Vooral bij jonge paarden die het allemaal nog erg spannend vinden kan er soms een been uitvliegen.

Wat Ibbel ook aangeeft, zou een rood lintje een mogelijkheid zijn? Een van onze paarden had, toen hij jonger was, ook dat hij het vooral op (spring)wedstrijden met losrijden allemaal wat spannend vond als er links en rechts paarden voorbij kwamen in galop. Daar hebben we een poosje een rood lint in zijn staart gehangen. Hij is nu wat ouder en het gaat erg goed, hoewel hij nog steeds soms de neiging heeft om te bokken als er met losrijden iemand in galop te dicht langs komt (hij slaat in elk geval niet meer uit naar het andere paard).

Hoe is de situatie met de buitenritten? Hoe groot is de groep? Zijn het paarden die hij goed kent? Zou het helpen om te gaan rijden met een kleinere groep of op een andere plek in de groep? Of om er bijvoorbeeld voor te zorgen dat een bepaald paard waarvan de ruiter goed afstand kan houden achter hem te hebben in de galop?
Zo op die manier te proberen het voor je paard wat gemakkelijker te maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-20 12:33

Mindim schreef:
superpony schreef:

Lekker op los rammen, onkundige gefrustreerde ruiter? Joh je trekt het wel weer gelijk in uitersten :')
Vaak als je eenmaal goed getimed hem corrigeert, heb je de volgende keer aan een stemverheffing genoeg.

Nou, ik heb op stallen gestaan en gereden en heb menig zweep flink moeten ontwijken.

Ik rij niet met zweep, maar je wil niet weten hoe vaak een zweep mijn paarden heeft geraakt. En ik hou wel afstand, maar mensen vliegen soms alle kanten op, houden zich niet aan bakregels etc.

Buiten in bos net zo. Ik kan mn paard niet in een boom hangen, maar loop netjes rechtuit en ben al van alles tegengekomen, stuiterend, scheef, op onze benen dansend.

mensen raken vrijwel altijd gefrustreerd en pakken dan onredelijk en hard aan.