Strenger zijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 18:43

Zulke paarden zijn zeldzaam en duur. En als een paard in de gaten krijgt dat de ruiter geen overwicht heeft dan gaan ze zichzelf al snel niet meer makkelijk laten sturen. Het is dus logisch dat de manege niet vol loopt met lieve brave automaatjes. Het zijn slimme dieren die vaak al snel doorhebben hoe ze makkelijk onder werk uitkomen. Het beste leer je op het door in ieder geval te begrijpen wat je wilt leren. En vervolgens met een fijne lesgever die goed kan uitleggen wat je moet doen en waarom. Probeer ook boeken te lezen over dressuur en instructievideo te kijken. En vooral niet laten ontmoedigen door gekke opmerkingen dat je hard moet zijn. Veel oefenen op verschillende paarden en dan komt het heus goed.

Silencev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 19:03

Lindsey_99 schreef:
Absolem schreef:
Andere manege zoeken. Iemand die jou op een paard zet die een loopje met je neemt terwijl je nog niet eens durft te galopperen is niet de juiste lesgever voor jou.

Ik ben het helemaal hiermee eens; de instructrice heeft weinig feeling en is zo te lezen te traditioneel in lesgeven. Je leert hier niet op de correcte manier communiceren met paarden.
Deze manier gaat tegen jouw natuur in en hiervan word je niet gelukkig.
Is er in de buurt niets beters te vinden?

Ik denk van eens naar Koekelare te gaan naar een kleinschalige manege. In west Vlaanderen België. Nee hij is de eigenaar en is nogal bruut in omgang. Ik heb eerder iemand nodig die zachtaardig en met geduld met mij omgaat.

Amber_anne

Re: Strenger zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 19:24

Ts het siert je dat je zachtaardig bent en aan de dieren denkt! Er loopt nu een topic over op bokt, over hoe mensen omgaan met paarden en of paardrijden nog wel eerlijk is tegenover paarden.

Je moet geen dingen doen die tegen je natuur ingaan. Ik zou opzoek gaan naar een stal waar de paarden op de eerste plek staan en niet de ruiters.

Ik heb zelf een jonge pony en ik ben heel zachtaardig tegen haar en ze heeft ook een stem in de dingen die wij doen. Jou zachtaardigheid is juist iets moois waar veel paarden beter van worden.

Silencev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 20:33

Amber_anne schreef:
Ts het siert je dat je zachtaardig bent en aan de dieren denkt! Er loopt nu een topic over op bokt, over hoe mensen omgaan met paarden en of paardrijden nog wel eerlijk is tegenover paarden.

Je moet geen dingen doen die tegen je natuur ingaan. Ik zou opzoek gaan naar een stal waar de paarden op de eerste plek staan en niet de ruiters.

Ik heb zelf een jonge pony en ik ben heel zachtaardig tegen haar en ze heeft ook een stem in de dingen die wij doen. Jou zachtaardigheid is juist iets moois waar veel paarden beter van worden.

Oh dat is heel aardig van je! Ik ga het topic eens opzoeken. Ja ook de opmerking dat ze niet mocht krabben aan haar benen omwille van de vliegen dat vond ik ook niet goed. Jeuk is jeuk hè.

Silencev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 22:02

pateeke schreef:
Het ene paard zal beter bij je passen dan het andere en rijden zal met het ene paar dan ook beter gaan dan met het andere.
Los daarvan ben ik van mening dat het niet gemakkelijk is om les te geven aan beginners en heb ik al heel wat mensen zien lesgeven aan beginners die de ruiters in hun les niet voldoende begeleiden. Met een opmerking als 'strenger zijn' of 'paardrijden is niet voor brave mensen' ben je niks. Wat je wel nodig hebt is dat iemand je helpt om het op een andere manier te doen, je uitlegt hoe je het kan doen.

Ik weet niet van waar je bent en hoe ver je wil rijden, maar ik heb zelf nog als vrijwilliger meegeholpen op een manege voor mensen met en zonder beperking. Beginners mogen daar de eerste lessen niet zelf sturen. Pas wanneer ze wat meer vertrouwen hebben en goed zitten, komen de teugels erbij. Fijne manier van lesgeven en van omgang met de paarden waar er vooral ook ruimte is om te werken aan persoonlijke doelen en plezier beleven met de paarden.

Ik ben van Zevekote bij Gistel West-Vlaanderen Gistel :). Liefst geen uur rijden

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-20 22:39

TS,
een dikke pluim voor jouw houding en inzet!
Paardrijden heeft een militaire erfenis, maar dat wil niet zeggen dat je maar hard moet zijn.
Zonder die militaire erfenis gaat het ook
.....of misschien is het echte werk ook bij de militairen: werk hard aan jezelf, dan vliegt je paard voor je, zonder dat je verder veel moeite hoeft te doen.

Citaat:
(...)als een paard in de gaten krijgt dat de ruiter geen overwicht heeft dan gaan ze zichzelf al snel niet meer makkelijk laten sturen. Het is dus logisch dat de manege niet vol loopt met lieve brave automaatjes. Het zijn slimme dieren die vaak al snel doorhebben hoe ze makkelijk onder werk uitkomen.

Een van de belangrijkste aspecten van paardrijden is je eigen zit, evenwicht, balans en fysieke houding.
Een manegepaard met een beginner op de rug moet hard werken.
'Onder het werk uitkomen' betekent de ruiter in de eerste tien minuten in het zand werken.
"Een paard dat zich niet perfect laat sturen" is doorgaans hartstikke braaf, maar gevoeliger voor de disbalans van de ruiter.

Ooit ging ik bij een mevrouw lessen, die door de telefoon de woorden sprak: "Wie bij mij de eerste keer komt rijden, zet ik op paard A, want dan kan ik precies zien wat jij fout doet."
(Erg leerzaam, de combinatie van deze mevrouw met dit paard...!!)

Silencev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-20 23:28

Janneke2 schreef:
TS,
een dikke pluim voor jouw houding en inzet!
Paardrijden heeft een militaire erfenis, maar dat wil niet zeggen dat je maar hard moet zijn.
Zonder die militaire erfenis gaat het ook
.....of misschien is het echte werk ook bij de militairen: werk hard aan jezelf, dan vliegt je paard voor je, zonder dat je verder veel moeite hoeft te doen.

Citaat:
(...)als een paard in de gaten krijgt dat de ruiter geen overwicht heeft dan gaan ze zichzelf al snel niet meer makkelijk laten sturen. Het is dus logisch dat de manege niet vol loopt met lieve brave automaatjes. Het zijn slimme dieren die vaak al snel doorhebben hoe ze makkelijk onder werk uitkomen.

Een van de belangrijkste aspecten van paardrijden is je eigen zit, evenwicht, balans en fysieke houding.
Een manegepaard met een beginner op de rug moet hard werken.
'Onder het werk uitkomen' betekent de ruiter in de eerste tien minuten in het zand werken.
"Een paard dat zich niet perfect laat sturen" is doorgaans hartstikke braaf, maar gevoeliger voor de disbalans van de ruiter.

Ooit ging ik bij een mevrouw lessen, die door de telefoon de woorden sprak: "Wie bij mij de eerste keer komt rijden, zet ik op paard A, want dan kan ik precies zien wat jij fout doet."
(Erg leerzaam, de combinatie van deze mevrouw met dit paard...!!)

Oh dankjewel voor het compliment! Ik probeer beter mijn best te doen dat wel :). Ik heb al een hele weg afgelegd met mezelf en de reis nog niet ten einde.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 00:20

Silencev schreef:
Amber_anne schreef:

Oh dat is heel aardig van je! Ik ga het topic eens opzoeken. Ja ook de opmerking dat ze niet mocht krabben aan haar benen omwille van de vliegen dat vond ik ook niet goed. Jeuk is jeuk hè.

Jeetje niet krabben, mensen verzinnen ook de stomste dingen 8)7

Is er niet een stal of privé pony bij jou in de buurt waar je eerst kan beginnen op de grond. Misschien dat dat je zekerder maakt als je het paard vanaf de grond al helemaal vertrouwd?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 07:15

Ik weet niet hoever het rijden is van Gistel... In Meerbeke (Ninove) heb je De Kalmoes wat wel een aanrader is. Als je het niet te ver vindt, kan je daar zeker eens gaan proberen.

Silencev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-20 11:21

pateeke schreef:
Ik weet niet hoever het rijden is van Gistel... In Meerbeke (Ninove) heb je De Kalmoes wat wel een aanrader is. Als je het niet te ver vindt, kan je daar zeker eens gaan proberen.

Ninove is vrij ver ;). Ik ga eens naar een manege in Koekelare waar het kleinschalig is en niet zo duur ;). Is maar 10km van mijn deur.

DWSStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 19:59

toch eveneens andere instructie zoeken.

Dit is niet iets wat jou rijden gaat verbeteren.