.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:36

fjordnina schreef:
Dank je wel. Het is natuurlijk ook niet voor niets dat ik afstap in plaats van doorrijd, ik wil mijn frustratie niet botvieren op mijn paard.

Ik denk inderdaad dat we die stapjes terug moeten gaan zetten. Dat gaat wel lukken

Mooi inderdaad dat je dit doet. Ik ben ook behoorlijk vaak afgestapt van frustratie toen we hem net hadden. Goed voerbeleid (bij Hercule was dat haver erbij geven)→ dit in samenwerking met een deskundige, veel met hem doen en verschillende dingetjes hebben het beter en beter gemaakt. En inderdaad als het paard eventjes niets had gedaan, kon je weer van voren of aan beginnen.
Niet gemakkelijk.

Ik vind dat iedereen zijn toon wel eens wat kan matigen. We weten het nu wel. Kijk eerder hoe fjordina handreikingen kan krijgen! Deze paarden zijn echt niet gemakkelijk!
Onze Chic liep de eerste week al vlotter en beter als dat Hercule ooit gelopen heeft. Dus haar frustratie begrijp ik wel, want paarden zoals Chico zijn zo zalig en gemakkelijk om te rijden. Deze flegmatieke paarden zijn echt niet gemakkelijk! Zoals ooit een klassieke leraar zei toen hij op Hercule zat→ "dit paard heeft het perfecte lichaam en de kracht voor de hoge school. Helaas zal dit hem nooit gaan worden want hij heeft het karakter er niet voor. Hij vindt er geen bal aan en zet voortdurend de rem erop". Rijdt niet tof. Ik was het volledig eens met dit oordeel vandaar hem uit de dressuur gehaald met M2. Het was mooi genoeg geweest.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 28-07-20 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:40

De "luie trapzakken" die ik heb meegemaakt, bleken achteraf iets te mankeren, zoals een chronische ontsteking in de hoef of artrose. Niet erg genoeg om kreupel te zijn, wel vervelend genoeg voor het paard om de looplust te bederven.
Ik zou dat ook in gedachte houden als mogelijkheid.

pien_2010

Re: .

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:42

Zoolgangster dat kan altijd, maar dat hoeft niet. Hercule was een heel sterk paard die erg gezond was. Hij wilde het gewoon niet. Hetzelfde als mensen. Vaak zijn de flegmatieke mensen, die meer stofwisseling problemen hebben en gauw dik worden, weinig zin in beweging hebben en ook niet van pittige sporten houden. Hercule was ook zo. MAAR het is toch goed gekomen.
Het is natuurlijk altijd goed om gezondheidsproblemen uit te sluiten.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:42

pien_2010 schreef:
Dag Fjordina,

Je titel daar veerde ik op omhoog toen ik die las. En gelijk dacht ik, o jé je hebt blijkbaar een erg flegmatiek paard. Luie trapzak is een oordeel, of nog erger een veroordeling. Dat gaat hem dus nooit worden. Ik herken je gevoel van frustratie want wij hebben 21 jaar een zeer flegmatiek karakter paard gehad. Wij zijn daar als volgt mee omgegaan.
1. Accepteren dat je paard als temperament een flegmatiek temperament heeft. Daarvan de positieve dingen erkennen zoals ons paard dat zo vreselijk betrouwbaar was. Accepteren dat je dit nooit volledig krijgt veranderd. Met voeding, wisselend programma aanbieden kan het wel wat beter worden.
Buitenrijden vond ons paard ook machtig leuk. Dus ook dat veel met hem gedaan. Daardoor kreeg hij veel conditie en liet hij zich ook gemakkelijker in de dressuur rijden (M2 startgerechtigd KNHS is hij nog gekomen, terwijl hij er geen fluit aan vond).
2. Zoeken wat je paard leuk vindt. Grondwerken heb je al gevonden en wellicht kun je dit uitbouwen tot vrijheidsdressuur. Misschien vindt je paard mennen ook erg leuk. Laat hem eens opleiden door een goede menleraar. Het kost wat maar dan heb je ook wat. Dit hebben wij ook gedaan en wat hebben wij veel plezier gehad met dit paard. Mijn dochter met vrijheidsdressuur en ik zelf als menner met mijn gezin in het wagentje volgeladen overal rijden door heel Nederland.

Ik geef je de link van mijn in memorie paard, mijn once off a life paard, want dat was hij zodat je ziet, dat ook een super flegmatiek paard jou en anderen zo heel erg veel kan geven. Maar je hebt gelijk, het is niet gemakkelijk, want daarna heb ik twee paarden gekend die vanzelf kwiek en fit voorwaarts waren op minimale hulpen. Zo vreselijk fijn was dat. Daar zul je voortaan rekening mee houden als je ooit nog eens een paard koopt.

Ik wens je vooral heel veel plezier met je paard toe, en natuurlijk mag je ook wel eens gefrustreerd en boos zijn, maar geef je paard vooral veel waardering voordat wat hij wel doet. Onze Hercule liet mijn dochter op hem dressuren altijd als hij klaar was, mocht hij met haar de bossen in daar, of de polder in en eens zeer hard knetteren. Wij wisten echt wel dat hij er geen fluit aan vond. Dat is respect hebben voor je paard en natuurlijk moet je paard leren dat het geven en nemen is in het leven. Mijn dochter was wel zo super consequent, dat als hij haar echt had laten bakken tijdens de wedstrijd, ze hem stilletjes daarna afzadelde en dan werd er niet gespetterd in het bos of in de polder. Dat was dan ook zo afgelopen want volgens mij had hij het snel door. Ook mocht hij altijd de dag na de wedstrijd voor de men wagen. Zijn lust en zijn leven.

Lees onderstaand verhaal eens, en zie wat wij veel hebben aangeboden aan ons paard (zoals veel rijden op muziek, kür op muziek en dan hij altijd achter iemand aan, zodat hij lekker kon showen want dan vond hij het wel leuk). Lees het eens met de vraag hoe kun jij zo'n band opbouwen met je paardje dat je dit over zoveel jaar ook kunt schrijven.
Misschien voel je dat dit niet mogelijk is. Ben dan eerlijk en verkoop hem aan iemand anders en zoek iets dat beter bij je past.
[IM] Hercule ♥ 21 jaar mijn soulmate

Goed verwoord Pien! Ik heb ook een flegmatieke dame... Hoe ik daarmee om ga? Ik accepteer dat ze niet een grote beweger wordt, en dat ze alleen écht hard loopt als ze iets leuk vindt! Als ik 5 dagen dressuur training erdoor duw, wil ze niet meer. Ga ik 2 of 3 dagen dressuren, een dag springen en een dag aan de hand werken en geef ik haar 2 dagen vrij: paard blij.
Wat we nog meer doen: spelletjes! Voetbal, tikkertje, uitgebreid poetsen. Dingen waarbij onze band voorop staat! Ben ik dan nóóit eens chagrijnig? Jawel hoor! En zij ook. Dat is normaal. Ik zou haar nooit een 'luie trapzak' noemen, dat snapt het paard niet, maar geeft jouw emotie heel goed weer: er hangt best wat frustratie over de situatie rondom jou (ik ga ervanuit dat je je paard niet echt een imbeciel vindt zeg maar ;) ). Die van mij noem ik wel eens gekscherend 'tante tuttebel', als ze een onhandige of slome bui heeft. En soms heeft ze zo'n bui meerdere dagen krijgt ze vakantie terwijl ik dan gauw een les probeer te plannen met mijn trainers zodat die mee kunnen kijken waar we mis gaan in de training.
Het probleem is in principe nooit het paard zelf. Maar de combinatie van een ruiter en paard kan wel onhandig zijn. Soms kun je dat oplossen, soms accepteer je het en vind je het alsnog je 'once in a lifetime pony' zoals ik met Doortje en Pien met Hercule, en soms kun je beter je wegen scheiden (dat heb ik met mijn vorige paard gedaan - wij vonden elkaar oprecht niet aardig, en dat werd gevaarlijk, terwijl dat zelfde paard bij de nieuwe eigenaar een heel fijn sportpaard bleek)
Laatst bijgewerkt door Skippy01 op 28-07-20 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:43

paard/ruiter heeft een probleem en wij verlangen dat er communicatie, respect komt een geen frustratie. Tot zover snap ik het en ben ik het er zeker mee eens.

Ruiter deelt haar frustratie met wat ongelukkig gekozen woorden en wij reageren er fel op en trekken snelle conclusies en zouden face to face nog feller zijn. Het mooiste is dat het ook nog eens herhaald wordt.

Eeeuhm.. iets met een pot en ketel?

Bokkers 'Stap af' en communiceer. Zie de goodwil dat ze er graag aan wil werken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:44

Knert schreef:
Gini schreef:
Knert, ik snap niet waarom je er zo op tegen bent dat iemand aangesproken wordt op een onvriendelijke bewoording naar haar paard toe? Respect naar een dier zou heel hoog in het vaandel moeten staan op Bokt en ja, dus ook in de manier van schrijven.

Omdat ik vind dat dat niets hoeft te zeggen over hoe goed of slecht ze voor haar dier is.

Daar werd ook niets over gezegd. Enkel dat ze met meer respect over haar paard kan praten. Maar niemand trekt de conclusie dat ze slecht voor haar dier is.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:45

niet slecht? Maar op een paar zeer goede reacties na, zie ik alleen negatieve reacties.
Wat wil dat zeggen dan? Dat we haar goed vinden?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:47

Huh? Nu ben je me kwijt :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:50

Even los van de andere discussie: heel consequent zijn.
Laat je niet verleiden om elke pas been te geven, alleen corrigeren als ze terugvalt, en eisen dat ze op een beenhulp ook echt voorwaarts gaat.

De reden om niet elke pas been te geven: met dat te doen vraag je alleen maar om te blijven doen wat ze al doet, je beenhulp betekent dus niets, en daardoor leer je je paard eigenlijk om niet op je been te reageren. Je geeft been en verder ligt dat been gewoon stil. Ook een flegmatiek paard kan prima leren om aan de hulpen te staan.

Verder: begin met een kleine hulp, dus alleen maar even aandrukken, als ze niet reageert maak je de hulp groter. Hoe meer mogelijkheden je hebt om je hulp groter te maken, hoe beter het is. Je leert daarmee je paard te reageren op kleine hulpen en ook een flegmatiek paard kan dit.

Verder is een stukje management belangrijk. Een paard dat tevreden is, goed gevoerd wordt en voldoende buiten is, zal werkwilliger zijn, dan een gefrustreerd paard. Mijn merrie kan heel vervelend worden als ze gefrustreerd is, maar als ze goed in haar vel zit, en ze voelt zich goed en is tevreden is ze heel vriendelijk en werkwillig.

En stop op een moment dat je tevreden bent, dat het goed is. Stap haar uit, zodat je met een goed gevoel van je paard stapt, en je paard er een goed gevoel aan over houdt. Dat gevoel neem je onbewust mee, en je paard doet dat ook, en daarmee wordt rijden voor beide leuk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:51

Skippy01 schreef:
pien_2010 schreef:
Dag Fjordina,

Je titel daar veerde ik op omhoog toen ik die las. En gelijk dacht ik, o jé je hebt blijkbaar een erg flegmatiek paard. Luie trapzak is een oordeel, of nog erger een veroordeling. Dat gaat hem dus nooit worden. Ik herken je gevoel van frustratie want wij hebben 21 jaar een zeer flegmatiek karakter paard gehad. Wij zijn daar als volgt mee omgegaan.
1. Accepteren dat je paard als temperament een flegmatiek temperament heeft. Daarvan de positieve dingen erkennen zoals ons paard dat zo vreselijk betrouwbaar was. Accepteren dat je dit nooit volledig krijgt veranderd. Met voeding, wisselend programma aanbieden kan het wel wat beter worden.
Buitenrijden vond ons paard ook machtig leuk. Dus ook dat veel met hem gedaan. Daardoor kreeg hij veel conditie en liet hij zich ook gemakkelijker in de dressuur rijden (M2 startgerechtigd KNHS is hij nog gekomen, terwijl hij er geen fluit aan vond).
2. Zoeken wat je paard leuk vindt. Grondwerken heb je al gevonden en wellicht kun je dit uitbouwen tot vrijheidsdressuur. Misschien vindt je paard mennen ook erg leuk. Laat hem eens opleiden door een goede menleraar. Het kost wat maar dan heb je ook wat. Dit hebben wij ook gedaan en wat hebben wij veel plezier gehad met dit paard. Mijn dochter met vrijheidsdressuur en ik zelf als menner met mijn gezin in het wagentje volgeladen overal rijden door heel Nederland.

Ik geef je de link van mijn in memorie paard, mijn once off a life paard, want dat was hij zodat je ziet, dat ook een super flegmatiek paard jou en anderen zo heel erg veel kan geven. Maar je hebt gelijk, het is niet gemakkelijk, want daarna heb ik twee paarden gekend die vanzelf kwiek en fit voorwaarts waren op minimale hulpen. Zo vreselijk fijn was dat. Daar zul je voortaan rekening mee houden als je ooit nog eens een paard koopt.

Ik wens je vooral heel veel plezier met je paard toe, en natuurlijk mag je ook wel eens gefrustreerd en boos zijn, maar geef je paard vooral veel waardering voordat wat hij wel doet. Onze Hercule liet mijn dochter op hem dressuren altijd als hij klaar was, mocht hij met haar de bossen in daar, of de polder in en eens zeer hard knetteren. Wij wisten echt wel dat hij er geen fluit aan vond. Dat is respect hebben voor je paard en natuurlijk moet je paard leren dat het geven en nemen is in het leven. Mijn dochter was wel zo super consequent, dat als hij haar echt had laten bakken tijdens de wedstrijd, ze hem stilletjes daarna afzadelde en dan werd er niet gespetterd in het bos of in de polder. Dat was dan ook zo afgelopen want volgens mij had hij het snel door. Ook mocht hij altijd de dag na de wedstrijd voor de men wagen. Zijn lust en zijn leven.

Lees onderstaand verhaal eens, en zie wat wij veel hebben aangeboden aan ons paard (zoals veel rijden op muziek, kür op muziek en dan hij altijd achter iemand aan, zodat hij lekker kon showen want dan vond hij het wel leuk). Lees het eens met de vraag hoe kun jij zo'n band opbouwen met je paardje dat je dit over zoveel jaar ook kunt schrijven.
Misschien voel je dat dit niet mogelijk is. Ben dan eerlijk en verkoop hem aan iemand anders en zoek iets dat beter bij je past.
[IM] Hercule ♥ 21 jaar mijn soulmate

Goed verwoord Pien! Ik heb ook een flegmatieke dame... Hoe ik daarmee om ga? Ik accepteer dat ze niet een grote beweger wordt, en dat ze alleen écht hard loopt als ze iets leuk vindt! Als ik 5 dagen dressuur training erdoor duw, wil ze niet meer. Ga ik 2 of 3 dagen dressuren, een dag springen en een dag aan de hand werken en geef ik haar 2 dagen vrij: paard blij.
Wat we nog meer doen: spelletjes! Voetbal, tikkertje, uitgebreid poetsen. Dingen waarbij onze band voorop staat! Ben ik dan nóóit eens chagrijnig? Jawel hoor! En zij ook. Dat is normaal. Ik zou haar nooit een 'luie trapzak' noemen, dat snapt het paard niet, maar geeft jouw emotie heel goed weer: er hangt best wat frustratie over de situatie rondom jou (ik ga ervanuit dat je je paard niet echt een imbeciel vindt zeg maar ;) ). Die van mij noem ik wel eens gekscherend 'tante tuttebel', als ze een onhandige of slome bui heeft. En soms heeft ze zo'n bui meerdere dagen krijgt ze vakantie terwijl ik dan gauw een les probeer te plannen met mijn trainers zodat die mee kunnen kijken waar we mis gaan in de training.
Het probleem is in principe nooit het paard zelf. Maar de combinatie van een ruiter en paard kan wel onhandig zijn. Soms kun je dat oplossen, soms accepteer je het en vind je het alsnog je 'once in a lifetime pony' zoals ik met Doortje en Pien met Hercule, en soms kun je beter je wegen scheiden (dat heb ik met mijn vorige paard gedaan - wij vonden elkaar oprecht niet aardig, en dat werd gevaarlijk, terwijl dat zelfde paard bij de nieuwe eigenaar een heel fijn sportpaard bleek)

Dit dus. MAAR dat moet wel mogelijk zijn. Ik heb altijd zo vreselijk veel van Hercule gehouden, ik was gewoon stapel verliefd op dat paard. Mijn dochter niet, die gaf gelijk aan dat hij niet vooruit te branden was :j , dat was ook zo. Maar ik had iets met Hercule zelfs toen hij het eerste jaar heel erg moeilijk was en echt niet wilde, zijn we er toch samen uit gekomen. Ik heb hem altijd vertrouwd en van hem gehouden.
Daarom schreef ik er ook bij, als het enkel frustratie is (en geloof me ik heb nachten wakker gelegen van dit paard zo'n lastpak en niet vooruit te branden) dan houdt het ook een keer op dus helemaal eens met je Skippy.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 14:53

Gini schreef:
Huh? Nu ben je me kwijt :)

halllooo? waar ben je gebleven? :7

:')

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 14:59

Knert schreef:
nou wat zijn we bezig zeg. Ze stapt vroegtijdig af. Om juist te voorkomen dat haar frustratie haar te veel wordt.

Waarom lezen we dit zo alsof ze er met een hakbijl op zit te rijden? Jee bokt.
Ze uit dit alleen schriftelijk neem ik aan, toch ts?

Ja precies.

Verder is de band met mijn paard echt meer dan prima. We wandelen vaak, gaan ook regelmatig onder het zadel naar buiten, over een paar weken hebben we een trainingsweekend en ze scharrelt na het werk vaak los over het erf.

Ze komt graag bij me, als ze iets spannend vindt verstopt ze zich achter mijn rug en ze is door en door betrouwbaar.
Mijn instructrice (en anderen) vinden haar zo netjes opgevoed en prettig in de omgang en ik ook.
Het is een ontzettend fijn paard en er is regelmatig geïnformeerd of ze te koop was, maar ze gaat nergens heen. Ze is hier geboren en zal hier dood gaan, maar ja, soms kom je dingen tegen die gewoon frustrerend zijn.

Wie verkoopt zijn/haar partner direct wanneer hij/zij het dopje van de tandpasta er niet op doet? Frustrerend soms hè?

Oh en overigens, de term 'luie trapzak' uitte ik op 5 km afstand van mijn paard. Ver genoeg om er geen last van te hebben.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 15:09

Het is niet de bedoeling dat als je het antwoord hebt je openingspost leeg je maken.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 15:13

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad met mijn tinkerdame.
Al noemde ik haar geen luie trapzak en werd er ook niet gefrustreerd door.
Je kon haar bijna door midden slaan met een zweep en ze ging er echt geen pas harder van lopen.
Over door midden schoppen maar niet te spreken. (zonder sporen overigens)
Dat was niet mijn manier van rijden en zo wilde ik ook niet rijden.

Ik heb mijn zweep aan de kant gegooid. Ben wel met een klein spoortje gaan rijden. (In de vorm van been, niet reageren spoor en dan kleine hulp en direct weer benen stil)
En vooral veel stemhulp erbij. En de hemel in prijzen als het goed gaat.

In de rijbaan is ze nog steeds niet de snelste. Ze vind dressuur gewoon geen drol aan.
Buiten hoef ik nauwelijks aan te drijven.
En met de kar vind ze echt geweldig.

Als ik haar vele afwisseling bied, doet ze alles.
Maar ze zal altijd liever lui dan moe zijn en zo nu en dan een beetje enthousiast gemaakt moeten worden. Maar doe je dat op de juiste manier, dan gaat ze voor je door het vuur.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 15:18

@Knert, als je al vol frustratie afstapt ben je te laat afgestapt.

Voor ts.
Ben je ook van dit paard gevallen?
Zo ja wat is er gebeurt? Is er een aanleiding geweest daarvoor?

Bij een paard dat niet voorwaarts is zijn er meer dingen.
De ruiter die niet duidelijk is.
Pijn
Niet goed in zijn vel zitten door tekorten in vitamine bijvoorbeeld of door verhuizing oid.

En ipv je OP te verwijderen kun je dat misschien juist aanvullen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 15:19

Ik plaats hier even een tijdelijke slotje omdat de openingspost van dit topic is leeg gehaald.