Dag Fjordina,
Je titel daar veerde ik op omhoog toen ik die las. En gelijk dacht ik, o jé je hebt blijkbaar een erg flegmatiek paard. Luie trapzak is een oordeel, of nog erger een veroordeling. Dat gaat hem dus nooit worden. Ik herken je gevoel van frustratie want wij hebben 21 jaar een zeer flegmatiek karakter paard gehad. Wij zijn daar als volgt mee omgegaan.
1. Accepteren dat je paard als temperament een flegmatiek temperament heeft. Daarvan de positieve dingen erkennen zoals ons paard dat zo vreselijk betrouwbaar was. Accepteren dat je dit nooit volledig krijgt veranderd. Met voeding, wisselend programma aanbieden kan het wel wat beter worden.
Buitenrijden vond ons paard ook machtig leuk. Dus ook dat veel met hem gedaan. Daardoor kreeg hij veel conditie en liet hij zich ook gemakkelijker in de dressuur rijden (M2 startgerechtigd KNHS is hij nog gekomen, terwijl hij er geen fluit aan vond).
2. Zoeken wat je paard leuk vindt. Grondwerken heb je al gevonden en wellicht kun je dit uitbouwen tot vrijheidsdressuur. Misschien vindt je paard mennen ook erg leuk. Laat hem eens opleiden door een goede menleraar. Het kost wat maar dan heb je ook wat. Dit hebben wij ook gedaan en wat hebben wij veel plezier gehad met dit paard. Mijn dochter met vrijheidsdressuur en ik zelf als menner met mijn gezin in het wagentje volgeladen overal rijden door heel Nederland.
Ik geef je de link van mijn in memorie paard, mijn once off a life paard, want dat was hij zodat je ziet, dat ook een super flegmatiek paard jou en anderen zo heel erg veel kan geven. Maar je hebt gelijk, het is niet gemakkelijk, want daarna heb ik twee paarden gekend die vanzelf kwiek en fit voorwaarts waren op minimale hulpen. Zo vreselijk fijn was dat. Daar zul je voortaan rekening mee houden als je ooit nog eens een paard koopt.
Ik wens je vooral heel veel plezier met je paard toe, en natuurlijk mag je ook wel eens gefrustreerd en boos zijn, maar geef je paard vooral veel waardering voordat wat hij wel doet. Onze Hercule liet mijn dochter op hem dressuren altijd als hij klaar was, mocht hij met haar de bossen in daar, of de polder in en eens zeer hard knetteren. Wij wisten echt wel dat hij er geen fluit aan vond. Dat is respect hebben voor je paard en natuurlijk moet je paard leren dat het geven en nemen is in het leven. Mijn dochter was wel zo super consequent, dat als hij haar echt had laten bakken tijdens de wedstrijd, ze hem stilletjes daarna afzadelde en dan werd er niet gespetterd in het bos of in de polder. Dat was dan ook zo afgelopen want volgens mij had hij het snel door. Ook mocht hij altijd de dag na de wedstrijd voor de men wagen. Zijn lust en zijn leven.
Lees onderstaand verhaal eens, en zie wat wij veel hebben aangeboden aan ons paard (zoals veel rijden op muziek, kür op muziek en dan hij altijd achter iemand aan, zodat hij lekker kon showen want dan vond hij het wel leuk). Lees het eens met de vraag hoe kun jij zo'n band opbouwen met je paardje dat je dit over zoveel jaar ook kunt schrijven.
Misschien voel je dat dit niet mogelijk is. Ben dan eerlijk en verkoop hem aan iemand anders en zoek iets dat beter bij je past.
[IM] Hercule ♥ 21 jaar mijn soulmate