Ruin traag na castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:34

moonfish13 schreef:
Ik zie geen paard looplustig worden van vitalbix active plus.
Ik zou er gewoon normaal krachtvoer ingooien en beginnen met simpelweg sportbrok.
En opvoeren aan de hand van looplust niet naar wat er op de zak staat.
Mijn pony van 300 kg doet niks op vitaminebrok alleen of suikerarm, die krijgt nu een kwart schep krachtvoer erbij.
Pavo energy control gemixt met havens natural balance, beiden veel suiker/zetmeel maar daardoor hoef ik ook maar weinig te geven.
Dat is een bewuste keuze, omdat dat net zo goed gaat en hij lust voer met laag suiker/zetmeel gewoon niet lang.
Ik kon zoveel weggooien, en telkens na 2 zakken lussiknietmeer, en dit werkt perfect.
En ik sjouw me geen breuk aan voer. :D

Dit, gewoon meer energie erin als de (medische) omstandigheden het toelaten. Een goede brok scheelt enorm. Suikerarm en natuurlijk is fijn, voer ik zelf ook. Maar zie wel een flink verschil in conditie en looplust met aanvulling door een reguliere brok of muesli. Dus ik combineer.

poes

Re: Ruin traag na castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:40

Ik heb het ook bij twee paarden gehoord. Weet helaas geen oplossing voor je.

Haver/extra sportbrok zijn ook Geen wondermiddelen. Je kunt ze niet oneindig verhogen in hoeveelheid. Dat verteren kost uiteindelijk meer energie dan het opbrengt.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 08:16

Ik wil op dit moment niet van voer wisselen zolang we de active plus nog niet hebben geprobeerd, ik ben wel echt heel erg tevreden over vitalbix.

Mocht dit niet het gewenste resultaat geven kunnen we altijd nog verder kijken om te combineren.

Ik zal zijn castratie plek ook eens bekijken, ook hoe hij staat. Iemand er nog eens naar laten kijken is ook geen slecht idee.

Mijn eigen ruin is ook laat gecastreerd, bij hem zag je vooral veel haar verlies. Zijn lange dikke manen en mega lange volle voorpluk zijn veel dunner geworden. Voorpluk is nooit meer zo lang geworden en manen heb ik na jaren afgeknipt

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:41

Ik zou ook erg oppassen met er zomaar haver in te gooien. Vitalbix is een mooie brok en traagheid oplossen met voer kan natuurlijk helpen, maar inmiddels wel meerdere verhalen gehoord en gelezen waarbij hengsten echt lichamelijk last hebben van de castratie. Niet zozeer alleen het missen van hormonen maar ook de schade die het teweeg heeft gebracht aan het lichaam.

Weet niet wat voor bloedvoering je pony heeft, maar vooral ponies kunnen erg heftig reageren op haver. Het is een jong graansoort waar in principe de paarden darm niet goed op ingesteld is. Mocht je het gaan voeren, test eerst eens een week met een klein handje wat haver doet, effecten lopen namelijk uiteen van geen effect, tot spierbevangenheid, juist meer flegmatiek worden of actief.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 09:24

Inmiddels zijn we even verder, het gaat heel goed.

Hij krijgt vitalbix active plus er bij en hij heeft echt meer energie. Traag aan het been is hij nog steeds wel, maar goed dat is rijtechnisch, dat wordt wel beter. Maar hij heeft wel meer loonlust.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:01

Mijn hengst is bijna 2 jaar geleden geruind maar heeft qua looplust niks ingeboet. Hij was als hengst wel drukker maar niet actiever. Nu als ruin is hij dat drukke grotendeels kwijt maar dus niet luier geworden dan hij al was ;) . Overigens zijn hengsten vaker lui dan ruinen alleen lijkt het alsof ze dat niet zijn omdat ze zich meer opblazen en de hormonen de overhand nemen.
Mijn, nu dus, ruin is veel beter te bewerken en loopt als een tierelier. Maar dat doet hij niet uit zichzelf, als hengst liep hij wel meer uit zichzelf maar ook meer zoals hij daar zin in had dat was dus wel een groot verschil.

Mijn paard is ook een diesel en vooral nu hij hele dagen op de wei loopt en met de warmte is hij soms gewoon "moe" van een dag grazen. Wij voeren, buiten dus het gras, hooi ( 's nachts staan ze op stal met uitloop), Marstall Force als Vit. brok en haver en/of muesli bij. Die van mij heeft altijd veel behoefte aan krachtvoer gehad, die redt het niet op hooi en vit. brok alleen, ook toen hij nog hengst was. Dus die krijgt dagelijks toch wel een halve schep krachtvoer erbij. Daarnaast krijgen ze wat supplementen afhankelijk van de tijd van het jaar en hebben ze natuurlijk zout blokken.

Daarnaast is het natuurlijk ook een kwestie van de manier van rijden; hoeveel energie stop je als ruiter is je paard. Ik gebruik in het begin vaak een kort zweepje om hem wat bij te tikken van achter en hem wakker te maken als dat eenmaal gebeurt is gaat de zweep aan de kant en loopt hij uit zichzelf. Qua looplust is er dus niks veranderd, qua bewerkbare energie wel en dat laatste is alleen maar heel fijn, ook voor het paard zelf.

Als het echt extreem wordt is bloedonderzoek wel aan te raden; alleen Vitalbix vind ik persoonlijk te weinig voor een paard wat regelmatig aan de bak moet dus er kunnen goed tekorten optreden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:28

moonfish13 schreef:

Ik heb behoorlijk veel verhalen gehoord van mensen die stomverbaasd waren dat een paard of pony van zo weinig brokjes ineens zo fel wordt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 10:51

Een gewone sportbrok kan echt al heel veel doen voor de looplust.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 11:39

Echt aan de bak hoeft hij niet hoor. Ik rijd hem 1
Keer in de week pittig maar de rest is het nog geen B niveau. Meisje is hard op weg en leert snel maar om t nou aan de bak te noemen ;)

Maar goed het gaat dus beter op de combinatie van daily complete en active plus. Ik zie vooralsnog geen reden om er nu sportbrok in te gooien.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 12:51

Dan zou ik me er niet teveel zorgen om maken; een pony weet heel goed wanneer hij wel of niet echt aan het werk moet. Dus waarschijnlijk is het voor het meisje in kwestie alleen maar fijn dat hij wat lui is, beter dan een dier wat alleen maar haast heeft.
Als hij dan maar wel zo nu en dan pittig gereden wordt anders heeft hij waarschijnlijk snel door dat hij het altijd lekker rustig aan kan doen :Z .

Voor een beginner zie ik liever een wat luiere pony dan een die niet te controleren valt *\%/* ;) dat bouwt voor een jonge ruiter beter vertrouwen op.

Gwenvd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-20 13:06

Daarom hebben we ook precies hem voor haar uitgezocht! Kan ze heel veel van leren en vertrouwen krijgen!

Ik rijd hem om die reden inderdaad bij, hij moet wel fris in zijn koppie blijven. Het is echt een ontzettend leuke pony maar ik merkte gewoon dat het trage ergens vandaan kwam. Je hebt traag en traag, dit was niet echt onwil of iets. Hij vliegt nu nog niet voor je been maar dat hoeft in dit geval dus ook echt niet.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 13:08

Ik heb mijn vorige paard een beetje eenzelfde ervaring als ElCid, het drukke ging er wel af na castratie, de looplust niet. Hij bleef een fijn voorwaarts te rijden paard. Hij kreeg Hayster Healthy herbs, enigzins te vergelijken met vitalbix. Hij is op zijn 9de gecastreerd. Hij werd veel beter in samenwerken ipv altijd maar de hengst uit te hangen, maar nooit traag of sloom. Wel rustiger en minder driftig.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 13:25

Mrs_Midnight schreef:
Ik heb mijn vorige paard een beetje eenzelfde ervaring als ElCid, het drukke ging er wel af na castratie, de looplust niet. Hij bleef een fijn voorwaarts te rijden paard. Hij kreeg Hayster Healthy herbs, enigzins te vergelijken met vitalbix. Hij is op zijn 9de gecastreerd. Hij werd veel beter in samenwerken ipv altijd maar de hengst uit te hangen, maar nooit traag of sloom. Wel rustiger en minder driftig.

Wat een opluchting is dat dan, toch?; ik was best even bang dat er niks van hem over zou blijven maar hij is happy, staat samen met een vriendje op de wei en ziet er fantastisch uit. Macho is best leuk maar soms wordt je er wel een beetje moe van :o .

Het spreekwoord is er niet voor niets: "Good stallions make great geldings"!

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 14:56

Die van mij was als hengst dodelijk vermoeiend, en dacht met zijn ballen. Zodra die eraf waren werd hij een lief, veel meer meewerkend paard, en dat ging echt bijna van de een op de andere dag. (hij is nooit een 'makkelijk' paard geworden maar dat lag niet alleen aan zijn ballen :') )

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 15:33

Hier eentje waarbij het andersom is gegaan: als hengst heel fijn, relaxt en nuchter.
Nu als ruin extreem wakker, snel en schrikt van een grasspriet.
Ik heb spijt dat ik zijn ballen eraf heb laten halen, maar ik kon hem hier als hengst geen paardwaardig leven bieden.
Wel blijft dat hij niet naast of met merries kan staan, en hij is tot nu toe altijd de baas geweest bij welk ander paard dan ook, dat dan wel weer op een heel koele, relaxte manier.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:06

Mrs_Midnight schreef:
Die van mij was als hengst dodelijk vermoeiend, en dacht met zijn ballen. Zodra die eraf waren werd hij een lief, veel meer meewerkend paard, en dat ging echt bijna van de een op de andere dag. (hij is nooit een 'makkelijk' paard geworden maar dat lag niet alleen aan zijn ballen :') )

Klinkt als die van mij, dacht wel met zijn ballen maar dan hoofdzakelijk in de vorm van "kijken wie het langst volhoudt, de sterkste is" kon hem zo naast een merrie parkeren en dan keer hij alleen maar ( hij heeft wel gedekt). Ook nu geen makkelijk paard maar wel een zonder testosteron storingen ;) en ik had het ook vreselijk gevonden als hij nu opeens helemaal een doetje was geworden; dat karakter van hem geeft wel dat beetje extra en geeft hem de kans om echt te kunnen showen. Het is een Paint, gefokt om met koeien te werken, en op de koe is hij nog even fel maar wel net iets makkelijker terug te nemen en te overtuigen dat ik ook nog wat te vertellen heb.......... }:0

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:53

Dorine92 schreef:
moonfish13 schreef:

Ik heb behoorlijk veel verhalen gehoord van mensen die stomverbaasd waren dat een paard of pony van zo weinig brokjes ineens zo fel wordt

Nou ik zie iedereen praktisch overstappen naar wat anders 5+ stalgenoten.
Enige die het er goed op deed was een van zichzelf al mega looplustig paard.
Maar goed? Dat dier at bergen zand, en moest een muilkorf om om dat te voorkomen.
Bloed geprikt en hij had allerlei tekorten.
Mijn eigen pony deed het er ook bízar slecht op, niet meer spelen, werd verstoten etc.
Oude voer erin en klaar was het weer.
Hij krijgt nu de ‘nieuwe’ pavo vital.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 16:54

ElCid schreef:
Mrs_Midnight schreef:

Klinkt als die van mij, dacht wel met zijn ballen maar dan hoofdzakelijk in de vorm van "kijken wie het langst volhoudt, de sterkste is" kon hem zo naast een merrie parkeren en dan keer hij alleen maar ( hij heeft wel gedekt). Ook nu geen makkelijk paard maar wel een zonder testosteron storingen ;) en ik had het ook vreselijk gevonden als hij nu opeens helemaal een doetje was geworden; dat karakter van hem geeft wel dat beetje extra en geeft hem de kans om echt te kunnen showen. Het is een Paint, gefokt om met koeien te werken, en op de koe is hij nog even fel maar wel net iets makkelijker terug te nemen en te overtuigen dat ik ook nog wat te vertellen heb.......... }:0

Precies dit!

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-20 17:59

Ik ben blij dat er vooruitgang in zit.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 02:12

Een aantal jaren geleden heb ik een lezing gezien van een hoefsmid dit beweerde dat castratie hiertoe kan leiden. Even uit het duimpje hoor, je kun het vast vinden op internet.
Volgens deze man heeft het ermee te maken dat de zaad leiders spiraalvormig zijn.
Ze moeten bij castratie lang genoeg uitgetrokken worden; een gedeelte wordt met de ballen verwijderd.
Het restant krult dan op en verdwijnt in de buikholte.
Hoe lang dat restant is ligt er o.a. aan of de hengst staand of liggend gecastreerd wordt.
Is het restant te lang kan er een soort knoopje in de lies zitten dat voor drukking en dus pijn zorgt.
Nou weet ik niet meer bij welke manier van castreren de kans op die drukking/kneuzing het grootste is; ik dacht bij staand castreren.
Tegenwoordig wordt ook gebruikgemaakt van laparoscopie geloof ik?
Hoe dan dan zit weet ik niet.