Paard dat ritme overneemt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 16:45

Toch maar eens les gaan nemen bij mensen die honderden paarden en ruiters trainen of getraind hebben...........Langzaam stappen is de enige manier om een paard in balans te krijgen en te rijden. Al dat "voorwaartse" gerace wat tegenwoordig dressuur heet werkt averechts en zal een paard nooit sterk maken of balans leren; het langzaam stappen is een soort krachttraining. Ook in langzame gangen kan je actief blijven; dat hoeft niet hard of snel. Juist door het gejakker wat we veel zien, waarbij paarden uit elkaar vallen en te vroeg draf en galop vragen, zorgt voor onbalans en paarden die uit elkaar vallen en verkeerd in de spieren komen te zitten. Advies aan TS; ga op zoek naar een echt klassiek georiënteerde lesgever ( die overigens erg moeilijk te vinden zijn want op die manier rijden is niet de makkelijke manier) en ga daarmee aan de slag. Stappen, stappen, stappen en nog eens stappen. Je mag best afwisselen met een kort stukje, rustige, draf of als een paard het aangeeft een stukje, rustige, galop maar vraag daarin niks. Altijd weer terug naar die rustige stap soms zelf onder het tempo.

Onze paarden doen dat al jaren, zijn niet gefrustreerd maar wel goed bespierd ( hals, kont etc.) en met een enorme balans.

Je moet dat natuurlijk niet de 1e keer te lang vragen maar de 1e keer een paar pasjes, dan belonen en dat steeds iets opvoeren tot max. 5 minuten, dan weer normaal tempo, etc. etc. Krijg je meteen een mooi stukje "speed control" en beheersing van je paard. En je zal merken dat de hulpen steeds lichter en minder kunnen worden en alleen je billen/ dijen aan knijpen al een reactie geeft. Mijn paard stopt puur op gewicht, gaat achterwaarts op gewicht en versneld, vertraagd, piaffeert, wisselt galop etc. etc. puur op gewicht.

Het maar actief voorwaarts rijden is niet de oplossing! Wel actief maar het voorwaarts mag heel wat tandjes minder.

Bowo

Re: Paard dat ritme overneemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 17:00

Er zijn toch echt meerdere wegen die naar Rome leiden en er zijn ook zeker genoeg die correct zijn. Ik heb paarden gereden met een hele goede, maar ook grote stap, als ik daar iets teveel deed (toen ze nog jong en slap waren) werden ze lateraal. Verder stap ik ook wel veel, maar niet verzameld.

En ik weet niet op wie de rest een reactie was, want volgens mij heeft niemand het gehad over voorwaartser (al heb ik niet het topic nogmaals in detail doorgelezen), dus ik snap niet wat je daarmee wilt zeggen? De TS geeft juist aan dat die tempocontrole het probleem is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 17:10

Langzaam en verzameld zijn 2 verschillende dingen; je kan ook aan een lange teugel langzaam stappen.
Het gaat om tempo beheersing en balans; natuurlijk zal je bij een paard met een grote stap anders werken dan bij 1 met een korte stap, dat is een kwestie van rijkunst. Maar ook een met een grote stap kan langzaam stappen; dus niet korter, niet meteen verzameld, maar langzamer zodat het dier zijn stappen afmaakt en zijn spieren goed gebruikt. Een paar pasjes en weer naar de normale stap; Maar daarvoor zal er wel een stukje grondwerk aan vooraf moeten zijn gegaan en zal het dier op zithulpen ( wat eigenlijk elk paard van nature doet) moeten reageren. Als je dit bijv. moet afdwingen met doorlopende teugeldruk werkt het compleet averechts.
Maar dat is dus klassieke rijkunst.........

En er zijn vast meerder wegen die naar Rome leiden o.a. snelwegen en langzame wegen maar uiteindelijk ga je langzaam om er ( bij een goed gereden paard) snel te komen. De snelwegen geven vaak een averechts resultaat. Paarden die overdonderd worden heb ik te vaak gezien; die vallen uit elkaar en rennen alleen nog maar.

Maar ieder zijn ding; wij stappen veel, stukken onder het tempo maar wel actief. Net als draf en galopperen doen we ook vaak in staptempo, puur op zithulpen.

DW00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 17:55

Die klassieke manier daar heb ik ook al wel redelijk les in. Mijn instructeur vind dat je in de stap al veel op kan lossen. Dit werkt voor mij wel fijn. Dus ik ga wel mee in het langzame tempo denk ik.
Het punt bij mijn paard is dat ik het tempo niet kan bepalen. Ga ik in een ritme stappen dan blijft ze mooi doorstappen. Ik kan heel goed mee in haar ritme en probeer langzaam mijn ritme daarin te laten sluipen. Met andere paarden lukt mij dit wel hoor. Het is echt deze merrie waarbij het gewoon niet gaat

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:33

ElCid schreef:
Toch maar eens...

.. Lap tekst..

.... Wel actief maar het voorwaarts mag heel wat tandjes minder.

Nou nou, je bent wel erg in tunnelvisie over je eigen mening.

Klassiek academische dressuur is een prachtige vorm. Maar niet voor alles en iedereen, zeker basisruiters weggelegd.

Er is niks mis met voorwaarts en snel. Dat hoeft geen 'overdonderen' en 'jakkeren' te zijn. Wat een aannames..... Paarden gebruiken snelheid graag even om energie kwijt te kunnen, in balans te blijven en het is goed voor het lijf om even gas te geven.

En ja dat kan prima samen of beter afgewisseld met rust, klein gaan en veel stap.

Natuurlijk kan je kiezen om eerst alles in stap/rust/klein te doen. Balans vóór beweging zogezegd. Maar dan moet je wel verdomd goed weten wat je doet wil je je paard daarin gelukkig maken.

Oh, enne...

Ik kom inmiddels aardig in de buurt van de honderden :')

Punt blijft, dat dit paard geen goed geïnstalleerde rem heeft. Ho=ho in zowel klassiek als modern.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:51

Ik heb echt positief verschil gemerkt in het gedram van mijn merrie sinds ik grondwerk doe. Maar moet wel zeggen dat als ik aan het galopperen ben en terug wil naar draf me dit echt geen drie rondjes kost, dan moet je echt niet bang zijn een keer in de mond door te komen. Ho is ho. Dit kun je beter meteen duidelijk maken, dat een paard een iet wat hoger tempo aanhoud in een gang door gebrek aan kracht en balans is 1 ding, maar als ik wil stoppen stop je.

Misschien eens kijken naar de one rein stop. Is ook handig voor drammers omdat ze simpelweg kunnen doordrammen maar er niks mee bereiken.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 18:55

One rein stop is een goed begin naar een degelijke rem inderdaad.

En op de grond ook- of beter- eerst: Stilstaan, lopen, stilstaan. En dan onbeweeglijk wachten tot je de hulp geeft voor lopen. Zo ontzettend belangrijk!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:17

Mijn merrie heeft op dit moment ook de neiging. Het is veel makkelijker om snelheid te maken in draf en galop als je weinig balans hebt, dan terug te komen in tempo en spieren aan te spreken die nog niet zo sterk zijn. Logische reactie. Hier zijn we aan het opbouwen na anderhalf jaar stilstaan.

Alleen ik werk elke keer als ik er op stap aan de rem. Ik doe zeker geen 3 rondjes over een overgang, 10 passen is l veel te lang. Ik begin met los stappen al met overgangen naar halt en schijnovergangen. Maar ook een keer echt groter stappen, zonder snelheid te maken. In het begin zijn het nog grote hulpen, met stem erbij, maar ik ga pas aan draf denken als ik op zit de overgang naar halt kan maken en ze daar echt stil blijft staan. En ik gebruik soms de omheining als de rem echt niet werkt ( in stap en draf nooit nodig, galop wel eens) maar dat stap stuk is altijd binnen een kwartier wel goed genoeg voor draf.

Nu moet ik ook zeggen dat na het stap stuk ik vaak al heel snel een rondje galop doe. Soms in verlichte zit, soms gewoon een paar rondjes lekker naar voren. Zij wordt het fijnst van galop, maar in die 1e galop hoeft ze dus alleen goed door te springen en los te worden. Als ze los is, is het makkelijker voor haar en mij om het tempo terug te schakelen en meer het lijf te gebruiken.

Dat heeft niks met jakkeren of overdonderen te maken?

Ik zou dus werken aan de rem. Zelfs als dat langzame stappen de enige goede oplossing zou zijn, wat ik niet geloof, kan je daar niet eens aan beginnen als je geen invloed hebt op het tempo. Reageert ze wel op stem, dus ho? En aan de hand? Bij de lastige stukken gebruik ik dus wel stem, want bij ho remt ze meteen af. (Niet meteen halt maar dat heb ik ook niet zo aangeleerd, ho betekent 1 gang terug ) en dan maakt het niet uit hoe, of ze compleet uit elkaar tegen e hand terug komt. Op dat moment moet ze remmen en dat doet ze dan, dus is het goed. En dan steeds minder hulp geven, bijvoorbeeld eerst zonder stem maar wel alle andere die je tegelijk met stem gaf. Daarna die kleiner maken enzovoorts.

Hoe gebruik je je zit om tempo aan te geven? Ben je niet per ongeluk aan het duwen/drijven met zit daardoor?

Rosa1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:21

Bij mijn draver hebben halve ophouding super goed geholpen. Als ie niet luist gewoon een kleine volte insturen en volhouden totdat hij op jou seintje gaat wachten. Dan moet hij wel zachter gaan.

DW00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 19:25

Op stem reageert ze ook niet. Als ik haar niet vraag om haar lichaam te gebruiken is ze wel te stoppen. Het is echt dat ze het moeilijk vind denk ik.
Qua zitten denk ik dat ik wel op een goede manier zit. Met lichtrijden ga ik duidelijk lichtrijden en dan net wat lager tempo tot dat ik tevreden ben. Stap en galop of doorzitten ga ik gewoon net een beetje onder het tempo. En natuurlijk altijd benen lang. Het paard kan heel goed op mijn zit terug komen op bijvoorbeeld buitenrit maar als ik vraag haar spieren goed te gebruiken wordt het staken middels doordrammen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:34

Een paard dat het lijf echt goed gebruikt wordt niet lastig of drammerig. Dan is er ergens iets mis. Een goedgaand paard voelt zich prettiger als hij in balans gaat lopen, niet slechter.

Dus zoek uit waar dat misgaat:

Danwel rijtechnisch, danwel fysiek.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:38

Ik vind het wel interessant om even mee te lezen. Mijn merrie heeft ook nogal de neiging om het tempo over te nemen.
Ze heeft een halfjaar bij een prof gestaan om naar sportpredikaat te rijden, maar die had er na een halfjaar ook nog geen verbetering in gekregen. Die had nog nooit zo'n eigenzinnig paard gereden :') :=
Binnenkort gaan we weer beginnen met lessen iig (door omstandigheden ging dat even niet), hopelijk gaat dat me helpen om er mee om te gaan en dit te gaan verbeteren.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:50

DW00 schreef:
Op stem reageert ze ook niet. Als ik haar niet vraag om haar lichaam te gebruiken is ze wel te stoppen. Het is echt dat ze het moeilijk vind denk ik.
Qua zitten denk ik dat ik wel op een goede manier zit. Met lichtrijden ga ik duidelijk lichtrijden en dan net wat lager tempo tot dat ik tevreden ben. Stap en galop of doorzitten ga ik gewoon net een beetje onder het tempo. En natuurlijk altijd benen lang. Het paard kan heel goed op mijn zit terug komen op bijvoorbeeld buitenrit maar als ik vraag haar spieren goed te gebruiken wordt het staken middels doordrammen

Op wat voor manier vraag je haar om haar lichaam te gebruiken? Vraag je niet teveel? Het is de kunst om moeilijke dingen in die mate te vragen dat je op de grens zit, maar niet er overheen gaat, zowel qua intensiteit als qua duur.

En wat gebeurt er als je dat op buitenrit doet? Of je buitenrit "stijl" in de bak gebruikt?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:50

@goldie Hele loperige paarden zijn vaak niet aan het been. Maar lopen voor het been uit.

Die moet je dus 'aan' je been gaan rijden. Zijgangen kunnen daarbij heel hulpvol zijn.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:02

Dat klinkt wel logisch, ik ben ook snel geneigd om m'n been af te steken. Probeer er heel erg op te letten.
Zijgangen vind ik zelf heel erg lastig, ik raak echt met mijn eigen lijf in de knoop. En als ik der opzij wil drukken wil ze vooral weer harder. Heb je misschien een tip hoe ik hier dan het beste mee om kan gaan? :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:10

Zo even zonder verdere informatie zou ik inzetten op eerst een wending om de voorhand vanuit stilstand. Zodat je de zijwaartse hulp goed aanleert zonder de loperigheid.

Wijken op een volte en misschien nog beter wijken langs de wand met een beetje contrastelling.

Lukt dat goed dan van schouderbuiten naar schouderbinnenwaarts toewerken.

Hoe je daarbij zelf zit en inwerkt is nu echt werk voor iemand die live kan meekijken.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 20:22

Bedankt voor de tips :) ga ik mee aan de slag. En les gaat weer komen gelukkig :j

DW00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-20 23:18

[/quote]
Op wat voor manier vraag je haar om haar lichaam te gebruiken? Vraag je niet teveel? Het is de kunst om moeilijke dingen in die mate te vragen dat je op de grens zit, maar niet er overheen gaat, zowel qua intensiteit als qua duur.

En wat gebeurt er als je dat op buitenrit doet? Of je buitenrit "stijl" in de bak gebruikt?[/quote]

Het enige wat ik vraag op het moment waar het mis gaat is de buikspieren gebruiken. Zogauw als ik dit vraag gaat ze lopen. Ze kan het wel. Heb dit rustig opgebouwd en soms gaat een les net wat langer door waarbij ze moe wordt van het hoge tempo dan gaat het uiteindelijk ook goed. Nee ik weet het lang trainen is niet goed probeer het zo min mogelijk te doen maar het laat wel zien dat ze dan haar buikspieren wel goed kan gebruiken.
Als ik op buitenrit ga trainen krijg ik hetzelfde tegenwerkt effect. En als ik buitenrit stijl in de binnenbak doe, dus gewoon alleen verbinding houden en rijden (manege stijl) dan wilt ze ook hard gaan.
Is vanaf begin dat ik op haar reed vlot geweest en is al een stukje terug gekomen maar ze verzint zo veel om het niet te hoeven doen. Ze vind het echt moeilijk lijkt het.

Ik ga morgen beginnen met verticaal grondwerk te doen. Weet nog niet of het handig is daarna er op te stappen en deze oefeningen door te zetten in stap onder het zadel? Ik wil enkel het gewicht in haar schouders verplaatsen op de volte als begin maar hoe zwaar is dit voor een paard die verticaal niet in evenwicht is?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 00:23

Ik doe het grondwerk vaak een kwartier lang als instappen, beetje schouder binnen en buiten waards, Travers, wijken, ubertreden, wat stretchen, achterwaarts en schouderbinnenwaarts op de volte. En borduur daar dan op verder onder het zadel.

Maar ik kijk wel echt wanneer het genoeg is, sommige dagen al na een half uur, soms drie kwartier. Je wilt niet dat ze terugvallen in het stuwen dan kun je beter stoppen.

Als je een beetje handig bent en het stappen gaat goed kun je ook aan de hand gaan draven, dan moet het wel op een langzaam tempo omdat je niet mee gaat rennen, en dan kleine stukjes.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 02:10

DW00 schreef:
Het enige wat ik vraag op het moment waar het mis gaat is de buikspieren gebruiken......

..... Ik wil enkel het gewicht in haar schouders verplaatsen op de volte als begin maar hoe zwaar is dit voor een paard die verticaal niet in evenwicht is?

Wat gebruik je moeilijke termen...

Wanneer gebruikt je paard de buikspieren dan precies? Wat gebeurt er als je het gewicht verplaatst en hoezo verticaal?
Zoek een 4-dimensie instructeur als je graag in deze termen blijft. Zij hebben vast ook de oplossing voor je probleem in dezelfde taal ;-)

Begin eens met halt-stap-halt. Op de grond aan een touwtje met je hoofdstel of een kaptoom.
Ga er daarna opzitten en doe hetzelfde.
Verzin een (stem) hulp, en ga oefenen tot je 100 uit 100x een stilstaand wachtend paard hebt.

Vanaf daar moeilijker maken. Vlotte stap halt. Daarna draf-stap-draf. Daarna schakelen in draf. En ook: Draf-halt. Daarna galop-draf-galop. En vanaf dan schakelen in tempo, in iedere variatie en altijd met duidelijke resultaat. Bij onvoldoende reactie ga je terug naar stap-halt-stap.

Je hulpen zijn nu eigenlijk stuk en er is onvoldoende reactie daarop. Werk daar dus eerst aan.

En laat je hele balans dingetjes maar ff liggen. Die komen namelijk vanzelf bij een goedgaand paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:42

Helemaal met je eens Kelly_ann.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 08:29

Ook eens met Kelly-Ann..simpel houden! moeilijkere dingen pas gaan vragen als de basisvoorwaarden (rem) voor elkaar zijn.

Over langzaam of voorwaarts rijden..imo ligt dat heel erg aan de bouw van een paard. Een paard wat achter erg stuwt kan baat hebben bij een langzamer tempo om meer te leren dragen. Maar wel pas als het paard echt aan het been is, voorwaarts denkt en er voldoende impuls is. Anders wordt het stuwen nooit omgezet in draagkracht.
Te hard voorwaarts rijden is inderdaad ook niet altijd handig want dan loopt het paard juist van het achterbeen af en komt het gewicht in de hand waardoor het sterk en zwaar in de hand wordt.

Dus voelen wanneer het paard zich draagt, voelen wanneer het wil versnellen en voordat dat gebeurd ingrijpen met de goed geinstalleerde rem. Als je dat consequent doet kun je steeds sneller ingrijpen met minder hulpen totdat het uit het systeem is van het paard. Timing is hierbij essentieel, tijdig ingrijpen..het niet "laten gebeuren".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 10:44

DW00 schreef:
Die klassieke manier daar heb ik ook al wel redelijk les in. Mijn instructeur vind dat je in de stap al veel op kan lossen. Dit werkt voor mij wel fijn. Dus ik ga wel mee in het langzame tempo denk ik.
Het punt bij mijn paard is dat ik het tempo niet kan bepalen. Ga ik in een ritme stappen dan blijft ze mooi doorstappen. Ik kan heel goed mee in haar ritme en probeer langzaam mijn ritme daarin te laten sluipen. Met andere paarden lukt mij dit wel hoor. Het is echt deze merrie waarbij het gewoon niet gaat

mogelijk heeft dit paard een andere aanpak nodig,

sommige paarden hebben veel stress in het hoofd - reden kan heel divers zijn - en moet je door rust en kleine dingen eerst zorgen dat het paard rust in het hoofd krijgt door vertrouwen op te bouwen d.m.v. b.v grondwerk, balkjes stappen

sommige paarden kunnen zich niet direct ontspannen en moet je het leer proces anders oppakken, door met/in rust hun interesse opwekken, anders nemen ze ook niets op

b.v. kortere stukjes stap met daarin wel verschillende tempi, verruimen verzamelen
meer variatie in de tempi en maar steeds korte stukjes, de ontspanning tussendoor zorgt voor een betere opname en je kunt zelf ook beter de rust en ontspanning bewaren

zodra je voelt dat - in draf - ze gaat versnellen de enen keer juist je been er aan zodat ze op je been voorwaarts gaat - als je wilt lopen nou dan wel op mijn been denk ik dan -

merk dat ze dan redelijk snel opgeven, dan ga ik naar stap maar draven wel direct weer aan, en herhalen mogelijk weer - als.............dan -
of
de volgende keer niet voorwaarts maar een kleine volte inzette en dan naar stap, na twee drie stappassen weer aandraven

veel afwisseling en rust tussen door

succes

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 18:58

DW00 schreef:
Ik ga morgen beginnen met verticaal grondwerk te doen.

Grondwerk om het dier in verticale balans te brengen is uitstekend voor ieder rijpaard.
Citaat:
Weet nog niet of het handig is daarna er op te stappen en deze oefeningen door te zetten in stap onder het zadel?

Morgen zou ik het nog niet doen, maar "op termijn" is het een ideale voorbereiding.
Citaat:
Ik wil enkel het gewicht in haar schouders verplaatsen op de volte als begin maar hoe zwaar is dit voor een paard die verticaal niet in evenwicht is?

... ik ben eerst vierkantjes gaan stappen en deze oefening 'grondwerk dat lijkt op longeeren' kwam pas later.

In principe is het vooral onwennig. Paarden zijn van nature ""scheef"" met meer gewicht op het linker of juist het rechter voorbeen - symmetrie voelt raar, maar het skelet werkt ook mee.
The proof of the pudding is 'de vallende hals', het dier ontspant. (En de nagefelijkheid krijg je een soort van cadeau.)