Hoe wat meer 'vering' krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 21:15

Citaat:
Als ik dit lees dan zeg ik, scherp aan het been maken en schakelen zodat ze echt van achter naar voor gaat lopen. Conditie moet misschien een beetje terug opgebouwd worden dus ik zou zeggen korte en actieve stukken afwisselen met stappen aan de lange teugel.
Citaat:
Dankje daar kan ik iets mee :)

In ieder vak hebben we vakchinees.
Dat geeft niet, maar van bovenstaande tekst word ik niet blij.
Ten eerste : 'van achter naar voren rijden' is beeldspraak.
Dat mag, maar het gaat vooral over 'dat de achterhand belangrijker is dan de hoofd/hals houding'.
In die zin kan ik het iedereen altijd aanraden.
Uiteraard is 'aan/ voor het been' hier een onderdeel van.
'Scherp' aan het been maken vind ik wat minder vriendelijk klinken, zonder dat mij de noodzaak van die scherpheid duidelijk wordt.
'Schakelen' is eigenlijk ook beeldspraak (een dier heeft geen versnellingsbak met tandwielen) maar een paar pasjes correct draf uitstrekken (ik gebruik het werkwoord) is een prima oefening. (Drijven plus ruimte geven, idealiter zet het dier de achterbenen verder onder de massa, tilt de voorhand op en 'je voelt je vliegen'. En idealiter kun je op zit en gewicht terugrijden zonder dat je dier op de voorhand klapt, ook het verzamelen na het uitstrekken is werk voor de achterhand.)

Suzanne F.

Re: Hoe wat meer 'vering' krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-20 21:30

Er is weinig beeldspraak aan hoor. Ik bedoel van achter naar voren rijden echt letterlijk. De energie die je opwekt vanuit de achterhand van voren opvangen. Dus letterlijk de activiteit van achter naar voren rijden. En ja ik wil ze wel scherp, ze moeten oplettend zijn en zeer gehoorzaam aan de hulpen. Scherp is een normale uitdrukking voor zeer attent.
En schakelen is ook een normale uitdrukking. Schakelen in tempo, niet in een versnellingsbak. Schakelen kan je tussen dingen en in dit geval in verruiming.
Ik weet niet of je in België woont maar hier in Nederland zijn dit hele normale bewoordingen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:13

Suzanne F. schreef:
Er is weinig beeldspraak aan hoor. Ik bedoel van achter naar voren rijden echt letterlijk. De energie die je opwekt vanuit de achterhand van voren opvangen. Dus letterlijk de activiteit van achter naar voren rijden. En ja ik wil ze wel scherp, ze moeten oplettend zijn en zeer gehoorzaam aan de hulpen. Scherp is een normale uitdrukking voor zeer attent.
En schakelen is ook een normale uitdrukking. Schakelen in tempo, niet in een versnellingsbak. Schakelen kan je tussen dingen en in dit geval in verruiming.
Ik weet niet of je in België woont maar hier in Nederland zijn dit hele normale bewoordingen.

Als je van achter naar voren rijd en je geeft dus been en je moet dat opvangen met je hand, waar denk je dat de energie dan heen gaat ?
Die gaat naar een duwend achterbeen , dus je rijd niet voorwaarts en dat is wat je wil toch?
Dus ja ik zou ten eerste met de schouders aan de slag gaan, als je die kan verplaatsen en het paard reageert goed op de indirecte teugelhulp dan pas het achterbeen er bij pakken en ook nooit met 2 benen te gelijk werken, want dan is er altijd 1 been die niks met de hulp kan, dus miss is als eerste erg belangrijk voor je met het been gaat werken weten waar en wanneer het been in de lucht is dan pas kun je een hulp geven , een paard een hulp op een been geven die op de grond staat is niet nuttig, want waar gaat die energie heen dan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 19:32

midgie schreef:
Suzanne F. schreef:

Als je van achter naar voren rijd en je geeft dus been en je moet dat opvangen met je hand, waar denk je dat de energie dan heen gaat ?
Die gaat naar een duwend achterbeen , dus je rijd niet voorwaarts en dat is wat je wil toch?
Dus ja ik zou ten eerste met de schouders aan de slag gaan, als je die kan verplaatsen en het paard reageert goed op de indirecte teugelhulp dan pas het achterbeen er bij pakken en ook nooit met 2 benen te gelijk werken, want dan is er altijd 1 been die niks met de hulp kan, dus miss is als eerste erg belangrijk voor je met het been gaat werken weten waar en wanneer het been in de lucht is dan pas kun je een hulp geven , een paard een hulp op een been geven die op de grond staat is niet nuttig, want waar gaat die energie heen dan?

Ik denk dat wij elkaar niet begrijpen en totaal anders trainen. Als ik iets opvang met mijn hand krijg ik geen duwend achterbeen maar een paard wat de druk van mijn hand afhaalt en nageeft en in hetzelfde tempo door blijft lopen. Schouder kunnen verplaatsen ben ik het mee eens maar een indirecte teugelhulp ken ik niet. Is dat een passieve hulp? Dus alleen teugel tegen de hals? En achterbeen pak ik nooit als laatste mee maar altijd als eerste. Eerst moet het achterbeen actief en moet het paard naar voren willen blijven denken. En 1 been inwerken doe ik niet als ik voorwaarts wil, hij moet aan 2 benen voorwaarts.
Maar goed, dit is geen traindiscussietopic. Er zijn 100 verschillende manieren van trainen natuurlijk.