Paard losmaken door naar links en rechts te buigen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:18

Samsam"]
[quote="Mist schreef:
Mijn paard kent dat ook. Mijn instructeur met wie ik haar vroeger ingereden heb, liet mij dat doen (waarom precies weet ik niet meer, is inmiddels 12 jaar geleden!). Ik weet niet hoe dat meisje dat deed, maar ik/mijn paard kan dat zonder teugelhulpen, dus puur (in stilstand) op de beenhulpen, ze kan idd mijn voeten aanraken met haar neus. Kan volgens mij geen kwaad (zeker als je de teugels niet gebruikt) en het is imo meer een "gehoorzaamheidsoefening" om te reageren op je been.

Ik ben heeel benieuwd hoe jouw paard op jouw beendruk met zijn neus naar je tenen gaat? Mij is geleerd been is gas en als je niet vooruit wilt geen gas geven!
[/quote]

Hoe ga jij dan achteruit ? Knipoog
ok.. in feite vraag ik gewoon overdreven stelling, door met het tegenovergestelde been iets naar achteren te leggen. De eerste keren zal het paard idd voorwaarts willen, maar als je dit vaker doet dan kennen ze het op een gegeven moment, op het begin kun je door zachte teugeldruk (of stem: hooo!) de voorwaartse beweging tegenhouden en de teugel van de hals afhouden om duidelijk te maken wat de bedoeling is. Maar mijn paard is inmiddels bijna 17, dus na 12 jaar weet ze echt wel wat de bedoeling is Haha! en hoef ik mijn teugels echt niet te gebruiken.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:42

Citaat:
Cassidy
En waarom zou je dat dan alleen doen als de fysio het zegt? Zijn oefeningen van de fysio per definitie alleen maar voor paarden die wat mankeren?

Nee. Zeg IK dat dan?????? "Mensen op de manege die deden dat op ADVIES van de fysio". Daarna werd het vaker gedaan maar maar weinig mensen gezien die het concequent en goed deden. En dat waren oefeningen NAAST je paard... denk dat dat iets anders is dan erop en dan zijn hoofd opzij trekken.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:43

Anoukie"]
[quote="Crista schreef:
ik dope het ook wel eens idd....niarda wordt er erg soepel van! maar trek niet aan de teugels hoor, dat vind ik idd ook niet kunnen!

[b]Ik schrok even, ik begreep uit je eerste zin dat je je paard wel eens doped [/b](in de zin van dope geven), hahaha *LOL*. Ik begrijp dat het "doe" moet zijn???
[/quote]

hahaha nee ik bedoelde idd doe hoor.... (sorry komt denk ik door me dyslexie...)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 20:54

Citaat:
Het leek me trouwens een rare oefening, vooral als de spieren van je paard nog niet echt warm zijn, dan kan het lijkt mij rare blessure's opleveren ??

Als het 2x links 2x rechts doet met een nog niet warm paard kan dat niet zoveel kwaad hoor.
Als ie in de wei jeuk aan zijn kont heeft buigt ie zichzelf nog veel verder door, en wat als er vliegen op zijn lijf zitten???
Dan zie ik ze regelmatig met die koppen heen en weer zwaaien.

Ik pak het ook al tijd even mee, zelfs op een buitenrit.
Mijn paard wordt er wat soepeler van en ik krijg hem beter op 2 teugels.

En je moet wel vragen he, niet aan dat bit scheuren Haha! .

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:00

Ik moet van Marlies ook wel eens halthouden en mijn paard iets of wat naar links en naar rechts stellen. Nistria is dan opgericht en ik vraag maar een heel klein beetje stelling; dit doe ik om haar bovenin wat losser in de kaak te krijgen.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 21:37

Jah dat kan ook wel Nistria maar je ziet zoveel ruiters die dat es een x gezien hebben en dan ook denken owh dat werkt laat ik dat ook doen. Terwijl ze half niet weten hoe of wat. Jij neem ik aan wel :p

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:23

k doe het ook wel s, niet altijd hoor, mar dan doe ik het met een pepermuntje, dan stap k eerst paar rondjes in met lange teugel en deken enz. Dan laat k em ook die buigingen doen met zn hals en gewoon zo maar zeggen 'roepen' met een pepermuntje, dus niet hoofd beetpakken en naar je toehalen want dan kan er altijd iets verkeerd schieten. Een paard weet zelf wel hoe ver hij kan/wil gaan. ik doe altijd links, recht, en dan gewoon rechtvooruit op de hoogte van zn borst maar dan stuk naar voren en dan pepermuntje geven. Helpt altjd hgoed

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:25

Maar Assiej, een paard zal nooit verder gaan dan hij zelf comfortabel vind. Dus nooit dat kleine beetje meer erbij pakken dat nodig is om dat stukje verder te komen. Soms moet je even door een pijngrens heen. Dat heb je zelf met sporten ook, als je spagaat probeert te gaan, werk je daar ook geleidelijk aan naar toe, maar dat kleine beetje verder zal altijd moeite kosten.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-04 23:31

Nou sorry hoor maar mijn pony doet egt veel voor een pepermuntje.... hij doet het goed dus ik ben er tevreden mee. Daarna rij k natuurlijk nog los (hehe) maar is toch een begin....

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 16:06

Mijn paard gaat er helemaal voor als ik met een droge bruine boterham kom Haha!
Wortels wil ook wel Haha!

Zonder gekheid, met stretchen vanaf de grond begin je met "lokken"ter hoogte van de singel en als je dit iedere dag zult gaan doen,merk je dat je op een gegeven ogenbllik bijna ter hoogte van het heupbeen komt.
Mits je paard er zin in heeft om "zoveel" moeite te doen voor iets lekkers....
DAn kun later bij het rijden ook merken dat ze makkelijker inbuigt en dan vanaf je zadel iets lekkers toestoppen!

obiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 16:41

mijn paard heeft een 'strakke' rug en op advies van de dierenarts moet ik haar voor het rijden helemaal naar links, helemaal naar rechts, en helemaal met haar hoofd tussen haar voorbenen buigen. Wel zorgen dat ze verder in haar lichaam helemaal stilstaat, anders heeft het nog geen effect. Tijdens het rijden doe ik het dan ook nog weleens, maar meer om haar zover te krijgen dat ze niet zo sterk wordt op beide kanten van het bit. Bij mij werkt het erg goed voor zo ver ik weet. Tong uitsteken

Peche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-04 19:11

ik doe dit ook wel eens, en mijn merrie is dan wel wat losser maar ik denk dat het van je paar afhangt de een word er wel losser op en de ander niet