Moeite met paard opstijgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Moeite met paard opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 18:06

Ik heb na een operatie ook opnieuw moeten leren die zwaai te maken. Gewoon veel droog oefenen voor de keukentafel of aanrecht. Zorgen dat je in 1 beweging je rechterbeen zijdelings op tafel kan leggen. Een voerton op een strobaal leggen kan ook. Gewoon weer een kwestie van leniger worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 18:14

En wat te denken van een kleiner paard?

Ik ben 61 jaar. Ik stap zeer gemakkelijk af. Ik trek mijn voeten uit de beugels, leun naar voren en dan mijn handen voor het zadel en dan doe ik mijn beiden benen naar achteren en tegelijkertijd gaat mijn rechterbeen over het zadel en tezamen met linker been land ik soepel op de grond.

Ik kan hetzelfs zo soepel dat toen mijn merrie van schrik 180 graden zich onverwachts omdraaide ik instinktief op die manier afstapte met teugels in mijn handen.
Paardje keek me aan en zei "was ook wel heel eng he baas ", _O-
En ik had alleen spierpijn de dagen erna,
maar omdatik anders flink gevallen zou zijn, nam iK dat op de koop toe.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 18:27

het maakt ook wel uit of je één keer in de week rijdt, of wat vaker.
Op dit moment rijd ikzelf (56) één keer in de week (frozen schoulder). Op én afstappen doe ik via een bankje. Mijn paard is klein, maar ik kan er niet meer vanaf de grond op komen, en ook niet meer afkomen zonder hulp van een bank.
Is begonnen vanwege die schouderblessure, maar nu blijf ik dit gewoon zo doen. Bij het buiten rijden zijn altijd wel bankjes in een park of langs de weg te vinden, dus zou ik er een keer tussendoor af moeten, dan kom ik er ook wel weer op.

Mogelijk kan je eens gewoon een hele les besteden aan het op- en afstappen, zodat je er ook weer meer handigheid in terug krijgt. En als je een eigen, of vast paard rijdt, leer het paard dan netjes stil staan bij verschillende opstaphulpen :D

SimplySusan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 18:45

Ik heb soortgelijke klachten gehad. Een voormalig stalgenootje van mij is fysiotherapeut en ze rijdt ook paard. Ze herkende mijn klachten en heeft me behandeld een vastzittend si gewricht. Dat had bij mij meteen effect.
Daarnaast ben ik lid geworden van een sportschool voor 40+ dames en onderhoud ik mijn lichaam met krachttraining en Pilates. Dat ligt nu even stil door de coronamaatregelen. :(

Laat het je in ieder geval niet weerhouden om te blijven paardrijden, je bent beslist niet de enige!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 18:56

pien_2010 schreef:
En wat te denken van een kleiner paard?

Ik ben 61 jaar. Ik stap zeer gemakkelijk af. Ik trek mijn voeten uit de beugels, leun naar voren en dan mijn handen voor het zadel en dan doe ik mijn beiden benen naar achteren en tegelijkertijd gaat mijn rechterbeen over het zadel en tezamen met linker been land ik soepel op de grond.

Ik kan hetzelfs zo soepel dat toen mijn merrie van schrik 180 graden zich onverwachts omdraaide ik instinktief op die manier afstapte met teugels in mijn handen.
Paardje keek me aan en zei "was ook wel heel eng he baas ", _O-
En ik had alleen spierpijn de dagen erna,
maar omdatik anders flink gevallen zou zijn, nam iK dat op de koop toe.

Dat heeft niks te maken met de grootte van het paard. De zwaai over het zadel blijft even lastig met opstappen. Alleen de lengte van de linkerbeugel óf echt een hele hoge opstap ( denk aan maatje keukentafel ) helpen hierbij

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:02

Truus voor mij geldt dat niet. Ik had 3 paarden: 1.49, 1.47 en 1.43. De 1.49 had ik in het begin het meeste moeite mee de 1.43 het minste. Het wende wel.
De KWPN-er ooit gereden en huge voor mij kon ik alleen met een krukje op en dan echt met moeite kreeg ik mijn been er over heen.
Je mag alles vinden van kleine paardjes. MAar je komt er wel gemakkelijk op. Althans dat geldt voor mij. Doordat ze veel lager zijn zwaai ik gemakkelijk mijn been over de rug heen.

thequeensmum

Re: Moeite met paard opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 20:24

Snap er niets van Pien hahaha. Laten we zeggen dat je de ‘okselmethode’ hanteert met het op maat maken van de beugelriem. Dan maakt het toch niet uit of je je zadel op een paard van 155 of 175 legt? Als je eenmaal in je linkerbeugel staat blijft de zwaai met rechts toch hetzelfde? Maak ik nou een denkfout? Hihi