Paardrijden als je al wat ouder bent (en conditie opbouwen).

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sosha

Re: Paardrijden als je al wat ouder bent (en conditie opbouwen).

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:15

Ik denk, als je met al je andere activiteiten geen problemen hebt, je nu gewoon weer even wat andere spiergroepen belast en dat kost dan ineens best veel energie. Misschien is het ook nog een beetje spannend? Maar dat moet met de loop der tijd wel verbeteren. Beetje krachttraining in de sportschool kan wat helpen.
Anders inderdaad eens naar de HA, kan van alles zijn, maar lijkt me dat je gewoon geduld moet hebben.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:18

Ik sta nu 4 jaar op de grond, blessure paard. Heb vorig jaar een jonge Haf gekocht, begonnen met grondwerk, en voordat ik opgestapt ben heb ik eerst een clinic houding en zit gevolgd. Nou voel ik van mezelf heel goed waar ik scheef ben en fout ga, en kon op die clinic heel fijn daaraan werken. Maar diegene die de clinic gaf kon ook heel goed fouten aanwijzen.
Dat is zon clinic met een neppaard wat bewegen kan. Mss is dat voor jou ook een idee, mede omdat je zelf ook al aangeeft dat je met je ademhaling al problemen hebt. Van daaruit ga je heel makkelijk verkeerd zitten, waardoor je veel harder moet werken om in balans op je paard te blijven.

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-20 23:28

Net zoals zwemmen en fietsen, paardrijden verleer je niet. Maar na een lange onderbreking is het normaal dat je enige aanpassing nodig hebt om opnieuw het juiste gevoel te krijgen. Niet ongerust zijn, het komt ongetwijfeld spoedig in orde.

19wendy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:00

Oh zo herkenbaar :j

Ik ben sinds oktober weer aan het rijden, na zeker 20 jaar niet meer te hebben gereden. Ja, in die 20 jaar weleens een keertje op een paard gezeten, maar that's it.
Sinds oktober dus een eigen paard.
Ook dankzij een dochter met het alom bekende paardenvirus haha.

Maar wat een drama in het begin.
Fietsen verleer je niet echt....paardrijden ook niet helemaal, maar toch ook weer wel.

Maar houd vol en hou hoop
Het komt goed! Idd in het begin kon ik maar kleine stukjes draven, totaal buiten adem. Spieren die t niet meer gewend waren, bewegingen die niet meer natuurlijk gaan, opperste concentratie.
En nu? Nu kan ik gewoon draven zolang als ik wil. Galop doe ik niet, vanwege angst bij mij, wordt aan gewerkt.
Maar totaal rijd ik vaak 45 a 60 min en de helft er van zeker wel aan het draven.

Oh trouwens, ik wordt zaterdag 40 -O-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 07:53

Helemaal niet erg hoor om 40 te worden. Gefeliciteerd alvast!

TS het gaat echt goed komen, maar heeft tijd nodig. Ik vind de tip van de ademhaling wel een hele goede. Ademhaling kan trouwens ook heel goed helpen tegen spanning in je lijf. Drie keer diep inademen door je neus, en uitademen via je mond :j

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 10:52

Oh god wat herkenbaar :+

Ik denk zelf dat het bij mij om een combinatie van factoren gaat, zo vergeet ik zelfs soms adem te halen en schijn ik blauw aan te lopen :P
Maar je moet op zoveel dingen tegelijk letten, je gebruikt zoveel spieren die je anders niet gebruikt. Gooi daar eventueel nog wat spanning bij en een verkeerde ademhaling, bijv. door de mond, en je hebt het perfecte recept om hijgend te eindigen :')

19wendy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-20 12:00

Zo neem ik om de paar weken ook les.
De laatste keer riep ik na 20 min tegen mijn instructrice, ik heb t zweer vort in mijn bilnaad staan :))

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-20 13:33

Fijn te lezen dat het voor sommige herkenbaar is, maar vooral dat het over gaat cq beter wordt.

Dank ook voor de tips die gegevens zijn. Ik ga er zeker mee aan de slag!

Pianiste

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 07:48

Heel herkenbaar!
Ik ben ook 48 en na 30 jaar pas weer begonnen met paardrijden.
Het uithoudings vermogen valt bij mij op zich wel mee
Ik heb wel grote moeite om mijn rechter been bij Het opstijgen over mijn paard te krijgen .
Dat gaat zo verrekte moeilijk en afstijgen gaat ook niet echt soepel regelmatig al op dr grond gelegen met afstijgen .
Ik schaam me rot en vind dit zo vervelend dat ik er al bijna weer mee zou willen stoppen.
Terwijl ik het paardrijden zo leuk vind!
Alleen ben echt geen 18 meer
Iemand tips wat ik kan doen om soepel op te stijgen en is dat ook iets wat iedere keer beter zal gaan?
Nu 3 x weer geweest
Alvast bedankt voor de tips!

19wendy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 08:27

@pianiste,

Ook dat wordt beter!
In het begin kon ik niet afstappen, zonder even de kont van het paard aan te raken. Kreeg mijn been moeilijk er overheen gezwaaid haha.
Sterker nog, de eerste keer dat ik weer had gereden na al die jaren, dacht ik; hoe kom ik hier in hemelsnaam weer af haha.

Mijn heupen zijn ook niet altijd meewerkend, soms kom ik er dan ook af en heb ik gruwelijk stijve heupen.

Maar ik merk nu, na 7 maanden, zoveel verschil in alles.
Geef jezelf de tijd, we zijn nu eenmaal geen 20 meer.

De andere kant is, ik geniet nu meer dan ooit van het rijden. Gestuntel of niet haha.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-20 15:51

@pianiste, niet stoppen daarom als je het zo leuk vindt.

Stap je op met een opstapje? Dat scheelt al de helft. Of rij je echt hele grote paarden??

Ik heb zelf reuma en ook wel moeite, maar ik rij zelf vrij kleine paarden en met westernzadel. Ik krijg bijv mijn voet echt moeilijk in de linker beugel als ik vanaf de grond ergens moet opstappen en gebruik wel mn knop. Ik zwaai vooral met mijn bovenlijf wat naar voren.
Afstappen is ene ramp en blijft een ramp, maar eigen paarden, dus kan me er gelukkig op de meest vreemde manier af laten glijden.

Neem de tijd, haal diep adem en gelijk met je zwaai uitademen.

Ik denk dat als je verder fit bent, thuis echt wel wat oefeningen kan doen ook.