Paard staakt met naar buiten gaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 16:58

Volgens mij is het de bedoeling dat TS gewoon alleen, zonder ander paard het erf kan verlaten. Net zoals de melkboer en de groenteboer daar vroeger ook geen ander paard voor nodig hadden ;)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:35

Zoek je eigen weg! Dat jouw stal of stalgenoten niet geloven in grondwerk, wil toch niet zeggen dat ze bepalen wat goed of niet goed is... Het is echt niet voor niets 'uitgevonden' ;). Reserveer desnoods de bak op een tijdstip dat hij meestal vrij is, en doet wat je wilt. Een ander heeft niets te maken met wat jij doet met je paard? Dat doen ze maar met hun eigen paarden, en bij commentaar gewoon aangeven dat ze zich maar met zichzelf moeten bemoeien. ( Desnoods neem je het paard mee in de trailer voor een les elders als het niet mag).

@ Isabelle, het paard van de groenteboer kende geen bakwerk, die is opgevoed op buitenshuis, en op straat. Dan is het al een gewoonte... Het heeft allemaal met conditionering te maken. Wat is het dier gewend, en wat niet. Valt allemaal te trainen, alleen vinden ze niet alles leuk, of even leuk.

Esss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-20 17:58

Ik herken je probleem TS! Sterker nog, ik probeer er voor mijn pony al jaren een oplossing voor te vinden (met tussenpozen i.v.m. zwangerschappen overigens). Ik heb vanalles geprobeerd: heel veel grondwerklessen, professionals ingeschakeld, heel veel aan de hand geoefend maar nooit dé oplossing kunnen vinden. Inmiddels kunnen we op goede dagen wel een stukje aan de hand wandelen, maar ik heb het niet meer onder het zadel geprobeerd omdat het alleen maar stress en frustraties oplevert. Zo balen want ik woon op de Veluwe en echt op korte afstand van het bos.

Nu weet ik van mijn pony dat het een gevoelige, onzekere dame is en ze heeft op buitenrit en ook thuis echt andere paarden nodig om zich zeker te voelen. Gaan er andere paarden met ons mee op pad dan is ze super verkeersmak maar voorop lopen zal ze niet zo snel doen.

Aangezien ik al een tijdje geen nieuwe ideeën had om aan 'het probleem' te werken en ik nog moest herstellen van een zwangerschap ben ik al een tijdje niet meer met haar aan de gang geweest, maar sinds vorig weekend ging er opeens een lampje branden. Mijn pony staat nu in een kudde van 3 in een paddock paradise en ik ben er nu achter dat ze enorm hangt aan 1 merrie; de leider van het stel. Dat is me eerder eigenlijk nooit zo opgevallen omdat ze de laatste maanden alleen maar in de PP heeft staan luieren en meer dan een beetje poetsen in de buurt van de andere paarden was het niet. Ook de andere merrie heeft even vakantie gehad. Nu heb ik het grondwerken weer een beetje opgepakt en wordt het andere paard ook weer gereden dus dan kunnen ze niet altijd dicht bij elkaar zijn. Dat levert nu dus problemen op.

Het is inmiddels zo erg dat als de eigenaresse van de andere merrie in de bak gaat rijden, mijn pony langs de bakrand heen en weer rent om maar zo dicht mogelijk erbij te kunnen blijven. Als ze vervolgens even een rondje buiten gaan stappen dan is mijn pony echt compleet in paniek. Het andere paard wat nog bij haar in de PP staat is dan totaal niet interessant, ze rent er gewoon langs en is alleen maar op zoek naar het andere paard.

Na dit paniekmoment in real life gezien te hebben afgelopen weekend realiseerde ik me opeens dat de oorzaak van het buitenrijd-probleem niet ligt aan de plek waar ze staat en dat ze daar zo aan gehecht is maar dat ze gewoon niet weg wil bij haar vriendin. Zij geeft haar namelijk veiligheid en zekerheid geeft die ze zo nodig heeft. Achteraf hoorde ik dat de paniekmomenten vaker voor zijn gekomen maar ik was blijkbaar nooit op het juiste moment op stal geweest om het te zien.

Aangezien door het corona-gedoe geen vreemde mensen bij ons op stal mogen komen wil ik zelf aan de slag gaan met deze methode: https://www.youtube.com/watch?v=cM95aSqz_vE & https://www.youtube.com/watch?v=ndWbgxQ59xc Het liefste zou ik hulp krijgen van een professional maar dat is helaas niet mogelijk. We gaan het in ieder geval zelf proberen zolang het veilig blijft want alle paniek is ook niet om aan te zien. Afgezien dat ik het ook zielig vind voor haar natuurlijk.

Moraal van dit lange verhaal TS: misschien heeft jouw paard wel hetzelfde als die van mij en is het gedrag wat hij laat zien met buitenrijden het gevolg/een symptoom van iets anders. Mocht je willen sparren hierover dan kun je me natuurlijk altijd PB-en. Even goed wens ik je heel veel succes met je paard en het buitenrijden!

Sloffer

Re: Paard staakt met naar buiten gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 10:53

Bij de mijne heeft het geholpen om iemand mee te laten fietsen. Het werd bij mijzelf ook teveel een dingetje. Omdat ik van tevoren problemen verwachtte, zat ik er veel te gespannen op. Daarmee hield ik als het ware het gedrag in stand. Met iemand op de fiets ernaast maakte ik mijzelf minder druk door de mentale steun die ik daarvan had en het paard voelde zich minder alleen kreeg ik de indruk. Na verloop van tijd kon ik er weer alleen op uit.

19wendy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-20 13:16

TS, ik was eigenlijk benieuwd hoe het ging?

Wij zijn vandaag eigenlijk pas voor het eerst gaan wandelen.
Eerst even nog wat lessen gehad, aan wat dingen gewerkt. Nog meer vertrouwen krijgen.
Dochter vond het toch te warm om te rijden vandaag, dus besloten een rondje te wandelen. En dit rondje gewoon nu blijven oefenen en dan langzaam aan er weer op.

Er waren stukje die hij spannend vond, vooral een hoge heg waarachter geritsel te horen was.
Maar rustig laten kijken en toen liep hij verder, beetje aarzelend en snuivend, maar dat is niet erg.
Onderweg wat laten grazen, paar grond oefeningen.
En zo zijn we toch lekker 30 min met hem aan de wandel geweest, niet super lang, maar het gaat om het resultaat toch!

Afbeelding

FernandoO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-20 23:42

Voor degene die zich afvroegen hoe het gaat, denk dat deze foto genoeg zegt ;)

Afbeelding

We hebben echt even een aantal stappen terug gedaan. Na het hele gedoe hebben we een week alleen maar gestapt, in de binnenbak, en alles bevestigd wat we al konden. Alle figuren, gehoorzaam zijn, etc. Toen het eenmaal goed voelde zijn we weer gaan draven en zijn verder gaan met de bevestiging. Nu zijn we zo ver dat we eigenlijk bijna elke dag galopperen (dit vond hij erg moeilijk) en dat gaat echt super.

Het ging allemaal zo lekker in de bak, hij begint lekker nageeflijk te lopen, vertrouw hem weer 100% en dus hebben we maandag eerst een testrondje achter een beleerpony (op mijn pensioenstal beleren ze voornamelijk pony’s voor de kar en onder het zadel) die voor de kar liep. Maar dat ging zo goed dat we vandaag dus mee zijn gegaan op de weekend rit.

Het was echt geweldig, geen moment van aarzeling gehad oid, 100% vertrouwen in elkaar en geen enkele keer gestaakt. Lekker gaan en genieten {:}

Bedankt voor al jullie tips!

justkid

Re: Paard staakt met naar buiten gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 23:47

Wat een leuke update!