Staken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorsePassion

Re: Staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 20:38

Hoe is je paard op buitenrit? Staakt hij dan ook?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 01:42

Ik persoonlijk vind 5 keer in de week aan het werk met twee verschillende ruiters echt best veel. Heb dit zelf ook eens gedaan met mijn huidige paard en die werd er echt niet beter van. Ik train nu gemiddeld 4 keer in de week waarvan sowieso 1 keer grondwerk of longeren en de rest onder het zadel en dit vind ik nu zat. En het liefst altijd een dag rust na een training. Eens in de zoveel tijd eens een week niets doen of alleen grondwerk en buitenritten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 09:14

josien_m_ schreef:
"Echt aan het werk moeten" als paarden daar een hekel aan hebben komt dat door pijn. De mens kan wel vinden dat hij door moet gaan, het paard, vanuit zijn evolutie, die zijn lijf wil sparen, denkt daar anders over. Ik geef het paard gelijk. Bodybuilden doet pijn...

Dat is het lastige van trainen, je gaat tot aan een grens..soms net iets er over anders kun je de grens niet oprekken. Maar ga je er te ver overheen dan zal een paard (terecht) protesteren.

TS:als hij fijn gaat zou ik juist eerder stoppen, 40/ 50 min. goed aan het been zijn en overgangen rijden is zwaar voor ieder paard.
Stap voor stap trainen helpt ook, niet altijd doorgaan tot het paard "perfect" loopt maar tevreden zijn met een bepaald doel wat gehaald is en de dag erna weer een stapje verder proberen.

Zorg in ieder geval dat het ook leuk blijft voor hem, afwisseling is inderdaad belangrijk (zoals al genoemd), stoppen zodra het goed gaat. Niet forceren.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 09:31

De draversbrok zou ik vervangen voor een betere, een goede vitamine/mineralenbrok. 35% zetmeel en suikers...dat is niet gezond. Er zijn veel betere alternatieven op de markt, en genoeg hierover te vinden op het forum.
En wat hierboven ook gezegd is; meer afwisselen. Dag werk, dag rust/wandelen/vrij werken etc. Dan blijft ie er plezier in houden.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 09:57

Ik zou er ook rekening mee houden dat je paard best wel eens een beetje spierpijn zou kunnen hebben.

Als je 1 dag flink zijn spieren aan het werk zet, dan kan hij prima de volgende dag spierpijn daarvan hebben. Idealiter bouw je de training zo op dat je wel de grens op zoekt, maar niet zo ver eroverheen dat het paard echt pijnlijke spieren heeft. Een klein beetje stijf rijd je er de volgende dag wel uit met een goede warming up en dan een rustige training. Als je merkt dat hij toch wel last heeft kun je beter wat grondwerk doen (kan ook wat dressuur matig rek en strek werk zijn!) om de spieren wel in beweging te houden maar wel tijd geven voor herstel.
Vergeet ook niet een goede cooling down! Even lekker los draven en probeer gerust eens hem nog even goed uit te stappen aan de hand.

Om zelf te ondervinden hoe spierpijn werkt: doe maar eens wat krachttraining, goed de grens op zoeken en even zweten. En dan de ultieme test: volgende dag precies dezelfde spieren aan het werk zetten. (Been there, done that, niet zo grappig :'))

Wins8976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 10:47

tjiftjaf schreef:

Op buitenrit word hij heel enthousiast! Vind het soms nog wel spannend, maar is vooral oortjes erop en met een lang teugeltje doorstappen! Staakt dan echt nooit.

Wins8976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 10:47

alice0cullen schreef:
Ik persoonlijk vind 5 keer in de week aan het werk met twee verschillende ruiters echt best veel. Heb dit zelf ook eens gedaan met mijn huidige paard en die werd er echt niet beter van. Ik train nu gemiddeld 4 keer in de week waarvan sowieso 1 keer grondwerk of longeren en de rest onder het zadel en dit vind ik nu zat. En het liefst altijd een dag rust na een training. Eens in de zoveel tijd eens een week niets doen of alleen grondwerk en buitenritten.

Ik denk inderdaad dat ik hem gewoon even een stuk minder ga belasten, en er toch nog meer afwisseling in ga zoeken! Even kijken hoe hij daarop reageert :)

Wins8976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 10:49

Lindsey_99 schreef:
De draversbrok zou ik vervangen voor een betere, een goede vitamine/mineralenbrok. 35% zetmeel en suikers...dat is niet gezond. Er zijn veel betere alternatieven op de markt, en genoeg hierover te vinden op het forum.
En wat hierboven ook gezegd is; meer afwisselen. Dag werk, dag rust/wandelen/vrij werken etc. Dan blijft ie er plezier in houden.

Ah dankjewel! Ga het voor het voer even doorspitten op het forum :)

Wins8976

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-20 10:51

DGL schreef:
Ik zou er ook rekening mee houden dat je paard best wel eens een beetje spierpijn zou kunnen hebben.

Als je 1 dag flink zijn spieren aan het werk zet, dan kan hij prima de volgende dag spierpijn daarvan hebben. Idealiter bouw je de training zo op dat je wel de grens op zoekt, maar niet zo ver eroverheen dat het paard echt pijnlijke spieren heeft. Een klein beetje stijf rijd je er de volgende dag wel uit met een goede warming up en dan een rustige training. Als je merkt dat hij toch wel last heeft kun je beter wat grondwerk doen (kan ook wat dressuur matig rek en strek werk zijn!) om de spieren wel in beweging te houden maar wel tijd geven voor herstel.
Vergeet ook niet een goede cooling down! Even lekker los draven en probeer gerust eens hem nog even goed uit te stappen aan de hand.

Om zelf te ondervinden hoe spierpijn werkt: doe maar eens wat krachttraining, goed de grens op zoeken en even zweten. En dan de ultieme test: volgende dag precies dezelfde spieren aan het werk zetten. (Been there, done that, niet zo grappig :'))

Van de 30-40min dat ik hem rij, zijn de laatste tien er een cooling down en de eerste 5-10 warming up :), ik doe zelf ook nog aan krachttraining (ben personal trainer in de topsportsector binnen de ijshockey wereld), dus spierpijn ben ik zeker bekend mee haha!! :+
Ga het allemaal even meenemen en kijken hoe hij erop reageert!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:08

Wins8976 schreef:
tjiftjaf schreef:

Op buitenrit word hij heel enthousiast! Vind het soms nog wel spannend, maar is vooral oortjes erop en met een lang teugeltje doorstappen! Staakt dan echt nooit.

Voilà hier heb je jouw antwoord. 5x in de week training vindt jouw paard blijkbaar veel. Dus 2 dagen trainen en dan lekker naar buiten, neem ook eens een vriendje mee. De ene keer stappen, de andere keer lekker galopperen, eens pauzeren paarden mogen grazen, eens een sprongetje. Dan kun je gerust 5 of zelfs 6x per week rijden. Want je wisselt af.
En wat te denken 1x in de week in een groep rijden, bv carousel. Dat vinden heel veel paarden ook leuk.
Je hebt een leuk paard, dus hou hem leuk en denk vanuit het paard.
Voel je dat hij wat minder gemotiveerd is, rijd hem kort en stap hem lekker buiten uit. Ik denk dat minder en vooral afwisseling een fijner paard gaat geven.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 11:42

In totaal 3x dressuur is genoeg om vooruit te gaan. Als jijzelf dan 1x dressuur, 1x springen en 1x buiten doet en de andere bijrijder 2x dressuur is denk ik al heel anders voor het paard.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 15:24

Wins8976 schreef:
tjiftjaf schreef:

Dus kun je er eigenlijk wel vanuit gaan dat het geen lichamelijk probleem is.
Ik denk net als pien_2010 dat je met het rondjes rijden in de bak je paard geen plezier doet. Het kan ook zijn dat de spieren wat verzuurd zijn na al dat gedressuur.
Ik zou gewoon wat meer gaan afwisselen in het werk. Je paard meer blij houden.
Succes +:)+

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-20 16:01

Omdat hij het van de ene op de andere dag is gaan doen en het buiten niet doet, denk ik juist aan fysiek ongemak. Dat merk je dan vaak in de bak omdat je daar bochten hebt :-).
Dus behalve alles wat hierboven is gezegd: je kunt ook zelf veel voelen. Is het ergens warm, dik, hoe reageert je paard als je op de spieren in de rug duwt, enz.
Onze ervaring is dat echt staken toch meestal een fysieke oorzaak heeft.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 10:04

Wins8976 schreef:
tjiftjaf schreef:

Vooropgesteld dat het altijd belangrijk is om goed te blijven onderzoeken of het paardje geen pijn/ongemak heeft, sluit ik me ook aan bij Pien en Tjiftjaf. :j Enkele jaren geleden heb ik ook een KWPN merrie gereden die in de bak nogal de discussie aan kon gaan en liet blijken niet heel geamuseerd te zijn van het rondhobbelen op een rechthoekig stukje woestijn.

Buiten was ze echter vol enthousiasme, dus besloot ik het te combineren. Ook op de buitenrit kun je prima dressuurmatig werken, met als gevolg dat de "oefeningen" niet meer gekoppeld worden aan "saaie bak" maar aan "lekker op avontuur". Hierdoor werd ze in de bak ook steeds makkelijker te rijden en kreeg ze er zichtbaar meer plezier in. Op een recht zandpad bijvoorbeeld veel verschillende overgangen maken, een mooie kleine volte op een kruispunt, slalommend over het pad door middel van wijken, etc. Voordeel ook vond ik was dat haar concentratie steeds beter werd, omdat ze juist buiten met alle afleiding meer moest opletten om haar aandacht bij mij te houden.

Succes!