Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
raket schreef:Ik denk dat een hoge intelligentie je kan beperken. Omdat een hoog is soms kan leiden tot alles willen beredeneren en ik geloof dat goed paardrijden vanuit gevoel gaat. Kennis is daarbij zeker nodig, maar bij eerst nadenken reageer je soms te laat. Ik denk persoonlijk dat een basisintelligentie qua kennis en gevoel de ideale mix is.
Mizora schreef:Als je 1 proef kan leren per wedstrijd, dus dan maar 1x rijden zo nodig, kan je z+ rijden.
Ik neig naar de ondergrens voor de meeste mensen te leggen bij vmbo-kader, waarvoor een richt-iq staat van 90+. Er zullen uitzonderingen zijn met een lager iq die wel die proeven consequent foutloos (qua route) kunnen neerzetten en zich dan ook nog op het rijden kunnen concentreren, maar ik verwacht dus wel dat het dan uitzonderingen worden.
Overigens had ik bij hoge intelligentie wel 120+ verwacht, niet 104+.
Boras schreef:Hoe zit het eigenlijk met de intelligentie van de dames en heren topruiters/-amazones?
superpony schreef:Ik heb weleens gezegd inderdaad dat ik verschil zie van IQ en de gevolgen bij paarden houdende mensen.
Natuurlijk zegt IQ niets over talent, gevoel, inzet etc. Maar paardrijden is meer dan een proefje rijden. Leren hoe een paard in elkaar steekt, hoe je iets moet doen, waarom en wanneer vraagt wel wat kennis.
Je hebt wel mensen met een laag IQ die presteren en netjes rijden. Doen prima wat ze geleerd is en hebben misschien het gevoel gekregen om paarden te begrijpen en voelen. Maar het bellemert je ook om kritisch te zijn, zelf na te denken, oplossingen te zoeken etc.
Ook denk ik, maar dat is dus mijn mening, dat mensen eerder wat klakkeloos de kudde volgen. Juist omdat ze niet zelf op onderzoek gaan, niet weten waarom iets is etc. Ik zie dat vaak aan reacties op Bokt of fb als iets wordt bekritiseerd.
Om te presteren heb je ook een goed management nodig en zou het beter zijn als mensen zich meer kunnen verdiepen ipv de buren volgen of commerciele merken die dingen aansmeren bijv.
Maar mensen met een laag IQ kunnen ook erg veel gevoel hebben en absoluut hoog presteren. Ik denk alleen niet dat elke vorm van begeleiding daar dan bij past. Voor dat stuk ontwikkeling moeten ze wel de ruimte krijgen ipv het standaard riedeltje afwerken.
Mijn broer was zwaar gehandicapt, ging altijd mee en kwam zelf op een gehandicapte manege, waar ik ook de interactie altijd heb gezien. Soms is het heel bijzonder wat er tot stand kan komen.
superpony schreef:IQ is natuurlijk niet alleen een cijfer. Als je 2 mensen naast elkaar zet, kan de een hele lastige problemen oplossen maar laag scoren op een IQ test, waar een ander nog geen batterij kan verwisselen, maar heel hoog scoort. Ik ken echt mensen met een boven gemiddeld IQ die van de normale dingen des levens maar weinig begrijpen. En andersom; hard werkende op MBO niveau die prima normaal functioneren. Mbo is niet laag, maar ook niet zo hoog dat we dat boven gemiddeld intelligent noemen.
Daarbij heeft niet iedereen dezelfde interesse of behoefte's.
Gizeppie schreef:superpony schreef:IQ is natuurlijk niet alleen een cijfer. Als je 2 mensen naast elkaar zet, kan de een hele lastige problemen oplossen maar laag scoren op een IQ test, waar een ander nog geen batterij kan verwisselen, maar heel hoog scoort. Ik ken echt mensen met een boven gemiddeld IQ die van de normale dingen des levens maar weinig begrijpen. En andersom; hard werkende op MBO niveau die prima normaal functioneren. Mbo is niet laag, maar ook niet zo hoog dat we dat boven gemiddeld intelligent noemen.
Daarbij heeft niet iedereen dezelfde interesse of behoefte's.
Mbo 4 is gemiddeld idd!
superpony schreef:Ik denk dat Mbo4 voor heel veel mensen al pittig is.