paard slaat met haar hoofd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:57

Misty12 schreef:
@Kitty: bedankt voor je tip. Ik zal er eens goed naar kijken. Het is een nieuw hoofdstel met een anatomisch gevormd kopstuk.

Doe je goed! Anatomisch zegt niet altijd alles, dat heb ik tijdens dissecties wel gezien. Het zit hem in de juiste afstelling :-)

san4nie

Re: paard slaat met haar hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:16

Heb je al iets gevonden om het te verbeteren ts?

Mijn ruin doet dit ook, zo kwam ik het topic tegen. Als hij gezweet heeft op zijn hoofd. Het lijkt wel alsof hij dan zooo’n enorme jeuk heeft dat hij gewoon even ergens aan moet schuren.

Zaya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:11

Meestal helpt idd een goed hoofdstel.
Niet te strak.
Western hoofdstel en mylerbit(lichte tong boog) Kunnen ze beter ontspannen in de kaak.

Een martingaal geeft meer druk op bit en achter de oren waar ze meestal nog meer gaan schudden stress nivo meer om hoog gaat.

Wat lange teugel en lange hals gestrekt naar beneden rijden kan een uit komst zijn voor je probleem.

Je hebt gewoon gevoelig paard.
Mischien ook last van pollen en vliegjes heeft.
En schudden door stress erger wordt.
(Zit een beetje achter de oren dit)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-20 14:26

@san4nie: ik rijd sinds kort met een pollennetje en ik heb het idee dat dat helpt. Het schudden/slaan is een stuk minder volgens mij. Wel is het zo dat als ik afstap, zij even heftig moet schuren.

@Zaya6:je hebt helemaal gelijk. Ik denk dat ze gevoelig is voor pollen. Heb nu dus ook een pollennetje. En bij stress wordt het schudden/slaan idd wel erger. Mijn hoofdstel zit niet te strak volgens mij. Ze is nog erg zoekende in haar balans dus met lange teugel en lange hals rijden vindt ze ( vooral in de bak) best lastig. Buiten lukt dat iets beter.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:30

Fijn dat een netje helpt.
Die van mij moet daarna ook altijd flink haar neus schuren. En het netje behoeft een flinke wasbeurt na elke keer rijden, bah haha.

Wat hier nog helpt is straks als het warmer wordt ook een vliegenkap op te doen met een neusflap die lang genoeg is. Dan heeft ze minder irritatie overdag in de wei en merk ik bij het rijden dat ze ook minder heftig schud.

Er is een headshaking topic hier op Bokt, misschien de moeite van het lezen waard.
Pollen allergie is niet automatisch headshaking maar kan wel met elkaar in verband staan.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:45

Hier een erg gevoelige jonge merrie, die mij telkens uit het zadel trok en niet te sturen was.

Was echt stress.

Eerst hebben we het paard laten nakijken en gekeken naar het tuig. Daarna met alle rust met haar aan het werk gegaan (eerst vanaf de grond).

Met hulp van instructrice gekeken en ze bleek juist terug te moeten naar een lager basistempo, waardoor ze gemakkelijker haar balans kon houden. Ook moet ik haar goed ondersteunen, waardoor ze meer vertrouwen krijgt.

Nu met alle rust gaat ze echt super vooruit. Heb al een heel ander paard.

Zal niet zeggen dat dit bij joun paard het probleem is, maar rust en vertrouwen is uiteraard erg belangrijk.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-20 14:12

Bij haar is het een combi van stress en pollen. Buiten zet ze in draf direkt het gas erop. Want hard is makkelijk. Ze moet van mij nu rustiger draven, vooral ook omdat mijn stalgenoten niet zo hard draven. Dat gaat nu beter. Ze wordt buiten ook wat rustiger.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 15:54

Heb je het gebit al na laten kijken? Wanneer er een ontstoken tand of kies aanwezig is gooien ze ook vaak met het hoofd.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:10

Je paard vertelt je iets. De mijne heeft de afgelopen maanden ook neurotisch met haar hoofd lopen staan, was in no time van alles gestressed terwijl het best een coole kikker was.
Mee naar Utrecht om de reden te zoeken, oa maagscopie. Maag bleek het niet, wel knetter insulineresistent. Sinds ze dus nog harder op dieet staat met elke dag beweging is het opeens weer haar chille zelf.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-20 16:17

Mijn vp doet dit alleen als ze zweet heeft dat over haar hoofd naar beneden rolt. Dat kietelt denk ik en dan probeert ze de druppel eerst weg te wapperen, en later gaat ze ervoor stilstaan om hem af te vegen.

Inmiddels mag ik gewoon haar hoofd even stevig aaien vanuit het zadel, prettiger voor ons allebei

Misty12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-20 18:17

tjiftjaf schreef:
Heb je het gebit al na laten kijken? Wanneer er een ontstoken tand of kies aanwezig is gooien ze ook vaak met het hoofd.

In januari is de tandarts geweest.

Citaat:
Je paard vertelt je iets.

Oh ja daar ben ik ook van overtuigd. Ik hou het op gevoelig voor pollen. En spanning.

Citaat:
Mijn vp doet dit alleen als ze zweet heeft dat over haar hoofd naar beneden rolt. Dat kietelt

Ja als ze het warm heeft, doet ze het meer. Dan jeukt het haar wel. Zodra ik er naast sta, moet ze ook heftig haar hoofd schuren aan mij. (of aan iets anders wat stevig is, houten hek of zo, of de bakrand)