Moeite met afstappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 14:51

Op zich heb ik geen moeite met de zwaai. Eenmaal als ik mijn been er overheen zwaai dan gaat het ook goed en zoals het moet gaan. Het is meer de stap van staan en het doen. Vandaag heb ik les gehad en heb ik het ook gemeld dat ik daar moeite mee heb. Zij zegt ook dat ik er niet te veel over moet nadenken. Eerst probeerde ik het los, nog steeds aarzelen. Pas het moment dat zij hem vast hield ging het in 1 keer goed. Dus het is eigenlijk gewoon een knop in mijn hoofd die om moet.

rozebadeend

Re: Moeite met afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 15:06

Inderdaad niet te veel over nadenken en gewoon doen
Rij je altijd op het zelfde paard? Ik zou dan ook veel oefenen met het paard aanraken. Zo weet je wat hij doet als je hem wel per ongeluk aantikt, en is die daar ook aan gewend. Gevolg is dat het voor je zelf weer makkelijker / gewoon word. En het uiteindelijk ook bij andere paarden makkelijker word.

Ik doe zelf overigens ook bijna altijd mijn been over de hals, en dan glij ik er af. Meestal zelfs al lopend, lekker efficient :+

Bij paarden zadelmak maken, en ze zijn een beetje braaf doe ik het ook gauw op die manier. Ze kunnen die gekke dingen maar beter z.s.m. leren :Y)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 15:15

Britt_xxx schreef:
Ik lees dat je het eng vindt, maar ik kan je van harte aanraden om je voeten uit de beugels te doen, en in een wipbeweging naar voren met je bovenlichaam en je been erover. Je gewicht goed naar voren blijven houden, en dan lig je dwars over je paard en dan kan je je rustig laten zakken. Ik heb een spierziekte dus weinig kracht, en ik kom al jaren zo zeer charmant van mijn paard af. :P

Zo stap ik altijd af :j is ook minder belastend voor het paard.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-20 15:15

Ja ik rij aldoor op hetzelfde paard. Vandaag gaf ik hem na het rijden een klopje op de hals en op de kont als beloning. Ik denk dat ik dat gewoon altijd doe, dan leert hij dat vanzelf!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 15:22

Poekkie schreef:
Beugels een gaatje korter en dan met 1 voet in de beugel blijven staan bij de eerste zwaai kan ook helpen (mijn zadelpasser vermoordt me hierom wel ivm kromtrekken zadel). .

Je zadelpasser heeft zeker het idee dat je dan met je volle gewicht in de beugel hangt, maar dat is helemaal niet zo. Je kunt dit zelfs doen met een zadel dat niet eens vastzit. Je leunt gewoon over het zadel -en op je handen-om je gewicht boven het zadel te houden.

Persoonlijk vind ik afstijgen lastig wegens gebrek aan lenigheid en ouderdomskwalen en ik doe steeds vaker mijn been voorlangs, maar daarvoor moet je wel een paard hebben dat niet plots beweegt en dan blijft het nog steeds risicovoller als gewoon afstappen.
Je kunt ook achter het zadel gaan zitten en langs de kont afglijden, maar ook dat kan niet bij alle paarden.

Genoeg voorover leunen, en niet rechtop blijven, is de beste manier om je been zo hoog mogelijk te krijgen. Je kunt op de grond staande met een gebogen been oefenen om te zien hoe ver je voorover moet leunen om je andere been hoog op te strekken.

Laurora

Re: Moeite met afstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 15:48

Ik had ook altijd wat moeite met afstappen.
ik ben ooit eens van een paard gekatapulteerd toen ik per ongeluk een tikje met mijn voet tegen de kont gaf. Sindsdien was afstappen stress en maakte ik juist fouten.
Ik ben er af gekomen door elke keer vlak voor het afstappen de kont van mijn paard eerst even te kriebelen, aaien en er uiteindelijk wat klopjes en tikjes op te geven, zodat mòcht ik de kont raken met mijn voet, mijn paard in elk geval niet schrikt. Dit heeft er voor gezorgd dat de stress en angst wegging en het afstappen naar mate ik meer oefende steeds makkelijker ging.
het zit er nu zo ingebakken dat ik ieder paard waar ik op zit even een paar klopjes op de kont geef voor het afstappen. Het is sindsdien nooit meer mis gegaan en afstappen vind ik niet eng meer.