Laterale galop / lateraal galopperen (GEEN gangenpaard!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 14:02

ruitje schreef:
[ Video ]

Voor de beeldvorming, lijkt het hier op? Hier zit al een heel traject met balkjes, rijden en longeren aan vooraf. En een draver is natuurlijk duidelijk anders :)

Nee haha daar lijkt het niet op. Ik stuur je pb even m'n nummer.

ruitje

Re: Laterale galop / lateraal galopperen (GEEN gangenpaard!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:31

Nou, als ik jouw filmpje vergelijk met de mijne.

De dravers die ik heb, zitten vast, hebben geen balans, kunnen niet dragen. Die van jou doet dit allemaal wel super, maar dan lateraal. Heel erg boeiend om te zien!

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 14:33

ruitje schreef:
Nou, als ik jouw filmpje vergelijk met de mijne.

De dravers die ik heb, zitten vast, hebben geen balans, kunnen niet dragen. Die van jou doet dit allemaal wel super, maar dan lateraal. Heel erg boeiend om te zien!

Thanx haha. Voor wie wil dus via pb even nummer. Dan app ik een filmpje.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 14:49

Ik herken het wel. Heb een merrie gehad die het in het begin deed. Heeft met vastzetten in de rug te maken. Als het door correct rijden niet verbeterd zou ik het even laten nakijken op de kliniek.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 14:53

Suzanne F. schreef:
Ik herken het wel. Heb een merrie gehad die het in het begin deed. Heeft met vastzetten in de rug te maken. Als het door correct rijden niet verbeterd zou ik het even laten nakijken op de kliniek.

Dat is al gedaan. Van voor tot achter op de foto gezet. Verder met rijden is er ook niks wat suggereert dat de rug vast zit. Het galopperen lijkt meer een aangeleerd maniertje oid

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:01

Wat gebeurt er als je schoudervoor galoppeert en als je vanuit pas wijken aangaloppeert? En bij korte thempowisselingen?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:06

Ik heb naar je filmpje gekeken. Best lastig hoor!
Ik kan me voorstellen dat het ligamentum nuchae misschien dwars zit waardoor het paard de hals niet optimaal kan gebruiken voor de balans.
Afbeelding
Loopt hij altijd wat achter de loodlijn? Hebben jullie ook wel eens een gewoon trensje geprobeerd?
Heeft dit paard wel eens een deken opgehad waarbij het wat drukte voor de schoft?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:22

Vaak houden ze het kruis ook hoog, doet die van jou dat ook? Dan galopperen ze als een soort hertje.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 15:34

Ts zegt eerder dat het paard het bekken goed kantelt, dus dan zal ze ook niet als een hert (ik zeg altijd als een konijn) galopperen met het kruis omhoog.
Ik denk dat het hier om een paard gaat dat ondanks dat het geen gangenpaard is, toch laterale aanleg heeft. Dat komt voor. Gangaanleg is genetisch bepaald en er zitten ook nog restanten laterale aanleg in moderne rijpaardrassen.
Ik denk dat er qua rijden al aardig wat tips zijn gegeven hier. Balkjes en in-uitjes kunnen nuttig zijn, ik zou dan wel eerst kijken hoe het paard dat in vrije beweging oppakt, en daarna pas onder de ruiter vragen.
Wat bij het aanspringen ook kan helpen voor de balans en draagkracht is om het paard aan te laten springen vanuit een lichte travers.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:47

Askja schreef:
Ts zegt eerder dat het paard het bekken goed kantelt, dus dan zal ze ook niet als een hert (ik zeg altijd als een konijn) galopperen met het kruis omhoog.

Ik heb een kort filmpje doorgekregen maar TS, op dat fragmentje vind ik het paard in galop het bekken niet (goed) kantelen.

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 20:04

MarjanB schreef:
Wat gebeurt er als je schoudervoor galoppeert en als je vanuit pas wijken aangaloppeert? En bij korte thempowisselingen?

Geen idee dat zou een goede zijn om te proberen

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 20:06

Myca schreef:
Ik heb naar je filmpje gekeken. Best lastig hoor!
Ik kan me voorstellen dat het ligamentum nuchae misschien dwars zit waardoor het paard de hals niet optimaal kan gebruiken voor de balans.
[ [url=m/e9ch5p.jpg]Afbeelding[/url] ]
Loopt hij altijd wat achter de loodlijn? Hebben jullie ook wel eens een gewoon trensje geprobeerd?
Heeft dit paard wel eens een deken opgehad waarbij het wat drukte voor de schoft?

Het paard heeft wel de neiging wat op de voorhand te willen lopen en daarmee met neusje iets te duiken. Wordt normaal op een trensje gereden. In het filmje toevallig met western optoming omdat de ruiter met 1 hand rijd. Maar de optoming maakt voor het lopen van het paard en de beenzetting in de galop geen verschil. Qua dekens niet zover bekend...

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 20:07

Lukasje schreef:
Askja schreef:

Ik heb een kort filmpje doorgekregen maar TS, op dat fragmentje vind ik het paard in galop het bekken niet (goed) kantelen.

Klopt maar dit is dus in de galop het geval waarschijnlijk ook icm het laterale. Want in stap en draf word het bekken wel goed gekanteld.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:08

Ik wil er als instructeur wel even naar kijken

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 20:28

Caira schreef:
Ik wil er als instructeur wel even naar kijken

Hoe bedoel je dat? Het paard word al door meer instructeurs bekeken en gelest. Ik was gewoon benieuwd naar ervaringen omdat ik er weinig over kon vinden en evt tips van anderen mocht ik die nog niet gehoord hebben. Maar er word met het paard gewoon gelest mocht je dat bedoelen...

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:50

Scarlett89 schreef:
Lukasje schreef:

Klopt maar dit is dus in de galop het geval waarschijnlijk ook icm het laterale. Want in stap en draf word het bekken wel goed gekanteld.

Ik antwoord maar erg voorzichtig want ik ben geen DA, wil me niet voordoen als iemand met wijsheid in pacht maar, stap en draf vragen geen kanteling in het bekken zoals galop. Volgens mij verraadt je paardje zich toch in de galop en wijst er toch iets richting SI of sacro-lumbaal. Ik denk toch dat er in die regio iets niet klopt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:11

Ik reageer op je openingspost waarin je ervaringen en tips en trics vraagt. Dat ik best mee wil kijken als instructeur van oa gangenpaarden. Maar daar heb ik wel een filmpje voor nodig, anders kan ik er niets zinnigs over zorgen. ;)

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 21:12

Caira schreef:
Ik reageer op je openingspost waarin je ervaringen en tips en trics vraagt. Dat ik best mee wil kijken als instructeur van oa gangenpaarden. Maar daar heb ik wel een filmpje voor nodig, anders kan ik er niets zinnigs over zorgen. ;)

Ahh ik snap het! Thanx! Stuur even pb met je nummer dan app ik een filmpje

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:12

Wat ik mis in het verhaal is hoe het paard gereden wordt.
(Amateur-)sport gericht of puur recreatief?
Wordt het paard goed van achter naar voor gereden?
Hoe is de beweging in vrijheid? Bij spanning?

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 21:14

Lukasje schreef:
Ik antwoord maar erg voorzichtig want ik ben geen DA, wil me niet voordoen als iemand met wijsheid in pacht maar, stap en draf vragen geen kanteling in het bekken zoals galop. Volgens mij verraadt je paardje zich toch in de galop en wijst er toch iets richting SI of sacro-lumbaal. Ik denk toch dat er in die regio iets niet klopt.

Ja snap ik zeker. Is ook een eerste gedachte geweest was het niet dat die regio al door dierenarts is bekeken en op foto gezet. En ook de osteo bevestigd dat si gewoon los is. Maar ik begrijp zeker het idee

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 21:16

BarbaLala schreef:
Wat ik mis in het verhaal is hoe het paard gereden wordt.
(Amateur-)sport gericht of puur recreatief?
Wordt het paard goed van achter naar voor gereden?
Hoe is de beweging in vrijheid? Bij spanning?

Heeft voorheen in de sport gelopen zowel spring als dressuur. Nu in mindere mate nog wel maar gecombineerd met recreatief en buiten. Word wel nog regelmatig dressuur technisch mee gelest. Goed van achter naar voren. Rechtrichten. Overgangen. Tempo wisselingen. Zijgangen. Enz...

De beweging in vrijheid is wat ruimer maar de beenzetting in de galop blijft hetzelfde.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:20

Heeft in de sport gelopen, met die laterale galop? Op wat voor niveau?
Of was de galop toen nog niet lateraal?
Zou dit paard zoals ie nu is door een klinische keuring komen? M.a.w. beweegt ie klinisch gezien gezond en regelmatig? Zo ja, dan zou ik me niet te druk maken en met de genoemde rijtechnische adviezen aan de slag gaan om te kijken of dat misschien uiteindelijk wat verbetering brengt. En blijft de galop toch lateraal, dan gewoon accepteren dat het bij het paard hoort.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:25

Askja schreef:
Zou dit paard zoals ie nu is door een klinische keuring komen? M.a.w. beweegt ie klinisch gezien gezond en regelmatig? Zo ja, dan zou ik me niet te druk maken en met de genoemde rijtechnische adviezen aan de slag gaan om te kijken of dat misschien uiteindelijk wat verbetering brengt. En blijft de galop toch lateraal, dan gewoon accepteren dat het bij het paard hoort.

Dit is wel een heel belangrijke; heeft het paard ooit normaal gegaloppeerd? Want heel vaak kruipen taktfouten er in door bepaalde training inderdaad (niet beschuldigend, overkomt de beste ruiters).

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 23:45

Askja schreef:

Internationaal gesprongen en omgeschoold tot aan z dressuur. Of het paard altijd al zo gelopen heeft in de galop kan ik helaas niet beantwoorden. Is wel klinisch goedgekeurd. Vorig jaar nog.

Ik maak me er ook niet druk om. Paard is verder goed en gezond verklaard. Ik vind het alleen wel interessant!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:51

Ik heb het wel vaker gezien bij springpaarden, maar dan wel alleen richting de sprong.

Denk dat het niet echt iets rijtechnisch is maar gewoon de gang.