Moeilijk motiveerbaar paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 23:30

rozebadeend schreef:
Die van mij is ook een beetje zo.. erg lui in de bak, voornamelijk met dressuurwerk. Buiten gaat het gaspedaal er op.
Belangrijk, wees zelf een luie ruiter! Wees consequent, been is been, en daar wil je reactie op. Niet steeds blijven drijven.
Daarnaast, wat hiervoor ook al word gezegd, niet te lang rijden, halfuurtje is meer dan genoeg.
Maakt het interessant, ga aan de slag met balkjes of andere dingen. Voor mijn paard is het echt een beloning om na het dressuurwerk nog wat sprongetjes mee te nemen.
En als je paard er blij van word om naar buiten te gaan; Doen! Wat maakt het uit? Buiten kan je ook veel dressuurwerk doen, ze bouwen conditie op, worden er sterker van. En het gaat allemaal een beetje makkelijker omdat je de voorwaartse drang al te pakken hebt.

Nouja, wat maakt het uit... :+
Als ik buiten geen rem heb en hij heeft ineens wortels in zijn oren waardoor hij alleen van stap maar in draf wil en van draf in galop. En dan is hij geneigd om soms een bok te geven wanneer meneer zijn zin niet krijgt :')
Het is nog een work in progress. Alleen ik durf vanwege het bovenstaande nog niet alleen naar buiten, dus ik ben nu nog redelijk afhankelijk van andere mensen en ik sta maar op een kleine stal.

Dus helaas maakt het voor mij wel uit. :Y) Nu nog wel, in ieder geval. Ik weet dat op gegeven moment de knop gewoon om moet en ik het gewoon moet dóen, maar ik wil wel met een veilig gevoel naar buiten.

Verder lees ik wel goeie tips, bedankt! Ik ga binnenkort verschillende dingen uitproberen, kijken wat voor ons werkt.

@Janneke2: ik ben wel nieuwsgierig, waarom werkte vierkantjes maken zoveel beter dan bijv. voltes?

Ninx

Re: Moeilijk motiveerbaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:36

Ik heb zo'n druifje.....

Ik ben dus, ondanks dat hij me af en toe wel liet zweten, toch veel naar buiten gegaan en nog steeds....
Ga met anderen, of zoek instructie die mee kan fietsen of op een ander paard mee kan.
Je kunt buiten net zo goed (of beter) aan bepaalde zaken werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 23:37

Heb ooit (via Parelli) eens gelezen/uitleg gehad over 'slome' paarden vs 'snelle' paarden en daar werd gezegd dat je bij paarden die niet graag vooruit wilde veel met rechte lijnen moest werken. Heel vaak gingen die paarden ook beter buiten dan in een piste omdat je dan rechte lijnen had, en ergens naartoe ging (iets wat ik hier persoonlijk ook merk). Cirkels werken dan weer beter voor snelle paarden om ze een bepaalde voorspelbaarheid te geven waardoor ze rustiger worden.

Iets in die richting was het, weet het niet meer helemaal precies want is al even geleden. Maar misschien dat de vierkantjes daar vanaf komen? Ik denk ook wel dat vierkantjes het hier beter zouden doen dan cirkels, dus als ik er nog eens mee bezig ga ga ik dat ook eens uitproberen :Y)

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 00:01

Klinkt ergens wel logisch, en ook makkelijk uitvoerbaar om eens te proberen B-)

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:08

Annikoe schreef:
r omdat je de voorwaartse drang al te pakken hebt.

Nouja, wat maakt het uit... :+
Als ik buiten geen rem heb en hij heeft ineens wortels in zijn oren waardoor hij alleen van stap maar in draf wil en van draf in galop. En dan is hij geneigd om soms een bok te geven wanneer meneer zijn zin niet krijgt :')
Het is nog een work in progress. Alleen ik durf vanwege het bovenstaande nog niet alleen naar buiten, dus ik ben nu nog redelijk afhankelijk van andere mensen en ik sta maar op een kleine stal.

Dus helaas maakt het voor mij wel uit. :Y) Nu nog wel, in ieder geval. Ik weet dat op gegeven moment de knop gewoon om moet en ik het gewoon moet dóen, maar ik wil wel met een veilig gevoel naar buiten.

Verder lees ik wel goeie tips, bedankt! Ik ga binnenkort verschillende dingen uitproberen, kijken wat voor ons werkt.

@Janneke2: ik ben wel nieuwsgierig, waarom werkte vierkantjes maken zoveel beter dan bijv. voltes?[/quote]

Ah ja dan word het lastig.. als ze alleen hard gaan is het nog niet zo'n punt, maar ze moeten wel enigszins luisteren natuurlijk..
Als het even kan maar iemand van stal zoeken die je mee op sleeptouw kan nemen! Scheelt altijd als je er een braaf paard bij hebt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 09:57

Ik ben er eigenlijk geen fan van om naar buiten te gaan als de basis nog niet genoeg bevestigd is. Zo te lezen doet niet alleen het gaspedaal het niet, maar werkt de rem ook nog niet naar behoren. ;-)

Wat ik in dit verhaal is, wat doe je met hem in de bak? hoe ziet je rijschema er uit? hoe reageert hij (of niet) op je been? en hoe reageert hij op de zweep? sluit hij zich af?

Het is een beetje zoeken naar waar hij "wakker" en enthousiast van wordt, korter rijden zou ik ook doen. Maar daarnaast even zoeken naar een manier om hem goed aan je been te krijgen. Bij sommige paarden werkt kort en vaak schakelen daar goed voor maar dan moet je zelf ook wel heel consequent kunnen zijn met je been er af houden als hij loopt. Ik ben er ook voorstander van om het zo simpel mogelijk te houden en bij zo'n dier is het belangrijk om te werken met minimale hulpen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:11

Annikoe schreef:
@Janneke2: ik ben wel nieuwsgierig, waarom werkte vierkantjes maken zoveel beter dan bijv. voltes?

Ja, dat is een goede vraag. Nou het antwoord nog....

Ik denk dat het ten eerste een kwestie is van afwisseling. Vier pas een kwart volte, zes pas rechtuit, weer vier pas een kwart volte. Het is buigen en strekken - dat is meer gymnastiek dan 'in de buiging blijven'.

Dan had ik er tijdens les nog een 'juf' naast staan die de kleinste foutjes in de wendingen zag (en die dan wel niet noemde, maar wel zei van volgende wending iets meer binnenbeen, let op je timing, binnenhand meer naar voor/ opzij, etc.)
Mbt timing: ik doe aan stirrup stepping, zachtjes duwen in je stijgbeugel.
Voor de wending idealiter 2x een duwtje op het moment dat buitenachter op de grond staat (die bil gaat dan omhoog), de 3e pas drijf je met je binnenbeen (= 'ik vraag binnenachter onder de massa') terwijl je 'met je navel de weg wijst' (= je eigen lichaam draait een beetje).

En een variatie op 'afwisseling': gesteld dat 1 wending mislukt: 'volgende keer beter', vijf seconden later.
Bij voltes is het al gauw 'als je maar bij E op de hoefslag komt'.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 10:48

Ik volg, ik heb eenzelfde probleem, een paard dat bakwerk wat saai vindt. Ik heb nu een nieuwe lesjuf en na 1 les wel veel vooruitgang, zij heeft heel bewust laten voelen hoe ik niks doe (ik deed blijkbaar al heel veel en veel spierspanning wat ik niet doorhad). Daarna de opbouwende volgorde van hulpen geleerd, die ik heel consequent en bewust toe moet passen. Het vierkant heb ik ook geleerd, maar vooral om ook op zit te leren sturen (zo'n oefening: https://horseconnect.nl/schoudercontrole-oefening-vierkant-sta/, ook dat deed ik teveel met m'n handen).

Ik vind het vooral lastig om een tempo langer vast te houden, de overgangen gaan in principe na dit oefenen wel beter, maar om wat langer te draven zonder dat hij terugvalt is nog lastig soms. Nu stop ik daarom op tijd, en mag hij als beloning idd gerust een paar minuten stilstaan. Volgende les weer verder :-)

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 16:34

Elisa2 schreef:
Ik ben er eigenlijk geen fan van om naar buiten te gaan als de basis nog niet genoeg bevestigd is. Zo te lezen doet niet alleen het gaspedaal het niet, maar werkt de rem ook nog niet naar behoren. ;-)

Wat ik in dit verhaal is, wat doe je met hem in de bak? hoe ziet je rijschema er uit? hoe reageert hij (of niet) op je been? en hoe reageert hij op de zweep? sluit hij zich af?

Het is een beetje zoeken naar waar hij "wakker" en enthousiast van wordt, korter rijden zou ik ook doen. Maar daarnaast even zoeken naar een manier om hem goed aan je been te krijgen. Bij sommige paarden werkt kort en vaak schakelen daar goed voor maar dan moet je zelf ook wel heel consequent kunnen zijn met je been er af houden als hij loopt. Ik ben er ook voorstander van om het zo simpel mogelijk te houden en bij zo'n dier is het belangrijk om te werken met minimale hulpen.

Ik de bak is alles al redelijk goed bevestigd, stuur/gas/rem. Nouja, gas wat minder dan, anders had ik dit topic ook niet geopend :+
Ik rij wel echt recreatief, dus ik heb niet echt grote dressuurambities. Dus wij zijn gewoon bezig met de achterhand er goed onder krijgen, oefenen op goed ruggebruik en zorgen dat hij niet naar binnen valt over zijn schouder, want daar heeft hij nog een handje van :Y) Figuren en overgangen rijden, soms beginnetje maken aan schouderbinnenwaarts, travers, achterwaarts etc. Maar geen hele 'spannende' dingen. Echt de basis nog.

Hij reageert dus niet zo heel goed op het been, maar ik heb besloten dat ik dus in dat opzicht helemaal opnieuw ga beginnen zodat ik niet meer constant hoef te drijven.
Zweep is hij absoluut niet van onder de indruk. Hij reageert er wel goed op als ik m bijvoorbeeld tegen zijn binnenschouder aanleg wanneer hij geneigd is om naar binnen te vallen. Of soms een tikje achter mijn kuit. Maar soms kan ik dat ook best 3-4- keer doen voordat er reactie komt.

Vaak na 30-40 minuten zijn de 'kwartjes op' zoals mijn instructeur dat dan noemt. Dan heeft hij geen zin meer, gaat hij tegendraads doen en proberen om onder het werk uit te komen. Met clickertraining/werken aan de hand heeft hij de neiging om dicht te klappen als hij iets moeilijk vindt. Dan beweegt hij helemaal niet meer en kan ik ook niks meer van hem vragen.

Hij is heel slim waardoor hij snel geneigd is om zelf te anticiperen en een eigen invulling te geven, maar dus ook heel snel misbruikt maakt van de situatie. Ik heb meer het idee dat hij zijn intelligentie eerder gebruikt om tegen te werken dan om mee te werken zegmaar :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 16:46

Elisa2 schreef:

.

Het paard vindt buiten leuker.

Buiten is alleen de rem roestig. Dus neem buiten les, en oefen buiten.... aangezien het rem-probleem zich alleen daar voordoet.

Ik denk dat best veel paarden liever naar buiten gaan, bij mij vinden ze dat beiden fijner. Maar bij de 1 kun je wel lekker knutselen en die ziet de lol er dan wel van in.
De ander echt niet, dus die pest ik maar niet en daar ga ik mee naar buiten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:13

Ja en die rem kan heel erg belangrijk zijn bij gevaarlijke situaties...

Wordt hij scherper van overgangen rijden? loopt hij nageeflijk? 30/40 min is ook lang voor een jong paard, mentaal gezien ook. Dat dichtklappen en afsluiten doet hij dus ook op de zweep, de kunst is om het leuk te houden/ maken voor hem en hem uit te dagen/ motiveren. Een zweep werkt vaak bij dit soort paarden vaak beter als je hem gebruikt om hem te "prikkelen" dus op het juiste moment (timing is cruciaal) als hij niet op je been reageert hem een aantal keer snel achter elkaar zachtjes te tikken. Als het te hard gaat zal hij zich waarschijnlijk direct afsluiten.

Verder is het denk ik een goed idee dat je besloten hebt helemaal opnieuw te beginnen, ook voor jezelf inderdaad om juist alles te doen, behalve continu te drijven want daar stompt hij van af. Een andere instructeur kan soms ook helpen.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:37

Grondwerk gaan doen en dan trainen om licht aan de hulpen te zijn.
En jij, train jezelf om consequent te zijn.....daar zit hem ws de kneep....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 18:37

Elisa2 schreef:
Ja en die rem kan heel erg belangrijk zijn bij gevaarlijke situaties...
.

Ja, maar een paard dat in de bak op de rem loopt denkt daar niet voorwaarts en daar kun je het rem-probleem niet oefenen. Dat is als oefenen met zwemmen op het droge.
Het is ook de vraag hoe erg dat remprobleem er nog steeds is wanneer je steevast 3x per week flink naar buiten gaat.

Als het te realiseren is dat je instructeur op de fiets of met een ander paard mee naar buiten gaat en je daar les geeft is dat natuurlijk ideaal :-)

ps: om mijn ruin om de tuin te leiden ben ik vandaag naar een andere rijbak gereden, en daar wilde hij achter het andere paard aan ;-) Dus dat maakte hem wel voorwaarts, kon ik toch een beetje pielen ;-) M.a.w.: het een beetje speels benaderen kan geen kwaad.... je moet immers beiden lol hebben.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 23:14

Ninx schreef:
Ja, maar een paard dat in de bak op de rem loopt denkt daar niet voorwaarts en daar kun je het rem-probleem niet oefenen. Dat is als oefenen met zwemmen op het droge.
Het is ook de vraag hoe erg dat remprobleem er nog steeds is wanneer je steevast 3x per week flink naar buiten gaat.

Als het te realiseren is dat je instructeur op de fiets of met een ander paard mee naar buiten gaat en je daar les geeft is dat natuurlijk ideaal :-)

Dit is eigenlijk precies hoe ik het bedoel inderdaad! Even een stomme vergelijking: stel dat je bijvoorbeeld maar 1x in de 3 jaar naar de Efteling gaat, dan ben je waarschijnlijk ook veel enthousiaster dan wanneer je een abonnement hebt en 3x per week gaat bij wijze van :Y)

Dus ik moet er ook gewoon een begin aan maken. Maar ik werk ook fulltime dus doordeweeks is het al donker wanneer ik savonds op stal ben en de afgelopen weken is het in het weekend ook verschrikkelijk weer geweest met alle regen en stormen. Dus ik hoop er gewoon snel weer mee te kunnen gaan oefenen!

Ik heb vanavond in ieder geval al een beetje kunnen oefenen aan de longe, het was te laat om nog echt te gaan rijden in de bak. Veel van kant gewisseld, en heel veel korte stap draf overgangen gemaakt. In het begin reageerde Jack redelijk traag, maar op het eind deed hij steeds sneller wat ik van hem vroeg en met uitstappen stapte hij ook uit zichzelf een stuk vlotter. En ik merkte dat hij veel beter zijn aandacht bij mij hield. Als beloning mocht hij daarna gewoon even lekker stilstaan en relaxen.

<3
Afbeelding

Ik wil kijken of ik morgen misschien even 20 minuten kan rijden en dan in stap kan oefenen met reageren op mijn beenhulp en die 'vierkantjes' rijden. Ik ben heel blij met de adviezen die ik heb gekregen, dankjewel!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 00:24

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 09:07

Bij flegmatieke paarden moet je zo min mogelijk doen. Die van mij reageren er goed op om voorwaarts te gaan of terug te komen op zit ipv been of teugel. Met je been gaan toch veel ruiters wat klemmen en dan gaan ze meteen op de rem.

Laat ze ook maar fouten maken, niet blijven ondersteunen maar laat m maar uit draf vallen, dan zet je hem daarna gewoon weer vooruit.

Ik heb heel consequent iedere week gelest en dat heeft heel veel geholpen. Hoe rechtgerichter deze paarden zijn hoe makkelijker ze voorwaarts gaan. Die van mij houdt er ook weldegelijk van om de dressuur moeilijk te maken. Niet te lang in oefeningen blijven hangen en hem blijven uitdagen. Toen we contragalop gingen oefenen terwijl ik dacht dat we daar nog niet aan toe waren kreeg ik een bloed fanatiek paard.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 10:07

Voor degene die geïnteresseerd zijn in in een update, ik heb gisteren weer voor het eerst gereden na het openen van dit topic (veel regen en ik was een weekendje weg :) ) en het ging echt top!

Ik heb kort gereden, 20-25 minuutjes. Bijna alleen maar stap en op beide handen een stukje draf. Ik kwam erachter dat Jack van zichzelf al een best goed basistempo heeft in stap zonder dat ik daar veel voor hoef te doen. En op de momenten dat ik hem dan drijf, hij ook veel beter op mijn been reageert. Echt een eye-opener!
In draf heb ik hem op hetzelfde tempo laten draven zonder te drijven en als hij terug viel in stap, weer aangezet tot draf. Hij ging uiteindelijk niet alleen sneller reageren op mijn been, maar bleef uiteindelijk ook veel langer uit zichzelf doordraven.

Ik vond Jack ook veel ontspannender lopen, hij brieste veel en wilde veel beter zakken <3

Het kan voor nu natuurlijk beginnersgeluk zijn, maar ik ben heel blij met dit begin en ik wil het zeker zo gaan voortzetten. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:21

Annikoe schreef:
Voor degene die geïnteresseerd zijn in in een update, ik heb gisteren weer voor het eerst gereden na het openen van dit topic (veel regen en ik was een weekendje weg :) ) en het ging echt top!

Ik heb kort gereden, 20-25 minuutjes. Bijna alleen maar stap en op beide handen een stukje draf. Ik kwam erachter dat Jack van zichzelf al een best goed basistempo heeft in stap zonder dat ik daar veel voor hoef te doen. En op de momenten dat ik hem dan drijf, hij ook veel beter op mijn been reageert. Echt een eye-opener!
In draf heb ik hem op hetzelfde tempo laten draven zonder te drijven en als hij terug viel in stap, weer aangezet tot draf. Hij ging uiteindelijk niet alleen sneller reageren op mijn been, maar bleef uiteindelijk ook veel langer uit zichzelf doordraven.

Ik vond Jack ook veel ontspannender lopen, hij brieste veel en wilde veel beter zakken <3

Het kan voor nu natuurlijk beginnersgeluk zijn, maar ik ben heel blij met dit begin en ik wil het zeker zo gaan voortzetten. :D

beginners geluk!!! nee hoor " less is more" zeggen de engelse niet voor niets

veel tips over kort rijden handig want sommige paarden kunnen zich maar kort concentreren en dan is afwisseling, ontspanning tussen door heel belangrijk om hun interesse vast te houden, bovendien moet een hulp voor hun ook een aanwijzing zijn die ze begrijpen en logisch is

het gaat ook niet om de kwantiteit van rijden maar om de kwaliteit, mijn ervaring is beter korte stukjes en niet te lang door gaan, veel afwisseling en variatie in rijden, dat prikkelt hun interesse en maak je ze nieuwsgierig

veel afwisseling is ook voor jezelf een inspiratie om creatief te gaan rijden

succes, zoals je het nu oppakt komt het zeker goed

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:31

Wat een leuke update! Goed bezig.
En ik ben het helemaal met MCE eens, korte trainingen met veel afwisseling werken vaak het best bij dit soort paarden.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:54

Fijn!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 17:20

Fijn om te horen!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 14:40

Wat een fijne update, lees hem nu pas!

Top he dat er zo een wereld voor je open gaat. Zelf teveel doen blijft altijd een struikelpunt hier hoor, maar je merkt snel genoeg als jij meer doet en hij minder.

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-20 17:07

Ja ik was echt verbaasd hoe snel het ging! En ik was zelf daarna helemaal niet moe haha, hoe lekker
Gisteren is de osteopaat geweest dus hij heeft nu even 2 dagen rust en daarna wil ik het weer langzaam gaan oppakken. Ik heb zelf ook weer helemaal hernieuwde motivatie! *\o/*

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-20 17:50

Heel leuke update. Fijn dat het al direct zoveel beter gaat. Ik vond je verhaal ook heel herkenbaar. Heb er net zo één lopen thuis. En ook hier heeft "less is more" en afwisseling veel geholpen.
Misschien nog een tip:
Waar mijn paard ook helemaal van opfleurt zijn WE-oefeningen. Hij is slim en heeft afwisseling nodig, anders vind hij het snel saai worden en WE-oefeningen zijn hier ideaal voor. Die geven hem net die mentale en fysieke uitdaging die hij nodig heeft. Als hij de hindernissen ziet staan, gaan zijn oortjes direct naar voren.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 19:25

Dit paard kan er baat bij hebben om het belang in te zien van het werk wat je met hem doet.
Als hij het niet belangrijk vind laat je hem energie verbruiken waarvan hij vind dat hij die moet besparen.
Mischien heeft hij die energie straks wel nodig om te vluchten voor een leeuw, een wolf of een beer (ok, eens; die zijn er niet maar dat weet je paard niet, die is enkel primair geprogrammeerd, dat heeft moeder natuur hem ingeprent).
Dat wij vinden dat een paard iets op een bepaalde manier moet doen betekend niet dat hij daar dezelfde mening over heeft.
Zinloze opdrachten vervullen waar je later mischien je verbruikte energie nodig hebt.
Wat je dus moet doen is datgene wat je wilt uitvoeren belangrijk genoeg maken zodat hij het samen met jou wil doen.
Probeer in essentie meer te gaan rijden met een doel en een richting.
Wees duidelijk naar hem waar je heen wilt, kader je oefeningen met een duidelijk begin en einde zodat hij weet waar hij aan toe is.
Neem tussendoor veel pauzes als beloning en beloon ook uitbundig.
Je kunt werken met targets, een duidelijk doel, bv. richting een balk of pion rijden.
Met grondwerk zou je hem kunnen triggeren door hem suggesties te geven en hem aan te sporen en uitbundig belonen wanneer hij initiatief neemt.