rozebadeend schreef:Die van mij is ook een beetje zo.. erg lui in de bak, voornamelijk met dressuurwerk. Buiten gaat het gaspedaal er op.
Belangrijk, wees zelf een luie ruiter! Wees consequent, been is been, en daar wil je reactie op. Niet steeds blijven drijven.
Daarnaast, wat hiervoor ook al word gezegd, niet te lang rijden, halfuurtje is meer dan genoeg.
Maakt het interessant, ga aan de slag met balkjes of andere dingen. Voor mijn paard is het echt een beloning om na het dressuurwerk nog wat sprongetjes mee te nemen.
En als je paard er blij van word om naar buiten te gaan; Doen! Wat maakt het uit? Buiten kan je ook veel dressuurwerk doen, ze bouwen conditie op, worden er sterker van. En het gaat allemaal een beetje makkelijker omdat je de voorwaartse drang al te pakken hebt.
Nouja, wat maakt het uit...

Als ik buiten geen rem heb en hij heeft ineens wortels in zijn oren waardoor hij alleen van stap maar in draf wil en van draf in galop. En dan is hij geneigd om soms een bok te geven wanneer meneer zijn zin niet krijgt

Het is nog een work in progress. Alleen ik durf vanwege het bovenstaande nog niet alleen naar buiten, dus ik ben nu nog redelijk afhankelijk van andere mensen en ik sta maar op een kleine stal.
Dus helaas maakt het voor mij wel uit.

Verder lees ik wel goeie tips, bedankt! Ik ga binnenkort verschillende dingen uitproberen, kijken wat voor ons werkt.
@Janneke2: ik ben wel nieuwsgierig, waarom werkte vierkantjes maken zoveel beter dan bijv. voltes?