hoge spanning bij draf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:53

Resistance schreef:
Ik zeg dan ook dat je juist niet moet remmen, en dat aan de rem trekken niet de correcte manier van rijden is. Wellicht heb je me verkeerd begrepen?

Resistance schreef:
Harder gaan = jij remt = steun. Dan is er weer even "balans", die is ze dan weer kwijt en dan begint het plaatje opnieuw.

Ik weet niet hoe ik dit anders zou moeten interpreteren.

Remmen is gewoon geen steun... Het is onbalans creëren waardoor je paard terugkomt. Want de keuze is doorgaan en vallen of een tandje terug.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:57

Janine1990 schreef:
Met een rem biedt je geen steun, maar zoek je onbalans op. Logisch dat een paard dat je langer laat gaat ontspannen. Jij suggereert dat je met remmen steun geeft. Big nope.
Dat heeft weinig te maken met hand opzoeken? :?

Is er iets mis met een paard langer laten wanneer het daardoor ontspant, en van daaruit verder te werken?

Veel jonge paarden gaan in mijn ervaring idd harder van "remmen met de hand" en ze hebben verdorie gelijk ook. Kan me voorstellen dat "oh ik moet rustiger doen" niet het eerste is wat in zo'n dier op komt als ie druk in de mond krijgt.
Ik zou eens beginnen met het dier stemhulpen aan te leren zodat je in den beginne de stemhulp geeft en tegelijk de zithulp om terug te komen. Als dat goed gaat eens eerst dieper gaan zitten en dan pas de stemhulp en voor je het weet heb je die stemhulp niet meer nodig.

Zoals iemand al zei; ervaring in het rijden en ervaring met jonge paarden rijden zijn twee geheel verschillende dingen.
Dat je verbaast bent over het feit dat trekken haar niet doet afremmen bewijst dat je geen ervaring hebt met jonge paarden. Dat is inderdaad zo'n essentieel dingetje dat veel ruiters "vanzelfsprekend vinden" dat er dus niet standaard op geïnstalleerd zit.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 17-02-20 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:58

Hoe dan ook, volgens mij hebben we allebei hetzelfde uitgangspunt van hoe je dit oplost, indien het aan spanning en onbalans ligt. Rust en ontspanning creëren, wat je met trekken en remmen sowieso NIET bereikt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-02-20 17:59, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 17:58

Ts, andere dus betere instructeur zoeken. Aangeleerd gedrag in de wei?? Waar heeft die lesgever zijn opleiding gehad??

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:00

Ayasha schreef:
Janine1990 schreef:
Met een rem biedt je geen steun, maar zoek je onbalans op. Logisch dat een paard dat je langer laat gaat ontspannen. Jij suggereert dat je met remmen steun geeft. Big nope.

Is er iets mis met een paard langer laten wanneer het daardoor ontspant, en van daaruit verder te werken?

Veel jonge paarden gaan in mijn ervaring idd harder van "remmen met de hand" en ze hebben verdorie gelijk ook. Kan me voorstellen dat "oh ik moet rustiger doen" niet het eerste is wat in zo'n dier op komt als ie druk in de mond krijgt.
Ik zou eens beginnen met het dier stemhulpen aan te leren zodat je in den beginne de stemhulp geeft en tegelijk de zithulp om terug te komen. Als dat goed gaat eens eerst dieper gaan zitten en dan pas de stemhulp en voor je het weet heb je die stemhulp niet meer nodig.

Zoals iemand al zei; ervaring in het rijden en ervaring met jonge paarden rijden zijn twee geheel verschillende dingen.
Dat je verbaast bent over het feit dat trekken haar niet doet afremmen bewijst dat je geen ervaring hebt met jonge paarden. Dat is inderdaad zo'n essentieel dingetje dat veel ruiters "vanzelfsprekend vinden" dat er dus niet standaard op geïnstalleerd zit.

Waar zeg ik dat ik vind dat je het paard kort moet houden? Of heb je kwootverkloot? :D
Ik was meer van, ff terug naar grondwerk en vertrouwen en dan het rijden wat anders opbouwen...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:01

Resistance schreef:
Hoe dan ook, volgens mij hebben we allebei hetzelfde uitgangspunt van hoe je dit oplost, indien het aan spanning en onbalans ligt. Rust en ontspanning creëren, wat je met trekken en remmen sowieso NIET bereikt.

Zeg alsjeblieft nooit weer dat remmen steun biedt....

Er kunnen zonder beeldmateriaal zoveel oorzaken zijn... Het zijn die oorzaken die spanning creëren, het remmen wat onbalans én ongemak creëert en die oorzaken moet je eigenlijk gaan opzoeken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:03

De quote was al verkloot. _O- Maar kan dus wel zijn dat ik het daardoor verkeerd geïnterpreteerd heb. Het kwam op mij over alsof je het "langer laten" geen oplossing vond voor dit probleem... Maar dat kan ik dus fout geïnterpreteerd hebben. Mijn excuses in dat geval.

Terug naar grondwerk (stemcommando's!!) ben ik overigens geheel met je eens. :j IMO zijn hier stappen over geslagen. Dat ze wat rennerig zijn is normaal in het begin maar als je daar geen "back ups" voor opgebouwd hebt (zoals die stemcommando's) dan is het gewoon vragen om ongelukken en een paard dat onterecht als "onhandelbaar" bestempeld wordt over zes maanden.

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 18:04

bigone schreef:
Ts, andere dus betere instructeur zoeken. Aangeleerd gedrag in de wei?? Waar heeft die lesgever zijn opleiding gehad??

ik denk dat ze bedoeld dat het instinctief vluchtgedrag naar buiten komt. bij onzekerheid, zetten we het op een lopen. of zoiets

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:06

Ayasha schreef:
De quote was al verkloot. _O- Maar kan dus wel zijn dat ik het daardoor verkeerd geïnterpreteerd heb. Het kwam op mij over alsof je het "langer laten" geen oplossing vond voor dit probleem... Maar dat kan ik dus fout geïnterpreteerd hebben. Mijn excuses in dat geval.

Terug naar grondwerk (stemcommando's!!) ben ik overigens geheel met je eens. :j IMO zijn hier stappen over geslagen. Dat ze wat rennerig zijn is normaal in het begin maar als je daar geen "back ups" voor opgebouwd hebt (zoals die stemcommando's) dan is het gewoon vragen om ongelukken en een paard dat onterecht als "onhandelbaar" bestempeld wordt over zes maanden.

Oooh nee beslist niet!
Maar ik weet ook dat een rennerig paard niet zomaar de hand op gaat zoeken, wat als optie werd genoemd. Dan moet je eerst een basis van vertrouwen creëren.

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 18:06

Ayasha schreef:

stemcommando's kent ze, vanaf de grond tenminste. onder het zadel komt hier nauwelijks reactie op. ik doe zo veel mogelijk grondwerk met haar, waar ze wel op de commando's reageert.

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 18:09

Ayasha schreef:
Janine1990 schreef:

er is een verschil, denk ik dan tenminste, tussen trekken en druk geven om af te remmen. misschien dat je het met beide niet eens bent, maar weet wel dat ik absoluut niet trek.
ook reageert ze wel, het is alleen eventjes druk, gaat ze wat langzamer, belonen door druk los te laten en vrijheid om dr hoofd te laten zakken, en weg is ze.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:25

teamshetjes schreef:
er is een verschil, denk ik dan tenminste, tussen trekken en druk geven om af te remmen. misschien dat je het met beide niet eens bent, maar weet wel dat ik absoluut niet trek.
ook reageert ze wel, het is alleen eventjes druk, gaat ze wat langzamer, belonen door druk los te laten en vrijheid om dr hoofd te laten zakken, en weg is ze.

Maar een paard zal nooit op druk in de mond langzamer gaan, je geeft hooguit een wakeup call (wat je pas nodig hebt als een paard in blinde paniek is, en dan is het nog maar de vraag of het wat helpt), en een wake up call bereikt een paard alleen als er blind vertrouwen is in jou.

Druk in de mond voorkomt ten alle tijde dat een paard uit zichzelf de hand op gaat zoeken. Want er is al een onaangename associatie met de hand.
Pas als er een positieve associatie met de hand is, zal druk ten behoeve van een correctie geaccepteerd kunnen worden. En een positieve associatie met de hand zal je pas krijgen wanneer een paard voelt dat hij zijn lichaam optimaal en ongestoord kan gebruiken en vertrouwen heeft in de ruiter dat deze hem niet dwars zal zitten.

De druk die jij zet, creëert onbalans, dat is geen optimaal lichaamsgebruik en zorgt voor 0 vertrouwen in de hand.

Wat je wilt is dat je paard terugkomt op jouw zit en in het begin de stem er nog bij.

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 18:29

Janine1990 schreef:
teamshetjes schreef:

Maar een paard zal nooit op druk in de mond langzamer gaan, je geeft hooguit een wakeup call (wat je pas nodig hebt als een paard in blinde paniek is, en dan is het nog maar de vraag of het wat helpt), en een wake up call bereikt een paard alleen als er blind vertrouwen is in jou.

Druk in de mond voorkomt ten alle tijde dat een paard uit zichzelf de hand op gaat zoeken. Want er is al een onaangename associatie met de hand.
Pas als er een positieve associatie met de hand is, zal druk ten behoeve van een correctie geaccepteerd kunnen worden. En een positieve associatie met de hand zal je pas krijgen wanneer een paard voelt dat hij zijn lichaam optimaal en ongestoord kan gebruiken en vertrouwen heeft in de ruiter dat deze hem niet dwars zal zitten.

De druk die jij zet, creëert onbalans, dat is geen optimaal lichaamsgebruik en zorgt voor 0 vertrouwen in de hand.

Wat je wilt is dat je paard terugkomt op jouw zit en in het begin de stem er nog bij.

hoe werkt het dan bijvoorbeeld met stelling vragen? dit doe je toch ook door middle van lichte druk op je teugel? of heb ik het dan helemaal verkeerd begrepen? en zorgen dat je paard niet naar buiten valt wordt toch ook voorkomen door contact op de buitenteugel?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:30

Stem gebruiken, halve ophouding en een volte opsturen en deze kleiner indraaien. Op deze wijze aan je zit opvangen en dan belonen. Niet gaan vasthouden in ieder geval en zelf rustig blijven doorademen en ontspannen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:31

De teugelhulp is slechts secundair. De stelling komt vanuit jouw heup, bovenlichaam en beenhulp. Je lichaam moet eerst stelling toestaan, de hand is slechts een begeleider.

Teugelhulpen moet een paard eerst leren. Op gewicht reageren doen ze van nature.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 17-02-20 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:31

teamshetjes schreef:
hoe werkt het dan bijvoorbeeld met stelling vragen? dit doe je toch ook door middle van lichte druk op je teugel? of heb ik het dan helemaal verkeerd begrepen? en zorgen dat je paard niet naar buiten valt wordt toch ook voorkomen door contact op de buitenteugel?

Ik hoef alleen maar mijn hand opzij te zetten voor stelling...
Zorgen dat een paard niet naar buiten valt doe ik met mijn benen...

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 18:31

Suzanne F. schreef:
Stem gebruiken, halve ophouding en een volte opsturen en deze kleiner indraaien. Op deze wijze aan je zit opvangen en dan belonen. Niet gaan vasthouden in ieder geval en zelf rustig blijven doorademen en ontspannen.

vasthouden doe ik zeker niet, ik weet zelf ook dat dit alleen maar tegenwerkt.

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 18:33

Janine1990 schreef:
teamshetjes schreef:

Ik hoef alleen maar mijn hand opzij te zetten voor stelling...
Zorgen dat een paard niet naar buiten valt doe ik met mijn benen...

en dit kon jou paard in 1 keer? en je kan dus zonder teugels (of neckrope) je paard op een cirkel houden? want vertel me dan aub hoe je dat hebt gedaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:34

teamshetjes schreef:

Ja en nee. Stelling vraag je inderdaad met de binnenteugel. Maar zit en been begrenzen. Het is geen kwestie van even trekken aan de binnenteugel. Over de buitenschouder wegvallen controleren is een combinatie van buitenbeen, buitenteugel en je gewicht recht boven je paard houden en eventueel door je binnenbeen iets lang te maken.

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 18:37

Suzanne F. schreef:
teamshetjes schreef:

Ja en nee. Stelling vraag je inderdaad met de binnenteugel. Maar zit en been begrenzen. Het is geen kwestie van even trekken aan de binnenteugel. Over de buitenschouder wegvallen controleren is een combinatie van buitenbeen, buitenteugel en je gewicht recht boven je paard houden en eventueel door je binnenbeen iets lang te maken.

ja dat begrijp ik, ik probeerde ook niet te zeggen dat je een paard kunt rijden met alleen je teugels, tuurlijk komt daar ook de rest van het lichaam bij kijken. dat snap ik zelf ook wel. maar het ging me er nu eventjes om dat het blijkbaar een verschrikking is om druk op een teugel te plaatsen, en dat vind ik nogal apart. ik geloof namelijk niet dat jullie hier allemaal zonder teugels of neckrope rijden.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:39

Loslaten.

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 18:41

manubres schreef:
Loslaten.

en dan? dat heb ik geprobeerd, het enige dat gebeurt is dat ze door de bak gaat racen. dit is is gewoon niet veilig voor mij en eventuele andere ruiters in de bak. en natuurlijk ook niet fijn voor haar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:41

Gezien de vragen denk ik toch dat je op zoek moet naar iemand die regelmatig jonge dieren oppakt hoor.
Je kunt in dit stadium echt veel meer kapot maken dan je zou willen.
Het feit dat hij gaat rennen als je loslaat is voor mij al een alarmbel dat hij de hand niet heeft leren volgen en geen vertrouwen heeft in de ruiterhand.

Je zoekt uiteraard verbinding met de mond, maar stuurhulpen met de hand zijn in de eerste plaats niet logisch voor een paard, echt niet.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 18:41

teamshetjes schreef:
en dit kon jou paard in 1 keer? en je kan dus zonder teugels (of neckrope) je paard op een cirkel houden? want vertel me dan aub hoe je dat hebt gedaan.

Mijn paard wel, ik niet... _/-\o_

Principes van centered riding, zover ik die tot nu toe ken hebben mijn geleerd hoeveel invloed mijn lichaam heeft op de houding van mijn paard, wat buiging betreft weet ik nu bijvoorbeeld hoever ik mijn borstbeen moet draaien voor een fatsoenlijke cirkel. Ik kan inderdaad aan een lange teugel zonder contact mijn paard op een volte houden (eerlijk is eerlijk, bitloos is niet zo mijn ding). Er zijn genoeg mensen die een paard kunnen longeren zonder cirkel en lijn toch? Is gewoon grondwerk.

We denken vaak veel te technisch, statisch en onlogisch wanneer het aankomt op paardrijden. Verdiepen in hoe jouw lichaam werkt ten opzichte van je paard is vaak een hele goede investering.

Overigens moet je niet vergeten dat mijn paard intussen Z is (weliswaar zelfopgeleid) en we ook de nodige obstakels hebben gehad in de training. Al doende leert men, zullen we maar zeggen.
Maar van je paard in stelling trekken (bij wijze van spreken) wordt geen enkel paard soepeler. Je blokkeert slechts het binnenbeen.

teamshetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-20 18:45

Janine1990 schreef:
teamshetjes schreef:

Mijn paard wel, ik niet... _/-\o_

Principes van centered riding, zover ik die tot nu toe ken hebben mijn geleerd hoeveel invloed mijn lichaam heeft op de houding van mijn paard, wat buiging betreft weet ik nu bijvoorbeeld hoever ik mijn borstbeen moet draaien voor een fatsoenlijke cirkel. Ik kan inderdaad aan een lange teugel zonder contact mijn paard op een volte houden (eerlijk is eerlijk, bitloos is niet zo mijn ding). Er zijn genoeg mensen die een paard kunnen longeren zonder cirkel en lijn toch? Is gewoon grondwerk.

We denken vaak veel te technisch, statisch en onlogisch wanneer het aankomt op paardrijden. Verdiepen in hoe jouw lichaam werkt ten opzichte van je paard is vaak een hele goede investering.

Overigens moet je niet vergeten dat mijn paard intussen Z is (weliswaar zelfopgeleid) en we ook de nodige obstakels hebben gehad in de training. Al doende leert men, zullen we maar zeggen.
Maar van je paard in stelling trekken (bij wijze van spreken) wordt geen enkel paard soepeler. Je blokkeert slechts het binnenbeen.

nergens heb ik het toch gehad over het 'in stelling trekken' van mijn paard? druk en trekken is iets anders. je stelt een vraag aan je paard door je hand te openen, en lichte druk te geven. en nee, die druk hou ik niet vast.
maar hoe krijg je je paard dan zonder teugelcontact nagefelijk? of stelling?