Paard bolt ineens rug met opstappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 11:50

Neem je toevallig tijdens het opstappen wat meer contact aan met je teugels? Zo wel kan je ook altijd eens de tanden laten nakijken als dat al even geleden is. Ik denk verder aan een osteopaat erbij laten komen of maagzweren ook.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:05

Narratify schreef:
sevke schreef:
Mijn IJs was dit ook beginnen doen. Het bleek dan een maagzweer te zijn. Na een maagkuur was het gedrag helemaal verdwenen.
Duw eens op de plek waar de maag zit. Als hij daar chagrijnig op reageert heb je al een duidelijke indicatie in die richting.

Goeie tip, ik twijfel hier dus ook over aangezien hij heel erg gaapt. Hij doet dan ook een soort luchthappen (heel klein en ingetogen) in de lucht niet aan een bak etc. Ik heb veel paarden gezien die echt luchthappen dat is het niet, hij doet dat ongeveer 1x in de twee weken als ik er ben. En dan gaapt hij en dan is het net of hij heel kort een heel klein hapje lucht neemt. Ik zal kijken of ik het een keer kan filmen.

Dat deed mijn IJs dus ook! Ik heb er ook heel erg mee getobd, want het gedrag evolueerde van rug bollen, naar een bokje, naar een heuse rodeosessie. Zijn ogen puilden haast uit zijn hoofd dan. We zaten met de handen in het haar. Rug na laten kijken : check. Nieuw maatzadel laten aanmeten:check, benen en tanden OK:check.
Het viel mij ook op dat hij veel gaapte als hij opgezadeld was. Bleek dus maagzweer te zijn.
Ondanks: 24/7 buiten en onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer.

belle_boef

Re: Paard bolt ineens rug met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:08

En als alles medisch uitgeslotens zou ik dit gedragsmatig aanpakken met een gedragskudig persoon. Het klinkt alsof jouw paard de baas is en de leiding van jou overneemt. Maar dit geld enkel als andere pijnen echt weg zijn.

Narratify

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 12:09

Het gedrag van mijn paard wordt ook steeds erger inderdaad. Wat heb jij er aan gedaan toen? Ik heb iets gelezen over gastrogard? Een endoscopie zie ik niet zo zitten aangezien hij al heel vaak op de kliniek komt en hij er al een hekel aan heeft. Endoscopie is niet echt een leuke ervaring. Hij heeft al zoveel meegemaakt op zijn jonge leeftijd en ik gun hem niet nog meer ellende. Wat moet dat moet natuurlijk dat is het niet.

Narratify

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 12:10

belle_boef schreef:
En als alles medisch uitgeslotens zou ik dit gedragsmatig aanpakken met een gedragskudig persoon. Het klinkt alsof jouw paard de baas is en de leiding van jou overneemt. Maar dit geld enkel als andere pijnen echt weg zijn.

Hmm niet om je gelijk tegen te spreken maar dat denk ik niet. Ik ben geen seconde bang voor hem, heb heel veel gereden en ook gewerkt in de paarden. Het is gewoon een heel gevoelig paard en ik maak me meer zorgen om hem. Ook al bolt hij of gaat hij af ik vind dat niet eng of vervelend. Op stal en aan de hand en onder het zadel heeft hij gewoon normaal respect en (afgezien een hupsje hier en daar) geen rare dominante fratsen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:15

Narratify schreef:
Het gedrag van mijn paard wordt ook steeds erger inderdaad. Wat heb jij er aan gedaan toen? Ik heb iets gelezen over gastrogard? Een endoscopie zie ik niet zo zitten aangezien hij al heel vaak op de kliniek komt en hij er al een hekel aan heeft. Endoscopie is niet echt een leuke ervaring. Hij heeft al zoveel meegemaakt op zijn jonge leeftijd en ik gun hem niet nog meer ellende. Wat moet dat moet natuurlijk dat is het niet.

Een volledige kuur spuiten in de mond heeft hij gehad. Iets met ---guard, ik weet de juiste naam niet meer. Wel dat het veel kostte en dat ik na drie dagen al resultaat merkte. Wij hebben ervoor gekozen geen endoscopie te doen.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:29

Horzellarven in de maag kunnen dit soort reactie geven.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 12:50

Mijn paard doet het soms ook, vooral als het koud is en ik er een tijdje niet op heb gezeten; alles klopt, maatzadel, regelmatige check-ups, etc. Het kan te maken hebben met het "cold back" probleem; dan is er een overgevoeligheid in de rug die niet echt te verklaren valt. Je ziet dat die paarden de rug laten zakken of opbollen bij het opleggen van het zadel/ opstijgen.
Oplossing kan zijn om hem even te longeren en de spieren wat soepeler en warm te laten worden dan gaat het vaak beter. Misschien het proberen waard om te zien of hij het dan ook blijft doen.

https://www.equilibriumproducts.com/wel ... acoldback/
https://www.viovet.co.uk/blog/p2728-Is- ... old-backed

Volgens de een is er dan wel degelijk iets mis met de rug, volgens de ander valt het wel mee en is het een kwestie van stijve spieren zonder duidelijke oorzaak.

Manon_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:04

Wat een vervelende situatie.

Heb ongeveer hetzelfde hierzo.

Mijne heeft een ongeluk gehad tijd stil gestaan daarna alles na laten kijken en rustig weer opbouwen en idd tijdens het opstappen exploderen.

Net afgelopen maandag na meerdere onderzoeken erachter gekomen dat het waarschijnlijk bij het SI wegkomt gaan het aankomende week inspuiten en dan hoop ik dat het beter word.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 12:09

Dat de rug bollen, heeft mijn merrie op precies dezelfde manier gedaan. Rug bol en dan een paar rondjes lopen met de rug gebold en heel veel spanning in haar lijf, en op een gegeven moment vloeit dat dan af. Bij een latere keer opnieuw opstappen was er geen probleem. Bij mijn merrie kwam dat echt van ontzettend ongemak. We hebben nooit de precieze oorzaak gevonden, maar het vermoeden was dat hypermobiliteit/onbalans/mogelijk pijn/koude, stramme spieren zorgden dat ze zich dusdanig schrap zette met opstappen dat ze het niet meer afgevloeid kreeg. Als haar spieren eenmaal warm waren, kon ze het beter opvangen en dan was er niets meer aan de hand. Het hielp bijvoorbeeld ook iets als we haar van te voren warm werkten aan de longe of warmstapten met een uitrijdeken op.
Het was bij haar absolúút geen onwil.

Zij was overigens ook goed op de foto/echo en haar zadel lag écht goed.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:33

De rug opbollen=de buikspieren aanspannen=waarschijnlijk heftige pijn in de buik veroorzaakt door het ruiter gewicht of door het aansingelen.
Kan vanuit de maag komen; maagzweer of horzellarven in de maag.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 22:41

... is dit zo?

Een mens met buikpijn 'vouwt dubbel', vaak: een humaan beschermingsreflex dat paarden niet hebben.

Buikpijn geeft een holle rug, of 'gewoon' koliek verschijnselen.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 23:27

Narratify schreef:
Goeie tip, ik twijfel hier dus ook over aangezien hij heel erg gaapt. Hij doet dan ook een soort luchthappen (heel klein en ingetogen) in de lucht niet aan een bak etc. Ik heb veel paarden gezien die echt luchthappen dat is het niet, hij doet dat ongeveer 1x in de twee weken als ik er ben. En dan gaapt hij en dan is het net of hij heel kort een heel klein hapje lucht neemt. Ik zal kijken of ik het een keer kan filmen.

Veel gapen kan een teken zijn van maagzweren.
Je zou hem een tijdje medicijnen ertegen kunnen geven, om te kijken of zijn gedrag verandert. Zo ja, dan heeft ie maagzweren.
Kijk anders ook in het maagzweren topic.

lichtheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:27

Janneke2 schreef:
... is dit zo?

Een mens met buikpijn 'vouwt dubbel', vaak: een humaan beschermingsreflex dat paarden niet hebben.

Is echt zo, meerder malen zelf geconstateerd.

Katisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:38

Doet hij het ook als je zonder krukje opstapt?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:36

Janneke2 schreef:
... is dit zo?

ja, dat is zo.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:43

Narratify schreef:
sevke schreef:
Mijn IJs was dit ook beginnen doen. Het bleek dan een maagzweer te zijn. Na een maagkuur was het gedrag helemaal verdwenen.
Duw eens op de plek waar de maag zit. Als hij daar chagrijnig op reageert heb je al een duidelijke indicatie in die richting.

Maagzweer... daar dacht ik al aan bij het opbollen.
Maar zeker met het gapen e.d. erbij is di het eerste wat ik zou later onderzoeken (gastroscopie)
Geïrriteerde maag/slokdarm verergerd flink met druk rond het borstbeen. Ook gapen of beginnend luchtzuigen (paarden hoeven dit niet altijd in combi met kribbebijten te doen) is een duidelijk teken.
Ik zou het snel laten onderzoeken en behandelen... dan heb je nog kans dat het geen echt luchtzuigen wordt.

Is dit uitgesloten zou ik even met je VA overleggen wat eventuele andere mogelijke afwijkingen kunnen zijn. Zeker als het paard voorheen niet veel opbolde.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:12

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:22

Medicatie voor maagzweren gaan geven en mocht je zadel na een jaar rijden niet aangepast zijn ook dat even goed checken. Ze geeft pijn aan en is nu nog braaf en dat wil je niet verergeren .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:58

sevke schreef:
ja, dat is zo.

Kun je dit toelichten...?

Ik snap dat opbollen energie kost, het dier heeft er dus een gegronde reden voor.
En als er -soms - bokken op volgt, denk ik aan pijn.

Bij koliek zal een dier alle mogelijke kanten uit willen bewegen (of juist niet, afhankelijk van 1000 dingen),
maar voor opbollen zijn actieve buikspieren nodig.
Ik zou vooral verwachten dat bij 'matige buikpijn' (dus zonder koliekverschijnselen) een dier de buikspieren liever slap houdt.

Vergelijk het met geeuwen bij maagpijn: doorgaans hoort daar een holle rug bij ipv een bolle rug.
(Ik zou dus eerder zoeken in schouders, rug, etc naar pijn.)

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 18:09

Allereerst : ik ben geen dierenarts, dus verwacht geen technische uitleg.
Bij maagpijn bolt een paard de rug als je opstapt. De reden is de singel + de druk van de ruiter op de rug. Een paard gaat zijn buikspieren opspannen bij het opstappen, waardoor de druk van de singel de maagpijn extreem verhoogt. Om dit te proberen ontwijken gaat het paard zijn buik als het ware "intrekken", en dus zijn rug opbollen. En natuurlijk gaat hij dan op den duur bokken. Het doet dan ook extreem pijn.
Druk maar eens met je hand waar de singel zit bij een paard met maagzweren. Die doet juist hetzelfde.
Zo heeft mijn DA het aan mij uitgelegd.

sarakorthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:58

Rustig proberen, en met snoepjes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:05

De rug bol maken is eigenlijk altijd iets dat als reactie op iets komt en geen bewuste actie.
Er zijn echter wel 100 redenen voor dus dat valt zo van internet niet te zeggen.
Dat loopt echt van onschuldige zaken zoals een nieuw zadeldekje, een koud zadel of algemene rillerigheid tot singelnijd, rugpijn, buikpijn, kniepijn, angst, stress, maagzweren etc etc.
Hoe dan ook is dat geen dominantie of uitproberen maar echt een fysieke reactie op een emotie of fysiek gevoel.

Sommige paarden reageren bijv ook heel heftig op kunststof zadels maar niet op leren zadels. Idem met lucht gevulde zadels of een gelpad.

Mijn laatste paard deed het alleen bij opstijgen op vreemd terrein maar dat kon ik afvloeien door eerst grondwerk te doen.

Soms ontstaat het als reflex omdat er 1x iets pijn gedaan heeft. Dan blijft die reflex ondanks dat de oorzaak weg is.

Bij veel geeuwen zou ik hoe dan ook denken in richting stress en/of maagproblemen.