Had ik door moeten rijden of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 18:26

Hubbels schreef:
Gizeppie schreef:
Update: Ik ben vandaag opnieuw naar dat stuk gegaan met een ander rustig paard.. Dit ging goed. Heenweg super relax. Terug weg wilde hij even wegschieten, maar was prima onder controle te houden. Weer een positieve ervaring.. Nu nog maar een paar keer oefenen..

Hey wat goed van je! Denk dat je zelf het best kunt inschatten hoe te handelen.

Wij gingen vanmiddag ook nog even aan de haal met z'n vieren, dat is nooit fijn.
Kwam onverwacht zo'n K moutainbiker vanachterop gereden.
Die lui die maken totaal geen geluid als ze je vanachter benaderen en in ene voorbij schieten.
Niet alleen de paarden schrokken, wij schrokken net zo hard :(:)

Nee die ervaring heb ik inderdaad ook wel eens gehad. Gelukkig konden jullie de rem op tijd vinden!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 18:26

anjali schreef:
Je was verstandig om terug te gaan want ongelukken moeten vermeden worden.In zo'n geval zou ik dan nog wel even flink doorrijden na terugkeer,in de binnen-of buitenbak,zodat hij zijn energie kwijt is en ook niet de link gelegd wordt door het paard van flink schrikken\druk doen en dan direct terug naar stal mogen.

Ik heb inderdaad nog een half uur daarna in de bak gereden.. ;)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 18:28

san4nie schreef:
Jahoor, ik zou ook terug gegaan zijn. Veiligheid boven alles.
(En volgende keer waarschijnlijk zelfs eerst aan de hand er langs, want ik ben echt een mietje.)

Haha, op de terugweg kwamen er ook twee honden aan, toen ben ik wel afgestapt. Want deze liepen los.. Maar ik heb daar niet echt de ruimte om af te kunnen stappen. Is zo'n smal pad.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 23:11

Gizeppie schreef:
san4nie schreef:
Jahoor, ik zou ook terug gegaan zijn. Veiligheid boven alles.
(En volgende keer waarschijnlijk zelfs eerst aan de hand er langs, want ik ben echt een mietje.)

Haha, op de terugweg kwamen er ook twee honden aan, toen ben ik wel afgestapt. Want deze liepen los.. Maar ik heb daar niet echt de ruimte om af te kunnen stappen. Is zo'n smal pad.

Groot gelijk hoor. Als ik het niet aandurf ga ik er ook af. Of niet eens er op.
Dan was het wel een heel smal pad!

Gizeppie

Re: Had ik door moeten rijden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 08:04

Normaal stap ik nooit af, alleen als ik zelf twijfel. Ik ben ooit 1 keer afgestapt bij een bruggetje, maar normaal gesproken stap ik nooit af. Maar de honden liepen los en ik heb het niet zo op honden, daarnaast weet ik dat m’n paard losse achter benen kan hebben als een hond toch onder hem door gaat. Met al wat spanning leek dat me niet handig haha.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 09:52

Ik ga eigenlijk altijd wel door...... Maar wanneer er echt veel onrust is stap ik af, hoofd laag, even flink ademen en tot rust komen.
Pas wanneer het weer goed voelt stap ik op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:43

Je hebt goed gehandeld TS!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 11:06

Ik zou door gegaan zijn.

Maardat is omdat die van mij er de volgende keer helemaal niet meer langs zou zijn gegaan. Desnoods was ik af gestapt omdat ik er naast meer autoriteit heb dan er op. Hij heeft meer vertrouwen in een situatie als ik op zijn hoogte ben en vooruit leidt. Ook een paar keer een zelfde soort situatie gehad met jonge paarden hier op stal, ook daar kies ik altijd voor doorrijden en desnoods afstappen maar altijd doorgaan, nooit omdraaien en terug gaan. Afstappen vinden sommigen inderdaad 'verliezen', maar ik dan weer niet omdat ik sowieso al heel veel tijd naast het paard door breng. Ook veel wandelen en tijdens een buitenrit eens afstappen en een paar honderd meter te voet doen met de focus op de gehoorzaamheid aan de hand buiten.

Omdraaien omdat het te heet onder de voeten wordt, door steigeren bv. doe ik liever niet. Bij mij mogen ze best laten merken dat ze bang zijn en ik zal daar op anticiperen, bij een bang maar nieuwsgierig paard probeer ik het liefste naar het object toe te gaan, en als het echt te eng is mogen ze dit ook laten zien als ze maar voorwaarts blijven. Als ze dreigen met steigeren en of bokken voorwaarts, als ze beginnen te dribbelen voorwaarts, zijsprongen maken opsluiten en voorwaarts. Zo leren ze imo het beste de spanning ook midden op de buitenrit af te vloeien. Als het gedrag echt gevaarlijk word (bijvoorbeel midden in het dorp) dan stap ik af en wandel verder in de gewenste directie en stap daarna weer op. Dit haalt ze 9 van de 10 keer uit hun gedrag, even wandelen, ontspannen, plukje gras of snoepje, even zuchten en daarna er weer op.

Maar uiteindelijk is natuurlijk heel persoonlijk voor iedereen, en belangrijker, iedereen moet doen waar hij of zij zich het veiligste bij voelt, er is geen vaste regel en het is ook heel specifiek afhankelijk van het paard en de situatie. Heel goed dat je er al weer langs bent gegaan met een ervaren paard ts, goed opgelost!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 14:14

Lara_Silver schreef:
Ik zou door gegaan zijn.

Maardat is omdat die van mij er de volgende keer helemaal niet meer langs zou zijn gegaan. Desnoods was ik af gestapt omdat ik er naast meer autoriteit heb dan er op. Hij heeft meer vertrouwen in een situatie als ik op zijn hoogte ben en vooruit leidt. Ook een paar keer een zelfde soort situatie gehad met jonge paarden hier op stal, ook daar kies ik altijd voor doorrijden en desnoods afstappen maar altijd doorgaan, nooit omdraaien en terug gaan. Afstappen vinden sommigen inderdaad 'verliezen', maar ik dan weer niet omdat ik sowieso al heel veel tijd naast het paard door breng. Ook veel wandelen en tijdens een buitenrit eens afstappen en een paar honderd meter te voet doen met de focus op de gehoorzaamheid aan de hand buiten.

Omdraaien omdat het te heet onder de voeten wordt, door steigeren bv. doe ik liever niet. Bij mij mogen ze best laten merken dat ze bang zijn en ik zal daar op anticiperen, bij een bang maar nieuwsgierig paard probeer ik het liefste naar het object toe te gaan, en als het echt te eng is mogen ze dit ook laten zien als ze maar voorwaarts blijven. Als ze dreigen met steigeren en of bokken voorwaarts, als ze beginnen te dribbelen voorwaarts, zijsprongen maken opsluiten en voorwaarts. Zo leren ze imo het beste de spanning ook midden op de buitenrit af te vloeien. Als het gedrag echt gevaarlijk word (bijvoorbeel midden in het dorp) dan stap ik af en wandel verder in de gewenste directie en stap daarna weer op. Dit haalt ze 9 van de 10 keer uit hun gedrag, even wandelen, ontspannen, plukje gras of snoepje, even zuchten en daarna er weer op.

Maar uiteindelijk is natuurlijk heel persoonlijk voor iedereen, en belangrijker, iedereen moet doen waar hij of zij zich het veiligste bij voelt, er is geen vaste regel en het is ook heel specifiek afhankelijk van het paard en de situatie. Heel goed dat je er al weer langs bent gegaan met een ervaren paard ts, goed opgelost!

Dank voor je uitgebreide reactie. Mijn paard vond niks eng, maar schrok van t andere paard. Er was geen aanleiding voor mijn paard, alleen toen het andere paard er vandoor ging dacht hij: O nee ik moet ook..

Ik had daar nooit veilig af kunnen stappen. Er was te veel onrust.. Als ze dan gegaan was, dan had ik nog een veel groter probleem gehad naast de snelweg.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-20 14:15

Ninx schreef:
Ik ga eigenlijk altijd wel door...... Maar wanneer er echt veel onrust is stap ik af, hoofd laag, even flink ademen en tot rust komen.
Pas wanneer het weer goed voelt stap ik op.

Ik kon daar niet veilig afstappen. Ten eerste een smal pad, ten tweede twee stuiterende paarden.. ik reed langs de snelweg.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 14:20

Het is een vertrouwd beeld wat ik in de winter altijd in de les in de rijhal mocht meemaken. De paarden de spieren zijn koud en die willen ze graag warme krijgen. Er hoefde dan maar een paard een wind te laten en de hele kudde ging aan de haal. Er waren zo af en toe best gemene landingen van de ruiters. Ik zou zeker teruggegaan zijn en het ritje in de hal voortgezet hebben. Wanneer je iets niet vertrouwd voelt je paard dat direkt. Dus naar huis gaan is de enige logische beslissing.

sarakorthuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 10:59

Ik zou terug zijn gegaan!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 11:31

Ik zou eerst teruggegaan zijn, even goed in de bak getrained hebben en dan hetzelfde (enge) stuk gaan uitstappen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 12:03

Ik ging altijd een stuk terug en dan probeerde ik als nog een andere richting op te gaan.Ging dat ook dat niet dan ging ik terug.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 12:17

Sizzle schreef:
Ik zou eerst teruggegaan zijn, even goed in de bak getrained hebben en dan hetzelfde (enge) stuk gaan uitstappen.

Ik had idd nog gereden in de bak, flink ook. Alleen toen was hij nog niet zijn volledige spanning kwijt. Ik ben nog wel een stuk van t terrein gegaan, maar niet dat ene stuk. Ik denk als ik dat op dat moment had gedaan ik hetzelfde geintje had gehad. Ik wil dat hij een positieve ervaring op doet. Niet nog een negatieve ervaring, omdat hij nergens van schrok, maar reageerde op het andere paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 13:50

Ach, zolang het daarna maar weer goed is. Jij kent je paard het beste uiteindelijk :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:32

Het ligt er heel erg aan welk stuk veiliger is met een gespannen paard. Als ik net een stuk heb afgelegd naast de weg oid en ze schrikt daarna, terwijl het na een paar 100m een veilig pad is, dan rijd ik door. Als het nog een stuk is tot een veilig pad, dan ga ik terug. Ik heb er ook 1 die wel eens wat eng kan vinden, maar niet gespannen wordt dan, even stil staan en aanmoedigen en dan is het ook klaar. Tot een ander paard gaat rennen, daar gaat ze wel achteraan en raakt ze wel gespannen van. Als die ander dan snel kalmeert, doet zij dat ook, maar als die ander gespannen blijft rijdt het toch minder prettig.

Veilig in de vorm dat als ze gespannen blijft er weinig kan gebeuren, dus echt een bospad oid en niet naast een weg. ;)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 14:54

Heel grappig, iedereen lost het blijkbaar anders op. Het is ook maar net wat werkt met jouw paard, en in die situatie.

Gezien de reactie van je paard nu heb je het blijkbaar prima opgelost, en ook weer positief afgesloten :)

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:01

Als je paard zo druk blijft en je het gevoel hebt dat het onveilig is, dan is teruggaan een goede keuze denk ik.

Ik heb het ook een keer gehad met een stalgenoot toen we naar het strand gingen. Mijn paard was degene die als eerste explodeerde en we hebben flink wat meters in rengalop afgelegd. Ook 180 graden draaien en vol gas gaan. Toen ze eenmaal stil stond voelde ze echter wel weer aardig relaxt. Ik heb er toen voor gekozen het opnieuw te proberen en dat ging oke. Op het strand wel een beetje druk maar niet gevaarlijk voor mijn gevoel. Maar als mijn gevoel was dat ze zo weer zou kunnen exploderen was ik ook omgedraaid.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 15:26

Gewoon rustig vragen of ze willen stoppen:

De truck is om dit kalm en met overwicht te doen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 21:02

MyWishMax schreef:
Het ligt er heel erg aan welk stuk veiliger is met een gespannen paard. Als ik net een stuk heb afgelegd naast de weg oid en ze schrikt daarna, terwijl het na een paar 100m een veilig pad is, dan rijd ik door. Als het nog een stuk is tot een veilig pad, dan ga ik terug. Ik heb er ook 1 die wel eens wat eng kan vinden, maar niet gespannen wordt dan, even stil staan en aanmoedigen en dan is het ook klaar. Tot een ander paard gaat rennen, daar gaat ze wel achteraan en raakt ze wel gespannen van. Als die ander dan snel kalmeert, doet zij dat ook, maar als die ander gespannen blijft rijdt het toch minder prettig.

Veilig in de vorm dat als ze gespannen blijft er weinig kan gebeuren, dus echt een bospad oid en niet naast een weg. ;)

Mijn paard is buiten vrij nuchter, maar schrok van t andere paard en die bleef hangen in die spanning. Aangezien ik langs de snelweg reed leek me t niet verstandig.

Daarom gekozen de dag erna nog een keer te gaan met een ander paard. Toen was er niks aan de hand.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-20 21:03

Horsa schreef:
Gewoon rustig vragen of ze willen stoppen:

[ Video ]

De truck is om dit kalm en met overwicht te doen.

Mijn paard is 100% verkeer mak. Ik wist überhaupt niet eens waar hij van schrok ahha.. Hij schrok van t andere paard haha.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 21:07

Heb ik ook hoor. Zo'n reactie gebeurt hier heel weinig, maar als het gebeurt is het door een ander paard bij iets wat zij zelf niet ziet of hoort idd. De reactie op ander paard is hier heftiger, echt vele malen, dan de reactie op iets engs. Zoals een boomstam in het bos :+ dan staan we wel eens stil. Met verkeer is et niks aan de hand :')

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 12:08

Zelfde ervaring hier, vorig jaar met mijn bijrijdpaard en mijn man met zijn Haf vaak buitengereden. Die IJs die ik reed was geen bangerik en ging overal langs, maar toen Hafje besloot dat de bunker op de dijk zo eng was dat hij even op zijn kont moest gaan zitten, sprong mijn verzorgIJs bijna de rivier in. Zij was de bunker al gepasseerd en schrok zich dood omwille van de Haf zijn idioot gedrag...

Ik zou zijn verder gereden, maar dat is echt enorm ruiterafhankelijk. Doe waar je jezelf het beste en veiligste mee voelt, dat is de beste tip die ik kan geven.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 12:38

Narcissa schreef:
Zelfde ervaring hier, vorig jaar met mijn bijrijdpaard en mijn man met zijn Haf vaak buitengereden. Die IJs die ik reed was geen bangerik en ging overal langs, maar toen Hafje besloot dat de bunker op de dijk zo eng was dat hij even op zijn kont moest gaan zitten, sprong mijn verzorgIJs bijna de rivier in. Zij was de bunker al gepasseerd en schrok zich dood omwille van de Haf zijn idioot gedrag...

Ik zou zijn verder gereden, maar dat is echt enorm ruiterafhankelijk. Doe waar je jezelf het beste en veiligste mee voelt, dat is de beste tip die ik kan geven.

Ik denk meer dat t paard afhankelijk is en situatie afhankelijk is. Mijn paard wilt niet voorop (blokkeert volledig/gevolg bij dwang explodeert). Daarnaast schrok mijn paard niet van iets om hem heen, maar van de reactie van het andere paard. Daarnaast bleven ze er allebei in hangen door hun frisheid en ik reed langs de snelweg op een smal pad. Als ik zelf daarna ook onrustig word is t niet fijn meer om door te rijden. Het andere paard had geen rem, zelfs niet met stang en trens. Dat maakt het voor mij niet meer betrouwbaar. Volgende dag met een ander paard gegaan en dit ging wel prima. Even nog een ik schiet weg reactie maar prima gerust te stellen.