Lara_Silver schreef:Ik zou door gegaan zijn.
Maardat is omdat die van mij er de volgende keer helemaal niet meer langs zou zijn gegaan. Desnoods was ik af gestapt omdat ik er naast meer autoriteit heb dan er op. Hij heeft meer vertrouwen in een situatie als ik op zijn hoogte ben en vooruit leidt. Ook een paar keer een zelfde soort situatie gehad met jonge paarden hier op stal, ook daar kies ik altijd voor doorrijden en desnoods afstappen maar altijd doorgaan, nooit omdraaien en terug gaan. Afstappen vinden sommigen inderdaad 'verliezen', maar ik dan weer niet omdat ik sowieso al heel veel tijd naast het paard door breng. Ook veel wandelen en tijdens een buitenrit eens afstappen en een paar honderd meter te voet doen met de focus op de gehoorzaamheid aan de hand buiten.
Omdraaien omdat het te heet onder de voeten wordt, door steigeren bv. doe ik liever niet. Bij mij mogen ze best laten merken dat ze bang zijn en ik zal daar op anticiperen, bij een bang maar nieuwsgierig paard probeer ik het liefste naar het object toe te gaan, en als het echt te eng is mogen ze dit ook laten zien als ze maar voorwaarts blijven. Als ze dreigen met steigeren en of bokken voorwaarts, als ze beginnen te dribbelen voorwaarts, zijsprongen maken opsluiten en voorwaarts. Zo leren ze imo het beste de spanning ook midden op de buitenrit af te vloeien. Als het gedrag echt gevaarlijk word (bijvoorbeel midden in het dorp) dan stap ik af en wandel verder in de gewenste directie en stap daarna weer op. Dit haalt ze 9 van de 10 keer uit hun gedrag, even wandelen, ontspannen, plukje gras of snoepje, even zuchten en daarna er weer op.
Maar uiteindelijk is natuurlijk heel persoonlijk voor iedereen, en belangrijker, iedereen moet doen waar hij of zij zich het veiligste bij voelt, er is geen vaste regel en het is ook heel specifiek afhankelijk van het paard en de situatie. Heel goed dat je er al weer langs bent gegaan met een ervaren paard ts, goed opgelost!
Dank voor je uitgebreide reactie. Mijn paard vond niks eng, maar schrok van t andere paard. Er was geen aanleiding voor mijn paard, alleen toen het andere paard er vandoor ging dacht hij: O nee ik moet ook..
Ik had daar nooit veilig af kunnen stappen. Er was te veel onrust.. Als ze dan gegaan was, dan had ik nog een veel groter probleem gehad naast de snelweg.