Dochter onzeker met haar pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Re: Dochter onzeker met haar pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 00:53

Ik zou als tip meegeven om meer spelenderwijs te trainen zodat ze zichzelf niet het “moet goed gaan” oplegt. Bijvoorbeeld pionnen op hindernispalen leggen. Slalommen, tikkertje etc. Om zo de druk er een beetje af te halen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 01:00

Het lastige van angst is, dat ruiters stoppen met wat ze moeten doen. Door angst verkrampt iemand en stopt met duidelijke leiding te geven. Het is dan ook logisch dat de pony andere dingen gaat doen.
Het is meestal geen uitproberen, maar handelen vanuit een gebrek aan leiding.
Een goede instructeur helpt de ruiter door het ruitertje uit de verstarring te praten met gerichte, duidelijke instructies hoe te handelen, en de de situatie duidelijk en simpel te houden voor pony en kind.
Succes in kleine stapjes geeft vertrouwen aan pony en kind.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 02:17

Wat ik mij afvraag is of de pony ook buiten komt of staat hij vooral op stal in de uren dat er niet op gereden wordt? Paardrijden is een risicovolle sport. Dat je dochter angstig is hoef je je niet voor je schamen en ook niet aan anderen uit te leggen waarom dit zo is.

Duran123

Re: Dochter onzeker met haar pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 10:46

Het is geen angst in de zin van bang zijn. Ze stapt er zo op. En tuurlijk schrikt ze weleens als haar pony iets doet, om vervolgens met een grote glimlach weer verder te gaan.
Het is meer faalangst. Doe ik het wel goed, wat zullen anderen er van denken, komt het wel goed. Dus geen angst om het rijden. Gelukkig want ik denk dat het dan een stuk lastiger was.
Ze vindt het wel eng, vooral als het wat drukker is in de bak, om niet weer een trap te krijgen. Dat zal moeten slijten denk ik.
Ze heeft een fijne instructrice die heel rustig en positief is en haar goed begeleid.

Duran123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-20 10:50

Sabri schreef:
Wat ik mij afvraag is of de pony ook buiten komt of staat hij vooral op stal in de uren dat er niet op gereden wordt? Paardrijden is een risicovolle sport. Dat je dochter angstig is hoef je je niet voor je schamen en ook niet aan anderen uit te leggen waarom dit zo is.

Pony komt gelukkig overdag buiten. Staat dus niet hele dag op stal.
Echt lekker lopen of rondrennen doet ze daar niet. Staat volgens mij mn stil. Echt uit haar dak gaan of rondrennen heb ik haar in ieder geval nog nooit zien doen buiten. Maar het kan dus wel mocht ze die behoefte hebben.