Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_Nelleke_ schreef:Maar je gevoel is in deze echt een slechte raadgever. Bovendien staat er maximaal... dus het is meer om jezelf te begrenzen dan om blind een schema te volgen.
_Nelleke_ schreef:Elisa, maar als je gewoon een degelijk wil warm stappen 10 min en 10 wil uitstappen dan hou je niks meer over?
Janine, ik snap dat je het niet kan vergelijken met hardlopen, je begrijpt me gewoon continu verkeerd. Weet niet of je het niet goed wil lezen of gewoon niet snapt maar ik bedoel het juist om het paard te beschermen tegen teveel doen.... Dat haal jij er niet uit zie ik, maar juist het tegenovergestelde.
Whatever works toch? Dus als een schema voor de ene werkt, dan werkt het 'aankijken' voor de ander.
_Nelleke_ schreef:Al moet ik zeggen dat ik zelf ook een fanatiek hardloper ben en daardoor dus heel veel meer ben gaan werken met schema's. Vrijwel iedereen die zegt: van hardlopen kreeg ik blessures', hebben zich niet aan het 'saaie' schema gehouden maar liepen meer op gevoel. Vaak, zeker bij jonge mensen, en dus ook bij jonge paarden, is je conditie al beter dan je pezen en banden aan kunnen. Dan 'voelt' het dus gewoon goed, maar krijg je uiteindelijk toch een blessure.
fransje23 schreef:Een schema kan ook redelijk dynamisch zijn, een kapstok.
Voor je überhaupt begint moet iets als werken zou een jong paard al een heel aantal basis dingen moeten kunnen. Netjes meelopen, overal aan kunnen raken, dekje etc op kunnen, voetjes netjes geven, braaf stilstaan etc. Dat hoeft niet in een schema maar pak je mee zoals het uitkomt.
Voor het daadwerkelijk voorbereiden op het rijden is een leidraad niet verkeerd. Op gevoel klinkt mooi maar de meeste mensen hebben te weinig kennis van zaken, en geduld, om het op gevoel te doen.
Janine1990 schreef:fransje23 schreef:Een schema kan ook redelijk dynamisch zijn, een kapstok.
Voor je überhaupt begint moet iets als werken zou een jong paard al een heel aantal basis dingen moeten kunnen. Netjes meelopen, overal aan kunnen raken, dekje etc op kunnen, voetjes netjes geven, braaf stilstaan etc. Dat hoeft niet in een schema maar pak je mee zoals het uitkomt.
Voor het daadwerkelijk voorbereiden op het rijden is een leidraad niet verkeerd. Op gevoel klinkt mooi maar de meeste mensen hebben te weinig kennis van zaken, en geduld, om het op gevoel te doen.
Dan moet je er simpelweg niet in je eentje aan beginnen... Eens een keer wat alleen doen is dan geen ramp, maar het merendeel dan toch onder toeziend oog van iemand die dat wel kan.
Het gevaar van een schema is in mijn optiek juist dat je er door te weinig gevoel niet op tijd van kan en zal afwijken.
_Nelleke_ schreef:Janine, er is geen 1 waarheid he? Het is niet dat alleen jij gelijk hebt. Dat jij zelf geen prettige ervaring hebt met schema's is prima, maar dat houdt niet in dat het voor anderen niet kan werken.Ik denk dat je het teveel zwart-wit ziet. Als het paard aangeeft er na 15 min klaar mee te zijn dat stop je er toch mee?
Goed punt inderdaad dat je niet 10 min hoeft warm te stappen voor een paar rondjes draf en een rondje galop. Dat ben ik met jullie eens.
Maar dat je met een schema direct voorbij gaan aan het management snap ik niet?? Het een sluit het ander toch niet uit. Goed management is sowieso belangrijk, of je nou wel of geen schema hebt. Voor mij hoort daarbij dat je van te voren nadenkt over hoe lang en hoe veel en hoe vaak je een paard belast. Voor mij is het prettig om enige richtlijn te hebben.
En no offence, maar er zijn nog zat compleet onwetende mensen die geen idee hebben, een 3-jarige kopen en 5x per week een uur gaan rijden. Ik denk dat voor dit soort mensen dergelijke schema's wel een positieve invloed kunnen hebben.
3x30 min 'iets doen' vind ik wellicht voor een net-3 jarige wat veel maar voor 1 die bijna 4 is en al een jaar conditie aan het opbouwen is en aan het wennen weer niet.
fransje23 schreef:En hoe kun je beoordelen of iemand anders iets wel kan zonder zelf voldoende kennis te hebben?
fransje23 schreef:Een schema is maatwerk dus dat pas je per paard, en ruiter, maar vanuit bestaande uitgangspunten.
Nu heb ik altijd met schema's getraind voor de endurance dus misschien dat het daarom voor mij makkelijk werkt.
Een paard is conditioneel en zelfs qua bespiering eerder op een bepaald niveau dan dat de banden en pezen de belasting ook aan kunnen. Dat maakt de kans op blessures groot.
Gini schreef:Doseren is een mooi woord, maar het is juist daar dat de theorie en de praktijk van elkaar afwijken vaak. Want wat is doseren? Als je de jongepaardenproeven wilt meerijden zal je toch daarna toe trainen bijvoorbeeld.
_Nelleke_ schreef:Ben ik helemaal met je eens Gini. Al denk ik wel dat het doel van je jonge paardenproef misschien ook een hoop uitmaakt. Het is allemaal geen rocket science zo'n B-proefje. Ga je dan voor de 'ervaring', rij je 1 proefje en ben je tevreden met middelmatige punten dan lijkt het me een prima insteek.
Wil je een perfecte proef rijden en ga je voor de winst, dan zit daar meer training in en dat lijkt me dan weer erg ver gaan.
Janine1990 schreef:Maar naar een jonge paarden wedstrijd ga je alleen met een 3-jarige die fysiek en mentaal goed in balans is. En voor die balans hoef je niet te trainen, zoals ik zei, een paar keer per week een kwartiertje is zat genoeg. En met een beetje talent kan je dan zonder problemen de winst mee naar huis nemen.