Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Renee_S schreef:Hoi Bokkers!
Mijn jonge fjorden vriendje wordt in mei 3, en komende zomer willen we hem rustig onder het zadel gaan beleren. Ik vind het heel belangrijk hem hierbij niet te overbelasten en het bij korte ritjes te houden, afgewisseld met longeerwerk en werk aan de hand (hier hebben we ook al les in!)
Echter wil ik het liefst wel vrij 'snel' met hem beginnen aan buitenritjes, zodat hij meteen leert dat dit ook gewoon allemaal kan en normaal is. (we wandelen nu al vrij regelmatig, hij is al behoorlijk verkeersmak aan het worden etc. Ook hebben we op stal een oud, ervaren paard welke we nu en straks mee zullen nemen als voorbeeld)
Nou is mijn vraag: hoe lang rijden jullie buiten met jullie 3 jarige (of ander jong) paard? Wat voor tijden/afstanden? We kunnen vanaf de wei mooi een rondje van 20min doen, het lijkt me dat die vrij snel kan. Maar als ik naar de hei wil is het sowieso 10 min stappen heen, en 10 min terug. Vanaf welke leeftijd kan dat vinden jullie?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen & meningen! Alvast bedankt!
(Ik hoef geen commentaar over het wel/niet inrijden van een 3 jarige. Dit is een weloverwogen keuze. Wij geloven er in dat door redelijk vroeg te beginnen en het heel rustig aan te doen het paard hier baat bij heeft. Discussie hierover zal ik niet op reageren)
nummie schreef:Ik heb mijn merrie zodra het rem, gas en stuur erop zat gelijk alleen! mee naar buiten genomen. Eerste 2x is mijn vriend mee gewandeld, daarna alleen. In het begin was stappen al voldoende voor mijn merrie, het is niet alleen lichamelijk maar
ook geestelijk veel wat ze moeten verwerken, door alle indrukken die ze op doen. Daarna stukjes draf erbij gepakt etc. En zo buiten sterker laten worden en op eigen benen leren lopen. Voordeel is dat ik altijd alleen met haar naar buiten kan en ze niet hangt aan andere paarden. Zou haar gewoon alleen meenemen, zodat ze op jou leert vertrouwen en niet op het ‘volg’ paard..