Grenzen opzoeken. Tot waar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dresjoepie

Re: Grenzen opzoeken. Tot waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 16:08

Het is denk ik belangrijk om de grens niet iedere dag op te zoeken maar 2 of 3 x per week En de andere dagen ontspannen afwisselend trainen Zo blijft het voor je paard ook leuk en krijgt het lichaam de tijd om te herstellen!

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 17:07

Sclimpre schreef:
Ik denk dat er 2 grenzen zijn: de comfortgrens en de fysieke grens. De comfortgrens mag je best over, de fysieke grens niet. Hiever beide grenzen van elkaar liggen is per paard verschillend. Dat juist aanvoelen is het moeilijkste. Het is ook een kunst over de comfortgrens te gaan zonder dat het paard het als vervelend ervaart. Het is eigenlijk net hetzelfde als wat een instructeur doet: kijken naar wat je aankan en je net iets meer laten doen dat wat je van plan was, maar altijd zonder te forceren.

Wat versta jij onder de fysieke grens?

Want in mijn ogen, als je je fysieke grens nooit over gaat, zul je nooit aan conditie of kracht winnen.
Als je bang bent aan gelegd, lopen fysiek en mentaal redelijk naast elkaar.
Of denk je dat alle 11stedentochtrijders, zwemmers, lopers allemaal binnen hun fysieke grens blijven....dan hebben we nl een andere invulling daarvan.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 17:15

Rakkie123 schreef:
Sclimpre schreef:
Ik denk dat er 2 grenzen zijn: de comfortgrens en de fysieke grens. De comfortgrens mag je best over, de fysieke grens niet. Hiever beide grenzen van elkaar liggen is per paard verschillend. Dat juist aanvoelen is het moeilijkste. Het is ook een kunst over de comfortgrens te gaan zonder dat het paard het als vervelend ervaart. Het is eigenlijk net hetzelfde als wat een instructeur doet: kijken naar wat je aankan en je net iets meer laten doen dat wat je van plan was, maar altijd zonder te forceren.

Wat versta jij onder de fysieke grens?

Want in mijn ogen, als je je fysieke grens nooit over gaat, zul je nooit aan conditie of kracht winnen.
Als je bang bent aan gelegd, lopen fysiek en mentaal redelijk naast elkaar.
Of denk je dat alle 11stedentochtrijders, zwemmers, lopers allemaal binnen hun fysieke grens blijven....dan hebben we nl een andere invulling daarvan.

Ik vond de reactie van Slimpre net vrij goed verwoord. Misschien dat de term "fysieke grens" niet helemaal de lading dekt. Om aan conditie en kracht te winnen moet je inderdaad over je comfortgrens gaan, wat meer van jezelf (of je paard) vragen dat wat je gewoon bent en dus op dat moment makkelijk aankan. De "Fysieke grens" die Sclimpre hier bedoelt is denk ik je uiterste grens. Ik ben bv. niet lenig, maar kan dat wel trainen door iedere keer een beetje over mijn comfortgrens te gaan, maar ik moet niet meteen van dag 1 proberen om volledig spreidstand te gaan doen, want dan ga ik mezelf meer forceren en kwetsen dan trainen. Hetzelfde lijkt me bij een paard, je kan je paard stelselmatig wat over zijn comfortgrens laten gaan om hem te trainen, maar je moet een net zadelmak paard niet meteen in balans verzameld laten galopperen, want dat kan hij gewoon nog niet en als je hem daartoe toch forceert op de één of andere manier, doe je meer kwaad dan goed. Het lijkt me wel dat die "fysieke grens" van Sclimpre ook mee kan oprekken door het oprekken van je comfortgrens, maar ergens heeft iedereen bepaalde lichamelijke beperkingen (ik zal bv. nooit topturnster worden met mijn beperkte lenigheid)

Sclimpre

Re: Grenzen opzoeken. Tot waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 17:24

@ Jenara : dat bedoel ik inderdaad.
Met 'fysieke grens' bedoel ik de grens waarboven je je paard forceert, blessures bezorgt of hem doet toeklappen.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 18:36

Toch klinkt dat helderder dan het in de praktijk is...
Vaak kom je er pas achter als het te laat is...

Vaak is een eenmalige overschrijding niet zo´n probleem, en misschien ook niet zo helder, maar wel als je 10x tegen de grens aanzit.

En soms is iets wel vervelend maar moet je het eruit lopen en de andere keer is het overbelasting.

Dan kom je bij de vraag, hoe bepaal je je fysieke grens?
En hoe weet je wat het ene is en wat het andere.

En dan is er nog een verschil tussen je eigen lijf of dat van het paard wat je traint, je voelt het tenslotte niet zelf.

( maar helder, niet 5x per week maar bv 1x )

Bodiwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 20:08

Dat is dus een stukje ervaring, om aan te voelen waar die grens is. Die grens moet je aanvoelen, ook bij je paard.