Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DiantaM schreef:BarbaLala schreef:Welkom in de testfase!
toch knap dat mensen dit vanuit een topic kunnen beoordelen. Overigens gaat dit in real life ook nog geregeld mis. Hoe vaak ik iemand wel niet heb horen roepen: hij is je gewoon aan het uitproberen! En op een later moment bleek dat er lichamelijk iets aan de hand was.
Elk paard heeft een voorkeur voor een bepaalde kant, net zoals ieder mens links of rechtshandig is. Dit houdt in dat als het paard de keuze heeft, hij altijd op zijn fijne kant zal lopen. Als je niet handig bent, kan dit mis gaan en zal het paard hierin niet gecorrigeerd worden.
Maar... heel vaak is het paard flink scheef. En dan zal het paard bijna niet op de ene kant kúnnen galopperen.
Kortom: je hebt hulp nodig
R_oo_s schreef:Ik gok erop dat jou pony scheef is en links gebogen , daar door vind ze het moeilijk om op de rechterhand tebuigen en dat is nou net wat je van hem/ haar vraagt met longeren en dan ook nog met een longeerhulp . Persoonlijk zou ik lekker aan de hand gaan oefenen met buigen of aan de longeerlijn maar dan alleen met halster. Zolang ze niet makkelijk 2 kanten opbuigt houd je het lekker bij stap .
Pipodipo schreef:R_oo_s schreef:Ik gok erop dat jou pony scheef is en links gebogen , daar door vind ze het moeilijk om op de rechterhand tebuigen en dat is nou net wat je van hem/ haar vraagt met longeren en dan ook nog met een longeerhulp . Persoonlijk zou ik lekker aan de hand gaan oefenen met buigen of aan de longeerlijn maar dan alleen met halster. Zolang ze niet makkelijk 2 kanten opbuigt houd je het lekker bij stap .
Even uit nieuwsgierigheid, hoe zie je dat precies voor je? Een halster is eigenlijk voor in de wei en niet om mee te longeren, dus ik snap niet zo goed wat de bedoeling is en wat het paard hiervan moet leren. In stap?
Nies_ schreef:Uitproberen vind ik niet de juiste benaming; het is gebruik maken van de mogelijkheden die je hem geeft.
Paard is waarschijnlijk inderdaad scheef zoals elk paard dat is en hij heeft in de gaten dat TS hem niet genoeg in de hand heeft om hem wel die kant op te houden. Dat is niks bijzonders, heel veel paarden gaan op enig moment (proberen) om te draaien aan de longe. Dat hoeft echt niet te betekenen dat er wat mis is.
R_oo_s schreef:Ik gok erop dat jou pony scheef is en links gebogen , daar door vind ze het moeilijk om op de rechterhand tebuigen en dat is nou net wat je van hem/ haar vraagt met longeren en dan ook nog met een longeerhulp . Persoonlijk zou ik lekker aan de hand gaan oefenen met buigen of aan de longeerlijn maar dan alleen met halster. Zolang ze niet makkelijk 2 kanten opbuigt houd je het lekker bij stap .
R_oo_s schreef:Pipodipo schreef:
Even uit nieuwsgierigheid, hoe zie je dat precies voor je? Een halster is eigenlijk voor in de wei en niet om mee te longeren, dus ik snap niet zo goed wat de bedoeling is en wat het paard hiervan moet leren. In stap?
Waarom zou je aan een halster niet kunnen longeren of grondwerk doen ? Ik doe hier niet anders , ik heb een hekel aan dwangmiddelen als longeerhulp of bijzet maar dat is persoonlijkde stap is de meest onderschatte gang , hierin kun je een paard makkelijker uitleggen, leren wat jou bedoeling is . Indit geval dus het soepeler maken van het paard , als dat wat meer bevestigd is kun je de draf en uiteindelijk ook de galop mee pakken echter dit kost tijd .
Elvirawortel schreef:Je kunt het galopprobleem echt wel deels in stap oplossen. In stap kan je recht richten en een recht paard galoppeert makkelijker
Pipodipo schreef:Elvirawortel schreef:Je kunt het galopprobleem echt wel deels in stap oplossen. In stap kan je recht richten en een recht paard galoppeert makkelijker
Het is aannemelijker dat de stap dan ook verprutst is. De oplossing ligt eigenlijk altijd in voorwaarts in alle gangen en overgangen tussen de gangen op beide handen. Mensen die dit vaker hebben gedaan weten dat aan de basis de galop alleen verbetert in galop. Pas als je van behoorlijk niveau bent kun je een paard in stap zo bewerken dat die er beter van gaat galopperen, maar dat zijn dus niet zoveel mensen.