Steigeren bij spanning, wat doe je dan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:08

aishcream schreef:
Ik lees even mee. De laatste maand ben ik mijn 6-jarige ruin wat meer aan het oprichten en gaat dan ook op deze manier reageren wanneer het hem teveel wordt. Hij lijkt gewoon kracht te missen want hij is onlangs geheel nagekeken en niets te vinden, maar, hoe los je zoiets op?

Ik herhaal mezelf nog maar eens. En nog een paar anderen die hier hetzelfde zeggen: niet overvragen is de oplossing. Als je zelf al zegt dat hij mogelijk nog aan kracht moet winnen zou ik daar eerst aan werken. Op welk niveau rijd je nu?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:14

aishcream schreef:
Ik lees even mee. De laatste maand ben ik mijn 6-jarige ruin wat meer aan het oprichten en gaat dan ook op deze manier reageren wanneer het hem teveel wordt. Hij lijkt gewoon kracht te missen want hij is onlangs geheel nagekeken en niets te vinden, maar, hoe los je zoiets op?

Je geeft het antwoord zelf al.. Kracht opbouwen.

aishcream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:18

We starten nu L2 en mogen over naar het M1. Nu overhaast ik niets en werk ik samen met mijn instructrice van uit een langlage en actieve houding naar de oprichting toe. Nu we richting het M1 aan het trainen zijn, dit doen we nu sinds november, zijn we al meer kracht aan het trainen en hij gaat steeds meer zitten. De laatste tijd proberen we wat sneller hem daar boven in te krijgen, zodat we het laatste kwartier de oefeningen mee kunnen pakken, en daar gaat hij op staan.
Voor ons is het een beetje een raadsel. Hij lijkt kracht te missen maar toch zijn we al een redelijk lange periode aan het opbouwen en werd hij hiervoor ook al intensief gereden alleen vaker in de lage lijn. Lichamelijk geheel nagekeken en ook het tuig is allemaal gecheckt.
Het lastige is dat wanneer hij eenmaal daar loopt, loopt die fantastisch maar tijdens de training waarin we er naartoe werken gaat hij dan zomaar opeens staan.
Hopelijk heb ik een beetje oké verwoord hoe hij het doet, het is nogal lastig uit te leggen zo, haha.
We gunnen hem absoluut de tijd en hebben geen haast, ookal doen we er jaren over. Het is alleen vervelend dat hij het eigenlijk conditioneel en qua kracht aan lijkt te kunnen en dan opeens tijdens de training gaat staan. Dan ga je je toch afvragen of dit niet een patroon is waar hij steeds in terugvalt.

Janine1990

Re: Steigeren bij spanning, wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:44

Je schrijft dat het paard aan de hand prima achterwaarts ging.
Ik heb een merrie gereden die blokkeerde, ging niet steigeren.. Ging ook echt niet achterwaarts. In de eerste instantie weinig achter gezocht, kwam wel goed.
Werd verkocht en bij de nieuwe eigenaresse wel geopereerd wegens iets van cystes.

Het is natuurlijk ook geen vergelijk, aan de hand of onder het zadel in een compleet andere houding en met het gewicht van een ruiter op de rug waardoor de balans ook nog eens anders is en niet alles meer geforceerd ontweken kan worden.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 11:55

Wij leren paarden achterwaarts gaan met iemand op de grond ernaast, zou best jouw instructrice kunnen zijn dus. Jij zit erop, legt je benen overdreven naar achteren zonder aan te drijven. Je hebt de teugels in contact maar trekt niet. Instructrice “prikt” met haar vinger in de boeg van het paard, en zegt “Terug’! Zodra het paard het doet (1 pasje is al genoeg) krijgt het paard een brokje. Dit herhalen om de circa 10 meter. Dat doen we een paar dagen achter elkaar tot het paard de stemhulp kent. Let op dat je benen ook echt eerst overdreven teruggelegd worden, en dat je ze weer ‘normaal’ houdt als je niet meer achterwaarts wilt.

Wanneer het paard het begrijpt bouw je stemcommando af tot het paard alleen het terugleggen van het been begrijpt.
TIP: de laatste achterwaarts sessie doe je aan het eind van de training, gaat goed? Direct afstappen.
Op deze manier hebben we al heel wat achterwaarts problemen met ruiters opgelost :)
Maar ja... dat is ons werk ook :D

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-19 01:57

Excuses voor mijn late reactie, maar onwijs bedankt allemaal! Vind het fijn om te lezen dat de meeste van jullie ook vanuit rust en ontspanning dit gedrag zouden verhelpen. Dat was de bevestiging die ik hoopte te vinden. Ik ga met mijn instructrice overleggen wat nu de beste manier is om zonder spanning het achterwaarts te oefenen. Momenteel doe ik dit niet, omdat ik weet dat ik daar nu te gespannen voor ben. Ik geef ook direct toe dat ik in het begin signalen heb gemist (en de signalen die ik zag verkeerd interpreteerde). Ik probeer daar nu vaardiger in te worden door eerst vanuit een ontspannen stap ontspannen te kunnen halthouden.

Voor de duidelijkheid: het omhoog komen is begonnen bij het achterwaarts gaan (hierin ben ik - heel dom - steeds meer druk op gaan bouwen toen de gewenste reactie uitbleef, met uiteindelijk omhoog komen tot gevolg). Ik heb dit uit schrik toen niet afgestraft. Sindsdien lijkt haar reactie omhoog komen te zijn op het moment dat ze spanning opbouwt en er wat meer contact op de teugels wordt gezocht. Oók in halt en stap...

Ik zal ook nog even op de meeste persoonlijk reageren :)
Serenity350: bedankt voor de duidelijke uitleg en voorbeelden, heel helder!

Lusitana: ik heb het achterwaarts altijd geleerd met beenhulp + lichte druk op de teugel die je loslaat op het moment dat het paard achterwaarts gaat ('beloning'). Vind het dan ook een eye opener dat er mensen zijn die dit aanleren op enkel been. Op dit moment durf ik het achterwaarts nog niet terug op te pakken, maar zo wel dan ga ik kijken of dit anders kan.

Absolem: hoe heb je de switch gemaakt van teugelhulp naar beenhulp? Dit klinkt als een goede oplossing.

Ayasha: bedankt voor je uitgebreide reactie! Heel fijn en duidelijk zo. Vraag hierover: leer je het achterwaarts aan een paard dan samen met een 2e persoon? Of geef je het commando 'achter' vanuit het zadel?

Jeddah: heb je gelijk in.. Ook dit ga ik bespreken.

Lastig Aishcream! Ik hoop dat jullie snel ontdekken waar dit gedrag bij jouw paard vandaan komt. Ik hoor graag hoe jullie zoektocht (en hopelijk oplossing) verloopt.

InekeN: bedankt voor de fijne tips, die ga ik zeker gebruiken.

Ayasha
Blogger

Re: Steigeren bij spanning, wat doe je dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 10:51

Als ik een tweede persoon ter beschikking heb dan laat ik die graag helpen maar ik ben meestal alleen dus in praktijk wordt de ‘achter’ dus vanuit het zadel gegeven, ik oefen dat vaak eerst door aan hun flank te gaan staan, ter hoogte van waar het zadel zou liggen en dan het commando te geven. Dan is het commando van uit het zadel krijgen nog maar een kleine stap. :)