Sjong schreef:Ze is nog jong en de pony ook. Ze zal veel fouten maken, maar ik hoop dat ze samen leren.
En dat zal ook wel gebeuren.
Hoe oud is je dochter eigenlijk?
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ayasha schreef:Change3x schreef:Ik zou dat dus niet doen, daar lok je een soortgelijke situatie alleen maar mee uit. Even 5 minuten wat anders en dan nog een keer proberen.
De kans dat ie het opnieuw doet als ie een keer succes gehad heeft is toch reëel. Dan maar beter meteen weer dat ie niet leert dat ie "pauze" krijgt als ie je gedumpt heeft.Jonkie hier liet me zondag bodemonderzoek doen vanuit de galop en zodra ik weer zat mocht ze meteen weer de galop in tot ze daar flink in was. Ik ga haar niet belonen met "licht/makkelijk" werk als ze zich misdraagt.
Citaat:De pony is super lief in de stal en heel erg mensgericht en grappig. (...)
Als er iets gevraagd wordt wat hij nog moeilijk vindt, of geen zin in heeft, wil hij wel eens een bokje geven ( zoals afgelopen week, er staat een hindernis, mijn dochter wilde niet eens springen, maar als hij in de buurt komt geeft hij een bokje). Deze bokjes zijn prima uit te zitten overigens, het is er maar 1 en niet heel hoog.
....en wellicht klinkt hier de spanningsbron.Citaat:Als hij met 1 ander paard in de bak is wil hij graag bij dat andere paard lopen. Mijn dochter staat dat niet toe maar dan gaat hij klooien. Op zich hard werken en ze komt dan niet echt toe aan wat ze wilde doen, maar daar is niet erg.
Citaat:Gisteren ging ze tegen de richting van het andere paard inrijden maar ze was heel hard aan het werken om hem zo op de hoefslag te houden. Toen hij het goed deed, mocht hij ( als beloning en ook omdat mijn dochter dacht even ontspannen te rijden) even achter paard 1 aan. Hoewel de pony meestal wat sloom in galop zit, had hij er nu goed de benen in om op het moment dat hij daar was flink te bokken( twee achterbenen hoog in de lucht en echt uitschoppen). Mijn dochter maakte een mooie salto en lag in het zand. Op zich niet erg, maar wat dan?
[/quote]Citaat:Ze is gewoon weer opgestapt en in galop gegaan. Ik ben zelf geen ruiter en ik was met dochter aan het overleggen wat nou beter zou zijn. Hem terugzetten in de gang waarop hij moeilijk deed, of heb aan het werk zetten en hem bijvoorbeeld ( bij wijze van "straf") En aantal voltes laten rijden, die vindt hij soms nog wat lastig, en bijkomstigheid bokken wordt dan voor hen wat moeilijker.
Sjong schreef:Gisteren ging ze tegen de richting van het andere paard inrijden maar ze was heel hard aan het werken om hem zo op de hoefslag te houden. Toen hij het goed deed, mocht hij ( als beloning en ook omdat mijn dochter dacht even ontspannen te rijden) even achter paard 1 aan.
Sjong schreef:Ze is gewoon weer opgestapt en in galop gegaan. Ik ben zelf geen ruiter en ik was met dochter aan het overleggen wat nou beter zou zijn. Hem terugzetten in de gang waarop hij moeilijk deed, of heb aan het werk zetten en hem bijvoorbeeld ( bij wijze van "straf") En aantal voltes laten rijden, die vindt hij soms nog wat lastig, en bijkomstigheid bokken wordt dan voor hen wat moeilijker.
Wat is wijsheid in deze?
Janneke2 schreef:Ik moet eerlijk bekennen dat ik het een onmogelijke vraag vind.
Ik lees over een jong, braaf dier en verder wordt er alleen gesproken in termen "doet hij het of doet hij het niet".
Zo is het dier 'een eigenwijze drol', ja, het dier is 4. En heeft 5 uitstekende zintuigen, een eigen mening en is geen fiets.
Gelukkig heeft dochter van 11 'hem goed onder controle' - wat uiteraard prima en nuttig is, maar verder weinig informatie geeft. Hoe goed kan het dier onder de ruiter ontspannen? Zijn balans vinden?
Kan dit meisje het dier helpen ontspannen...?Citaat:De pony is super lief in de stal en heel erg mensgericht en grappig. (...)
Als er iets gevraagd wordt wat hij nog moeilijk vindt, of geen zin in heeft, wil hij wel eens een bokje geven ( zoals afgelopen week, er staat een hindernis, mijn dochter wilde niet eens springen, maar als hij in de buurt komt geeft hij een bokje). Deze bokjes zijn prima uit te zitten overigens, het is er maar 1 en niet heel hoog.
Klinkt mij in de oren als een braaf dier met veel spanning.....en wellicht klinkt hier de spanningsbron.Citaat:Als hij met 1 ander paard in de bak is wil hij graag bij dat andere paard lopen. Mijn dochter staat dat niet toe maar dan gaat hij klooien. Op zich hard werken en ze komt dan niet echt toe aan wat ze wilde doen, maar daar is niet erg.
Kleven is natuurlijk.
Uiteraard heeft het zin als het dier in staat is alleen te werken, en als er zoveel vertrouwen is dat het dier dit niet erg vindt, en dat dingen als 'er gaat nu een paard de bak uit, ik word 'paard alleen'' steeds minder interessant worden.
Dat is een proces en heeft tijd nodig.
...maar ik maak me zorgen om de toon.
Dat ze het niet toestaat klinkt niet onverstandig, maar "dat hij dan gaat klooien" klinkt naar onbegrip.
(En vervolgens wordt er 'hard gewerkt', en ik vraag mij inmiddels af hoeveel druk er dan op de teugels staat.Citaat:Gisteren ging ze tegen de richting van het andere paard inrijden maar ze was heel hard aan het werken om hem zo op de hoefslag te houden. Toen hij het goed deed, mocht hij ( als beloning en ook omdat mijn dochter dacht even ontspannen te rijden) even achter paard 1 aan. Hoewel de pony meestal wat sloom in galop zit, had hij er nu goed de benen in om op het moment dat hij daar was flink te bokken( twee achterbenen hoog in de lucht en echt uitschoppen). Mijn dochter maakte een mooie salto en lag in het zand. Op zich niet erg, maar wat dan?
...carrousel rijden is echt pittig.
Dus dat het dier nu compleet vol adrenaline zat en dat er uit moest bokken snap ik wel.
Een ruiterfout, dus.
En een serie fouten in het begeleiden van de ruiter.Citaat:Ze is gewoon weer opgestapt en in galop gegaan. Ik ben zelf geen ruiter en ik was met dochter aan het overleggen wat nou beter zou zijn. Hem terugzetten in de gang waarop hij moeilijk deed, of heb aan het werk zetten en hem bijvoorbeeld ( bij wijze van "straf") En aantal voltes laten rijden, die vindt hij soms nog wat lastig, en bijkomstigheid bokken wordt dan voor hen wat moeilijker.
Change3x schreef:Ayasha schreef:De kans dat ie het opnieuw doet als ie een keer succes gehad heeft is toch reëel. Dan maar beter meteen weer dat ie niet leert dat ie "pauze" krijgt als ie je gedumpt heeft.Jonkie hier liet me zondag bodemonderzoek doen vanuit de galop en zodra ik weer zat mocht ze meteen weer de galop in tot ze daar flink in was. Ik ga haar niet belonen met "licht/makkelijk" werk als ze zich misdraagt.
Voor een kind van 11 lijkt het me toch veiliger om zoiets niet uit te lokken.
maitestar23 schreef:Sjong schreef:Gisteren ging ze tegen de richting van het andere paard inrijden maar ze was heel hard aan het werken om hem zo op de hoefslag te houden. Toen hij het goed deed, mocht hij ( als beloning en ook omdat mijn dochter dacht even ontspannen te rijden) even achter paard 1 aan.
Als beloning zou je eventueel ook even kunnen stappen aan een langer teugeltje, gewoon allebei even ontspannen.
Nu beloon je hem dus met iets waar hij net nog voor 'gestraft' werd. Dat maakt het natuurlijk verwarrend.
Is net zoiets als een kind een snoepje geven terwijl ze vlak daarvoor een tik over de hand had gekregen omdat ze het snoepje wou pakken.Sjong schreef:Ze is gewoon weer opgestapt en in galop gegaan. Ik ben zelf geen ruiter en ik was met dochter aan het overleggen wat nou beter zou zijn. Hem terugzetten in de gang waarop hij moeilijk deed, of heb aan het werk zetten en hem bijvoorbeeld ( bij wijze van "straf") En aantal voltes laten rijden, die vindt hij soms nog wat lastig, en bijkomstigheid bokken wordt dan voor hen wat moeilijker.
Wat is wijsheid in deze?
Ik denk dat je bij zo'n paard helemaal niet aan straffen moet denken. Die moet het eerst allemaal nog leren en je dochter ook.
Daarbij heeft achteraf 'straffen' helemaal geen nut. Hij snapt echt niet dat hij nu voltes moet rijden omdat hij 5 minuten geleden heeft gebokt.
Gewoon lekker samen weer aan het werk en kijken wat goed voelt. En misschien niet gelijk de moeilijke dingen weer opzoeken, het moet voor beide partijen leuk en veilig blijven.
Ayasha schreef:De kans dat ie het opnieuw doet als ie een keer succes gehad heeft is toch reëel. Dan maar beter meteen weer dat ie niet leert dat ie "pauze" krijgt als ie je gedumpt heeft.Jonkie hier liet me zondag bodemonderzoek doen vanuit de galop en zodra ik weer zat mocht ze meteen weer de galop in tot ze daar flink in was. Ik ga haar niet belonen met "licht/makkelijk" werk als ze zich misdraagt.
Sjong schreef:Tsja dat is een andere discussie.
Of ze genoeg ervaring heeft. De eigenaresse van de pony heeft er alle vertrouwen in. En mijn dochter zelf ook. Zal ze fouten maken? Ja dat zal best... het is een kind op en jonge pony. Zal de pony van een volwassen, ervaren, ruiter meer leren en zal die minder fouten maken? Absoluut ( pony is alleen nogal klein dus dat zal ook niet gemakkelijk gaan).
Maar mijn dochter is lief voor hem, wil leren en zoekt de verbetering echt in zichzelf.
Zélf heeft ze heel veel plezier erin. Ze is werkelijk gek op de pony en kan nog steeds niet wachten om weer te gaan rijden. Zij ziet het gelukkig ook gewoon als een peuter die nog van alles moet leren.
Babootje schreef:Sjong schreef:Tsja dat is een andere discussie.
Of ze genoeg ervaring heeft. De eigenaresse van de pony heeft er alle vertrouwen in. En mijn dochter zelf ook. Zal ze fouten maken? Ja dat zal best... het is een kind op en jonge pony. Zal de pony van een volwassen, ervaren, ruiter meer leren en zal die minder fouten maken? Absoluut ( pony is alleen nogal klein dus dat zal ook niet gemakkelijk gaan).
Maar mijn dochter is lief voor hem, wil leren en zoekt de verbetering echt in zichzelf.
Zélf heeft ze heel veel plezier erin. Ze is werkelijk gek op de pony en kan nog steeds niet wachten om weer te gaan rijden. Zij ziet het gelukkig ook gewoon als een peuter die nog van alles moet leren.
Dat lijkt me voldoende voor nu. Ik zou me dan ook niet zo druk maken. Goed dat ze straks priveles krijgt. Liefst zou je dat in het begin 2 x per week doen en dan nog 1 x per week groepsles tot dat je dochter geleerd heeft zichzelf en haar pony goed bezig te houden bij het vrij rijden.
Hoe groot is de pony? Mijn dochter heeft rond dr 9e een pony bij mogen rijden. Een B ponytje. Eigenaresje was er gek mee maar er een beetje bang voor. Ze zat niet zo stabiel en lag er continu naast. Heeft even in de manege gelopen maar daar was ie ook te stout voor. (Een welshje). Zij heeft er in het begin zeker ook een aantal x naast gelegen want het beestje kon ook bokken als de beste. Maar toen ze m eenmaal doorhad heeft ze er langere tijd leuk mee kunnen rijden. Mocht ook KNHS wedstrijdjes rijden en ze zijn nog L2 geworden. Daarna ging de pony verhuizen en is ze onze eigen pony (eigenlijk nog wat te groot) gaan rijden.
Het was een ontzettend leuke leerzame tijd voor haar. Ik heb haar altijd wel veel laten lessen. Niet te serieus, het moet leuk blijven.
Stoute pony:
[ [url=m/85rKMv.png]Afbeelding[/url] ]
Dikke maatjes
[ [url=m/cMhwSi.png]Afbeelding[/url] ]
Soms even serieus:
[ [url=m/7G3684.png]Afbeelding[/url] ]
PerleB schreef:Ik ben sowieso niet voor straffen (= klap met de zweep geven, of twee benen hard er in stampen) omdat je daarmee de reactie alleen nog maar erger/heftiger maakt.
Ik zou het zoals jullie nu hebben aangepakt doen, gewoon terug erop en opnieuw beginnen. Als hij dan weer braaf zijn rondje doet in galop, beloon hem daar dan ook voor, dat hij weet dat het gewoon galopperen is wat je bedoelt.
Wanneer het echt goed gaat, en dus hij het gewenste gedrag vertoont (wat jij van hem wilt) raad ik eerder aan om hem even te laten stappen, als beloning en als rustpunt. Het toch toegeven aan zijn ongewenst gedrag (= achter andere paarden willen lopen), zal dit gedrag enkel in stand houden, terwijl je dat helemaal niet wilt.
Sjong schreef:Oh ik zie nu dat je nog een aanvulling deed. Het bokken voelen aankomen is idd een doel. Maar ik neem aan dat je dat moet leren door te ervaren.
Als hij 1x bokt blijft ze wel zitten, maar zoals gisteren dus niet. Er zal dus ergens iets fout zijn gegaan. En dat zal zomaar bij haar zijn hoor. Ze is nog jong en de pony ook. Ze zal veel fouten maken, maar ik hoop dat ze samen leren.
sneeuwpop schreef:Sjong schreef:Oh ik zie nu dat je nog een aanvulling deed. Het bokken voelen aankomen is idd een doel. Maar ik neem aan dat je dat moet leren door te ervaren.
Als hij 1x bokt blijft ze wel zitten, maar zoals gisteren dus niet. Er zal dus ergens iets fout zijn gegaan. En dat zal zomaar bij haar zijn hoor. Ze is nog jong en de pony ook. Ze zal veel fouten maken, maar ik hoop dat ze samen leren.
Daarom heeft ze nu persoonlijke begeleiding nodig om dergelijke situatie te voorkomen. Om het bokken te voorkomen door andere oefeningen te doen.
Paardrijden draait om het juiste moment de juiste hulp.
Bij het verkeerde moment heb je dus ook een verkeerde hulp.
Een minder ervaren ruiter geeft onbewust ook veel verkeerde hulpen.
Voor de pony is het dus al erg lastig om de hulpen eruit te halen die de ruiter echt bedoeld. Kan best frustrerend zijn.
Straffen vind ik echt zeer onterecht en zorgt eerder voor een gevaarlijke situatie omdat de pony het ook niet accepteert
Een instructeur kan hierbij helpen.
Bokt niet.
Het kan hoogstends helpen om het beter te begrijpen.
Sjong schreef:sneeuwpop schreef:
Daarom heeft ze nu persoonlijke begeleiding nodig om dergelijke situatie te voorkomen. Om het bokken te voorkomen door andere oefeningen te doen.
Paardrijden draait om het juiste moment de juiste hulp.
Bij het verkeerde moment heb je dus ook een verkeerde hulp.
Een minder ervaren ruiter geeft onbewust ook veel verkeerde hulpen.
Voor de pony is het dus al erg lastig om de hulpen eruit te halen die de ruiter echt bedoeld. Kan best frustrerend zijn.
Straffen vind ik echt zeer onterecht en zorgt eerder voor een gevaarlijke situatie omdat de pony het ook niet accepteert
Een instructeur kan hierbij helpen.
Bokt niet.
Het kan hoogstends helpen om het beter te begrijpen.
Ik heb al 3x gezegd dat er niet gestraft wordt en ook al dat ze wacht op priveles.
En uiteraard luister ik (en zij) naar de instructeurs, ik vroeg me alleen af wat je na een valpartij doet. Ik denk hier heb ik snel wat inzicht.
Het is me wel duidelijk dat sommigen hier vinden dat het gedoemd is te mislukken. Jammer want wij zijn gemotiveerd om met hem en met dochter aan de slag te gaan.
Sjong schreef:Ik heb al 3x gezegd dat er niet gestraft wordt en ook al dat ze wacht op priveles.
En uiteraard luister ik (en zij) naar de instructeurs, ik vroeg me alleen af wat je na een valpartij doet. Ik denk hier heb ik snel wat inzicht.
Het is me wel duidelijk dat sommigen hier vinden dat het gedoemd is te mislukken. Jammer want wij zijn gemotiveerd om met hem en met dochter aan de slag te gaan.
Sjong schreef:Oké bedankt, het is idd een manege pony. Ik begrijp dat het dan sowieso maar onzin is om vragen te stellen?