Bokken en dan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:09

Sjong schreef:
Ze is nog jong en de pony ook. Ze zal veel fouten maken, maar ik hoop dat ze samen leren.

En dat zal ook wel gebeuren.
Hoe oud is je dochter eigenlijk?

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 11:10

Babootje schreef:
Sjong schreef:
Ze is nog jong en de pony ook. Ze zal veel fouten maken, maar ik hoop dat ze samen leren.

En dat zal ook wel gebeuren.
Hoe oud is je dochter eigenlijk?

Bijna 11.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:22

Ayasha schreef:
Change3x schreef:
Ik zou dat dus niet doen, daar lok je een soortgelijke situatie alleen maar mee uit. Even 5 minuten wat anders en dan nog een keer proberen.

De kans dat ie het opnieuw doet als ie een keer succes gehad heeft is toch reëel. Dan maar beter meteen weer dat ie niet leert dat ie "pauze" krijgt als ie je gedumpt heeft. :) Jonkie hier liet me zondag bodemonderzoek doen vanuit de galop en zodra ik weer zat mocht ze meteen weer de galop in tot ze daar flink in was. Ik ga haar niet belonen met "licht/makkelijk" werk als ze zich misdraagt. :)

Voor een kind van 11 lijkt het me toch veiliger om zoiets niet uit te lokken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:37

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het een onmogelijke vraag vind.
Ik lees over een jong, braaf dier en verder wordt er alleen gesproken in termen "doet hij het of doet hij het niet".
Zo is het dier 'een eigenwijze drol', ja, het dier is 4. En heeft 5 uitstekende zintuigen, een eigen mening en is geen fiets.
Gelukkig heeft dochter van 11 'hem goed onder controle' - wat uiteraard prima en nuttig is, maar verder weinig informatie geeft. Hoe goed kan het dier onder de ruiter ontspannen? Zijn balans vinden?
Kan dit meisje het dier helpen ontspannen...?

Citaat:
De pony is super lief in de stal en heel erg mensgericht en grappig. (...)
Als er iets gevraagd wordt wat hij nog moeilijk vindt, of geen zin in heeft, wil hij wel eens een bokje geven ( zoals afgelopen week, er staat een hindernis, mijn dochter wilde niet eens springen, maar als hij in de buurt komt geeft hij een bokje). Deze bokjes zijn prima uit te zitten overigens, het is er maar 1 en niet heel hoog.

Klinkt mij in de oren als een braaf dier met veel spanning.
Citaat:
Als hij met 1 ander paard in de bak is wil hij graag bij dat andere paard lopen. Mijn dochter staat dat niet toe maar dan gaat hij klooien. Op zich hard werken en ze komt dan niet echt toe aan wat ze wilde doen, maar daar is niet erg.
....en wellicht klinkt hier de spanningsbron.
Kleven is natuurlijk.
Uiteraard heeft het zin als het dier in staat is alleen te werken, en als er zoveel vertrouwen is dat het dier dit niet erg vindt, en dat dingen als 'er gaat nu een paard de bak uit, ik word 'paard alleen'' steeds minder interessant worden.
Dat is een proces en heeft tijd nodig.

...maar ik maak me zorgen om de toon.
Dat ze het niet toestaat klinkt niet onverstandig, maar "dat hij dan gaat klooien" klinkt naar onbegrip.
(En vervolgens wordt er 'hard gewerkt', en ik vraag mij inmiddels af hoeveel druk er dan op de teugels staat.
Citaat:
Gisteren ging ze tegen de richting van het andere paard inrijden maar ze was heel hard aan het werken om hem zo op de hoefslag te houden. Toen hij het goed deed, mocht hij ( als beloning en ook omdat mijn dochter dacht even ontspannen te rijden) even achter paard 1 aan. Hoewel de pony meestal wat sloom in galop zit, had hij er nu goed de benen in om op het moment dat hij daar was flink te bokken( twee achterbenen hoog in de lucht en echt uitschoppen). Mijn dochter maakte een mooie salto en lag in het zand. Op zich niet erg, maar wat dan?

...carrousel rijden is echt pittig.
Dus dat het dier nu compleet vol adrenaline zat en dat er uit moest bokken snap ik wel.
Een ruiterfout, dus.
En een serie fouten in het begeleiden van de ruiter.
Citaat:
Ze is gewoon weer opgestapt en in galop gegaan. Ik ben zelf geen ruiter en ik was met dochter aan het overleggen wat nou beter zou zijn. Hem terugzetten in de gang waarop hij moeilijk deed, of heb aan het werk zetten en hem bijvoorbeeld ( bij wijze van "straf") En aantal voltes laten rijden, die vindt hij soms nog wat lastig, en bijkomstigheid bokken wordt dan voor hen wat moeilijker.
[/quote]
De enige(n) die straf verdienen zijn de nalatige begeleiders!!!

Verder was het dier gewoon overvraagd, dus deed het dier niet moeilijk.
(Ruiter vroeg wegens onbegrip iets onmogelijks.)

Wel zat het dier vol adrenaline en heeft het zin om iets ontspannends te doen, draf, halsstrekken aan lange teugel bijvoorbeeld.
Is de rust hersteld (...echte rust!) dan is aangaloperen niet verkeerd.

Voltes moeilijk vinden (...goede begeleiding!!!!) is een gebrek aan balans.
Er zijn wel manieren om je dier daarbij te helpen. - Maar een paard dat al gestresst is op de volte zetten terwijl het dier geen balans heeft is vragen om moeilijkheden.
(Soms kun je er dingen mee oplossen, met een volte, maar dan moet het dier in balans zijn en het gevoel hebben 'lekker mijn buitenkant stretchen'.)

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:48

Sjong schreef:
Gisteren ging ze tegen de richting van het andere paard inrijden maar ze was heel hard aan het werken om hem zo op de hoefslag te houden. Toen hij het goed deed, mocht hij ( als beloning en ook omdat mijn dochter dacht even ontspannen te rijden) even achter paard 1 aan.

Als beloning zou je eventueel ook even kunnen stappen aan een langer teugeltje, gewoon allebei even ontspannen.
Nu beloon je hem dus met iets waar hij net nog voor 'gestraft' werd. Dat maakt het natuurlijk verwarrend.
Is net zoiets als een kind een snoepje geven terwijl ze vlak daarvoor een tik over de hand had gekregen omdat ze het snoepje wou pakken.

Sjong schreef:
Ze is gewoon weer opgestapt en in galop gegaan. Ik ben zelf geen ruiter en ik was met dochter aan het overleggen wat nou beter zou zijn. Hem terugzetten in de gang waarop hij moeilijk deed, of heb aan het werk zetten en hem bijvoorbeeld ( bij wijze van "straf") En aantal voltes laten rijden, die vindt hij soms nog wat lastig, en bijkomstigheid bokken wordt dan voor hen wat moeilijker.

Wat is wijsheid in deze?

Ik denk dat je bij zo'n paard helemaal niet aan straffen moet denken. Die moet het eerst allemaal nog leren en je dochter ook.
Daarbij heeft achteraf 'straffen' helemaal geen nut. Hij snapt echt niet dat hij nu voltes moet rijden omdat hij 5 minuten geleden heeft gebokt.
Gewoon lekker samen weer aan het werk en kijken wat goed voelt. En misschien niet gelijk de moeilijke dingen weer opzoeken, het moet voor beide partijen leuk en veilig blijven.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 11:50

Janneke2 schreef:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het een onmogelijke vraag vind.
Ik lees over een jong, braaf dier en verder wordt er alleen gesproken in termen "doet hij het of doet hij het niet".
Zo is het dier 'een eigenwijze drol', ja, het dier is 4. En heeft 5 uitstekende zintuigen, een eigen mening en is geen fiets.
Gelukkig heeft dochter van 11 'hem goed onder controle' - wat uiteraard prima en nuttig is, maar verder weinig informatie geeft. Hoe goed kan het dier onder de ruiter ontspannen? Zijn balans vinden?
Kan dit meisje het dier helpen ontspannen...?

Citaat:
De pony is super lief in de stal en heel erg mensgericht en grappig. (...)
Als er iets gevraagd wordt wat hij nog moeilijk vindt, of geen zin in heeft, wil hij wel eens een bokje geven ( zoals afgelopen week, er staat een hindernis, mijn dochter wilde niet eens springen, maar als hij in de buurt komt geeft hij een bokje). Deze bokjes zijn prima uit te zitten overigens, het is er maar 1 en niet heel hoog.

Klinkt mij in de oren als een braaf dier met veel spanning.
Citaat:
Als hij met 1 ander paard in de bak is wil hij graag bij dat andere paard lopen. Mijn dochter staat dat niet toe maar dan gaat hij klooien. Op zich hard werken en ze komt dan niet echt toe aan wat ze wilde doen, maar daar is niet erg.
....en wellicht klinkt hier de spanningsbron.
Kleven is natuurlijk.
Uiteraard heeft het zin als het dier in staat is alleen te werken, en als er zoveel vertrouwen is dat het dier dit niet erg vindt, en dat dingen als 'er gaat nu een paard de bak uit, ik word 'paard alleen'' steeds minder interessant worden.
Dat is een proces en heeft tijd nodig.

...maar ik maak me zorgen om de toon.
Dat ze het niet toestaat klinkt niet onverstandig, maar "dat hij dan gaat klooien" klinkt naar onbegrip.
(En vervolgens wordt er 'hard gewerkt', en ik vraag mij inmiddels af hoeveel druk er dan op de teugels staat.
Citaat:
Gisteren ging ze tegen de richting van het andere paard inrijden maar ze was heel hard aan het werken om hem zo op de hoefslag te houden. Toen hij het goed deed, mocht hij ( als beloning en ook omdat mijn dochter dacht even ontspannen te rijden) even achter paard 1 aan. Hoewel de pony meestal wat sloom in galop zit, had hij er nu goed de benen in om op het moment dat hij daar was flink te bokken( twee achterbenen hoog in de lucht en echt uitschoppen). Mijn dochter maakte een mooie salto en lag in het zand. Op zich niet erg, maar wat dan?

...carrousel rijden is echt pittig.
Dus dat het dier nu compleet vol adrenaline zat en dat er uit moest bokken snap ik wel.
Een ruiterfout, dus.
En een serie fouten in het begeleiden van de ruiter.
Citaat:

De enige(n) die straf verdienen zijn de nalatige begeleiders!!!

Verder was het dier gewoon overvraagd, dus deed het dier niet moeilijk.
(Ruiter vroeg wegens onbegrip iets onmogelijks.)

Wel zat het dier vol adrenaline en heeft het zin om iets ontspannends te doen, draf, halsstrekken aan lange teugel bijvoorbeeld.
Is de rust hersteld (...echte rust!) dan is aangaloperen niet verkeerd.

Voltes moeilijk vinden (...goede begeleiding!!!!) is een gebrek aan balans.
Er zijn wel manieren om je dier daarbij te helpen. - Maar een paard dat al gestresst is op de volte zetten terwijl het dier geen balans heeft is vragen om moeilijkheden.
(Soms kun je er dingen mee oplossen, met een volte, maar dan moet het dier in balans zijn en het gevoel hebben 'lekker mijn buitenkant stretchen'.)[/quote]

Nogmaals ik ben geen ruiter, dus wat ik aanklooien noem zal een ruiter vast anders noemen. En wat ik hard werken noem zal mijn dochter bijvoorbeeld de juiste stelling vragen noemen.
Of weet ik veel.
Eigenwijze drol is overigens hartstikke liefkozend bedoeld. Mijn dochter vindt een pony met een eigen mening hartstikke leuk. En ook ik vindt dit echt een grappig beest.

Ik zette straf nog expres tussen aanhalingstekens, omdat ik uiteraard ook wel weet daar je een dier geen straf geeft.En dat de "fout" ook niet perse bij de pony ligt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:52

Change3x schreef:
Ayasha schreef:
De kans dat ie het opnieuw doet als ie een keer succes gehad heeft is toch reëel. Dan maar beter meteen weer dat ie niet leert dat ie "pauze" krijgt als ie je gedumpt heeft. :) Jonkie hier liet me zondag bodemonderzoek doen vanuit de galop en zodra ik weer zat mocht ze meteen weer de galop in tot ze daar flink in was. Ik ga haar niet belonen met "licht/makkelijk" werk als ze zich misdraagt. :)

Voor een kind van 11 lijkt het me toch veiliger om zoiets niet uit te lokken.

Ik zou een kind van 11 met beperkte ervaring sowieso niet op een jong dier zetten dat dusdanig onzeker en gespannen is maar goed. Dat was de vraag niet.
IMO gaat het nl. daar al mis; kind heeft niet voldoende ervaring/behendigheid om een dier als dit goed te begeleiden. :) En ik twijfel er ook ernstig aan dat dit leuk is voor het kind in kwestie. Als ik lees "om even ontspannen te kunnen rijden."
Ik kan me niet voorstellen dat ze er dan veel plezier in zal hebben.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 11:55

maitestar23 schreef:
Sjong schreef:
Gisteren ging ze tegen de richting van het andere paard inrijden maar ze was heel hard aan het werken om hem zo op de hoefslag te houden. Toen hij het goed deed, mocht hij ( als beloning en ook omdat mijn dochter dacht even ontspannen te rijden) even achter paard 1 aan.

Als beloning zou je eventueel ook even kunnen stappen aan een langer teugeltje, gewoon allebei even ontspannen.
Nu beloon je hem dus met iets waar hij net nog voor 'gestraft' werd. Dat maakt het natuurlijk verwarrend.
Is net zoiets als een kind een snoepje geven terwijl ze vlak daarvoor een tik over de hand had gekregen omdat ze het snoepje wou pakken.

Sjong schreef:

Wat is wijsheid in deze?

Ik denk dat je bij zo'n paard helemaal niet aan straffen moet denken. Die moet het eerst allemaal nog leren en je dochter ook.
Daarbij heeft achteraf 'straffen' helemaal geen nut. Hij snapt echt niet dat hij nu voltes moet rijden omdat hij 5 minuten geleden heeft gebokt.
Gewoon lekker samen weer aan het werk en kijken wat goed voelt. En misschien niet gelijk de moeilijke dingen weer opzoeken, het moet voor beide partijen leuk en veilig blijven.

Dat eerste had ik inderdaad niet bedacht. En klinkt zo logisch. Bedankt.

Ik bedoel ook niet echt straffen, maar meer voorkomen dat hij het gevoel heeft dat hij zijn zin heeft gekregen en daardoor dit vaker doet.

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:00

Ik ben van mening dat een paard niet stout oid. kan zijn om het stout zijn.
Ik heb het topic vluchtig doorgelezen. Ik was om bij het punt bij rust/hals strekken etc. dat dit de pony rust geeft.

Laat het gebit/zadel etc nakijken
waarschijnlijk zijn er triggers voor dit gedrag waardoor de pony zich op sommige momenten wel en andere keren niet prettig voelt.
Er wordt snel gegrepen naar aanpakken/controle nog niet geleerd blablabla
natuurlijk de pony is 4 dus weet nog niet alles, dit wil niet zeggen dat als hij niet luistert. Het is omdat hij puber gedrag/stout wil zijn. 9 van de 10x probeert hij iets anders te vertellen.
*zadel niet lekker/bit niet lekker/ te hard schoppen/ in de mond trekken/ teveel klemmen met benen
etc. etc.

Nogmaals ik geloof niet in het feit dat ponys stout gedrag kunnen vertonen gewoon om het stout zijn.
wel omdat ze niet lekker in hun vel zitten.

Dus mijn tip, zoek even verder dan het gedrag op te lossen.
Kijk eerst wat de oorzaak ECHT is, wanneer vertoond de pony dit gedrag niet.
wat is er op deze momenten duidelijk anders, en hoe kunnen we dit verder uitbouwen/oplossen.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:01

Om even op de vraag te komen:
Mijn instructeur laat je na een val altijd weer opstappen en laat je op het punt verder gaan waar je daarnet nog in het zadel zat, alleen hij begeleidt je dan precies met daar ging het fout en als je het nu zo doet, gaat het zo wel goed. Als je er geen instructeur/ervaren ruiter bij hebt staan op dat moment, zou je het wel als uitlokken kunnen zien, maar een instructeur moet naar mijn mening wel het verschil kunnen zien tussen een communicatiefout van de ruiter of gewoon wat stoutigheid van de pony ^^

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 12:02

Ayasha schreef:

Voor een kind van 11 lijkt het me toch veiliger om zoiets niet uit te lokken.[/quote]
Ik zou een kind van 11 met beperkte ervaring sowieso niet op een jong dier zetten dat dusdanig onzeker en gespannen is maar goed. Dat was de vraag niet.
IMO gaat het nl. daar al mis; kind heeft niet voldoende ervaring/behendigheid om een dier als dit goed te begeleiden. :) En ik twijfel er ook ernstig aan dat dit leuk is voor het kind in kwestie. Als ik lees "om even ontspannen te kunnen rijden."
Ik kan me niet voorstellen dat ze er dan veel plezier in zal hebben.[/quote]

Tsja dat is een andere discussie.
Of ze genoeg ervaring heeft. De eigenaresse van de pony heeft er alle vertrouwen in. En mijn dochter zelf ook. Zal ze fouten maken? Ja dat zal best... het is een kind op en jonge pony. Zal de pony van een volwassen, ervaren, ruiter meer leren en zal die minder fouten maken? Absoluut ( pony is alleen nogal klein dus dat zal ook niet gemakkelijk gaan).
Maar mijn dochter is lief voor hem, wil leren en zoekt de verbetering echt in zichzelf.

Zélf heeft ze heel veel plezier erin. Ze is werkelijk gek op de pony en kan nog steeds niet wachten om weer te gaan rijden. Zij ziet het gelukkig ook gewoon als een peuter die nog van alles moet leren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:28

Sjong schreef:
Of ze genoeg ervaring heeft. De eigenaresse van de pony heeft er alle vertrouwen in. En mijn dochter zelf ook. Zal ze fouten maken? Ja dat zal best... het is een kind op en jonge pony. Zal de pony van een volwassen, ervaren, ruiter meer leren en zal die minder fouten maken? Absoluut ( pony is alleen nogal klein dus dat zal ook niet gemakkelijk gaan).
Maar mijn dochter is lief voor hem, wil leren en zoekt de verbetering echt in zichzelf.

Zélf heeft ze heel veel plezier erin. Ze is werkelijk gek op de pony en kan nog steeds niet wachten om weer te gaan rijden. Zij ziet het gelukkig ook gewoon als een peuter die nog van alles moet leren.

Dat lijkt me voldoende voor nu. Ik zou me dan ook niet zo druk maken. Goed dat ze straks priveles krijgt. Liefst zou je dat in het begin 2 x per week doen en dan nog 1 x per week groepsles tot dat je dochter geleerd heeft zichzelf en haar pony goed bezig te houden bij het vrij rijden.
Hoe groot is de pony? Mijn dochter heeft rond dr 9e een pony bij mogen rijden. Een B ponytje. Eigenaresje was er gek mee maar er een beetje bang voor. Ze zat niet zo stabiel en lag er continu naast. Heeft even in de manege gelopen maar daar was ie ook te stout voor. (Een welshje). Zij heeft er in het begin zeker ook een aantal x naast gelegen want het beestje kon ook bokken als de beste. Maar toen ze m eenmaal doorhad heeft ze er langere tijd leuk mee kunnen rijden. Mocht ook KNHS wedstrijdjes rijden en ze zijn nog L2 geworden. Daarna ging de pony verhuizen en is ze onze eigen pony (eigenlijk nog wat te groot) gaan rijden.
Het was een ontzettend leuke leerzame tijd voor haar. Ik heb haar altijd wel veel laten lessen. Niet te serieus, het moet leuk blijven.

Stoute pony:

Afbeelding

Dikke maatjes

Afbeelding

Soms even serieus:

Afbeelding

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 12:36

Babootje schreef:
Sjong schreef:

Dat lijkt me voldoende voor nu. Ik zou me dan ook niet zo druk maken. Goed dat ze straks priveles krijgt. Liefst zou je dat in het begin 2 x per week doen en dan nog 1 x per week groepsles tot dat je dochter geleerd heeft zichzelf en haar pony goed bezig te houden bij het vrij rijden.
Hoe groot is de pony? Mijn dochter heeft rond dr 9e een pony bij mogen rijden. Een B ponytje. Eigenaresje was er gek mee maar er een beetje bang voor. Ze zat niet zo stabiel en lag er continu naast. Heeft even in de manege gelopen maar daar was ie ook te stout voor. (Een welshje). Zij heeft er in het begin zeker ook een aantal x naast gelegen want het beestje kon ook bokken als de beste. Maar toen ze m eenmaal doorhad heeft ze er langere tijd leuk mee kunnen rijden. Mocht ook KNHS wedstrijdjes rijden en ze zijn nog L2 geworden. Daarna ging de pony verhuizen en is ze onze eigen pony (eigenlijk nog wat te groot) gaan rijden.
Het was een ontzettend leuke leerzame tijd voor haar. Ik heb haar altijd wel veel laten lessen. Niet te serieus, het moet leuk blijven.

Stoute pony:

[ [url=m/85rKMv.png]Afbeelding[/url] ]

Dikke maatjes

[ [url=m/cMhwSi.png]Afbeelding[/url] ]

Soms even serieus:

[ [url=m/7G3684.png]Afbeelding[/url] ]

Dat ziet er leuk uit!

Het is een c-pony, maar vrij rank. Mijn dochter is zelf ook nogal klein voor haar leeftijd dus ze matchen mooi.

Priveles is idd wel iets wat ik graag in investeer. Ik had het liever ook meteen gehad, maar ze heeft voordat ze deze pony ging bijrijden ook al een aantal privelessen op hem gehad. Dus ze kan in principe wel aan wat zaken werken die ze daar geleerd heeft, zoals rechtrichten.

De eigenaresse heeft hem aangeboden omdat er zijn leuke klik was en omdat mijn dochter duidelijk (probeert te zijn) is, maar wel lief en begripvol. Ze snapt dat hij nog niet alles weet en ziet vooral ook de humor in zijn gedrag.

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 12:58

Ik ben sowieso niet voor straffen (= klap met de zweep geven, of twee benen hard er in stampen) omdat je daarmee de reactie alleen nog maar erger/heftiger maakt.
Ik zou het zoals jullie nu hebben aangepakt doen, gewoon terug erop en opnieuw beginnen. Als hij dan weer braaf zijn rondje doet in galop, beloon hem daar dan ook voor, dat hij weet dat het gewoon galopperen is wat je bedoelt.

Wanneer het echt goed gaat, en dus hij het gewenste gedrag vertoont (wat jij van hem wilt) raad ik eerder aan om hem even te laten stappen, als beloning en als rustpunt. Het toch toegeven aan zijn ongewenst gedrag (= achter andere paarden willen lopen), zal dit gedrag enkel in stand houden, terwijl je dat helemaal niet wilt.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 13:11

PerleB schreef:
Ik ben sowieso niet voor straffen (= klap met de zweep geven, of twee benen hard er in stampen) omdat je daarmee de reactie alleen nog maar erger/heftiger maakt.
Ik zou het zoals jullie nu hebben aangepakt doen, gewoon terug erop en opnieuw beginnen. Als hij dan weer braaf zijn rondje doet in galop, beloon hem daar dan ook voor, dat hij weet dat het gewoon galopperen is wat je bedoelt.

Wanneer het echt goed gaat, en dus hij het gewenste gedrag vertoont (wat jij van hem wilt) raad ik eerder aan om hem even te laten stappen, als beloning en als rustpunt. Het toch toegeven aan zijn ongewenst gedrag (= achter andere paarden willen lopen), zal dit gedrag enkel in stand houden, terwijl je dat helemaal niet wilt.

Dat vind ik goede tips. Bedankt. Volgende keer mag hij ff met een lang teugeltje.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:31

Sjong schreef:
Oh ik zie nu dat je nog een aanvulling deed. Het bokken voelen aankomen is idd een doel. Maar ik neem aan dat je dat moet leren door te ervaren.
Als hij 1x bokt blijft ze wel zitten, maar zoals gisteren dus niet. Er zal dus ergens iets fout zijn gegaan. En dat zal zomaar bij haar zijn hoor. Ze is nog jong en de pony ook. Ze zal veel fouten maken, maar ik hoop dat ze samen leren.

Daarom heeft ze nu persoonlijke begeleiding nodig om dergelijke situatie te voorkomen. Om het bokken te voorkomen door andere oefeningen te doen.

Paardrijden draait om het juiste moment de juiste hulp.
Bij het verkeerde moment heb je dus ook een verkeerde hulp.
Een minder ervaren ruiter geeft onbewust ook veel verkeerde hulpen.

Voor de pony is het dus al erg lastig om de hulpen eruit te halen die de ruiter echt bedoeld. Kan best frustrerend zijn.
Straffen vind ik echt zeer onterecht en zorgt eerder voor een gevaarlijke situatie omdat de pony het ook niet accepteert

Een instructeur kan hierbij helpen.
Bokt niet.
Het kan hoogstends helpen om het beter te begrijpen.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 16:43

sneeuwpop schreef:
Sjong schreef:
Oh ik zie nu dat je nog een aanvulling deed. Het bokken voelen aankomen is idd een doel. Maar ik neem aan dat je dat moet leren door te ervaren.
Als hij 1x bokt blijft ze wel zitten, maar zoals gisteren dus niet. Er zal dus ergens iets fout zijn gegaan. En dat zal zomaar bij haar zijn hoor. Ze is nog jong en de pony ook. Ze zal veel fouten maken, maar ik hoop dat ze samen leren.

Daarom heeft ze nu persoonlijke begeleiding nodig om dergelijke situatie te voorkomen. Om het bokken te voorkomen door andere oefeningen te doen.

Voor de pony is het dus al erg lastig om de hulpen eruit te halen die de ruiter echt bedoeld. Kan best frustrerend zijn.
Straffen vind ik echt zeer onterecht en zorgt eerder voor een gevaarlijke situatie omdat de pony het ook niet accepteert

Bokt niet.

Ik heb al 3x gezegd dat er niet gestraft wordt en ook al dat ze wacht op priveles.

En uiteraard luister ik (en zij) naar de instructeurs, ik vroeg me alleen af wat je na een valpartij doet. Ik denk hier heb ik snel wat inzicht.

Het is me wel duidelijk dat sommigen hier vinden dat het gedoemd is te mislukken. Jammer want wij zijn gemotiveerd om met hem en met dochter aan de slag te gaan.

Sclimpre

Re: Bokken en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 16:59

Ik vrees een beetje dat een pony van 4 jaar mentaal volwassener is dan een kind van 11. Zeg maar dat de pony aan het eind van zijn pubertijd is en probeert wat hij kan gedaan krijgen. Iedere keer dat iets hem lukt wordt hij een beetje (eigen)wijzer. Ik denk dat er in het begin constant goede begeleiding bij moet.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 17:19

Sjong schreef:
sneeuwpop schreef:

Bokt niet.

Ik heb al 3x gezegd dat er niet gestraft wordt en ook al dat ze wacht op priveles.

En uiteraard luister ik (en zij) naar de instructeurs, ik vroeg me alleen af wat je na een valpartij doet. Ik denk hier heb ik snel wat inzicht.

Het is me wel duidelijk dat sommigen hier vinden dat het gedoemd is te mislukken. Jammer want wij zijn gemotiveerd om met hem en met dochter aan de slag te gaan.

Na een valpartij gewoon er weer op en verder rijden alsof er niets gebeurd is.

Even terugkomend op het stukje 'zijn zin' geven. Je hebt helemaal gelijk dat je niet constant op de andere hand dan je medebakgebruikers moet rijden, daar wordt de pony ook scheef van. Wat je dochter heel erg zou kunnen helpen is aan een stuk door figuren rijden en van hand wisselen. Denk dan aan slangenvoltes, achtjes, door een s van hand veranderen, op elke willekeurige plek in de bak voltes rijden of de baan oversteken en dan op de andere hand verder rijden. Zo wissel je constant moeilijk en makkelijk af, maar is het voor de pony geen winst omdat hij weer achter een ander aan kan tuffen voor een stukje.

Hoe vaak in de week rijdt ze? En hoeveel keren daarvan is er begeleiding voor haar?

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-19 17:29

Even terugkomend op het stukje 'zijn zin' geven. Je hebt helemaal gelijk dat je niet constant op de andere hand dan je medebakgebruikers moet rijden, daar wordt de pony ook scheef van. Wat je dochter heel erg zou kunnen helpen is aan een stuk door figuren rijden en van hand wisselen. Denk dan aan slangenvoltes, achtjes, door een s van hand veranderen, op elke willekeurige plek in de bak voltes rijden of de baan oversteken en dan op de andere hand verder rijden. Zo wissel je constant moeilijk en makkelijk af, maar is het voor de pony geen winst omdat hij weer achter een ander aan kan tuffen voor een stukje.

Hoe vaak in de week rijdt ze? En hoeveel keren daarvan is er begeleiding voor haar?[/quote]

Bedankt! Hier hebben we wat aan.
Ze rijdt 3 dagen per week ( of longeren, wandelen etc. Een uur groepsles en op korte termijn ook nog 1/2 uur privé les op de andere dag. Meestal doet ze als ze zelf rijdt ongeveer een half uur oefeningen ( figuurtjes en proeven) en een half uur rustig stappen/ draven met en mede stalgenoot.
( en uiteraard een uur poetsen, vlechten, knuffelen)

Op zondag ook wel eens schriktraining ( maar pony is nergens van onder de indruk).

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:16

Ik zou ook eersr even het zadel en het gebit laten nakijken

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 20:16

Vooral ivm het bokken en moeite met voltes.. rond 4 jaar wisselen ze ook nog met tanden, waar ze ook last van kunnen hebben

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:34

Sjong schreef:

Het kan prima gaan hoor, ondanks de jonge leeftijden.
Alleen denk ik dat je nu moet gaan aandringen op privéles, desnoods 1 noodles om erger te voorkomen.
Het is de bedoeling dat ze niet in een diep dal komen.

Verder ben ik van mening dat je vooral voor safe moet gaan met rijden. Desnoods op dezelfde hand blijven, omdat ze het nog niet alleen kan oplossen.

Shire_GrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 23:30

Ik zou opstappen en even heel streng gaan rijden maar niet spanning vast houden. Al is t niet gek dat je spanning heb naar een val partij.

Maar of je nou voltes rijd of verder gaat in de gang waar t fout ging,bokken is ongewenst gedrag en dat mag de pony best weten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:23

Sjong schreef:
Oké bedankt, het is idd een manege pony. Ik begrijp dat het dan sowieso maar onzin is om vragen te stellen?

Nee dát zeg ik niet.. maar als jouw dochter een paar keer per week dingen met hem oefent, en vervolgens doen andere lesruitertjes die er eventueel op rijden, iets anders, dan heeft het gewoon geen zin.

Maar wellicht is je dochter de enige die erop rijdt? Of rijden er ook anderen op?
(bij 'manegepony' denk ik aan een pony met meerdere ruiters, maar misschien is dat niet zo?)