Die van mij doen het ook. Bij mijn Belg, Heins, is het puur looplust en die laat ik gaan, omdat hij verder heel braaf is en als ik hem 10 keer probeer stil te zetten wordt hij inderdaad zeeeer vervelend... De andere, Minimars, is helaas niet zo mini als zijn naam doet vermoeden, hij is tegen de 1.80m, dus heel de tijd op en af is niet zo goed voor mijn been en zijn lijf. (Oeps...laarspuntje...
) Ik denk ook niet dat het een oplossing is om een paard heel de tijd weer terug te zetten. Oké, ze worden het beu en gaan vanwege de pure domheid van het steeds herhalen echt wel stilstaan op den duur. Maar heel de lol van het gaan werken gaat er wel vanaf zo. Ga zelf maar na; als je iets gaat doen wat je leuk vindt en je kan niet wachten om eraan te beginnen en je wordt steeds teruggefloten gaat het leuke er al gauw vanaf! Ik heb meer het idee, zolang ze verder braaf zijn en niet te snel uit de startblokken vliegen; laat maar gaan. Zo blijft het voor je paard leuk en zeg nou zelf; het is irritant, maar érg? Nee. Steigeren of staken of zo, da's pas lastig! Succes verder, enne don't worry, be happy.
En als je haar tegen wilt houden dan springt ze door de teugels heen.... Ze werd ook behoorlijk kwaad ook... ik heb haar van ellende wel eens in de hoek van de bak gezet maar dan nam ze gewoon een hap uit het hout van neid! en als degene die vasthield dan haar omdraaide zodat ze uit de hoek kon dan ging ze alsnog....
Heb ook lopen eikelen hoor, om het dat beestje toch bij te brengen, op allerlei manieren. In de hoek, vast laten houden, steeds weer terug op de plek zetten, achterwaarts direct na het opstijgen, teugels vast, teugels los, 1 teugel vast etc. Maar vallen deed het kwartje niet. De eigenaar had al gezegd dat het waarschijnlijk niet ging lukken, maar ik mocht het gerust proberen...
Hij wil er vooral van proeven
(stinkvoeten ook)
. Als het niet stil willen staan geen medische oorzaak (of een oorzaak als slecht passend zadel of lompe opstijgtechniek) heeft, dan wordt het toch een kwestie van opvoeden. Dus idd teugels op maat en zodra hij een stap zet, op de rem zetten. Als je zit nogmaals even blijven staan en pas op jouw commando vertrekken.