Geen druk in de mond willen accepteren? Hoe nu verder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:00

Er is verschil tussen tandarts en tandarts, ik heb er de afgelopen jaren verschillende gehad. Van onbekende tot hele goed aangeschreven. er is er geen een die me kon helpen. Paard was extreem extreem gevoelig op en in rondom de mond. veel geprobeerd en het gebit iedere keer uitgesloten want dat kon het niet zijn want dat liet ik 1 of 2x per jaar doen! totdat ik Huub Rietberg op de stoep kreeg. Toen vielen alle puzzelstukjes in elkaar.
https://www.youtube.com/watch?v=wRcH_Hzlmm8

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:12

ambre schreef:
Ik heb de flexi, google maar ff.Beris heeft een vergelijkbare, maar zachter.Hier worden ze vergeleken:

https://www.facebook.com/13328968004169 ... 483787929/

Ik haak hier even op aan; ik heb voor een heel gevoelig paard (durft ook te steigeren op het bit) de medium harde versie van Trust met tongboog. Als een paard beter druk verdraagt op de tong dan op de lagen kun je beter zonder tongboog proberen, maar voor paarden met een gevoelige tong is een tongboog juist prettiger. Mijn paard loopt met een dubbel gebroken bit ook continu met z'n tong te rommelen.

Het blijft natuurlijk een gevoelig paard, de problemen verdwijnen niet als sneeuw voor de zon, maar dit bit heeft zeker een heel verschil gemaakt.

Ik heb overigens bitloos ook geprobeerd, maar dat was het ook niet helemaal.

vierspan

Re: Geen druk in de mond willen accepteren? Hoe nu verder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:15

Wanneer vassstaan en dubbele longe problemen geeft kan grondwerk helpen. Het rijden zal dan denk ik ook verbeteren.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 23:26

Al een goede osteopaat of chiropracter naar je paard laten kijken? Misschien heeft ze haar atlas wel vastzitten of iets anders wat haar triggered om te staken.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 01:09

Niet dat ik er echt veel ervaring mee heb, maar zo ik het lees heeft je paard niet alleen moeite met druk/contact in de mond, maar met druk in het algemeen. Omdat vast zetten en een dubbele longeerlijn ook al niet lukken. Misschien dat je de oplossing nog in een groter plaatje kunt gaan zoeken. In plaats van accepteren dat longeren niet lukt, dat vast staan niet lukt, kun je haar ook leren zich in die situaties ook te ontspannen. Grote kans dat ze daardoor onder het zadel ook makkelijker wordt. Misschien accepteer je te makkelijk dat het niet gaat en leg je je er dan bij neer? Maakt het uit dat ze naar de longeerlijn bokt? Dat doen veel jonge paarden die het niet goed kennen. Met een beetje handigheid zet je haar naar voren aan het werk en leert ze dat t allemaal niet zo erg is als ze dacht. Zoek anders iemand die veel jonge paarden opleidt om je hierbij te helpen.
Een ander bit kan ook helpen, maar omdat er meer problemen zijn, ben ik bang dat je hiermee niet de volledige oplossing gaat vinden.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 01:36

Diddykong schreef:
Niet dat ik er echt veel ervaring mee heb, maar zo ik het lees heeft je paard niet alleen moeite met druk/contact in de mond, maar met druk in het algemeen. Omdat vast zetten en een dubbele longeerlijn ook al niet lukken. Misschien dat je de oplossing nog in een groter plaatje kunt gaan zoeken. In plaats van accepteren dat longeren niet lukt, dat vast staan niet lukt, kun je haar ook leren zich in die situaties ook te ontspannen. Grote kans dat ze daardoor onder het zadel ook makkelijker wordt. Misschien accepteer je te makkelijk dat het niet gaat en leg je je er dan bij neer? Maakt het uit dat ze naar de longeerlijn bokt? Dat doen veel jonge paarden die het niet goed kennen. Met een beetje handigheid zet je haar naar voren aan het werk en leert ze dat t allemaal niet zo erg is als ze dacht. Zoek anders iemand die veel jonge paarden opleidt om je hierbij te helpen.
Een ander bit kan ook helpen, maar omdat er meer problemen zijn, ben ik bang dat je hiermee niet de volledige oplossing gaat vinden.

Kan ik in mee gaan.
Klinkt als een paard welke idd geen druk accepteert.
Doordat ze in galop voorwaarts gereden wordt vergeet ze dat en kan ze ontspannen.
Zodra de "rem" er is dan vergeet ze dat voorwaartse denken weer en "weigert" ze.
Eerst leren ontspannen op druk en dan de rest.
Kijk eens naar filmpjes van TRT method van Tristan Tucker.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 07:33

ik had een dergelijk paard in een les in Denemarken laatst, als correctiepaard bij die dame aangekomen, en nu was het 'deze slaat op hol'.

wel een heel kundige ruiter, had ook voldoende vertrouwenwerk gedaan.

een paar elementen hielpen enorm:
-switchen naar een stang, nam het paard direct aan en liep met een trotse kraag heel zacht op een uiterst zachte teugel.

- in meer oprichting rijden, uit de zit, als het binnenvoorbeen in de lucht is met je binnenlies de schoft (binnen) omhoog laten komen. iets meer met het bovenlichaam naar achteren (meeste mensen zitten naar voren) om de heup meer toe te staan de rug te volgen.

-zijgangen!!! vooral een correcte schouder binnenwaarts eerst, gewoon in stap, dan overgangen naar travers (meestal op een cirkel) en dat dan ook in draf.

dit helpt de aanleuning(rotwoord) door de balans tussen de twee voorbenen te verbeteren (lees ook Steinbrecht, Gymnasium des Pferdes). Als je de aanzet van de hals een paar centimeter naar de binnenkant van de buiging/baan brengt kan dit enorme verbeteringen brengen. (bij SB doe je dus 60 cm in de vorm uit de 18e eeuw). hierdoor kun je buigen zonder (te) veel stelling te vragen. dit betekend dat je buitenteugel ook veel beter in staat is de snelheid te controleren.

als je snelheid controleerd uit de binnenteugel gaan ze vaak snal er vandoor, verkort de binnenhals onder geen beding.

je kunt ook in een appuyement aandraven (doorzitten) en met je binnenheup de lengte en de richting van het binnenachterbeen controleren zodat de hand heel zacht kan blijven,
de positie van je hand kan ook enorm veel uitmaken ivm de reactie, als je je binnenhand iets hoger houdt en van daar uit naar voren nageeft, kan het zijn dat het paard dat veel beter aanneemt. het bit werkt dan anders in op de mond, dit werkt ook heel goed met een trens.

stappirouettes naar galopovergangen, daardoor mooi verzameld aangalopperen... dat soort dingen.

alles om het paard uit de zit in vorm te rijden, aan de hulpen te stellen, en bij het buitenbeen van de ruiter te houden (dus ook pertinent geen wijken voor het been, dan gooi je het paard uit de buitenschouder en tegen je buitenbeen, al je levensverzekeringen).

een goeie teugelddruk blijft onder de ca 800 gram (piekwaarde) en ligt meer zo bij 100 max doorgaans (min of meer gewicht van de teugel zelf.) (dat is letterlijk rijden op een zijde draadje)

probeer of je je teugels op je vingers kan laten liggen zonder ze vast te moeten knijpen, hier is schouder binnenwaarts heel fijn om het paard met je binnenlies haar mond naar jouw binnenhand te laten dragen zodat er vrijwel geen druk meer is (nodig is)

'richte dein Pferd gerade und reite es vorwärts' (Steinbrecht) betrekt zich op het plaatsen van de schouder... dus gebogen over de hele lengte, en pas daarna de buiging naar 0 reduceren.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 08:44

Past je zadel? En osteopaat onlangs nog geweest?

Hier een soortgelijk geval staan. Die had nogal wat dingetjes verkeerd zitten in rug, nek en kaak. En een op maat gemaakt zadel aangeschaft en het probleem was 70% opgelost. De andere 20% rij technisch opgelost. De 10% die nog mis gaat ben ik schuld :+ . Zeer zeker het proberen waard. Ik geloof er niet in dat een paard dit doet als er niks lichamelijks aan de hand is!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 09:36

Is dit het paard met de kissing spines en artrose in de hals?

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 10:08

@ambre en Nies_; ik heb het bit gevonden op FB thanks

@Riegje; ik weet 100 procent zeker dat er niks met haar gebit aan de hand is.

@Change3x; september vorig jaar is ze behandeld door een goede osteopaat. Ze had toen geen blokkades zitten in de rug en hals.

@Diddykong; ik ga met je nuttige tips aan de slag! Ik heb heel veel geduld met haar. Ik ben van mezelf consequent aangelegd en ik geef duidelijk mijn grenzen aan zodat ze weet wat er wel en niet mag.

@Airnt; heel hartelijk dank voor je waardevolle tips en informatie!

@Joliieeenn; het zadel past die is helemaal opmaat gemaakt voor haar

@Elisa2; nee, het gaat niet om hetzelfde paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:15

Zonder röntgen en echo (ook aanhechting nekband e.d.) weet je dat niet zeker.
Dat is echt het eerste en broodnodige wat in zo'n situatie moet gebeuren.

Trouwens ook zeker de hals op de foto. Het gebeurd heeeeel vaak dat paarden bij behandeling geen symptomen laten zien en tich flinke artrose hebben in dr hals bijv. Vooral laag in de hals in heel moeilijk vaat te stelen bij behandeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 10:22

@Joliieeenn; het zadel past die is helemaal opmaat gemaakt voor haar.[/quote]

Dit is helaas geen garantie dat het ook goed past, weet ik helaas uit ervaring.

Het lijkt er op dat dit paard moeite heeft met druk in het algemeen. Persoonlijk zou ik iemand zoeken die echt goed grondwerkles geeft (helaas zitten er ook veel prutsers tussen) en daar mee aan de slag gaan. Succes!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:38

Citaat:
Wellicht herkent iemand dit en kunnen we ervaringen uitwisselen.

Je, ik herken dit helemaal en bij ons is het probleem opgelost. Ik ben gaan wisselen van instructrice en kwam via Bokt bij een Duits Klassieke instructrice terecht. Een wereld ging voor me open.
Je schrijft
Citaat:
Ik heb zelf een rustige hand dus daar ligt het niet aan.
Dat had en heb ik ook, en ik kreeg terug dat ik zelfs een hele zachte hand had. Alleen gebruikte ik hem niet goed.

Airnt heeft een voor mij heel herkenbare post geschreven dus ik ga daar wat dingetjes uit quote en dan schrijf ik dat wat bij mij iets anders gedaan moest worden.

Airnt schreef:
en nu was het 'deze slaat op hol'.
Deed Polie ook. En dat niet alleen ze maakte van die scherpe verandering in haar lijnen (bv 160% omdraaien van uit galop) die ik alleen maar kon vergelijken met eern steenbok die vlucht voor de leeuw. Dus ik viel eraf, niet uit te zitten.
Airnt schreef:
-switchen naar een stang,
Heb ik niet gedaan, ik had een amalgaan sprenger dubbel gebroken bitje. Dat heb ik niet veranderd, want een zoektocht naar een ander bit lostte het probleem niet op.
Tandarts. Ondanks dat meerdere tandartsen aangaven dat er niets aan de hand was wederom een andere tandarts laten komen en die vond wel degelijk kleine zaakjes die bijgewerkt moesten worden. Dit soort zeer sensibele paarden zijn super om te rijden als ze fijn gaan, want ze voelen werkelijk alles. En zo ook kleine ongenoegen in de mond die alleen een zeer goede tandarts kan vinden. Dat hielp enorm veel maar het gedrag was er nog steeds.

Airnt schreef:
-zijgangen!!!
In tegenstelling tot wat Airnt later schrijft
Airnt schreef:
dus ook pertinent geen wijken voor het been, dan gooi je het paard uit de buitenschouder en tegen je buitenbeen, al je levensverzekeringen).
moest ik op alle mogelijke manieren gaan wijken, op de lange zijde, binnen hoefslag, op de voltes, vanaf C of A terug wijken naar B of E etc. Mijn paard was nog heel erg jong, (7 jaar), geen dressuur bouw (overbouwd) en het in evenwicht rijden was totaal niet aanwezig en zowel paard als ik waren niet toe aan appuyementen e.a. M+ oefeningen. Dat wijken werkte bij haar enorm goed en ik deed het zelfs gelijk buiten zodra er iets van spanning kwam. Ze ontspande daar op en begon fijntjes te kauwen op het bit (klein wit randje om haar mond).

Airnt schreef:
vooral een correcte schouder binnenwaarts eerst, gewoon in stap,
:j

Airnt schreef:
als je snelheid controleerd uit de binnenteugel gaan ze vaak snal er vandoor, verkort de binnenhals onder geen beding.
:j
Airnt schreef:
dit betekend dat je buitenteugel ook veel beter in staat is de snelheid te controleren.
:j waarbij Polie moest leren om rechter teugel aan te nemen. (Het grappige is nu we weer na lange peesblessure → grote val op de wei weer beginnen ze dat weer laat voelen dat ze de neiging heeft om rechts niet aan te nemen. Maar ik weet nu hoe dat op te lossen).

Airnt schreef:
de positie van je hand kan ook enorm veel uitmaken ivm de reactie, als je je binnenhand iets hoger houdt en van daar uit naar voren nageeft, kan het zijn dat het paard dat veel beter aanneemt. het bit werkt dan anders in op de mond, dit werkt ook heel goed met een trens.
:j Met name dit moeten leren met mijn linkerhand en daar reageert ze super op, nog steeds nu we weer opnieuw begonnen zijn.

Airnt schreef:
(dat is letterlijk rijden op een zijde draadje)
:j én alert zijn dat je hele lijf heerlijk ontspannen is. Een beetje spanning in je schouder bv wordt onmiddelijk gevoelt. Heerlijk meedeinen op je paard (ik zit dan door) op verende billen en echt in je zadel gaan zitten en niet er op (bij wijze van spreke).
Airnt schreef:
probeer of je je teugels op je vingers kan laten liggen zonder ze vast te moeten knijpen,
:j zacht, zachter, zachtste. MAAR let ook goed op dat je jouw paard niet in de steek laat door je teugels teveel "los" te gooien. Het nageven zit in de totale ontspanning van je lijf (vingers, schouders hele lichaam) en niet in het loslaten ahw van je teugels. Heb ik echt moeten leren, want Polie liet ik daarmee in de steek.

Airnt schreef:
'richte dein Pferd gerade und reite es vorwärts'
*D die kwam elke keer langs in de les.

Verder nog.
- Polie, was zeer heet en sensibel, is erg eenkennig. Mijn instructrice reed ooit op haar en dat werkte met heel veel moeite want gelijk was het hele ervan door peren weer terug met grote zigzag lijnen, zodat ze er bijna af viel. Dus de oplossing ligt bij jou.
- Polie had en heeft altijd het gevoel dat ze vrij moet zijn. Liet zich vallen in paniek als ze op de poetsplaats stond. Dus wij hebben een paniek halster uit Duitsland voor haar. Overal heeft ze dat aan, ook in de trailer, want ze gaat net zolang door tot ze los staat. Zodra ze "vrij"is komt ze gelijk bij me en zoekt steun. Als ze maar kan vluchten, dat was en is enorm belangrijk voor haar.
Dus wat ik doe, nog steeds, als ze in paniek raakt (we rijden altijd buiten met haar), dan krijgt ze gelijk losse teugel en leg ik mijn handje in haar nek. En zeg "braaaaaaf"met twee toonhoogtes. Dat is niet een "braaf", in de zin, wat ben je braaf, maar het is een braaf waarmee ik met één woordje zeg, dat alles OK is. Gelijk handje erbij. Alle spanning vloeit meestal gelijk af. Dus laat haar gerust kijken naar de spookjes en blijf er zelf rustig onder.
Zelfs ooit gehad dat ze te gevaarlijk werd op de weg bij oversteken (hing een autoband in de struiken) en er kwamen paar auto's aan (zie je hier nooit %) ) en toen ben ik er af gesprongen en heb mijn hoofd op de band gelegd. Gelijk was het over en de zeer gevaarlijke situatie veranderde in 1 sec. in een veilige beheersbare situatie. Dus ben creatief en pas je aan de situatie aan, want dit soort paardjes hoe braaf ook, kunnen van uit het niets de boel om keren.

Wat je niet kunt sturen is, hoe je zelf met rare zaken omgaat. Ondanks dat ik van nature een wat bange ruiter ben, ben ik van Polie niet bang en ook niet geweest. Ik heb altijd heel veel lol gehad en nog, om haar capriolen. Ik moet er altijd vreselijk om lachen. vb We rijden buiten en Polie ziet en voelt altijd alles gelijk. Hercule en de mensen zien nooit iets. Soms heel handig als er reeën achter de heg liggen, zo'n paard als Polie. Al ruimschoots van te voren zien we aan Polie dat we alert moeten zijn (knieën ah zadel) :)) Maar meestal gaat het om denkbeeldig gevaar. Als we dan zien wat er aan de hand is, begin ik te lachen (+ braaf en handje), manlief schiet ook in de lach en zegt meestal iets tegen Polie en Hercule kijkt naar haar met ogen alsof hij wil zeggen "daar heb je haar weer". Dus ben zelf ook, wat er ook gebeurt relaxe en ontspannen en verzin iets waarmee je haar weer rustig kunt krijgen (bij ons lachen, handje, braaaaaf). Polie is inmiddels 15 jaar.

Heeft al jaren haar "merens brevet" gehaald cumlaude ;) en loopt 100% voorop behalve als ik op Hercule rijdt met haar aan de lijn dan moet ze ad voet (met haar hoofd naast mij op kniehoogte of volgen).
Succes, want dit oplossen vraagt echt veel tijd, veel humor, serieus nemen van de angsten van je paard, nooit boos worden(dan flippen ze), finger spitzgefüll en een ongelooflijke goede band tussen jou en je paard. Maar dan kun je de sterren van de hemel raken want dit soort paarden zijn goud waard! Of zoals wij hier altijd zeggen: "met Hercule winnen we de oorlog, met Polie de wedstrijd". }>
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 07-02-19 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:42

Bitloos rijden of misschien elf alleen met neckrope.

Niet ieder paard kan er tegen dat bit in de mond hangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 11:49

A3a1 schreef:
Bitloos rijden of misschien elf alleen met neckrope.

Niet ieder paard kan er tegen dat bit in de mond hangt.

Maar ook niet elk paard reageert goed op bitloos. Mijn vorige paard reageerde daar ook niet goed op terwijl mijn huidige paard bitloos beleerd wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 13:19

maria1990 schreef:
Hallo allemaal,

Ik heb een paard die niet goed kan tegen druk in de mond. Ik heb zelf een rustige hand dus daar ligt het niet aan. Bij het op maat maken van de teugels is het haar al teveel geworden en dan laat ze dat blijken uit; door tegen de hand te worden of te gaan steigeren. Als ik heel hard nee, tegen haar roep dan is het gedrag ook meteen over. In de galop is er niets aan de hand en dan is ze ontspannen en galoppeert ze goed over haar rug zonder verzet of wat dan ook. Als ze iets goed doet dan prijs ik haar de hemel in of beloon ik haar met mijn hand of stem zodat ze weet wanneer ze iets goed doet.

Onder het zadel is ze niet makkelijkste ze is nerveus schrikkerig en snel afgeleid in haar eigen omgeving of op vreemd terrein dat maakt elkaar niets uit. Ik ben zelf een van de weinige die erop kan rijden. Andere mensen laat ze zelden toe op haar rug omdat ze erg eenkennig is. Als ik een vreemde op haar zet dan kan ze daar mee aan de kletter gaan dus dat test ik liever niet meer uit. Want dan zit ik weer met een paard die over de zeik is. Ik rij zelf op M- niveau dus ik ben geen beginner of zo. Wellicht herkent iemand dit en kunnen we ervaringen uitwisselen.

Geen reacties over bitloos rijden of naar de tandarts gaan of les nemen dit wordt allemaal 100 procent goed bijgehouden.

Hoe maak je de teugels op maat? wat vaak helpt bij zulk gedrag is eerst been geven (voorwaarts houden en naar je hand toe rijden) dan handig en snel stelling pakken op de teugel die ze liever niet aanneemt, andere teugel erbij pakken en goed naar de hand toe blijven rijden. Op die manier is er geen kans om het hoofd omhoog te gooien of te steigeren. Oftewel sneller "timen" en handiger rijden..mits het paard medisch echt 100% goed is en je dat zeker weet.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 13:43

@Fellor; ik vind het niet nodig om de hals op de röntgenfoto's en echo te zetten omdat de osteopaat is langs geweest. Hij zei zelf tegen mij dat ze geen blokkades heeft zitten in de hals en rug plus dat ze niet gevoelig reageert bij aanrakingen van de rug en hals. Dan zie ik zelf de noodzaak er niet van in om haar door de medische molen te halen. Er is geen enkele aanleiding voor omdat te moeten doen.

@Orchidee14; ik weet dat het geen garantie is dat mijn zadel past. Nu ga ik ervan uit dat de zadelmaker hem goed opmaat heeft gemaakt. Ze heeft uitgebreid de tijd genomen en alles zitten na meten en uittekenen om het zadel passend te maken.

@pien_2010; dat is voor mij een eye opener om te lezen. Bedankt dat je jouw ervaring met mij wilde delen.

@A3a1; bitloos rijden is geen optie daar gaat ze mee aan de kletter. Als ze druk voelt bij haar wangen of neus.

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 13:53

@Elisa2; ze wil beide teugels niet aannemen bij het opmaat maken. Ze steigert vanuit draf meteen recht omhoog dus het gebeurd niet vanuit stilstand

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 14:08

Heb je weleens een ongebroken trens geprobeerd? Misschien heeftze een heel gevoelig gehemelte?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 14:12

Röntgenfoto van het hoofd maken. Misschien wel een oude breuk of toch iets met wortels van de kiezen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 14:16

maria1990 schreef:
@Fellor; ik vind het niet nodig om de hals op de röntgenfoto's en echo te zetten omdat de osteopaat is langs geweest. Hij zei zelf tegen mij dat ze geen blokkades heeft zitten in de hals en rug plus dat ze niet gevoelig reageert bij aanrakingen van de rug en hals. Dan zie ik zelf de noodzaak er niet van in om haar door de medische molen te halen. Er is geen enkele aanleiding voor omdat te moeten doen.

Je zegt meermaals dat het paard absoluut geen druk accepteert en je al heel veel hebt geprobeerd. Als niks lukt lijkt mij dat voldoende aanleiding om het paard eens te laten controleren door een dierenarts. Een osteopaat heeft, zover ik weet, geen ogen waarmee ze naar binnen kunnen kijken.

Mocht dat het allemaal niet zijn zou ik op zoek gaan naar iemand die jou en je paard goed kan helpen en begeleiden met deze problemen. Iets wat je zelf niet kan, moet je ook niet zelf willen doen. Ik zou wel iemand zoeken die jou meeneemt in het hele proces en ook stukjes laat voelen en niet je paard in training zetten en eens in de week gaan kijken. Uiteindelijk is het de bedoeling dat jij er een fijn paard aan hebt.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 14:48

Toch zou ik de suggestie van Riegje niet meteen opzij schuiven. Zeker niet omdat je aangeeft dat ze onder meer aan de kletter gaat bij druk op wangen of neus.

Wij hebben die van ons, die toch elk jaar keurig naar een goede tandarts ging, afgelopen oktober ook voor het eerst door Huub laten doen, en daar ben ik, hoewel wij geen grote problemen hadden ofzo, nog steeds heel blij mee. Hij kijkt op een net iets andere manier dan een traditionele tandarts/gebitsverzorger.

Zie bijvoorbeeld een door hem geschreven stuk in de link hieronder.
http://www.neuromuscularhorsedentistry.com/uploads/9/0/8/9/90897294/level-up_nr-7_gebit.pdf

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-19 15:08

@Letizia; Ik heb deze bitten geprobeerd; enkel gebroken bustrens dubbelgebroken bustrens Myler level 2 ongebroken bustrens watertrens dubbelgebroken.

@Christiene; dat is alleen van toepassing als we alles maar dan ook alles geprobeerd hebben.

@mavantos; ik heb aangegeven dat ze het niet accepteert. Als een ander alleen met haar aan de slag gaat.

@Sandra_H; ik vertrouw volkomen op de kundigheid van onze dierenarts. Hij volgt meerdere studies in Amerika en wordt regelmatig bijgeschoold en op de hoogte gehouden rondom de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van tandheelkunde. Zonder sedatie laat ze überhaupt niets toe.

Vanochtend stond ze in haar stal te steigeren omdat ze niet als eerste naar buiten toe mocht. Dus wellicht duidt dit op dominantie?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 15:12

maria1990 schreef:
@mavantos; ik heb aangegeven dat ze het niet accepteert. Als een ander alleen met haar aan de slag gaat.

Ik vind dat altijd zo'n dooddoener, ze is toch ook ooit bij jou gekomen toen ze je nog niet kende. Dat is een kwestie van wennen. Iemand die professioneel in de paarden werkt en ervaring heeft met lastige paarden kan dit echt wel samen met jou oplossen als er medisch niets aan de hand is.

Bokt gaat je niet kunnen helpen met dit probleem van een afstandje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 15:29

Deels herkenbaar, mijn merrie heb ik jarenlang zonder bitcontact moeten rijden. Echter geen verzet als in staken of steigeren maar gewoon rennen en pure paniek :+

Wat de oplossing voor ons is gebleken: jarenlang buitenrijden, gewenning dus eigenlijk en in situaties komen waarin ik letterlijk niet anders kon dan ´er aan´ zitten. We rijden sinds kort weer wat in de bak en voila, ik kan met een heerlijke contactteugel rijden :+