Handen en sturen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 20:28

Avanti schreef:
Binnenteugel helemaal loslaten en alleen sturen op buitenbeen en buitenteugel. Dat je dan contrastelling krijgt geeft niet. Zweepje ook aan de buitenkant en bijtikken bij geen reactie op je been. (Nu moet ze natuurlijk wel begrijpen wat je bedoelt met het been)

Oh meneer begrijpt prima wat ik bedoel met mijn been. Hij luistert er nml wel naar als het hem uitkomt, zoals wanneer ik de kant op wil die hem wel leuk lijkt. Dat soort dingen. Op de dagen waarop we beter presteren luistert hij er ook keurig naar. Hij heeft er gewoon lak aan. Zweepje doe ik al, maar misschien moet ik er gewoon wat meer mee optreden.

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 20:34

Isabel schreef:
Eerst wat basisdingen: heel consequent zijn, je paard moet naar je hulpen luisteren! En sturen op je buitenteugel in het algemeen. Dit moet een gewoonte worden voor je.

Voor het uitbreken op de volte:
Je binnenbeen eraan houden!!! Zo lang je paard om jouw binnenbeen gebogen is, maak je het veel moeilijker om uit te breken. En daarnaast gewoon echt die buitenteugel erbij houden. In een volte moet je binnenteugel in principe los kunnen hangen; je stuurt met je buitenteugel.

... Dat binnenbeen werkte niet heel goed, meneer ging er vrolijk heel ver voor opzij. We stonden bijna bij de A tijdens de volte bij C! :') Blijkbaar heb ik dat niet goed aangepakt.

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 20:40

Swanzie schreef:
Wat soms ook helpt is om het zweepje op de buitenschouder te leggen. Als je voelt dat hij wil uitbreken, even een tikje op de schouder geven.

Breekt hij altijd uit op dezelfde hand?

Zweepje op buitenschouder heb ik idd ook geprobeerd. Trok hij zich niets van aan. Tikjes op zijn schouder kunnen hem niet echt schelen. Op de kont heeft hij er wel veel respect voor, maar de schouder werkt dus niet echt...

Nu kan ik heel bijdehand gaan doen en zeggen dat hij altijd op dezelfde hand uitbreekt, want hij doet het op allebei. Er zit geen voorkeur in die ik kan ontdekken. Soms heeft hij een dagje dat de ene hand veel erger is, en dan weer een dagje de andere hand. Maar de meeste lessen zijn beide kanten even erg.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:52

HannahM147 schreef:
Janneke2 schreef:

Een ander punt wat voor mij belangrijk is: het "verticale evenwicht", evenveel gewicht op beide voorbenen.
Als jij gewoon zachtjes beide teugels in contact neemt, voel je dan een lichte en een zware teugel...? (De zware kant is ook het voorbeen met het meeste gewicht.)
Je handen breed doen bij evenwichtsverlies is erg verstandig (of gewoon een reflex, daar hoef je dus NIET voor op je kop te krijgen, er is een stap eerder al iets misgegaan).

Vaak is het zo dat als je dier bijvoorbeeld meer gewicht op linksvoor draagt, hij op de linkerhand het liefst over de binnenschouder wegvalt en op de rechterhand over de buitenschouder.
En hoe netter je vanuit verticaal evenwicht de volte inzet (klein beetje oogcontact, geen overbogen hals, geen 'gekapseisd' paard) hoe kleiner de kans op moeilijkheden.

Ik ben helaas geen expert in waarom hij uit zou breken, maar ik denk dat het komt omdat hij een wat minder goede balans heeft. Daar heeft hij normaal niet zo veel last van, maar op een gladde weg bijvoorbeeld merk je dat hij sneller uitglijd dan de andere paarden. Toen hij bij ons kwam kon hij ook geen rechtergalop, omdat hij die balans niet had.

Ik weet niet precies wat je bedoeld met een lichte en een zware teugel.

Voor mijzelf houd ik de gedachte r op na dat de braverds het meestal wel doen 'zonder balans', maar dat je ze er een plezier mee doet door ze er mee te helpen.
Wat ik bedoel met lichte en zware teugel: als je na het halsstrekken, of al tijdens het instappen de teugels zachtjes in contact neemt ('op maat' vind ik een wat verwarrende uitdrukking en het gaat ook niet over houdingcontrole),
voel je dan een subtiel verschil, bijvoorbeeld links net iets zwaarder dan rechts...?

Citaat:
En hij heeft trouwens niet echt een duidelijke voorkeur met naar binnen vallen of naar buiten vallen op linksom of rechtsom. Gewoon wat hem het beste uitkomt lijkt het wel.

...zou het een duidelijke kwestie van disbalans zijn, dan zou ik een duidelijk patroon verwachten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:14

Avanti schreef:
Binnenteugel helemaal loslaten en alleen sturen op buitenbeen en buitenteugel. Dat je dan contrastelling krijgt geeft niet. Zweepje ook aan de buitenkant en bijtikken bij geen reactie op je been. (Nu moet ze natuurlijk wel begrijpen wat je bedoelt met het been)

Ik zou dit dus ook doen. Voornamelijk om je eigen gewoonte te doorbreken. Je herkent al wel duidelijk dat je pony uitbreekt, dat is heel goed. Nu moet je nog een kleine aanpassing maken voor jezelf. Daarbij wil je op dit moment gewoon meer dan jij lichamelijk kan overbrengen.

Laat dat maar even lekker los, maak je pony maar even goed wakker door bij het uitbreken en duidelijke ophouding te maken op de buitenkant en die binnenteugel dan helemaal los te laten. Bijkomend voordeel is dat je het racen (wat hij gok ik ook meteen doet) ook meteen stopt. Zo reset je jezelf, maak je je pony wakker en kan je weer verder. En met verder bedoel ik het perfectioneren van het begrenzen op een manier dat je de juiste stelling en buiging behoudt.

En probeer verder flink af te wisselen, als je dit vaak opnieuw probeert, wordt het ook een aangeleerd trucje voor je pony. Daar heb je jezelf alleen maar mee te pakken.

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 22:21

Janneke2 schreef:
Voor mijzelf houd ik de gedachte r op na dat de braverds het meestal wel doen 'zonder balans', maar dat je ze er een plezier mee doet door ze er mee te helpen.
Wat ik bedoel met lichte en zware teugel: als je na het halsstrekken, of al tijdens het instappen de teugels zachtjes in contact neemt ('op maat' vind ik een wat verwarrende uitdrukking en het gaat ook niet over houdingcontrole),
voel je dan een subtiel verschil, bijvoorbeeld links net iets zwaarder dan rechts...?

Citaat:
En hij heeft trouwens niet echt een duidelijke voorkeur met naar binnen vallen of naar buiten vallen op linksom of rechtsom. Gewoon wat hem het beste uitkomt lijkt het wel.

...zou het een duidelijke kwestie van disbalans zijn, dan zou ik een duidelijk patroon verwachten.

Oeh, ik heb eigenlijk geen idee of ik dan een verschil voel. Heb ik eigenlijk nooit zo op gelet. Ik zal er eens op letten!

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 22:31

Janine1990 schreef:
Avanti schreef:

Ik zou dit dus ook doen. Voornamelijk om je eigen gewoonte te doorbreken. Je herkent al wel duidelijk dat je pony uitbreekt, dat is heel goed. Nu moet je nog een kleine aanpassing maken voor jezelf. Daarbij wil je op dit moment gewoon meer dan jij lichamelijk kan overbrengen.

Laat dat maar even lekker los, maak je pony maar even goed wakker door bij het uitbreken en duidelijke ophouding te maken op de buitenkant en die binnenteugel dan helemaal los te laten. Bijkomend voordeel is dat je het racen (wat hij gok ik ook meteen doet) ook meteen stopt. Zo reset je jezelf, maak je je pony wakker en kan je weer verder. En met verder bedoel ik het perfectioneren van het begrenzen op een manier dat je de juiste stelling en buiging behoudt.

En probeer verder flink af te wisselen, als je dit vaak opnieuw probeert, wordt het ook een aangeleerd trucje voor je pony. Daar heb je jezelf alleen maar mee te pakken.

Hij gaat niet echt racen. Dat deed hij vroeger wel, maar zijn nieuwe aanpak is dat als hij geen zin heeft, hij heel sloom gaat doen, en soms ook een beetje staken. Dan raak ik afgeleid terwijl ik hem voorwaarts probeer te rijden, en dan weet hij net zo'n gaatje in mijn rijden te vinden waar hij misbruik van kan maken. Ik doe wel echt mijn best om mijn aandacht te verdelen en overal op te letten, maar dat vind ik altijd erg lastig. 8)7

__denise

Re: Handen en sturen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:38

Contrastelling vragen op de plekken waar hij uitbreekt. Dan is het voor hem makkelijker om over de buitenschouder (de binnenschouder veranderd met contrastelling als het ware naar buitenschouder) te “vallen” en dus de volte kleiner maken ipv groter. Dat gaan oefenen zodat je het kunt afbouwen naar steeds rechter maken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 22:39

HannahM147 schreef:
Hij gaat niet echt racen. Dat deed hij vroeger wel, maar zijn nieuwe aanpak is dat als hij geen zin heeft, hij heel sloom gaat doen, en soms ook een beetje staken. Dan raak ik afgeleid terwijl ik hem voorwaarts probeer te rijden, en dan weet hij net zo'n gaatje in mijn rijden te vinden waar hij misbruik van kan maken. Ik doe wel echt mijn best om mijn aandacht te verdelen en overal op te letten, maar dat vind ik altijd erg lastig. 8)7

Over een heel andere - geitenwolleksokken - boeg dan...
Heb je nog wel plezier in het rijden? (hoe stap je op, is het onderwerp van dit topic hetgeen waar je voor en na het rijden over na loopt te denken?)

Ik heb sinds kort de ervaring dat dat best wel de sleutel is tot een goede samenwerking. Wil best wat meer uitleggen hoor... Maar weet niet of je daar behoefte aan hebt. Ik ben ook gewoon een wedstrijdruiter, dus niet minder serieus wat netjes rijden betreft.

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 22:39

__denise schreef:
Contrastelling vragen op de plekken waar hij uitbreekt. Dan is het voor hem makkelijker om over de buitenschouder (de binnenschouder veranderd met contrastelling als het ware naar buitenschouder) te “vallen” en dus de volte kleiner maken ipv groter. Dat gaan oefenen zodat je het kunt afbouwen naar steeds rechter maken.

Oh, op die manier.

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 22:48

Janine1990 schreef:
HannahM147 schreef:

Over een heel andere - geitenwolleksokken - boeg dan...
Heb je nog wel plezier in het rijden? (hoe stap je op, is het onderwerp van dit topic hetgeen waar je voor en na het rijden over na loopt te denken?)

Ik heb sinds kort de ervaring dat dat best wel de sleutel is tot een goede samenwerking. Wil best wat meer uitleggen hoor... Maar weet niet of je daar behoefte aan hebt. Ik ben ook gewoon een wedstrijdruiter, dus niet minder serieus wat netjes rijden betreft.

Oh ik heb heus wel plezier in het rijden hoor! Ik stap eigenlijk altijd wel op met zin in rijden. Sommige dagen wat minder enthousiast dan anderen, zoals dagen dat ik me wat minder fit voel. Maar ik heb nooit absoluut geen zin om te rijden.

Ik denk er wel over na buiten het rijden om, meestal na het rijden of als ik met mijn instructrice aan het praten ben. Ze is ook de eigenaar van de stal waar hij staat en ik kom daar geregeld helpen. Mag ook gewoon elk moment van de dag bij haar in huis binnen komen lopen, en dan komen dat soort dingen aan bod. Maar het is niet iets waar ik het vervelend vind om over na te denken. Ik vind het altijd wel leuk om naar oplossingen te zoeken voor problemen bij de paarden :j

DapharaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 00:44

Misschien eens met dubbele lijnen aan het werk? Je zit er dan niet op en kunt veel beter de reactie van je paard op de teugelhulp zien. Corrigeren van teveel binnenteugel gebruik is dan ook makkelijker, omdat je alleen daarop hoeft te focussen.

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-19 08:38

Daphara schreef:
Misschien eens met dubbele lijnen aan het werk? Je zit er dan niet op en kunt veel beter de reactie van je paard op de teugelhulp zien. Corrigeren van teveel binnenteugel gebruik is dan ook makkelijker, omdat je alleen daarop hoeft te focussen.

Daar kan ik eens naar kijken. Ik heb het nog nooit eerder gedaan, dus ik zal even wat rondkijken op het internet :j

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:34

Zo te lezen begrijpt jou paard niet echt de hulpen en weet jij en je instructrice niet echt hoe dat aan te leren.
Ten eerste kun je vanaf de grond je paard alles leren, alle ruiter hulpen behalve de zit hulp.

Dat je paard uit breekt is geen stout gedrag , maar een kwestie van een balans probleem,
Ik zou in het rijden als tip geven, pak je teugel is in een hand en probeer dan als hij naar buiten over de schouders valt de buiten teugel tegen de hals te leggen en als hij daar niet naar luistert kun je je buiten been wat naar voren leggen , tegen de buik heeft geen zin want dat is een achterbeen hulp, je kan dan eventueel ook met een zweepje begrenzen, belangrijk is ook dat jij ook goed je buiten schhouders mee gaat draaien, dus overdrijf in alles een beetje en wees al blij met een stapje of een beweging naar het goeie antwoord, heb in elk geval geduld , het probleem zit nemelijk niet bij het paard maar bij jou zelf

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 10:50

HannahM147 schreef:

Maar maak je het jezelf dan ook niet gelijk te moeilijk? En werken aan de gehoorzaamheid en werken aan de volte?
Ik zou dan beginnen met eerst alleen hoefslag en diagonalen rijden en eerst aan de hulpen zetten zodat ik reactie, en van achteren naar voren verbinding, krijg. En pas als dat voor elkaar is zou ik die volte, en andere oefeningen, gaan vragen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 13:49

...en nog even een andere dwarsstraat.

"De meeste paarden zijn braaf, dus wellicht hapert er iets..."

Hoe is hij met wijken...?

Ik heb het zelf jarenlang een rare oefening gevonden, maar de kern is, dat je de psoasspier van je paard rekt.

Dwz: wijken voor de linkerkuit: je wil dan dat links achter naar voor en opzij geplaatst wordt -
dat is een voorbereiding (jawel...!) op lengte buiging.
(Helaas wordt van veel dieren eerst verwacht dat ze lengtebuiging doen 'en als dat goed gaat eens een pasje wijken'. Andersom is logischer.)

Dus wellicht heeft het tenminste als experiment zin: "hoe goed gaat het?"
En zou blijken dat hij het lastig vindt, dan heeft het zin om de lengtebuiging 'maar een tijdje te laten voor wat het is'.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:01

Het kan ook zijn dat je simpelweg teveel moeite doet. Met mijn eerste paard lukte het me niet een mooie overgang van draf naar galop te rijden. Ze bleeft niet nageeflijk in de overgang, hoe hard ik ook probeerde. Totdat ik mijn eerste springles had. De instructeur was balken aan het leggen en kleine hindernissen aan het zetten en intussen moest ik losrijden. Op de volte en aangalopperen. Ik was met mijn volle aandacht bij de hindernissen en plots merkte ik dat mijn paard een hele mooie overgng draf-galop gemaakt had. Later heb ik gemerkt dat het vaak zo is wanneer je je focus ergens anders legt iets dat 'bijzaak' is veel beter lukt dan wanneer je er een 'hoofdzaak' van maakt.
Je kan ook eens naar centered riding kijken, daar wordt heel veel met beelden gewerkt en met je lichaam als geheel ipv elk been en elke hand afzonderlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:36

Legt je instructrice je de theorie er achter wel uit? Waarom loopt het paard over de schouder weg?
Een paard is van nature scheef,Hij is links of rechts gebogen. Ik ga even uit van een rechtsgebogen paard dat komt het meeste voor. Een rechtsgebogen paard is in zijn hals en in zijn hele lijf eigenlijk te veel gebogen naar rechts dus als je er de rechter volte mee op stuurt, voel je heel weinig druk in je rechter hand en heel veel in je linker. Dat komt omdat hij met zijn rechter achterbeen het gewicht naar zijn linker voorbeen gooit. Die druk die je in je linker hand voelt is dan ook het gewicht van de linker schouder en het is niet zo dat je paard met z’n mond aan je hand trekt. Hij gooit zijn gewicht dus op links voor, en om te compenseren voor het te veel aan gewicht op links voor doet hij zijn hoofd naar rechts zodat hij weer in balans is. Als hij zijn gewicht op links heeft en dan ook nog zijn hoofd naar links doet zou hij omvallen naar links. Paarden willen graag in balans zijn, want als ze uit balans zijn kunnen ze minder goed vluchten. Maar hij trekt zijn hoofd dus naar rechts, en trekt daarbij aan je linker hand, omdat hij te veel gewicht op zijn linker voorbeen draagt. Ga jij dan aan je linker teugel zitten, op de rechter hand de buitenteugel, dan trek je zn hoofd ook naar links en trek je dus nog meer gewicht op zijn linkervoorbeen. Daarom heb ik altijd geleerd om dan juist aan rechts, dus aan de te losse teugel te zitten. In het begin gaat hij zich dan nog meer overbuigen in de hals naar rechts, maar op een gegeven moment kun je met je binnenteugel het gewicht van het linker naar het rechter voorbeen verplaatsen. Dan is het gewicht dus gelijkmatig over beide voorbenen verdeeld en heeft hij niet meer de neiging om zijn hoofd naar rechts te brengen om te compenseren voor het teveel aan gewicht op links. Als je toch aan de buitenteugel gaat zitten en je paard dus eigenlijk nog meer uit balans trekt, moet hij zijn rug aanspannen om in balans te blijven. De lange rugspier zit gelijk aan de halswervels vast, dus komt als de rug zich aanspant het hoofd omhoog en dat wil je niet. Hij gaat zijn rug dan verkeerd gebruiken en krijgt blessures. Verder krijgt hij door het te veel aan gewicht op het linker voorbeen ook blessure aan zijn linkervoorbeen. Meer info via PB :)
En geen zin hebben en stout zijn komen in het woordenboek van je paard niet voor, wel in dat van jou, maar niet in dat van je paard. Want zo denkt een paard niet! Een paard is een vluchtdier, dus wanneer hij voelt dat hij uit balans gaat raken is zijn eerste reactie harder

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 14:14

midgie schreef:
Zo te lezen begrijpt jou paard niet echt de hulpen en weet jij en je instructrice niet echt hoe dat aan te leren.
Ten eerste kun je vanaf de grond je paard alles leren, alle ruiter hulpen behalve de zit hulp.

Dat je paard uit breekt is geen stout gedrag , maar een kwestie van een balans probleem,
Ik zou in het rijden als tip geven, pak je teugel is in een hand en probeer dan als hij naar buiten over de schouders valt de buiten teugel tegen de hals te leggen en als hij daar niet naar luistert kun je je buiten been wat naar voren leggen , tegen de buik heeft geen zin want dat is een achterbeen hulp, je kan dan eventueel ook met een zweepje begrenzen, belangrijk is ook dat jij ook goed je buiten schhouders mee gaat draaien, dus overdrijf in alles een beetje en wees al blij met een stapje of een beweging naar het goeie antwoord, heb in elk geval geduld , het probleem zit nemelijk niet bij het paard maar bij jou zelf

Ik beweer ook niet dat het stout gedrag is, of dat hij het doet om vervelend te zijn. Hij is alleen wel liever lui dan moe, en daardoor ben ik met van alles bezig. Dat balansprobleem had ik al vastgesteld met mijn instructrices, dus daar vertel je me niets nieuws.

buiten teugel tegen de hals leggen doe ik al, en die andere dingen eigenlijk ook wel. Ik beweer ook niet dat het probleem aan het paard ligt, maar ik denk wel dat we allebei schuld hebben. Het begint bij zijn balansprobleem waardoor hij uitbreekt, en hij luistert dan niet zo goed naar mijn been. Dan ga ik dus aan die teugel zitten, waardoor het probleem erger wordt, waardoor hij weer meer uitbreekt, waardoor ik weer meer aan die teugel zit, etc. Mijn vraag is dus hoe ik mezelf kan stoppen van mijn verkeerde reactie, en mezelf de goede kan aanleren!

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 14:18

Roodvos schreef:
HannahM147 schreef:

Maar maak je het jezelf dan ook niet gelijk te moeilijk? En werken aan de gehoorzaamheid en werken aan de volte?
Ik zou dan beginnen met eerst alleen hoefslag en diagonalen rijden en eerst aan de hulpen zetten zodat ik reactie, en van achteren naar voren verbinding, krijg. En pas als dat voor elkaar is zou ik die volte, en andere oefeningen, gaan vragen.

Dat staken doet hij alleen op de volte. Verder doet hij helemaal niet raar. Ik kan hem op hoefslag, binnenhoefslag, diagonaal, a-c lijn, etc alles vragen zonder gedoe. Het ongehoorzame komt pas omhoog als hij iets moet doen wat hij niet zo fijn vindt om te doen, zoals voltes. Het toont zich echt alleen voltes.

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 14:23

Janneke2 schreef:
...en nog even een andere dwarsstraat.

"De meeste paarden zijn braaf, dus wellicht hapert er iets..."

Hoe is hij met wijken...?

Ik heb het zelf jarenlang een rare oefening gevonden, maar de kern is, dat je de psoasspier van je paard rekt.

Dwz: wijken voor de linkerkuit: je wil dan dat links achter naar voor en opzij geplaatst wordt -
dat is een voorbereiding (jawel...!) op lengte buiging.
(Helaas wordt van veel dieren eerst verwacht dat ze lengtebuiging doen 'en als dat goed gaat eens een pasje wijken'. Andersom is logischer.)

Dus wellicht heeft het tenminste als experiment zin: "hoe goed gaat het?"
En zou blijken dat hij het lastig vindt, dan heeft het zin om de lengtebuiging 'maar een tijdje te laten voor wat het is'.

Wijken vindt hij in stap wel oké, doet hij bij mij niet raar mee. Bij mijn jongere zusje van 10 echter wel, dan gaat hij soms achteruit lopen. In draf probeert hij tijdens het wijken te racen, maar valt prima terug te rijden. Zijn achterhand heeft wel neiging tot achterblijven als je niet oplet. Maar hij wil prima zijn achterhand naar buiten draaien als ik dat vraag. Ook op voltes! Als we voltes aan het rijden zijn en we gaan die achterhand naar buiten draaien, dan breekt hij niet uit.

Kan je daar wat mee?

Edit: hij kan ook aan de hand wijken, zonder iemand op zijn rug. Dan doet hij dat ook prima.

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 14:28

Sclimpre schreef:
Het kan ook zijn dat je simpelweg teveel moeite doet. Met mijn eerste paard lukte het me niet een mooie overgang van draf naar galop te rijden. Ze bleeft niet nageeflijk in de overgang, hoe hard ik ook probeerde. Totdat ik mijn eerste springles had. De instructeur was balken aan het leggen en kleine hindernissen aan het zetten en intussen moest ik losrijden. Op de volte en aangalopperen. Ik was met mijn volle aandacht bij de hindernissen en plots merkte ik dat mijn paard een hele mooie overgng draf-galop gemaakt had. Later heb ik gemerkt dat het vaak zo is wanneer je je focus ergens anders legt iets dat 'bijzaak' is veel beter lukt dan wanneer je er een 'hoofdzaak' van maakt.
Je kan ook eens naar centered riding kijken, daar wordt heel veel met beelden gewerkt en met je lichaam als geheel ipv elk been en elke hand afzonderlijk.

Daar zit misschien wel wat in! Als ik hem op een volte moet rijden omdat mijn instructrice me een andere oefening wil uitleggen breekt hij minder uit, terwijl ik heel erg gefocust ben op wat mijn instructrice vertelt en niet zo veel op wat mijn paard doet. Ze heeft namelijk niet zo'n hele harde stem, dus je moet wel in een volte om haar heen rijden als je haar wil verstaan :P

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:32

Hij vindt voltes moeilijk omdat hij dan moet buigen, waarschijnlijk is hij heel stijf.
Hetzelfde als jij een splagaat moet doen, ook lastig. (Waarschijnlijk :P )
Maar misschien kun je eens proberen je teugels in een knoop te leggen precies om maat.
En als je naar rechts gaat allebei je handen gelijk naar die kant brengen zonder de reugels aan één kant strakker te doen, je duwt hem dan met je buitenteugel opzij.
Dit is best iets ingewikkelds om uit te leggen, er komt nl heel veel bij kijken qua gevoel omdat je je paard om je binnenbeen heen moet buigen.
Maar als je paard heel stijf is het (te) moeilijk voor je paard en als jij het ook niet zo goed aanvoelt wordt het onmogelijk op bokt uit te leggen. :')
Goede instructie is de beste optie, vraag je lesgever gewoon dat je daar alleen even op wil focussen en kijk of je op een ander paard het onder de knie kan krijgen/leren aanvoelen want op je eigen paardje kun je niet teveel vragen, dat moet stapje voor stapje.
Succes!

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 14:45

Elvirawortel schreef:
Legt je instructrice je de theorie er achter wel uit? Waarom loopt het paard over de schouder weg?
Een paard is van nature scheef,Hij is links of rechts gebogen. Ik ga even uit van een rechtsgebogen paard dat komt het meeste voor. Een rechtsgebogen paard is in zijn hals en in zijn hele lijf eigenlijk te veel gebogen naar rechts dus als je er de rechter volte mee op stuurt, voel je heel weinig druk in je rechter hand en heel veel in je linker. Dat komt omdat hij met zijn rechter achterbeen het gewicht naar zijn linker voorbeen gooit. Die druk die je in je linker hand voelt is dan ook het gewicht van de linker schouder en het is niet zo dat je paard met z’n mond aan je hand trekt. Hij gooit zijn gewicht dus op links voor, en om te compenseren voor het te veel aan gewicht op links voor doet hij zijn hoofd naar rechts zodat hij weer in balans is. Als hij zijn gewicht op links heeft en dan ook nog zijn hoofd naar links doet zou hij omvallen naar links. Paarden willen graag in balans zijn, want als ze uit balans zijn kunnen ze minder goed vluchten. Maar hij trekt zijn hoofd dus naar rechts, en trekt daarbij aan je linker hand, omdat hij te veel gewicht op zijn linker voorbeen draagt. Ga jij dan aan je linker teugel zitten, op de rechter hand de buitenteugel, dan trek je zn hoofd ook naar links en trek je dus nog meer gewicht op zijn linkervoorbeen. Daarom heb ik altijd geleerd om dan juist aan rechts, dus aan de te losse teugel te zitten. In het begin gaat hij zich dan nog meer overbuigen in de hals naar rechts, maar op een gegeven moment kun je met je binnenteugel het gewicht van het linker naar het rechter voorbeen verplaatsen. Dan is het gewicht dus gelijkmatig over beide voorbenen verdeeld en heeft hij niet meer de neiging om zijn hoofd naar rechts te brengen om te compenseren voor het teveel aan gewicht op links. Als je toch aan de buitenteugel gaat zitten en je paard dus eigenlijk nog meer uit balans trekt, moet hij zijn rug aanspannen om in balans te blijven. De lange rugspier zit gelijk aan de halswervels vast, dus komt als de rug zich aanspant het hoofd omhoog en dat wil je niet. Hij gaat zijn rug dan verkeerd gebruiken en krijgt blessures. Verder krijgt hij door het te veel aan gewicht op het linker voorbeen ook blessure aan zijn linkervoorbeen. Meer info via PB :)
En geen zin hebben en stout zijn komen in het woordenboek van je paard niet voor, wel in dat van jou, maar niet in dat van je paard. Want zo denkt een paard niet! Een paard is een vluchtdier, dus wanneer hij voelt dat hij uit balans gaat raken is zijn eerste reactie harder

1 van mijn instructrices vertelt altijd heel graag theorie, en dat vind ik ook heel fijn. Want ze gaat dan uitleggen wat er in het lijf van een paard gebeurt en laat je dan zelf denken wat je zou moeten doen om het op te lossen, en vertelt je daarna of je het goed had bedacht of dat je het beter anders kan doen. Ik leer wel veel van haar, maar ik heb haar alleen tijdens groepslessen op de ponyclub. Probleem is dat er ook een paar hele jonge frisse pony's bij mij in de les rijden, met ruiters die dressuur niet zo leuk vinden. Heel verhaal, zal ik je niet mee vervelen. Maar het komt er op neer dat de andere ruiters in mijn les haar tegenwerken waardoor ze gewoon veel minder aandacht kan besteden aan mij met mijn probleem helpen, omdat haar prioriteit gaat naar de paarden die sprintjes trekken of steeds hun ruiters kwijtraken. Ik vind het heel logisch en ook goed dat ze daar de prioriteit legt hoor!

Mijn 2e instructrice (die ook de eigenaar is van de stal waar hij staat) vertelt wel dat je een hulp moet geven omdat dat dan bijvoorbeeld je paard in balans krijgt, maar geeft verder niet echt uitleg, want ze is druk bezig met zorgen dat je zo veel mogelijk uit je les haalt. Maar die wil wel meer uitleg geven als je ernaar vraagt.

Mijn derde instructrice is echt een springruiter, en is eigenlijk beter geschikt voor kinderen lesgeven. Ze is heel positief over alles. Dat is wel fijn als je onzeker bent, maar ze kan me niet echt heel goed helpen met dressuurmatige problemen. Ik leer wel veel voor mijn springen van haar trouwens hoor! Ze geeft me het laatste jaar ook alleen maar springen, dus dat is prima zo. Zij is ook een instructrice van club.

Ik weet dat het niet in het woordenboek van een paard staat om expres stout te doen, maar die van mij weet donders goed dat bepaalde dingen niet de bedoeling zijn, en doet het dan toch! Dat zijn trouwens meestal gewoon dingen zoals nog een snoepje willen, en dan proberen je poetskist open te maken als je niet oplet.

Paarden kunnen trouwens toch wel tot een zekere mate ergens wel of geen zin in hebben? Mijn pony is bijvoorbeeld gek op het bos, en zodra hij merkt dat we naar het bos gaan wordt hij een stuk opgewekter en enthousiaster!

Ik ben hier helemaal afgedwaald trouwens, sorry *\%/*

Ik zou het wel interessant vinden om meer info te krijgen via PB!

HannahM147

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-19 14:49

MirandaFuego schreef:
Hij vindt voltes moeilijk omdat hij dan moet buigen, waarschijnlijk is hij heel stijf.
Hetzelfde als jij een splagaat moet doen, ook lastig. (Waarschijnlijk :P )
Maar misschien kun je eens proberen je teugels in een knoop te leggen precies om maat.
En als je naar rechts gaat allebei je handen gelijk naar die kant brengen zonder de reugels aan één kant strakker te doen, je duwt hem dan met je buitenteugel opzij.
Dit is best iets ingewikkelds om uit te leggen, er komt nl heel veel bij kijken qua gevoel omdat je je paard om je binnenbeen heen moet buigen.
Maar als je paard heel stijf is het (te) moeilijk voor je paard en als jij het ook niet zo goed aanvoelt wordt het onmogelijk op bokt uit te leggen. :')
Goede instructie is de beste optie, vraag je lesgever gewoon dat je daar alleen even op wil focussen en kijk of je op een ander paard het onder de knie kan krijgen/leren aanvoelen want op je eigen paardje kun je niet teveel vragen, dat moet stapje voor stapje.
Succes!

Ja klopt, hij is niet bepaald lenig. We zijn er elke dag mee bezig, en het is al een stuk beter. Ik hoef hem ook nog niet mooi gebogen op de volte te hebben, maar ik wil wel zo ver zijn dat hij niet van de volte uitbreekt, of wat hij vroeger zelfs deed, ineens de andere kant op duiken als je in de buurt van het hek kwam op de volte.