Citaat:
Duwen is inderdaad niet goed, maar dit is (zoals anderen zeggen) vaak een reactie op het niet voorwaarts zijn. Instructie heb ik zeker goede, het dressuurwerk loopt op zich ook lekker maar zoals ik ook net zei tegen Capriooltje is het net alsof hij me in de ring nog maar half opmerkt. Oefenen en km's maken allemaal goed en wel, maar na 6 jaar oefenen en km's maken mag er toch wel eens schot in de zaak komen. Zeker omdat ik het met andere paarden wel kan. En ik wil absoluut niet zeggen dat ik niet zelf ook deels in de fout ga, maar ik denk toch niet dat ik zodanig slecht rijd dat het paard het parcours niet netjes zou kunnen rondraken
En als jij al 6 jaar lang aan het duwen bent met je zit en je paard tegen werkt dan zal er geen verbetering komen. Dan wil het niet zeggen dat je het probleem nu in een keer op kan lossen door wat lichter te gaan zitten, daar heb je dus die km's voor nodig.. Ipv dat je jouw paard hier op gaat aankijken zou ik eerder bij jezelf gaan kijken.. Het ene paard is het andere niet, en misschien kan een ander paard je duwende zit beter hebben dan je eigen paard.
Ik zou hierin deze situatie even kritisch naar jezelf kijken, daar leer je namelijk ontzettend veel van. 90% van de rijtechnische problemen liggen bij de ruiter en niet bij het paard..
Daarnaast denk ik dat je na 6 jaar wedstrijden rijden met dit paard je afstanden wat beter zou mogen inschatten, je komt namelijk de helft van de tijd niet uit, of je moet hem er overheen duwen. Je hoort je paard te helpen in het parcour maar dat zie ik helaas niet terug in jouw filmpjes, ik kan begrijpen dat je paard daar onzeker van word en dan gaat weigeren.