Springpaard wisselt vaak tussen te sloom-te heet en weigeren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Springpaard wisselt vaak tussen te sloom-te heet en weigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:23

Tja, je zegt dat je heel gek op hem bent, je once in a lifetime en dan schrijf je hierboven : Aan wie kan ik die verkopen. Antwoord, als recreatiepaard die heerlijk een aantal keren per week buitenritjes mag maken. Want hij kan dan wel een daverende afstamming hebben, hij vind het na zes jaar nog niet leuk. Niet elke totilasafstammeling word een GP paard. Andere mogelijkheid is je eigen ambities in de ijskast tot hij dood is en tot die tijd ook gewoon van hem genieten op buitenrit.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 15:25

Hier trouwens het filmpje van hetzelfde parcours met van filmpje 2, maar dan met mijn ander paard. Dit ter referentie voor mij rijstijl op een ander paard. ;) Dit is wel de eerste keer dat ik met hem op concours was, dus niet té kritisch aub. :D Met hem moet ik nog wat werken aan de afstanden in de dubbels en zo, aangezien hij een korte galop heeft.

https://youtu.be/mJuTGSE5FYs

@bigone: Dit is theoretisch gesproken. Ik ben nog laaaaaaang niet zo ver om hem te verkopen, dan moet het al echt een 10*-thuis zijn en dan is het vooral in zijn belang in plaats van het mijne. Dan zou ik nog eerder een leuke bijrijder voor hem zoeken. Dus dit is puur theorie, en dat is ook wat ik zeg tegen mensen die tegen me zeggen 'weg ermee'.

edit: En inderdaad, als dat blijkt na alle mogelijke pogingen dan is dat zo. :) Maar ik denk dat je kan begrijpen dat ik voor een dilemma sta aangezien ik niet zomaar wil opgeven en ik merk dat hij in het algemeen wel plezier in het springen heeft maar mentaal de wedstrijden erg uitdagend vind. Ik opende dit topic dan ook met het doel om naar tips te vragen voor paarden die vlug stressen van wedstrijden, en of dit er ooit 'uit' kan gaan.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:27

Ja dat op de laatste galopsprongen er ineens in gaan hangen herken ik heel erg. Dan kwam ze heel dicht bij de hindernis en ging er bijna in slowmotion overheen.

Bij mij lag het aan vertrouwen kunnen geven aan je paard. En dat hebben we dus heel erg in de springlessen opgepakt.
Paard wat meer laten lopen. Ik heb toen heel veel gehad aan meetellen voor de sprong (en dus ruim en recht aanrijden).

Ik ben ook gestopt met wedstrijden en eerst volledige focus op springles. Groot vermaak :))

Bij jou ligt dat anders. Meer ervaring en als je zelf geniet van de wedstrijden... dan is het de vraag of je na 6 jaar nog moet willen proberen als je er al zo lang mee bezig bent.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 24-01-19 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:30

Siero, nu ik het filmpje van je andere paard heb gezien, maar één advies, bijrijder voor de vos en lekker hiermee doorgaan. Alleen al het verschil in houding van jou is heel groot. Bij de vos zit je alleen maar te duwen en met deze is het veel fijner om te zien. Heb je straks veel meer plezier mee dus zal je automatisch naar dit paard gaan trekken, dan kun je beter nu de knoop doorhakken en de andere mooi ritjes met een bijrijder laten maken. Kunnen jullie samen op buitenrit, wie weet geeft zo'n lange mentale pauze wel heel veel voordeel voor de vos.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:34

Enige echt concrete verbeterpunt wat ik zie is dat je meer tempo en ritme in je wending. Je moet nu na je wending nog naar je ritme gaan zoeken en dan ben je te laat. Vanuit een recht stuk lijk je minder problemen te hebben.

Nóg meer werken aan scherp aan je hulpen zijn en nóg meer focussen op voorwaarts naar de hindernis toe lopen in de training lijken je enige opties. Dan heb je meer 'over' in het parcours. Maar als dit probleem al 6 jaar speelt en je er steeds bewust aan gewerkt hebt zal dat geen nieuws voor je zijn.

Kun je in het bos/ de galoppeerbaan wel echt lekker onbezorgd voorwaarts galopperen?
Hoe is het paard op een buitenwedstrijd?
Hoe is hij in de 2e omloop?
Heb je al eens aan nervcontrol oid gedacht? Dat kan helpen om de fysieke spanning eerder los te laten.

Ik zou na 6 jaar er aan te werken ook eens gaan denken om iets anders te doen. Dan maar dressuur gaan rijden of verkopen.....Zonde

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:34

Ik snap niet veel van springen maar als ik zo lees moet een gespannen paard die mentaal geblokeerd is op wedstrijd zelf zijn galopwissel regelen? En waarom zou een paard te goed zijn voor recreatie?

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 15:37

Precies, dat zie je ook in het tweede filmpje vaak terugkomen. Net alsof hij in de afzet zelf nog een tel in de lucht blijft hangen om omlaag te loeren. Ik wil hem gerust op wedstrijdpauze zetten en het technische aanpakken, alleen lukt dat in de les allemaal prima en lijkt hij op concours gewoon dat alles te vergeten.

Ik wil inderdaad graag wedstrijden rijden maar zijn plezier gaat toch voorop, ik heb ook mijn schimmel die erg leuk springt. Desnoods zet ik hem even uit de wedstrijden, ga weer van 0 af aan beginnen en als het dan ook niet lukt dan zie ik dan wel weer.

@bigone: Dankjewel. Dat is dus ook de reactie die ik van vele andere omstaanders krijg. Ze hebben me vaak enkel met de vos gezien, en denken dus dat ik niet anders KAN. Dan zien ze me op een ander paard, en dan denken ze opeens erg anders. Ik zal eens kijken of ik vanavond iemand mijn training met de vos kan laten filmen.

@Newallure: Ik bedoelde alleen maar dat mijn instructrice mij in het algemeen uitlegde dat ik in het parcours gewoon moet doorrijden. Met te goed voor recreatie bedoel ik dat hij wel de capaciteiten heeft voor leuke b-rondjes, maar dat het dus mentaal tegen zit. Zie mijn vorige reacties hoe ik dat verder zie.

@pol013: Nee klopt, geen nieuws. :) Het is ook erg moeilijk om een probleem van het parcours op te lossen dat zich tijdens de training veel minder voordoet. Buiten is hij kaarsrecht. Buiten op concours gaat het ook beter, binnen ziet hij meer spoken. Bij een tweede rondje is hij standaard wel foutloos. Neen nog niet aan gedacht, goeie tip! Ik wilde ook magnesium gaan proberen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:37

Ik lees nu wel dingen waarvan ik denk, zou ik anders doen. Je paard klapt helemaal dicht bij wedstrijden, dan merkt hij dus een verschil tussen wedstrijden en trainingen. Dat verschil moet je weg zien te krijgen, dan vind ik het niet logisch dat je anders gaat rijden op wedstrijden dan in je training, bijvoorbeeld het zelf laten wisselen. Je maakt het je paard zoveel moeilijker om te springen als hij overkruist zit en hij is al zo onzeker, dan kom je in een vicieuze cirkel.
Waarom ga je niet wedstrijden rijden alsof het een training is, juist om het voor je paard hetzelfde te maken. Zit je verkeerd of kom je niet goed bij de hindernis, corrigeer en rijd eventueel een volte. Negeert hij je been, rijd een volte, laat spanning afvloeien zet hem aan je been. Desnoods rijd je 3 voltes tot hij uiteindelijk ontspant en weer nou jou luistert, als hij dat uiteindelijk maar doet.

Nu weet ik absoluut niet of dat genoeg gaat helpen, wij hebben ook een springpaard uiteindelijk verkocht omdat hij altijd veel te afleid was, daar kon je ook niet foutloos een parcours mee rondkomen ondanks dat hij genoeg vermogen had. Dus ja, dat gebeurt, maar ik ken jouw paard niet.

Wat me wel opvalt bij beide paarden, zijn je afstanden en je houding boven de sprong. Je bent vaak uit balans en hebt vaak een slechte afstand (soms ook omdat je bochten afsnijd, dus lijkt me niet zo moeilijk om dat deel te verbeteren) en voor een onzeker paard, gaat dat natuurlijk niet helpen

Murloc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:52

Heb je wel eens dressuur wedstrijden met hem gereden? Ik ben heel benieuwd of hij dan ook zo gestresst is.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 15:58

@ Bowo: Dat is dus ook wat ik nu niet meer zou doen. Hij heeft een paar keren goed gelopen, maar hij klapt sinds vorig weekend weer dicht en zoals ik schreef ga ik dan voor een rustige ronde waar ik hem dus ook rustig toespreek en waar ik ook niet van verwacht dat hij zelf omspringt. Vorig weekend heb ik helaas niet op video.

Ik wilde hem gisteren meenemen op trainingsjumping, maar onze straat was zo glad dat ik niet op pad ging gaan met trailer en paard. Het helpt wel hoor, als je vertelt dat je zelf zo'n paard verkocht hebt. Niet zozeer omdat ik hem meteen te koop zou zetten maar omdat dat wel wat zegt over of zoiets er uit kan of niet.

Vaak een slechte afstand ben ik het niet mee eens. Het klopt dat er soms wat rare dingen tussen zitten, maar dat is omdat hij (zoals ik al schreef) vaak vlak voor de sprong terugvalt en dan is het natuurlijk geen zicht meer. Hij valt plots terug, ik moet hem er dan toch nog over krijgen, en dan gaat hij er half in slow motion over. Ik denk dat de meesten dan qua houding niet meer op hun best zijn. Als hij dit niet doet, hebben we meestal wel een correcte afstand. Mijn lesgeefster zegt ook vaak dat ik net goed ben in afstanden rijden, dus het lijkt me sterk dat zij dit zo mis ziet.

Ook bij de schimmel zie ik maar 1 of 2 keer dat de afstand niet optimaal is, maar dan is dat eerder doordat we elkaar nog een beetje moeten leren kennen dan doordat ik het niet zie. Want ik zie de afstand eigenlijk altijd. De schimmel maakt in de dubbelsprongen een klein pasje bij omdat hij een kleine galop heeft, hier werken we nog aan. Houding lijkt me bij hem eigenlijk ook niet slecht, maar dat is natuurlijk mening tegen mening. Ik ga op dat gebied ook liever af op de mening van mijn lesgever(s), hiermee bedoel ik zeker niets slechts naar jou toe. Maar ik heb dit topic vooral geopend om antwoord op de vraag te krijgen of je een paard dat bang/afgeleid/twijfelachtig is op concours kan verbeteren of niet. Mijn houding en rijstijl spelen zeker mee, dat snap ik wel. Maar ik denk niet dat ze zodanig slecht zijn dat dit hier prioriteit heeft. En nu krijg ik waarschijnlijk heel bokt over me heen. 'Een ruiter die het probleem niet (hoofdzakelijk) bij zichzelf plaatst, whaa!!' :p

@Murloc: Een paar keren op eventing dan. Dat ging best goed, maar ook daar stressy inderdaad.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 16:02

Ik moet zeggen dat ik mijn merrie vorig jaar ook uit de sport heb gehaald. Was wel onrechtstreeks een medische aanleiding, maar merrie ging op de stop na 1m25 te hebben gelopen. Altijd twijfelen, niks meer helpen, niet meer meekijken, schrik, verschieten van alles, ... Ze liep zelfs geen parcoursje van 1m meer. Wij hebben ze gedekt. We willen haar niet verkopen haha

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 16:04

Ja dat is dus een mooie beschrijving van de mijne ... Alleen is wel een tijdje weg geweest en nu opeens weer terug. Hoe oud was die merrie?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 16:05

Maar is het dan een rustige ronde omdat je minder gaat rijden dan normaal of rustig omdat je überhaupt geen verwachtingen hebt. Dit paard heeft het als ik het zo hoor wel nodig om een veel aanmoediging te krijgen van de ruiter, als jij dan minder gaat rijden, mist hij dat mogelijk. Is jouw rustige manier van rijden dan jouw trainingsmanier van rijden, of is jouw rustige manier nog steeds anders waardoor je weer dat verschil training/wedstrijd krijgt?

Vaak is misschien ook een beetje subjectief en ik kan nu ook alleen uitgaan van deze filmpjes en dat zijn ook maar momentopnamen, maar dan vind ik een hindernis of 3 op een parcours van een hindernis of 10 waar afstanden dan wel houding fout gaan best veel. Misschien dat jij daar anders over denkt.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 16:07

Sierro schreef:
Ja dat is dus een mooie beschrijving van de mijne ... Alleen is wel een tijdje weg geweest en nu opeens weer terug. Hoe oud was die merrie?

9 jaar :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 16:08

Sierro, ik denk dat je na zes jaar rustig kunt zeggen dat dit er niet meer uitgaat, paard van die leeftijd die nog steeds niet een B rondje met twee vingers in de neus kan springen , tja. Dier kan ergens pijn hebben, is al even geleden natuurlijk dat hij volledig werd gekeurd. Maar dan nog, dan hadden er vroeger wel goede rondjes bij moeten zitten. Ik heb er eentje die ook minimaal ZZ zou moeten springen, maar het bleef bij ZZ dressuur, met springen doe je hem zeker geen plezier. Vandaar een bijrijder en totaal de druk er af voor een jaar minimaal. En mensen die zeggen dat het verschil van training en wedstrijd moet worden weggenomen, tja, een paard kan als driejarige bij wedstrijden over de hindernissen gemept zijn, weigeringen, uitgebeld en het geluid van de bel kan hun hele leven van invloed zijn. En bij sommige dieren krijg je het er gewoon niet meer uit. Weet er alles van, hadden ooit een dier dat in een deken had vastgezeten, heeft meer dan vijf jaar geduurd voor je zonder hulp kon opstappen want o wee wanneer er iets over die achterhand ging. Het is er uit gegaan maar bij plotselinge beweging daar was hij weg.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 16:16

Ik geef hem dan eigenlijk even veel ondersteuning maar ik ga niet binnendoor, ga niet doorrijden als hij fout zit etc. Ik probeer eigenlijk echt nog meer dan anders vol vertrouwen op de hindernissen af te gaan en zijn stress af te bouwen. Na elke goede sprong zeg ik dan ook even 'flinke vent' of zo, en dat helpt dan wel. Dan gaat het per hindernis steeds beter. Het is dan inderdaad meer mijn trainingsmanier.

Ja 3 op 10 is volgens mij ook niet ideaal, maar dat zie ik hier niet. Ik zie ook nergens een noodsprong, enkel wat ruimer of te dicht erop. Maar ik zie in de praktijk op concours bij iedereen wel, ook op 1m20 of zo, een sprong waar de afstand misschien niet 100% ideaal was maar dat lijkt me ergens ook normaal op wedstrijd. Sowieso ga je op wedstrijd toch met het oog op een goede klassering rijden, en dan ga je zeker in barrage of zo gewoon niet zo 'netjes' rijden als op training.

@Laurievc: en daarvoor niets aan de hand?

@bigone: Klopt ... Wel, gezondheidstechnisch kan het bijna niet want dan zou hij op training ook gek doen. Hij is vorig jaar ook nog helemaal gekeurd. En ik weet natuurlijk inderdaad niet wat er voor 'mijn tijd' met hem gebeurd is.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 16:23

PBtje gestuurd, TS :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 16:43

Niet elk paard is geschikt om wedstrijden te rijden, mijn oude merrie deed je daar geen plezier mee, dat wist ik en daarom ook niet mee verder gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 16:47

Ik zie een ruiter die zit alsof ze een bezemsteel heeft ingeslikt zo stijf en een paard wat niet geleerd heeft zelf te denken in het parcours.

Op beide paarden zit je zo strak. Je mist ritme en lijkt niet voorruit te kijken (2e filmpje van de vos) je wisselt de galop 1 galopsprong voor de hindernis. Dan ben je te laat en is je paard eigenlijk nog heel braaf dat hij toch afspringt. Je paard lijkt niet geleerd te hebben zelf mee te denken. Dat is juist wat een paard moet doen met een onervaren ruiter. En dat is iets wat je in training moet leren.

Hoe zien je trainingen eruit? Veel parcours rijden of juist veel lijntjes en oefeningen?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 16:59

Citaat:
Duwen is inderdaad niet goed, maar dit is (zoals anderen zeggen) vaak een reactie op het niet voorwaarts zijn. Instructie heb ik zeker goede, het dressuurwerk loopt op zich ook lekker maar zoals ik ook net zei tegen Capriooltje is het net alsof hij me in de ring nog maar half opmerkt. Oefenen en km's maken allemaal goed en wel, maar na 6 jaar oefenen en km's maken mag er toch wel eens schot in de zaak komen. Zeker omdat ik het met andere paarden wel kan. En ik wil absoluut niet zeggen dat ik niet zelf ook deels in de fout ga, maar ik denk toch niet dat ik zodanig slecht rijd dat het paard het parcours niet netjes zou kunnen rondraken

En als jij al 6 jaar lang aan het duwen bent met je zit en je paard tegen werkt dan zal er geen verbetering komen. Dan wil het niet zeggen dat je het probleem nu in een keer op kan lossen door wat lichter te gaan zitten, daar heb je dus die km's voor nodig.. Ipv dat je jouw paard hier op gaat aankijken zou ik eerder bij jezelf gaan kijken.. Het ene paard is het andere niet, en misschien kan een ander paard je duwende zit beter hebben dan je eigen paard.

Ik zou hierin deze situatie even kritisch naar jezelf kijken, daar leer je namelijk ontzettend veel van. 90% van de rijtechnische problemen liggen bij de ruiter en niet bij het paard..

Daarnaast denk ik dat je na 6 jaar wedstrijden rijden met dit paard je afstanden wat beter zou mogen inschatten, je komt namelijk de helft van de tijd niet uit, of je moet hem er overheen duwen. Je hoort je paard te helpen in het parcour maar dat zie ik helaas niet terug in jouw filmpjes, ik kan begrijpen dat je paard daar onzeker van word en dan gaat weigeren.

violente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 17:15

Ik kwam bij toeval uit bij jouw topic. De vraag intrigeerde me en dus keek ik verder. Allereerst mijn bewondering dat je je hier zo kwetsbaar op stelt. Het toont hoezeer je het belangrijk vindt dat het goed gaat met je paard en met jullie. Ik heb helaas geen pasklare oplossing en ik hou me ook verre van technisch commentaar.
Het enige wat ik je mee kan geven is mijn gevoel bij het zien van de filmpjes. En dat is dat je paard niet de lol beleeft aan het springen zoals jij dat wel duidelijk hebt. Het is slechts een gevoel. Ik wens jullie alle goeds!

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 11:05

Dankjewel allemaal :) Ik kan zeker verder met vele tips. Ook bedankt Violente, ik lig er inderdaad dag en nacht wakker van mijn paarden en dat ze allemaal gezond en wel zijn en plezier beleven aan het werk dat ik met ze doe.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 11:52

Éigenlijk zie ik niet zoveel verschil in rijstijl tussen de vos en de schimmel. De schimmel lost het zelf gewoon beter op.
Wat me ook ‘stoort’ is hoeveel verantwoordelijkheid bij het paard gelegd wordt. Je dwingt hem in kruisgalop (en dus geheel uit balans) door omdat hij moet leren ‘omspringen’?
Vind je het gek dat een onzeker paard er dan de brui aan geeft? Brave man dat hij nog probeert. Imo is dit dan een type dat in parcours gewoon veel meer begeleidt moet worden. Laat hem niet aan zijn lot over maar rijdt die wissel zélf. Hoe wil je dat hij ritme vindt als hij niet in een correcte, galop zit. Als je zonder balans begint ga je die niet halfweg ineens oppikken.
Waarom denkt je lesgever dat een paard zelf kan leren dat hij maar moet om springen? Het is een paard. Hij weet niet dat er een ‘juiste’ galop is. Het is aan ons om ze dat te leren omdat het ons dragen is wat het noodzakelijk maakt om die correcte galop te hebben. (Correct is ook mooi door gesprongen en over de rug, niet enkel linke en rechts).

Neem je verantwoordelijkheid als ruiter, leer dat dier wissels en bereid hem netjes voor i.p.v. ‘hij moet het zelf uitdokteren’ want die ervaring en zelfzekerheid heeft dit dier blijkbaar niet. Eerst weer laag tot hij weer vertrouwen heeft om zelf naar de sprong toe te willen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 12:35

90 cm is laag.....

Dat zou imo ook geen hoogte moeten zijn waarbij je een paard zijn handje moet vasthouden in het parcours. Zeker niet als je al 6 jaar met gedegen begeleiding thuis aan de gang bent. Het paard is geen groentje meer die nog moet leren hoe het werkt in zijn lijf.
Als je ze echt iedere pas moet gaan uitleggen hoe het werkt krijg je het wel heel druk.

Of dat moet wél, en en moet je je afvragen of je de juiste combinatie bent in deze tak van sport. Wat de ts ook keurig doet.

Juist in het springen vind ik het fijn als er een taakverdeling is waarbij het paard ook enige verantwoordelijkheid op zich kan nemen. Anders word het voor een amateur (wat ik iig ben) best lastig rijden. Ik krijg niet de indruk dat de ts té veel probeert af te schuiven op een (gemiddeld) paard.

En een wissel springen met een paard wat niet eens meer reageert op een voorwaartse hulp? Dat is niet eenvoudig. Aan het been zijn is toch vaak 1 van de basis voorwaarden.

maar daarom is de vraag wel zoals al eerder gesteld: hoe reageert het paard tijdens een dressuur wedstrijd? Net zo gespannen en afgesloten? Want dan valt daar misschien nog winst te behalen. Uberhaupt werken aan spanning af laten vloeien op vreemd terrein.
Ergens zegt ze al wel dat er bij het losspringen nog niets aan de hand is. Dan blijft nog over: het alléén de ring in moeten als stress factor.

Sierro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 12:39

@ Ayasha & gelijkgestemden: Jammer dat ik blijkbaar ondanks dit herhaaldelijk te hebben gezegd nog steeds niet heb kunnen duidelijk maken dat ik NERGENS mee bedoel dat ik mijn paard in het parcours 'aan zijn lot overlaat'. Geloof me, als ik dat zou doen raken we waarschijnlijk niet verder dan de tweede hindernis of zo.

De meeste springpaarden weten wel degelijk welke galop ze moeten nemen, anders zou elke springruiter na bijna elke hindernis eerst eens een wissel moeten rijden en dat is dus zeker niet het geval. Meedenkende paarden kijken mee, en zien 'ok ik moet zo naar links', die landen dan ook links. Dat een paard niet weet dat er een juiste of foute galop is, ben ik dus ook zeker niet mee eens. Ik ben het er WEL mee eens dat hij niet goed kan omspringen als er geen balans is, en dus heb ik ook al herhaaldelijk gezegd dat ik hem nu ga terugnemen naar niveau 0.

Ik ben het met de gegeven kritiek grotendeels eens, maar heb er moeite mee dat ik nu met het gevoel zit dat ik totaal geen afstanden kan rijden, dat ik mijn paard totaal aan zijn lot overlaat en dat hij om de haverklap in de foute galop zit. Het lijkt wel alsof we op 9 van de 11 hindernissen fout uitkomen en hij in de foute galop zit, terwijl ik dat in de filmpjes eerder op 2 van 11 hindernissen of zoiets zie. Het gebeurt en daar moeten we aan werken, dat is duidelijk. Maar daar wil ik, zoals je in mijn reacties kan lezen, ook alle werk in stoppen. Ik opende dit topic met de vraag naar ervaringen met dit soort paarden en wat daar dan verder mee gedaan kan worden, voor het rijtechnische heb ik mijn instructrice(s) en mensen die me beter kennen dan op basis van filmpjes (die trouwens bewust werd geplaatst om te tonen wat het probleem is). Ondertussen heb ik maar van een paar mensen hun ervaringen gehoord met dit soort paarden, en ik kan me voorstellen dat als zij filmpjes zouden plaatsen van die moeilijke momenten dat ze ook bakken rijtechnische kritiek over zich heen krijgen.

Van al de rest weet ik niet of ze wel weten hoe moeilijk het is/ervaring hebben om zo'n paarden A) rond te krijgen, en B) rijtechnisch ook nog eens alles op punt te hebben in zo'n parcours. Ik kan niet vaak genoeg zeggen dat we op training en in de les amper tegen deze problemen aanlopen. Ik WEET dat er werk aan de winkel is en dat heb ik ook vaak genoeg gezegd. Er zijn zeker vlakken waar ik als ruiter in kan beteren, maar als het op training wel netjes gaat en in het parcours niet, dan spelen er meerdere factoren. Jammer dat er dan enkel op het rijtechnische gefocust wordt terwijl ik wel zo zeker ben van mijn kunnen dat ik durf te zeggen dat ik niet moet onderdoen voor andere ruiters in mijn en hogere rubrieken. En daarmee noem ik mezelf geen topruiter. Maar mijn vraag was en blijft: Een paard met dit karakter, kan je hiervan ooit een met plezier springend paard maken, of blijft de schichtigheid en het gebrek aan moed er voor altijd in?