Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ratina2018 schreef:Cinnepin schreef:Klinkt als een saaie les waar je niks leert. Rijden jullie geen figuren enzo?
Nope.
Ratina2018 schreef:hallo allemaal, ik ben marjolein.
ik rij 2 keer per week op een vast paard op de manege, en krijg daar ook les.
maar voor mijn gevoel loop ik een beetje vast. ik heb een beetje moeite met de anleuning. mn instructrice zegt dat ik een beetje moet proberen hoe alles werkt, en een "gevoel" moet krijgen. ze kan het ook niet uitleggen, maar ik moet het zelf gaan "voelen". maar daar heb ik een beetje moeite mee. misschien dat jullie kunnen helpen. hier een foto.
[ [url=m/Z9ppJo.png]Afbeelding[/url] ]
in het begin van de les, gaat ze de hele tijd met haar hoofd omhoog. dan duw ik met mn kuiten een beetje in haar buik. dan doet ze een seconde haar hoofd goed, en dan gaan we de hoek door, en dan begint ze weer. ik vind het zelf heel moeilijk om haar hoofd stil te houden of ervoor te zorgen dat ze haar hoofd stil houd. ik heb gehoord dat het heel belangrijk om het paard warm te rijden, met voltes en gebroken lijnen enzo, maar ik heb geen idee of het wel werkt. ik probeer in het begin van de les al een beetje aanleuning te vragen, maar ik hoor dus van mensen dat je het paard warm moet rijden. ik snap het niet helemaal. kunnen jullie me tips geven hoe ik het kan verbeteren, of hoe ik het anders moet doen.
alvast bedankt!
groetjes marjolein en ratina (het paard)
Ratina2018 schreef:Cinnepin schreef:Klinkt als een saaie les waar je niks leert. Rijden jullie geen figuren enzo?
Nope.
fohadie schreef:Mag ik vragen hoelang je "al" lest? Klinkt als een beginnersles, met zn allen in een treintje! Zo kan je nooit zelf leren sturen en zelf leren rijden. Dus mijn advies: eerst zelf leren rijden, dan de adviezen van voorwaards en meer tempo/figuurwisselingen, dan komt de aanleuning vanzelf. Ik denk dat je daar nog lang niet aan toe bent, niet als je alleen maar "treintjes" rijden gewend bent..
Ratina2018 schreef:fohadie schreef:Mag ik vragen hoelang je "al" lest? Klinkt als een beginnersles, met zn allen in een treintje! Zo kan je nooit zelf leren sturen en zelf leren rijden. Dus mijn advies: eerst zelf leren rijden, dan de adviezen van voorwaards en meer tempo/figuurwisselingen, dan komt de aanleuning vanzelf. Ik denk dat je daar nog lang niet aan toe bent, niet als je alleen maar "treintjes" rijden gewend bent..
Ik les al 4 jaar.
Maar het is dus zo:
Het is een les voor gevorderde ruiters, want we springen ook een halve meter enzo, en we galloperen ook. (En sommige kinderen in de les kunnen wel al aanleuning......) Maar toch zegt de instructrice dat ze het voor haarzelf ”geörderd” wil houden. Dus we mogen ook niet zelf bepalen wanneer we gaan draven en galloperen enzo....
Want ze vind het zelf fijner om zelf te zeggen wanneer dat mag, omdat ze het “opgeruimd” wil houden......
Ratina2018 schreef:fohadie schreef:Mag ik vragen hoelang je "al" lest? Klinkt als een beginnersles, met zn allen in een treintje! Zo kan je nooit zelf leren sturen en zelf leren rijden. Dus mijn advies: eerst zelf leren rijden, dan de adviezen van voorwaards en meer tempo/figuurwisselingen, dan komt de aanleuning vanzelf. Ik denk dat je daar nog lang niet aan toe bent, niet als je alleen maar "treintjes" rijden gewend bent..
Ik les al 4 jaar.
Maar het is dus zo:
Het is een les voor gevorderde ruiters, want we springen ook een halve meter enzo, en we galloperen ook. (En sommige kinderen in de les kunnen wel al aanleuning......) Maar toch zegt de instructrice dat ze het voor haarzelf ”geörderd” wil houden. Dus we mogen ook niet zelf bepalen wanneer we gaan draven en galloperen enzo....
Want ze vind het zelf fijner om zelf te zeggen wanneer dat mag, omdat ze het “opgeruimd” wil houden......
Citaat:
Elvirawortel schreef:Ben het op zich wel met je eens dat zonder beugels rijden goed is, maar ik zou het niet aan het begin van de les doen. Het paard is dan nog niet los in zijn rug, daardoor zet het de rug vast waardoor TS minder goed kan zitten en begint te stuiteren waardoor het paard zichzelf nog meer vast zet.
Elvirawortel schreef:en eventueel zonder paard wat oefeningen doen om zelf los te komen. Daarna misschien eens zonder beugels rijden.
Salinero123 schreef:Wat ik zelf altijd doe is de aanleuning eerst in stap te proberen, dus eerst heel licht been geven en dan voor tegen houden maar natuurlijk niet trekken
ViennaDj schreef:Contact met beide teugels? Paard actief maken, dan zal het een stuk makkelijker gaan. Contact met beide teugels, belangrijk om daarbij de druk gelijk te houden. Ik denk dat je al heel veel hebt aan actief rijden, paard voorwaarts en scherp aan je hulp zetten. Dat doen tijdens het los rijden. In draf hetzelfde, eerst naar voren. Waarschijnlijk komt dan de nafegelijkheid voor een groot deel vanzelf. Daarin kneepjes maken (ophoudingen, spelen met je vingers). Les gaan pakken waar ze het wél kunnen uitleggen. En geen gedoe met kneepjes. Hmm een instructrice die je dat niet kan uitleggen.. Heb je misschien meer foto’s? Hoe begin je de les? Correct me if I’m wrong, maar ze lijkt niet lekker onder te treden. Les beginnen zonder beugels, hele lange teugel. Dan ben je al goed een kwartiertje bezig, jij bent los, je paard is los. Niets doen buiten ontspannen, goed meegaan in je lijf, en goed de mond volgen. Daarna terug naar stap, lange teugel. En dan is het alweer tijd om af te stappen. Mag ik vragen welke manege dit is? Ik zie een paard wat erg op de voorhand loopt. Om aanleuning te krijgen zal je eerst de achterhand moeten activeren. Als ik jouw foto zie dan vind ik dat je de teugels te lang hebt. Meer benen geven kan helpen. Misschien is een privé les wel eens goed voor je. Leer je meer. Klinkt als een saaie les waar je niks leert.