Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dorine92 schreef:Ik denk dat je hoe dan ook niet zoveel moet trainen dat je iets kunt overbelasten. Ik denk dat je in de training met name bezig bent met het communicatie gedeelte. Dus dat je regels met het paard afspreekt (van oké als ik dit doe moet jij zo daarop reageren). Tijdens dit oefenen wordt het paard vanzelf sterker.
Daarnaast kijk je naar hoe het paard loopt en hoe hij bespierd is en aan de hand daarvan kun je besluiten om op bepaalde houdingen/oefeningen/gangen iets extra nadruk te leggen.
Bij een fries zal je vooral het verlengen willen oefenen, bij een grooooot lang paard zal je vooral willen oefenen met sluiten en met name niet teveel lang laag voorwaarts neerwaarts willen rijden. Bij zo'n paard zal je vooral bezig zijn met tempocontrole.
Altijd maar lang laag en voorwaarts van de achterhand af schoppen is niet per se handig. Beetje nadenken wat je doet dus, en niet je training aanpassen aan het laatste artikel uit de BIT of de Hoefslag
Absolem schreef:Dus het merendeel van de mensen hier zijn overeenkomend dat lang en laag geen positief effect heeft als het aan een stuk door gebruikt wordt. Maar in afwisseling prima.
Toch zijn mensen er fel op tegen hier op bokt als een jong paard in zogenoemde eigen houding loopt. En dan wordt er op gehamerd dat er lang en laag gereden moet worden.
Hoe meer lengte hoe beter zeggen ze.
Nu wordt dus eigenlijk duidelijk dat dat alleen maag lang en laag dus zeker voor jonge beestjes helemaal niet zo goed is.
_San87_ schreef:Zoals hier vaker gezegd, het lijkt mij een kwestie van en/en. Dus afwisselen in de houding, en juist het lang en laag kunnen rijden is een mooie controle. Durft je paard de hand te volgen, loopt het op eigen benen, loopt het in de houding of niet.
Wat dan wel belangrijk is, is dat de neus voor de loodlijn blijft in het strekken, anders is het oprollen en dat is dan weer niet de bedoeling en heeft imo geen nut.
Clasical schreef:_San87_ schreef:Zoals hier vaker gezegd, het lijkt mij een kwestie van en/en. Dus afwisselen in de houding, en juist het lang en laag kunnen rijden is een mooie controle. Durft je paard de hand te volgen, loopt het op eigen benen, loopt het in de houding of niet.
Wat dan wel belangrijk is, is dat de neus voor de loodlijn blijft in het strekken, anders is het oprollen en dat is dan weer niet de bedoeling en heeft imo geen nut.
Idd de neus voor de loodlijn maar ook de onderhals “vallen”
Want ook een neus voor de loodlijn zegt niet alles als de onderlijn hol blijft