Kimmie25501 schreef:Dat mijn hand beweegt ben ik met je eens, even over de sporen, ik weet heel bewust dat ik haar alleen raak als ik dat wil. Ik heb dan misschien wel een beetje flappervoeten, maar ik raak haar alleen als ik dat wil. Ik weet gelukkig precies wanneer ik er met mijn sporen inzit en wanneer niet, hoewel ik het met je eens ben dat het lijkt alsof ik er continu inzit met mijn sporen. In de volte geef ik idd wel constant spoor, dat zou ik moeten minderen.
Toch zie ik dat je bijna elke pas aandrijft. Je tenen wijzen naar buiten dus als je benen dan bewegen in draf is de kans groot dat je haar raakt met je spoor. Het zal zo niet direct iets met de scheefheid oplossen te maken hebben. Maar het is iets wat heel veel mensen doen en het lijkt me, buiten irritant voor het paard, dat dit je paard afstompt. Ik hoor heel vaak "ja maar zonder sporen is ie niet vootwaarts te krijgen". Dan gaat er iets mis.. Ik zeg niet dat dat bij jou het geval is hoor. Maar heel vaak doen we als ruiter dingen die we ons niet bewust zijn en waar veel voordeel te halen is