Amanda schreef:Er is een hoop gezegd en een hoop goede oplossingen gegeven. Maar bij sommige paarden werkt dit niet. Die hebben zichzelf een trucje aangeleerd en leer dat maar eens af.
Als een paard op hol slaat, helpt niks. Echt niks. Maar dan heb ik het over op hol slaan in paniek.
Dit is geen paniek, dit is dollen, wedstrijdje, stout gedrag. Hij heeft een keer de ruimte gekregen door de ruiter (die waarschijnlijk meerdere signalen al gemist had voor het mis ging) en eist dat nu gewoon zelf op. Hij weet hoe hij dit kan doen. En dat nu voor gaan zijn is een hele klus.
Ik heb zelf ook zo'n reteslim en sterk exemplaar.
In de bak op zit, 2 pinken te rijden. Met bit en bitloos. Is zelfs de ideale kinder- en leerpony.
Maar ga ik op een trensje of bitloos naar buiten, weet hij dit precies. Hij test even uit en gaat vervolgens zijn eigen gang. Meestal hard richting huis.
Enige wat bij de mijne hielp was een bit met hefboom. Het was mijn allerlaatste oplossing, ik heb echt alles geprobeerd wat hier genoemd wordt, maar het werkte niet. Hij is dit bit 1x tegengekomen. Hij trok zijn hoofd naar beneden en wilde gaan rennen en ik trok in een reflex mijn hand terug. Dus dat deed zeer. Paardvriendelijk? Nee misschien niet. Maar sindsdien kan ik met een los teugeltje alleen op pad. Kuikenmak en geen gedoe. Met een ander paard ook geen probleem en zelfs galop is mogelijk. Heel soms moet ik mijn teugels wat aanhalen als hij wat enthousiast wordt en wil gaan. Maar dat is genoeg. Verder hangen mijn teugels los. Een tijd terug heb ik zijn gewone trens weer geprobeerd. Hij was tenslotte zo braaf. Dat heb ik geweten. Hij heeft getest welk bit hij in had, pakte het vast en ging vol aan de kletter over de weg. Met de hefboom geen problemen meer. Ik ga het niet eens meer proberen tot hij oud en bejaard is. ik ben me ervan bewust dat het symptoombestrijding is, maar voor ons werkt het al meer dan 5 jaar. We kunnen veilig zonder stress of ruzie buitenrijden en hebben er lol in. Beter 1x goed inkomen en geen gezeur meer, dan continu ruzie, trekken aan de teugels of wat dan ook.
Probeer alles wat je kunt, maar sommige paarden zijn te snel of te slim. En dat aangeleerde gedrag is moeilijk af te leren. Ik raad zelden aan om dit toe te passen, maar soms is het wel de oplossing om veilig buiten te rijden zonder gezeik.
Hier herken ik me dus volledig in. Dressuur matig en grondwerk niks aan de hand, ook niet als we met de fries zijn. We rijden ALTIJD en overal samen en staan zij aan zij in de wei..idd zoveel geprobeerd. Maar het is idd een aangeleerd trucje. Uiteraard overleg ik alles met de eigenaar en zal haar deze reactie eens voorleggen