Merriegedrag? of rijtechnische fout?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 21:07

Joolien schreef:
Ben ik dan de enige die vind dat er nog lang niet alles onderzocht is voordat we gaan zeggen dat het merriegedrag is? Het kan nog veel meer zijn, maar ik zou het niet direct op merriegedrag gooien. En daarnaast wil het nog niks zeggen dat de instructeur haar er wel doorheen krijgt, want sommige paarden lopen onder dwang door pijn of ongemak heen.

De reden dat ik aan ongemak denk, is omdat ze ook vlucht met slof en dan anders reageert. Wat ik zou adviseren, is om eens te overleggen met je da om bijv 2 of 3 weken met pijnstillers te rijden, kijken hoe ze dan reageert. Is ze anders, dan weet je direct dat het uit ongemak komt. Dan is het nog zaak uit te vinden waar het weg komt, daarbij kun je denken aan kissing spines of halsartrose. Dat kunnen paarden ook hebben als ze niet reageren op druk op de rug.

Je hebt zeker gelijk! Vandaar ook dat ik m’n verhaal op bokt deel want ik ben het allemaal even kwijt.
Maar de rede dat ik naar gedrag neig is dat ze met longeren geen van het protest gedrag laat zien. Wel is lui worden aan m’n stem hulpen en wil ik dr scherper maken piept ze en is ze even stoer maar dat was het.
Zou ze echt last van dr rug hebben zou ze met n bijzetje ook ongemak laten zijn denk ik? Als ze zo “extreem” onder het zadel reageerd, zou dat in mindere mate wellicht, ook aan de longe naar voor komen.

mala26 schreef:
Heb je der rug op de foto gezet??

Mijn merrie deed dit ook en die bleek uiteindelijk van blessures aan elkaar te hangen.

En ja het kan merrie gedrag zijn maar ik ben heel voorzichtig geworden in dit roepen. Alle merries die ik tot nu toe heb gehad/gereden hadden uiteindelijk ook daadwerkelijk Wat, wat bij de meeste prima was op te lossen hoor.

Maar omdat je instructeur er door heen kan rijden betekend niet dat er verder niks aan de hand is.

Nee dit heb ik (nog) niet gedaan. En je hebt zeker gelijk dat als m’n instructeur er wel doorheen kan rijden er niks is. Ik wil natuurlijk ook het beste maar als ik echt kritisch terug denk klinkt het logisch dat het er in is geslopen en ik haar elke keer toch heb “laten winnen” (klinkt ook stom maar weet even niet hoe ik het kan verwoorden)

Bowo schreef:
Hals en rug (recent) op de foto gezet? Zou best kunnen dat er misschien artrose of kissing spines oid sluimert.
Is er een aanleiding om er vandoor te gaan? Een geluidje, een ander paard dat schrikt, een onbedoelde hulp van jou etc?
Is ze tussen die uitspattingen door wel ontspannen of blijft ze dan ook een beetje spoken zien etc?

Nee het is niet door spoken. Opvliegende vogels doen haar bijvoorbeeld niks als ze wel even “fijn” loopt. Het lijkt als ik haar wat moeilijkers vraag dat ze haar gedrag zo vertoont. En eerst was het als ik haar scherper opzij voor m’n been wou zetten en nu wil ze het al doen als ik haar simpel op een volte wil zetten of aan wil springen in galop. Dus als ik zo hardop denk als ik haar vraag wat meer aan te spannen.

Anoniem

Re: Merriegedrag? of rijtechnische fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:14

Maar in een bijzetje kan ze wel recht blijven of het makkelijker corrigeren voor zichzelf. Ze kan makkelijker haar prettige houding aannemen dan wanneer je erop zit.

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 21:19

Joolien schreef:
Maar in een bijzetje kan ze wel recht blijven of het makkelijker corrigeren voor zichzelf. Ze kan makkelijker haar prettige houding aannemen dan wanneer je erop zit.

Ja precies, dat kan zeker. maar ook met longeren vraag ik haar in de juiste buiging. En ik ben me er zeker van bewust dat ze tijdens het longeren zichzelf makkelijker compenseert in een voor haar fijnere houding.

Dat is ook wel een beetje het punt waarop ik denk dat ze toch wat lichamelijks heeft. Maar het is voor mij beide een logische verklaring. Zowel gedrag kan erin sluipen, maar ook de pijn van een lichamelijk ongemak.
Ze is in gemasseerd en daar kwamen alleen maar minimale blokkades naar voor. Dus als ze zou compenseren zou ze ergens meer vast houden wat met zon massage wel naar voren zou komen lijkt mij? Dus dat is eigenlijk de rede dat ik naar gedrag neig

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:20

Bowo schreef:
Hals en rug (recent) op de foto gezet? Zou best kunnen dat er misschien artrose of kissing spines oid sluimert.
Is er een aanleiding om er vandoor te gaan? Een geluidje, een ander paard dat schrikt, een onbedoelde hulp van jou etc?
Is ze tussen die uitspattingen door wel ontspannen of blijft ze dan ook een beetje spoken zien etc?

Nee het is niet door spoken. Opvliegende vogels doen haar bijvoorbeeld niks als ze wel even “fijn” loopt. Het lijkt als ik haar wat moeilijkers vraag dat ze haar gedrag zo vertoont. En eerst was het als ik haar scherper opzij voor m’n been wou zetten en nu wil ze het al doen als ik haar simpel op een volte wil zetten of aan wil springen in galop. Dus als ik zo hardop denk als ik haar vraag wat meer aan te spannen.[/quote]
Het zou goed kunnen dat ze probeert onder het werk uit te komen en doorheeft dat dat op deze manier lukt, zeker in combinatie met het feit je instructeur haar wel er door heen kan rijden.
Ik heb met mijn paard ook een fase gehad waarin ze doorhad hoe ze onder het werk uit kon komen en ik was niet handig genoeg om haar te corrigeren. Het heeft bij mij toen geholpen dat mijn moeder (en tevens mijn instructrice) een paar weken op haar heeft gereden en ik op mijn moeders paard (een Z dressuurpaard die heel goed laat voelen wanneer je het wel en niet goed doet). Hierdoor kon mijn paard leren dat ze moest gehoorzamen en dat het toch geen zin had om zo te doen en ik kon ook weer even het gevoel het terugkrijgen wat ik was kwijt geraakt en tevens voelde ik zo ook beter mijn fouten aan op mijn eigen paard.
Misschien is zo'n constructie ook het proberen waard?

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:22

Bij merries die over de toeren raken bij het iets naar achteren leggen van je benen, zou je nog kunnen denken aan haar eileiders.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:28

Was als pb bedoelt...

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 21:41

Bowo schreef:
Bowo schreef:

Nee het is niet door spoken. Opvliegende vogels doen haar bijvoorbeeld niks als ze wel even “fijn” loopt. Het lijkt als ik haar wat moeilijkers vraag dat ze haar gedrag zo vertoont. En eerst was het als ik haar scherper opzij voor m’n been wou zetten en nu wil ze het al doen als ik haar simpel op een volte wil zetten of aan wil springen in galop. Dus als ik zo hardop denk als ik haar vraag wat meer aan te spannen.

Het zou goed kunnen dat ze probeert onder het werk uit te komen en doorheeft dat dat op deze manier lukt, zeker in combinatie met het feit je instructeur haar wel er door heen kan rijden.
Ik heb met mijn paard ook een fase gehad waarin ze doorhad hoe ze onder het werk uit kon komen en ik was niet handig genoeg om haar te corrigeren. Het heeft bij mij toen geholpen dat mijn moeder (en tevens mijn instructrice) een paar weken op haar heeft gereden en ik op mijn moeders paard (een Z dressuurpaard die heel goed laat voelen wanneer je het wel en niet goed doet). Hierdoor kon mijn paard leren dat ze moest gehoorzamen en dat het toch geen zin had om zo te doen en ik kon ook weer even het gevoel het terugkrijgen wat ik was kwijt geraakt en tevens voelde ik zo ook beter mijn fouten aan op mijn eigen paard.
Misschien is zo'n constructie ook het proberen waard?[/quote]

Dat lijkt idd het probleem te zijn denk ik?? Mijn andere paard is qua karakter echt goud. Die zou dit gedrag nooit vertonen, altijd meewerkend, altijd zn best doen en daar rijd ik dus ook Z mee sinds kort. En dan denk ik ook bij mezelf van, ben ik dan zo stom dat ik alleen maar paarden kan rijden die er niet onderuit proberen te komen/mee willen werken?? m'n merrie is altijd wel een moeilijke geweest maar ik denk dat mijn inconsequentie tot dit heeft geleid.

cobiie schreef:
Bij merries die over de toeren raken bij het iets naar achteren leggen van je benen, zou je nog kunnen denken aan haar eileiders.

Het is niet perse bij het naar achteren leggen van m'n benen. Ik zal morgen eens vragen aan mijn instructeur om wat te filmen (als het lukt en kan ivm late les, geen super verlichting aan de buitenbak) Dit werkt misschien ook wel als een andere zelfreflectie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:43

Het snelste uitvinden of ze pijn heeft, is gewoon met medicatie gaan rijden. Dan weet je meer dan dat je het gaat proberen te analyseren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 21:44

Piepen aan de longe klinkt toch ook wel richting een ietwat te veel mening. Volgende stap is dan een beledigdee voorbeen reactie over het algemeen.
Maar blijf inderdaad voorzichtig om niet alles pp gedrag te gooien.

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 21:56

Wat ik me nu ineens bedenk. een 3 jarige hengst op stal, hapte naar zijn buik. kreeg inflacam (pijnstiller) om te ontdekken of het pijn of stalgebrek was.

Inflacam heb ik nog staan en dit is 2 weken terug gebruikt. Ik denk dat ik morgen de dierenarts bel, even overleggen of dit nog te gebruiken is en of ze het me aan of afraden in mijn geval. Vind het wel een goed idee om pijnstillers te geven en kijken of het dus uit pijn of gedrag komt!!

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:27

Je kan het altijd proberen en als ze dan als een zonnetje loopt dan weet je dat je richting de praktijk kan.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 22:35

Osteopaat er al eens bij geweest? Mijn persoonlijke ervaring is geen gedrag maar toch wat lichamelijks.

Al eens een persoon benaderd die verstand heeft van supplementen en kruiden in geval van hormoonbalans?

Zoek eens op google op de oorsprong diana dam. Denk dat ze wat voor jou als extra kan betekenen.

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-18 22:39

mala26 schreef:
Je kan het altijd proberen en als ze dan als een zonnetje loopt dan weet je dat je richting de praktijk kan.

Dit ga ik proberen! Dan weet ik welke richting ik de oorzaak moet gaan zoeken.
Wil jullie alvast allemaal super bedanken voor het meedenken! Was ten einde raad maar heb weer n hoop dingen om over na te denken!!
Ik laat morgenavond weten hoe de les is gegaan, en wat een nachtje slapen heeft gedaan :z

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 09:04

Gister gereden!
Ik had haar pijnstillers gegeven en ze was even stout als hoe ik haar gewend ben.
Ik was super zenuwachtig en bang maar had me voorgenomen alle aanwijzingen van m’n instructeur braaf op te volgen. In het begin ging het slecht en ik voelde dat ze elk moment kon ontploffen maar in plaats van afwachten kreeg ik de juiste aanwijzingen erdoorheen te rijden! De eerste stap is dus gezet.
Pijn heb ik uitgesloten en m’n instructeur zei me dat ik veel te afwachtend rijd. Ik heb alle rampscenario’s al bedacht voor ze gebeuren en de kans dat m’n merrie dan denkt hè als jij niks doet dan bedenk ik toch iets.
De aankomende tijd wordt dus een kwestie van vertrouwen krijgen en veeeeeel begeleiding. Helaas in m’n instructeur een weekend weg maar ik voel/weet dat ik de goede richting op ga!

Ik had nooit zo lang zonder les moeten rijden terwijl t slecht ging. Dat is mijn leerpunt van dit alles. Nooit meer zo lang zonder les en al helemaal niet als het slecht gaat.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 11:58

Goed gedaan! Niet nadenken, alhoewel dat makkelijk gezegd dan gedaan is. Handelen, dat moet je, met lef!

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 12:14

Rij dan gewoon alleen als je instructeur er bij is!
Dan kunnen er ook geen dingen insluipen.
Ze is zadelmak, dus de dagen dat hij er niet is kun je longeren of iets anders doen.
En gewoon alleen rijden als je de steun van je instructie hebt. Of als je jezelf zeker genoeg voelt.
Dan moet je binnen 4x rijden zelf echt wel kunnen bepalen of het beter wordt ja of nee.
Zo niet kun je verder gaan zoeken naar een oorzaak. En zo wel gewoon even volhouden en dan kan je straks lekker zelf weer aan de slag.
Sommige paarden zijn enorm gevoelig voor jou stemming, misschien heeft jou ruin daar gewoon minder last van.

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 15:23

olijf schreef:
Rij dan gewoon alleen als je instructeur er bij is!
Dan kunnen er ook geen dingen insluipen.
Ze is zadelmak, dus de dagen dat hij er niet is kun je longeren of iets anders doen.
En gewoon alleen rijden als je de steun van je instructie hebt. Of als je jezelf zeker genoeg voelt.
Dan moet je binnen 4x rijden zelf echt wel kunnen bepalen of het beter wordt ja of nee.
Zo niet kun je verder gaan zoeken naar een oorzaak. En zo wel gewoon even volhouden en dan kan je straks lekker zelf weer aan de slag.
Sommige paarden zijn enorm gevoelig voor jou stemming, misschien heeft jou ruin daar gewoon minder last van.

Ja precies. Vandaag lekker gelongeerd, morgen is ze lekker vrij en dan hoor ik wanneer m’n instructeur weer tijd heeft. Ik heb weer hoop dat ik de knop om kan zetten. Ik ga niet opgeven!

We hadden het er gister ook over mijn ruin is echt goud qua karakter. Ietwat onzeker maar super meewerkend. Zal nooit de kantjes ervanaf lopen en doet altijd zn best
M’n merrie daaraan tegen doet ook dr best. Om net wat minder te hoeven doen. Altijd met alles. Die is qua karakter echt een diva. Veel te veel eigen mening heeft ze... maar hij zei al, als je gewoon doorrijd en zij merkt dat ze niks bereikt met haar fratsen houd ze vanzelf op. En dat bleek gister ook al. Ik moet niet afwachtend gaan rijden maar het voor zijn. Makkelijker gezegd dan gedaan maar ik ga t gewoon doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 15:37

Klinkt bekend. Mijn merrie deed dit ook. Ik dacht ook dat het met de hengstigheid te maken had. Ruim een jaar later kwam eruit dat ze spat aan beide achterbenen had in ver gevorderd stadium. Paard heeft nooit een stap kreupel gelopen maar achteraf gezien is dit gedrag een uiting van pijn geweest. Dus misschien lichamelijk ongemak uitsluiten?

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 16:09

Ik herken dit ook. Niet zo extreem, maar wel dat ik niet verder kwam als brave rondjes lang en laag rijden en dat was het. Ze is helemaal door malle molen geweest en volledig goedgekeurd. Zowel homeopatisch als regulier. Nu ben ik geconfronteerd door nieuwe instructie.. moet duidelijke kaders stellen. Ben niet onzeker, of iets. Maar toch was ik niet precies en duidelijk genoeg waardoor mijn paardje onzeker werd en daardoor soms vlucht gedrag ging tonen. Nu ik duidelijke kaders stel gaat ze met grote sprongen vooruit.

Ohja, duidelijke kaders is niet vastknopen, trekken etc. (even extreem geformuleerd) want dan flipt mijn merrie hem compleet. Welke omgeving woon je?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 17:32

Het eerste wat ik dacht was..ze is je te slim en snel af, en je bent niet kundig genoeg om haar voor te zijn en er doorheen te rijden. {wat je zelf nu dus ook aangeeft}

Maar..ik wil er toch nog even een kanttekening bij maken, weet je zeker dat haar hals/ nek in orde zijn? ik heb soortgelijk gedrag namelijk weleens vaker meegemaakt bij paarden die daar artrose/ ks hebben zitten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 17:40

Ik geloof nooit zo in merrie gedrag heb meerdere merries gehad die allemaal enorm lief en meewerkend waren. Heb vaker rot ruinen gereden. Als d'r wat was met een merrie ja dan had je gelijk door dat er wat mis was. Ik zou eerst eens langs de DA gaan voordat je een paard er door rijd. Want ze kunnen ook braver worden en door de pijn heen gaan lopen als je ze aanpakt. Als het wel gedrag is ga eens grondwerken, bouw daar wat grenzen in en doe die zo nu en dan weer even opfrissen.

xJoJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 18:10

Orchidee14 schreef:
Klinkt bekend. Mijn merrie deed dit ook. Ik dacht ook dat het met de hengstigheid te maken had. Ruim een jaar later kwam eruit dat ze spat aan beide achterbenen had in ver gevorderd stadium. Paard heeft nooit een stap kreupel gelopen maar achteraf gezien is dit gedrag een uiting van pijn geweest. Dus misschien lichamelijk ongemak uitsluiten?

Ik heb met pijnstillers gereden en merk echt 0,0 verschil. Dus ik kan voorzichtig zeggen dat ik pijn als oorzaak kan uitsluiten.

Dany94 schreef:
Ik herken dit ook. Niet zo extreem, maar wel dat ik niet verder kwam als brave rondjes lang en laag rijden en dat was het. Ze is helemaal door malle molen geweest en volledig goedgekeurd. Zowel homeopatisch als regulier. Nu ben ik geconfronteerd door nieuwe instructie.. moet duidelijke kaders stellen. Ben niet onzeker, of iets. Maar toch was ik niet precies en duidelijk genoeg waardoor mijn paardje onzeker werd en daardoor soms vlucht gedrag ging tonen. Nu ik duidelijke kaders stel gaat ze met grote sprongen vooruit.

Ohja, duidelijke kaders is niet vastknopen, trekken etc. (even extreem geformuleerd) want dan flipt mijn merrie hem compleet. Welke omgeving woon je?

Ik rijd/reed te afwachtend en moet meer de leiding nemen. Dan lukt het rijden wel aardig als ik terugkijk op gister. Ik ben gewoon te lang doorgesukkeld zonder les met haar. Had alleen les met m’n ruin. En dan in m’n achterhoofd als ik hem Z kan opleiden kan ik toch zelf de basis wel op m’n merrie zetten en houden. Maar ik heb dus echt regelmatig een paar ogen op de grond nodig die mij scherp houden en kritisch zijn.
Ik woon omgeving den bosch.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 19:40

Er is een ander ouder topic van iemand waar het paard echt levenslink deed en dankzij consequent doorzetten er nu een super paard aan heeft, zal eens zoeken.

Je kunt een merrie makkelijker ‚verrijden‘ dan een ruin in mijn ervaring. Het is me al meerdere keren gebeurd dat een netjes en braaf gereden dier bij een nieuwe onzekere eigenaar echt de meest bizarre dingen doet.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 20:00

Sizzle schreef:
Je kunt een merrie makkelijker ‚verrijden‘ dan een ruin in mijn ervaring.

Daarom hou ik van merries. Een ruin doet gewoon 'saai' zijn ding, met een kittige merrie blijf je onderhandelen, houdt je scherp :D :+:

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 20:13

Rex_Rolfo schreef:
Sizzle schreef:
Je kunt een merrie makkelijker ‚verrijden‘ dan een ruin in mijn ervaring.

Daarom hou ik van merries. Een ruin doet gewoon 'saai' zijn ding, met een kittige merrie blijf je onderhandelen, houdt je scherp :D :+:

:j

Als ik een weekje weg geweest ben komt altijd eerst weer even de subtielr testfase om de hoek kijken :P

Edit: gevonden
[OPG] Onhandelbaar paard... Wat te doen?