Joolien schreef:Ben ik dan de enige die vind dat er nog lang niet alles onderzocht is voordat we gaan zeggen dat het merriegedrag is? Het kan nog veel meer zijn, maar ik zou het niet direct op merriegedrag gooien. En daarnaast wil het nog niks zeggen dat de instructeur haar er wel doorheen krijgt, want sommige paarden lopen onder dwang door pijn of ongemak heen.
De reden dat ik aan ongemak denk, is omdat ze ook vlucht met slof en dan anders reageert. Wat ik zou adviseren, is om eens te overleggen met je da om bijv 2 of 3 weken met pijnstillers te rijden, kijken hoe ze dan reageert. Is ze anders, dan weet je direct dat het uit ongemak komt. Dan is het nog zaak uit te vinden waar het weg komt, daarbij kun je denken aan kissing spines of halsartrose. Dat kunnen paarden ook hebben als ze niet reageren op druk op de rug.
Je hebt zeker gelijk! Vandaar ook dat ik m’n verhaal op bokt deel want ik ben het allemaal even kwijt.
Maar de rede dat ik naar gedrag neig is dat ze met longeren geen van het protest gedrag laat zien. Wel is lui worden aan m’n stem hulpen en wil ik dr scherper maken piept ze en is ze even stoer maar dat was het.
Zou ze echt last van dr rug hebben zou ze met n bijzetje ook ongemak laten zijn denk ik? Als ze zo “extreem” onder het zadel reageerd, zou dat in mindere mate wellicht, ook aan de longe naar voor komen.
mala26 schreef:Heb je der rug op de foto gezet??
Mijn merrie deed dit ook en die bleek uiteindelijk van blessures aan elkaar te hangen.
En ja het kan merrie gedrag zijn maar ik ben heel voorzichtig geworden in dit roepen. Alle merries die ik tot nu toe heb gehad/gereden hadden uiteindelijk ook daadwerkelijk Wat, wat bij de meeste prima was op te lossen hoor.
Maar omdat je instructeur er door heen kan rijden betekend niet dat er verder niks aan de hand is.
Nee dit heb ik (nog) niet gedaan. En je hebt zeker gelijk dat als m’n instructeur er wel doorheen kan rijden er niks is. Ik wil natuurlijk ook het beste maar als ik echt kritisch terug denk klinkt het logisch dat het er in is geslopen en ik haar elke keer toch heb “laten winnen” (klinkt ook stom maar weet even niet hoe ik het kan verwoorden)
Bowo schreef:Hals en rug (recent) op de foto gezet? Zou best kunnen dat er misschien artrose of kissing spines oid sluimert.
Is er een aanleiding om er vandoor te gaan? Een geluidje, een ander paard dat schrikt, een onbedoelde hulp van jou etc?
Is ze tussen die uitspattingen door wel ontspannen of blijft ze dan ook een beetje spoken zien etc?
Nee het is niet door spoken. Opvliegende vogels doen haar bijvoorbeeld niks als ze wel even “fijn” loopt. Het lijkt als ik haar wat moeilijkers vraag dat ze haar gedrag zo vertoont. En eerst was het als ik haar scherper opzij voor m’n been wou zetten en nu wil ze het al doen als ik haar simpel op een volte wil zetten of aan wil springen in galop. Dus als ik zo hardop denk als ik haar vraag wat meer aan te spannen.