Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
oji schreef:Ik vermoed niets fysieks, ik vermoed gewoon brutaal gedrag en een paard dat een paar keer met zijn gedrag het gewenste resultaat heeft bereikt en dan zijn bij een goed brutale daarna de rapen gaar.
oji schreef:Dan is de goede consequente opvoeding en gehoorzaamheid waarschijnlijk heel goed bevestigd geweest. En TS is jong en niet bang, dus heeft waarschijnlijk de eerste signalen van ongehoorzaamheid en brutaliteit niet echt opgemerkt, misschien juist wel grappig gevonden (zo zat ik tenminste vroeger wel in elkaar) en misschien niet direct streng op aangepakt omdat ze het niet zo erg vond?
Met stakende paarden moet je niet maar oneindig blijven denken dat het medisch is. Je moet het uitzoeken maar als je dat naar je eigen gevoel in voldoende mate hebt gedaan (en dat heeft TS in mijn ogen), moet je gewoon weer overgaan tot opvoeden en opleiden zonder twijfel, anders wordt het van kwaad tot erger.
En ja het kan dat het paard overvraagd is geweest of gewoon niet gesnapt heeft wat TS bedoelde en dat het daarom met het staken is begonnen....neemt niet weg dat het staken niet een dergelijke vorm aan mag nemen dat TS amper meer kan rijden, want gewoon simpel werk zoals stap draf galop halt, wat overgangen etc moet een gezond paard gewoon kunnen.
Ik zou ook even helemaal niet aan moeilijkere dingen denken TS, eerst gewoon weer opvoeden in het simpele werk waarvan je zeker weet dat ze dat moet snappen en kunnen. tempo controle en gehoorzaamheid zijn het enige wat nu van belang is. Altijd consequent zijn, nooit eens een dagje denken nu vind ik het wel best. Achterwaarts zou ik ook pas mee aan de slag gaan als het steigeren er echt helemaal uit is.