Caily schreef:De oorzaak is dat het paard jong is, nog niet opgeleid. Een paard gaat van nature tegen druk in, dus was bij been geven of druk met teugel oid, is eerste reactie van een paard tegen deze druk in te gaan. De een doet dit meer en heftiger dan de ander, afhankelijk van karakter, vooropleiding en situatie op dat moment. Iemand die een paard juist inrijdt, buigt deze reactie om.
Een paard is idd niet stout, maar gebrek aan dergelijke opleiding/verhoudingen kan nog wel eens voor dit soort ongemakken zorgen. Wat ik wil zeggen is dat er echt niet altijd lichamelijk wat mis hoeft te zijn.
TS heeft lichamelijk al heel veel onderzocht en schrijft dat het een jong paard is. Tevens schrijft ze dat het paard ook dreigt. Dit klinkt mij in de oren als paard wat niet bevestigd is in zijn opleiding en dus zoals van nature, tegen de druk vh been in gaat, ipv ervoor te wijken door naar voren te gaan. Of erger nog, heeft aangeleerd dat bokken in bepaalde context hetgeen is wat de mens als juist bestempeld.
Ben het wel met voorgangers eens dat een maand maagzweren behandelen erg kort is, maar anderzijds zou ii dan vooral singelnijd verwachten.
Het een sluit het ander niet uit natuurlijk, sowieso moet je bokken altijd corrigeren en voorwaarts oplossen want waar ze ook last van hebben. Ze moeten wel leren gehoorzaam te blijven.
Ik heb hetzelfde soort gedrag echter al vaker meegemaakt met jong paard en maagzweerproblematiek en deze is ook gewoon een paar maanden braaf geweest in de tussentijd.