Paard bevriest tijdens parcours

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 01:09

Even een andere invalshoek: hoe weet het paard dat er nog maar 1 hindernis te gaan is? Waarom 9 sprongen wel goed, en de laatste niet? Er moet iets zijn dat hem laat weten dat het bijna klaar is, en dat zou dus van jou moeten komen. Zou het kunnen dat hij jouw spanning opvangt?
Heb je wel eens een oefenparcours gesprongen, gewoon ergens in een bak zonder andere paarden of wedstrijd sfeer? Hoe gaat het daar?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 01:15

Wijsje schreef:
Even een andere invalshoek: hoe weet het paard dat er nog maar 1 hindernis te gaan is? Waarom 9 sprongen wel goed, en de laatste niet? Er moet iets zijn dat hem laat weten dat het bijna klaar is, en dat zou dus van jou moeten komen. Zou het kunnen dat hij jouw spanning opvangt?
Heb je wel eens een oefenparcours gesprongen, gewoon ergens in een bak zonder andere paarden of wedstrijd sfeer? Hoe gaat het daar?

Dat is dus iets waar ik nu over nadenk, maar jij schrijft het mooi op.
Ik zou bijna zeggen als het 10 sprongen zijn, rijd er eens 9 en kijk wat er gebeurt.
Springt hij dan alles ligt het mogelijk aan jou spanning.

Hier over oefenparcours, staat al door ts in de op.
Citaat:
Dit verschijnsel komt niet iedere keer voor tijdens wedstrijden. De ene wedstrijd verschilt bij de andere. Ook op het voorterrein is zijn gedrag wisselend, van heftig tot sloom en niet voorwaarts. Een oefenparcours loopt hij redelijk vlot rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 01:19

ruitje schreef:
Nou Nou, mag het een tikkie minder. Geestelijk en lichamelijk gehandicapt paard mishandeld....

Soms zijn jonge dieren niet voorwaarts en heb je in het beleerproces de zweep Nodig, dat is iets anders dan ze verrot slaan.

Hulde hier voor iedereen die alleen maar vrolijk doorlopende, huppelende, van zichzelf werkende dieren beleerd hebben. Soms zitten er gewoon zwaar flegmatieke tussen.

En niet elk flegmatiek paard mankeert wat.

Het paard van mijn vriendin in dat voorbeeld was anderhalf jaar lang met zweep en sporen gedwongen om iets te doen wat hij niet kon en wat achteraf gezien ook bijzonder pijnlijk was. Zelfs met een wortel was hij niet in de houdingen te lokken die de instructrice van hem vroeg. Mag je dat dan niet geestelijk en lichamelijk mishandelen noemen? Waarom niet?

Soms zijn jonge paarden inderdaad niet voorwaarts en dan heb je de zweep nodig. Mijn vraag is: hoe lang ga je hem die zweep geven tot je tot op de bodem laat uitzoeken of er niet toch iets is wat de oefening lichamelijk of geestelijk onmogelijk voor hem maakt, of accepteert dat dit hem niet gaat worden met dat paard?

ruitje

Re: Paard bevriest tijdens parcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 01:30

Oh ik dacht door je laatste vraag dat het een vraag was aan de TS, maar dat was dus gewoon een quote over een ander paard.

Andere deel snap ik :)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 01:34

Ik denk dat mensen wat harder reageren dan misschien de bedoeling is, omdat het niet echt tot TS door lijkt te dringen.. Zij vind dat zij heel weinig doet / heeft gedaan tot nu toe met haar paard, maar daarover zijn de meningen verdeeld. Evenals de menig van het paard begrijp ik uit zijn gedrag...

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 01:36

ruitje schreef:
Nou Nou, mag het een tikkie minder. Geestelijk en lichamelijk gehandicapt paard mishandeld....

Soms zijn jonge dieren niet voorwaarts en heb je in het beleerproces de zweep Nodig, dat is iets anders dan ze verrot slaan.

Hulde hier voor iedereen die alleen maar vrolijk doorlopende, huppelende, van zichzelf werkende dieren beleerd hebben. Soms zitten er gewoon zwaar flegmatieke tussen.

Ik denk echter Wel, dat dit soort dieren. Of ze nou flegmatiek zijn, of niet tegen de wedstrijden kunnen( want het gebeurd alleen op wedstrijd denk Ik? Dus dan zou ik het eerder in de druk zoeken dan in iets anders) nu niet geschikt zijn voor de sport.

Eens. Maar ik wil niet zeggen dat dit paard nu niet geschikt is voor de sport.
Hij doet het thuis dus absoluut niet, TS? Want dan zou ik ook denken dat het bij jou weg komt.

Ik heb niks tegen paarden al op jongere leeftijd meenemen naar vreemd terrein, lekker bb oefenparcoursjes huppelen zo eens in de zoveel tijd, maar jou paard geeft duidelijk aan dat het niet lekker gaat.
Als ik in jou schoenen had gestaan was ik even gestopt met wedstrijdjes en thuis lekker gaan aanmodderen. Race maar een paar dagen per week door het bos, maar even een stapje terug is helemaal niet erg.
Hier gaan de jonge sportpaarden ook gerust weer een poosje met vakantie als ze veel gedaan hebben. Lekker dat koppie leeg en gewoon even paard zijn.
Geef ze die tijd ook, dat zijn ze nodig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 01:45

@ Ruitje: Het was inderdaad een vraag aan de TS over die situatie van het paard van mijn vriendin; stel dat het paard een lichamelijk of geestelijk probleem heeft waardoor hij niet kán presteren wat je van hem vraagt, en je gaat er met zweep en sporen overheen omdat je ervan uitgaat dat het gewoon onwil is, hoe voel je je dan als na x maanden/jaren blijkt dat het helemaal geen onwil was bij je paard maar echt een handicap?

Dat was de situatie van het paard van mijn vriendin, maar het zou ook de situatie van het paard van de TS kunnen zijn. Hoe ver ga je, en wat ben je bereid je paard aan te doen tot je accepteert dat hij het niet kan en nooit zal kunnen? Dat is een vraag die iedere paardenmens zich sowieso eens zou moeten stellen, want het is zo makkelijk om op het hellend vlak te stappen van 'gewoon een keer echt even doorkomen met de sporen/even een tikje meer/wat meer weerstand bieden met de hand/even wat steviger inwerken, dan doet hij het daarna vast wel - en zo niet, dan gewoon even écht doorkomen, écht laten zien wie de baas is, dan doet hij het vast wel. Hmm, nog steeds niet? Dan écht even die klap geven, hij moet weten dat hij niet zomaar kan doen wat hij wil, dan is hij daarna vast braaf. Nog steeds niet? Dan nu even echt laten zien wie de baas is en dan maar laten voelen met die sporen, dan maar even grof maar dan weet hij voor eens en voor altijd dat hij niet door je been heen mag lopen. Hmm, geeft hij nog steeds niet op? Dan toch écht even één keer goed met die zweep en sporen...'
De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 02:37

Je moet je sowieso afvragen of een paard een zweep nodig heeft. In mijn ogen echt een rare stelling. Want nodig hebben ( jíj hebt die dan nog als ruiter he, dat paard vraagt er niet om om geslagen te worden) is al een signaal. Of jij bent niet duidelijk, of dat paard kan het niet, wil het niet, durft het niet.. een stapje terug doen met die hele jonge paarden gaat zoveel meer opleveren voor de toekomst.
Mijn paarden zijn nooit gereden met zweep, ook nooit ingereden met zweep. Nooit, geen een. En dat is wat anders dan niet duidelijk zijn, consequent zijn. Durven kijken naar je eigen handelen. Een keer aantikken, naja soit, zo je wilt. Maar zodra je een paard pijn gaat doen, handel je in je eigen onmacht.

Dit paard, ik ben het volledig met Gini eens.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 08:05

Ts ik heb hier een paard in training gehad. Die min of meer het zelfde vertoonde. Als veulen bij mensen gekomen, daatna als 3 jarige door hen zadelmak gemaakt om voor eventing te gaan gebruiken. Paard wilde echter niet lopen en begon ook te stijgeren. Helemaal nageken maar was in orde.

Mensen hebben mij uiteindelijk gevraagd om hem te trainen zonder mij alles te vertellen. Ik ben er dus eerst in de rijbaan mee aan de slag gegaan. Longeren en rijden zonder veel succes.

Omdat schoppen, slaan en iemand in de midden van de rijbaan met een zweep geen oplossing is op de lange termijn. Na een paar dagen rust heb ik heb gepakt voor een 15 min stap rondje buiten. Dit in 3 weken opgebouwd zonder pushen tot volledige buitenritten met en zonder andere paarden. Omdat dit een trainings paard was en niet voor eeuwig kon blijven ben ik na die 3 weken na een stap rondje de rijbaan ingegaan. Daar 10 min gereden welles waar aan de lange teugel maar geen enkel protest op lopen.

Eigenaren zijn hier heel rustig mee verder gegaan en bijna een jaar later liep hij braaf zijn eerste dressuur proef op de ponyclub.

Lang verhaal en ik weet niet of je er wat aan hebt maar soms moet je een andere richting in gaan en het de tijd geven. Nu weet ik natuurlijk niet of je snel geld wil verdienen of hij bij je aan huis staat enz maar kijk eens verder dan alleen springen.

Edit sorry voor de spelfouten. Ik zit op mn phone en ook nog eens engels woordenboek geen goede combinatie :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 09:13

Soms zul je moeten accepteren dat het paard het niet leuk vind op concours. De druk het gedoe er om heen en een ruiter die net even anders dan anders is.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 09:17

Bij een oefen parcours gebeurd dit niet lees ik.

Wat is voor het paard een verschil tussen een oefen parcours en een officieel parcours?
Is dat niet je eigen (onbewuste) wedstrijdstress?

Funlive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 10:10

Eindelijk een paar die daadwerkelijk mijn verhaal begrijpen!

Ik ben JUIST een te lieve ruiter in de ogen van mede ruiters om me heen...

Ik zit in het "ruiterwereldje"en daar wordt wel eens anders over aanpakken gepraat! Daarom was dit ook mijn vraag aan jullie! Want ik wil niets liever dan in alle rust mijn paard hier doorheen loodsen en opleiden.

Ik hoef niet in de verdediging te gaan, maar het verhaal van de sporen wordt nu veel te overtrokken gebracht. Ik heb dit paard die in t begin niet door wilde lopen als hulpmiddel met een spoortje gereden en een zweepje om een klein tikje te geven zodat het weet ik moet lopen. Zo is het gegaan.

Bedankt voor de vele tips waar ik echt wat mee kan........

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 10:53

Funlive schreef:
Eindelijk een paar die daadwerkelijk mijn verhaal begrijpen!

Ik ben JUIST een te lieve ruiter in de ogen van mede ruiters om me heen...

Ik zit in het "ruiterwereldje"en daar wordt wel eens anders over aanpakken gepraat! Daarom was dit ook mijn vraag aan jullie! Want ik wil niets liever dan in alle rust mijn paard hier doorheen loodsen en opleiden.

Ik hoef niet in de verdediging te gaan, maar het verhaal van de sporen wordt nu veel te overtrokken gebracht. Ik heb dit paard die in t begin niet door wilde lopen als hulpmiddel met een spoortje gereden en een zweepje om een klein tikje te geven zodat het weet ik moet lopen. Zo is het gegaan.

Bedankt voor de vele tips waar ik echt wat mee kan........

Jammer dat je meteen zo'n lading kritiek over je heen krijgt. Het lijkt mij vrij logisch dat je er eerst voor zorgt dat je paard leert luisteren en soms moet je dan inderdaad sporen of zweep gebruiken. Het is immers heel zielig om een paard aan zijn lot over te laten bij gebrek aan duidelijkheid en dat kan ook heel gevaarlijk worden. Het is echt verstandig dat je duidelijk bent naar je paard, daar kan hij iets van leren. Maar nu het probleem in het parcours, voel je het ook op een of andere manier aankomen? Gaat hij bijvoorbeeld steeds langzamer, of staat hij in een keer stokstijf stil? Ik vraag dat om te zien of er ergens nog een momentje is om iets te doen. Kan een voorwaartse hulp zijn, maar kan ook zijn om een voltetje te rijden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 11:12

ruitje schreef:

Maar is het dan ok om de natuurlijke flegmatieke aard van het dier volledig te negeren? Want dat is wat je doet wanneer je het paard dan telkens met sporen en zweep aantikt. Je wilt dan van dat dier iets maken wat die van nature niet is (een doorlopend, huppelend dier).
Ik ben heel benieuwd naar je visie hierop als trainer van paarden. :)

Pipodipo schreef:
Het is immers heel zielig om een paard aan zijn lot over te laten bij gebrek aan duidelijkheid

Duidelijkheid wordt in de paardenwereld veel te vaak gedefinieerd als 'JE GAAT DOEN WAT IK ZEG DAT JE MOET DOEN, WANT ANDERS...'

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 11:27

Jij doet zwart-wit. Je negeert de aard van het paard niet compleet en je maakt er ook geen doorlopend huppelend dier van. Daartussen in zit grijs.

Bij dit soort dieren moet je kort werken, dus niet rijden tot de tank op is, maar in dat korte moment moet je wel duidelijk maken wat je wil en het dier een succeservaring geven.

Dan heb je dus uiteindelijk niet wat je wil ( want het gaat ons mensen altijd te langzaam), maar op de lange termijn werkt dit wel.

Want Ja, ik heb er gezien die gewoon weigeren te lopen. En het klinkt zo makkelijk, maar als je een dier hebt wat dat echt niet wil doen, hoe los je dat dan compleet paardvriendelijk op? Je gaat altijd of aan de voorkant of aan de achterkant zitten om een dier in beweging te laten komen.

Zonder voorwaarts tempo, kun je gewoon niks.

Maargoed, eigenlijk gaat dit niet meer over het probleem nu.

Hoe lang rij je warm, is het niet te lang alles bij elkaar ?

Ik zou dit dier eens een tijd op wedstrijd laten uitbrengen door een ander, dan weet je meteen of jij toch iets over brengt :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 11:47

Bedankt voor je antwoord. Jammer dat we daar hier niet veel dieper op in kunnen gaan, want dan wijken we inderdaad wel heel erg af van het probleem waar TS raad om vraagt.

Om nog op 1 vraag van jou te antwoorden.
ruitje schreef:
En het klinkt zo makkelijk, maar als je een dier hebt wat dat echt niet wil doen, hoe los je dat dan compleet paardvriendelijk op? Je gaat altijd of aan de voorkant of aan de achterkant zitten om een dier in beweging te laten komen.

Dan denk ik: wat is er mis met te zeggen 'he paard, ik begrijp je, misschien ben je gewoon niet gemaakt om de springsport in te gaan.' Een dier dat het echt niet wil, dat echt geen plezier haalt uit wat die doet, waarvan het echt niet in zijn aard ligt om hoger, sneller, beter te gaan en dat enkel maar zijn ding doet omdat ik goede duidelijke tikken kan geven met zweep en sporen, dat is niet iets waar ik naartoe wil.

Nu, het paard van TS lijkt mij niet zozeer een flegmatiek dier, maar een paard dat niet de tijd gehad heeft om de eurootjes in zijn hoofd te laten vallen. Te veel en te snel op te korte tijd, ik denk dat dat in dit geval het probleem is. Paard medisch laten checken om te zien of er geen lichamelijke overbelasting is en daarna het dier een rustiger trainingstraject aanbieden, zou mijn oplossing zijn.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 11:54

Oh maar daar ben ik het mee eens Gini. Ik poste ook eerder dat het dier ( nu) niet geschikt is voor de sport :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:06

Ik verplaats het topic even naar RT, daar is het meer op zn plek :-)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 12:51

Prikkels, dit paard heeft net als sommige mensen moeite met teveel prikkels.

Het hoeft dan niet perse te zijn dat het alleen op een druk wedstrijdterrein is, het kan ook thuis op een rustige zomerdag zijn, maar dat er toch ergens iets teveel ritselt en voor prikkels zorgt.

Fysiek kan ie het wellicht prima aan, het hoofd echter niet.
Door die prikkels te overstemmen met je hulpen, gaat ie nog even verder.
Tot ie ook die niet meer kan verwerken en bevriest.

Heel lastig, het is geen onwil.
Ik weet niet of het te trainen is.
Het emmertje raakt soms gewoon vol.
Kan prima dat ie bijvoorbeeld 's ochtends op stal al een drukke agenda had, in de vorm van meer mensen of bewegingen dan anders.
Als jij dan nog op wedstrijd moet, begin je al met een halfvolle emmer.

Het zal puzzelen zijn om de emmer groter te krijgen of om te zorgen dat je de emmer tussendoor kunt legen.
Maar ik denk dat ie voor dat laatste echt even een nachtje moet slapen.

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 15:51

Het is heel lastig om een goed advies te geven als niet duidelijk is om wat voor paard het gaat, hoeveel er wekelijks gewerkt wordt. Hoe vaak er op concours wordt gegaan enz...Veel critici in het voorgaande gaan ervan uit dat er teveel gedaan wordt met het paard gelet op de leeftijd en dat komt denk ik doordat ts aangeeft dat het paard al heel wat parcoursen heeft gelopen. Ik zou ook zeggen. Hou de trainingen kort . Goed is goed en ga voorlopig echt incidenteel op concours. Start gewoon hc en stop een keer bij hindernis 8

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:04

Snooty16 schreef:
Het is heel lastig om een goed advies te geven als niet duidelijk is om wat voor paard het gaat, hoeveel er wekelijks gewerkt wordt. Hoe vaak er op concours wordt gegaan enz...Veel critici in het voorgaande gaan ervan uit dat er teveel gedaan wordt met het paard gelet op de leeftijd en dat komt denk ik doordat ts aangeeft dat het paard al heel wat parcoursen heeft gelopen. Ik zou ook zeggen. Hou de trainingen kort . Goed is goed en ga voorlopig echt incidenteel op concours. Start gewoon hc en stop een keer bij hindernis 8

Ik vind dit een hele goede tip. :j Stoppen op het moment dat het goed gaat, en dan flink belonen. Dat je paard het op wedstrijd gaan niet meer associeert met iets vervelends.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 16:33

Wat zegt je trainer hierover?

Funlive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 17:01

miramii schreef:
Wat zegt je trainer hierover?

Trainer denkt dat het paard juist moet worden aangepakt. Deze
Trainer heeft jarenlange ervaring.
Hij denkt dat het paard een loopje met me neemt, omdat hij ook vol bravoure kan zijn en dan duidelijk een baas nodig heeft.

Trainer heeft een punt, dat dit type paard uitdagend is. En dat je als ruiter baas moet zijn. Dat ben ik ook wel, maar op een lieve manier.

Daarom was dit ook mijn vraag? Het zo nu en dan ermee ophouden in het parcours, is dat uit onmacht of uit ik heb geen zin meer.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:12

@TS het lastige is.. ik denk niet dat dat te beoordelen is op deze manier. De houding van je paard, stand van de oren, de manier van lopen, dat is meestal hoe je dit kan zien. En zelfs dan is het soms nog gissen naar de oorzaak. Ligt het bij jouw manier van rijden, jouw spanning, zijn manier van omgaan met spanning (die komt kijken bij een wedstrijd) of wellicht een uiting van angst of lusteloosheid.

Het enige wat vanuit hier geadviseerd kan worden is denk ik: probeer het uit. Stop eens halverwege het parcours, laat eventueel een ander een keer een parcours rijden, vraag de jury van de wedstrijd wat ze zien bij jouw paard, stop eens een maand of 3 met wedstrijden rijden.

En heeft je trainer je ook op wedstrijden gezien? Wat is zijn normale manier van aanpakken? Ik geloof je op je woord dat je een ‘zachte ruiter’ bent, maar aan de hand van wat je verteld (of wellicht hoe je het verteld) komt het wel over alsof je trainer vrij ‘hard’ is met trainen. Jarenlange ervaring zegt mij niets. Hoe kijk je daar zelf naar? Is dit een oprechte mening met inzicht of ‘zijn manier van oplossen’?
En heb je ook andere ervaren ruiters/trainers laten meekijken? Wat zeiden die? Komt dat overeen met je trainer?
Laatst bijgewerkt door miramii op 17-12-17 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Funlive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-17 17:14

moonfish13 schreef:
Wijsje schreef:

Dat is dus iets waar ik nu over nadenk, maar jij schrijft het mooi op.
Ik zou bijna zeggen als het 10 sprongen zijn, rijd er eens 9 en kijk wat er gebeurt.
Springt hij dan alles ligt het mogelijk aan jou spanning.

Hier over oefenparcours, staat al door ts in de op.
Citaat:
Dit verschijnsel komt niet iedere keer voor tijdens wedstrijden. De ene wedstrijd verschilt bij de andere. Ook op het voorterrein is zijn gedrag wisselend, van heftig tot sloom en niet voorwaarts. Een oefenparcours loopt hij redelijk vlot rond.

Goede vraag hoe t paard weet nog een paar hindernissen te gaan. De hindernissen ervoor gaan prima. Ik heb totaal geen spanning.