Gang laten gaan of corrigeren? Jong paard 4.5 jaar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:28

Tulandro schreef:
Jullie snappen ook wel dat ik niet viel over het feit dat er een zweep gebruikt wordt hè? Maar over de zinsnede: niet aaien, duidelijk zijn.

Ik heb jonge paarden ook altijd met een zweepje gereden, juist een fijne manier om aanwijzingen te geven. Maar in het stadium waarin TS verkeert zou mijn advies niet zijn om te slaan.

Sorry snap je zin nu inderdaad haha.

gertjan1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 23:34

Hangt af van je paard. Mocht ze dit altijd doen, wordt dit een gewoonte en daar kom je moeilijk van af. Je mag niet accepteren dat ze dit doet maar bekijk het zo; je paard snapt of kan het niet. Het is dus aan jou die of beter uit te leggem of te corrigeren.. omdat het een jong paard is, denk ik dat het gewoon een balanskwestie is. Ze zijn kleverig aan de bakrand omdat dat evenwicht biedt. Oefen dus rechte lijnen (bijv ac lijn of diagonaal) tot ze het wel kan. Maar wees wel duidelijk, mocht het helpen om een corrigerende tik op de schouder te geven ben ik hier ook zeker voor. Op die manier kun je ook de eenhulp aanleren.

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 00:11

danzzz schreef:
7 maanden onder het zadel en nog niet de basis van de basis van de basis onder de knie hebben, dit wat paarden van nature al doen bij wijze van?

Ik ben heel benieuwd wat je instructeur hiervan zegt, en vooral wat je doel is met dit paard

In die 7 maand is hij een maand of 3 niet bereden geweest. Land op wegens ziekte.

Sinds 2 maand weer opgepakt.
Basis is er wel.. vraag is bakrandplakken.
Zelfs oude paarden doen dat.
Verder doet hij het goed onder t zadel.

Zoals de meeste paarden die ik zie van 3 a 4 jaar loopt hij niet in de krul. Ik wil hem eerst aan het been en voorwaarts.
Dus geen getrek aan de voorkant.

Daarom puur de vraag hoe doen jullie het met jonge paarden die op 1 kant aan de bakrand plakken?

Van verschillende input leer je ook weer Hoe een ander het oplost

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 00:14

bigone schreef:
danzzz schreef:
7 maanden onder het zadel en nog niet de basis van de basis van de basis onder de knie hebben, dit wat paarden van nature al doen bij wijze van?

Ik ben heel benieuwd wat je instructeur hiervan zegt, en vooral wat je doel is met dit paard

Inderdaad, ik weet niet hoe vaak je rijd maar bvb vier keer per week zou je na deze periode minimaal een redelijke B proef kunnen rijden indien je goed les had.

Ik.heb hem nog niet zo lang. 1 maand waarvan hij Door de tandarts behandeld is ivm mega haken op de bovenste kiezen.
Lees verder antwoord hierboven: hij staat een periode in de 7 mnd niet bereden geweest

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 00:20

CharmingS schreef:
Vraag me af of je hier ook begeleiding bij krijgt TS. Het eerste wat je doet als je een paard zadelmak maakt is gas, rem en stuur er op zetten. Dus als ik het goed begrijp ben je het gas gedeelte vergeten aangezien hij na 7 maanden onder het zadel zijn nog niet op je been reageert.

Daarnaast heeft ieder paard een goede kant en een slechte kant, net als wij links of rechtshandig zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet, veel mensen rijden het paard minder lang op de hand waar hij het slechtst loopt omdat ze de confrontatie niet aan durven/willen gaan. Het is juist belangrijk om iedere keer zijn slechte punten op te zoeken om deze te verbeteren. En niet opgeven!!

Het enige wat ik je kan mee geven is een goede instructeur zoeken die verstand heeft van het door rijden van een groen paard.

Gas kent hij. Beenhulp voor stap draf galop kent hij. Halt ook.

Vraag is bakrandplakken. Dan heb ik geen reactie van het buitenbeen.

Hij heeft basis. Is in de 7 maand een paar maand eruit geweest....
Been draf etc... gaat prima maar dat was mijn vraag niet

Hillebill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 00:22

Sxnnelenix schreef:
Hangt af van je paard. Mocht ze dit altijd doen, wordt dit een gewoonte en daar kom je moeilijk van af. Je mag niet accepteren dat ze dit doet maar bekijk het zo; je paard snapt of kan het niet. Het is dus aan jou die of beter uit te leggem of te corrigeren.. omdat het een jong paard is, denk ik dat het gewoon een balanskwestie is. Ze zijn kleverig aan de bakrand omdat dat evenwicht biedt. Oefen dus rechte lijnen (bijv ac lijn of diagonaal) tot ze het wel kan. Maar wees wel duidelijk, mocht het helpen om een corrigerende tik op de schouder te geven ben ik hier ook zeker voor. Op die manier kun je ook de eenhulp aanleren.

Dit is een tip. Antwoord op mijn vraag.
Klein springzweepje voor ondersteuning dus even meenemen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 01:27

Ik speel graag met balken en bij dit soort problemen gooi ik 2 balken op de binnenhoefslag op 15 meter ofzo uit elkaar. Die gebruik ik als richtpunt om recht overheen te rijden. Je geeft het paard ook een punt om op te focussen en dan vergeet hij de bakrand. Aan de andere kant leg ik de balken in een gebroken lijn. Diezelfde balken kom je dan aan het eind van de diagonaal weer tegen en dat maakt het voor het paard ook makkelijker om mee te denken. Hij ziet immers ook precies waar je naartoe wil.

Nicje87

Re: Gang laten gaan of corrigeren? Jong paard 4.5 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 01:30

Zo te lezen mist er dan iets in de basis.

Ik zou even terug gaan naar het begin. Rechtrichten. Gaat dat goed dan pas weer de stelling vragen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 08:26

Hillebill schreef:
CharmingS schreef:
Vraag me af of je hier ook begeleiding bij krijgt TS. Het eerste wat je doet als je een paard zadelmak maakt is gas, rem en stuur er op zetten. Dus als ik het goed begrijp ben je het gas gedeelte vergeten aangezien hij na 7 maanden onder het zadel zijn nog niet op je been reageert.

Daarnaast heeft ieder paard een goede kant en een slechte kant, net als wij links of rechtshandig zijn.
Het gaat er om wat je er mee doet, veel mensen rijden het paard minder lang op de hand waar hij het slechtst loopt omdat ze de confrontatie niet aan durven/willen gaan. Het is juist belangrijk om iedere keer zijn slechte punten op te zoeken om deze te verbeteren. En niet opgeven!!

Het enige wat ik je kan mee geven is een goede instructeur zoeken die verstand heeft van het door rijden van een groen paard.

Gas kent hij. Beenhulp voor stap draf galop kent hij. Halt ook.

Vraag is bakrandplakken. Dan heb ik geen reactie van het buitenbeen.

Hij heeft basis. Is in de 7 maand een paar maand eruit geweest....
Been draf etc... gaat prima maar dat was mijn vraag niet

Heb het dikgedrukt voor je!! Je zegt dat hij de beenhulpen kent, maar hij reageert niet op je buitenbeen dus is hij niet aan je been. Dit kan ik je wel helemaal gaan uitleggen via een berichtje, maar je kan beter een goede instructeur zoeken die je hierbij kan begeleiden, je hebt sneller iets verpest als je denkt.

Daarnaast als je in je OP zet dat hij 7 maanden onder het zadel is is dat niet echt handig als ie inprincipe maar 4 maanden gereden is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 09:20

meiske1577 schreef:
Vooral niet tegenhouden maar richten op voorwaarts. Paard moet zijn natuurlijke evenwicht en balans vinden. Als je je hand ontspant en voorwaarts rijd ( niet keihard gaan rijden, maar naar voren gericht houden) komt dat vanzelf goed.

Als je stuurt probeer dan de schouders te sturen, dus met twee handen sturen. Als je bijvoorbeeld alleen aan je binnenteugel trekt, haal je alleen het hoofd naar binnen en gaat het lichaam juist uitzwaaien de verkeerde kant op.

Dit..niet teveel willen gaan corrigeren in dit stadium, maar vooral op het voorwaarts rijden richten.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 06:46

Hillebill schreef:
danzzz schreef:

In die 7 maand is hij een maand of 3 niet bereden geweest. Land op wegens ziekte.

Sinds 2 maand weer opgepakt.
Basis is er wel.. vraag is bakrandplakken.
Zelfs oude paarden doen dat.
Verder doet hij het goed onder t zadel.

Zoals de meeste paarden die ik zie van 3 a 4 jaar loopt hij niet in de krul. Ik wil hem eerst aan het been en voorwaarts.
Dus geen getrek aan de voorkant.

Daarom puur de vraag hoe doen jullie het met jonge paarden die op 1 kant aan de bakrand plakken?

Van verschillende input leer je ook weer Hoe een ander het oplost

bakrandplakken los je heel simpel op door niet op de hoefslag te rijden, dus niet langs de bakwand. En in de krul komt vanuit achteren, niet van voren. Paarden kunnen bij hun derde stap onder het zadel al nageeflijk zijn als de juiste ruiter erop zit die ervoor zorgt dat het paard in vrijheid, balans en voorwaards kan bewegen. Dat heeft niks met de voorkant te maken.

Blijf dus bij de bakwand weg, als het paard makkelijk te laden is dan zou ik zeggen, opladen en het bos in, het strand op en laat hem zijn balans vinden met jou op zijn rug. Er zit een rem en een gas op.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 07:41

Rijd gewoon zo min mogelijk op de hoefslag, dan kan ie ook niet aan de bakrand gaan plakken.

Mag ik vragen waarom je hebt gekozen voor het gaspedaal galop voor het sturen op het been?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 08:28

Inderdaad veel van de hoefslag af. Zo rijd ik vaak enkel op de binnenhoefslag, zodat mijn jonge paard niet kan bakrand kleven.

Verder toch echt duidelijk zijn. Ik heb ook een jonkie van 3 en binnen twee x rijden had ik de beenhulpen erop. Gewoon duidelijk zijn. Ik vraag twee x met been, geen reactie is derde x een tik met de zweep aan de kant waar ik druk zet met m'n been. Actie, reactie. Als jij wat doet moet er reactie komen, en duidelijk zijn, niet denken oh hij doet t niet jammer dan, maar dan de derde keer een tikje met de zweep.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 09:27

Lekker 3 weken ontspannen buitenritjes doen en het straks samen met je instructeur oppakken?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 09:44

Ik sluit me aan bij de vorige reactie.

Maar ook wat de anderen schrijven kan helpen. Ikzelf zou het paard ook vroeg leren wijken. Het leert je paard dat een eenzijdige beenhulpen opzij betekent.
Je moet ook even laten kijken of je zelf wel recht zit, want dat kan ook een oorzaak zijn.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 10:08

Tulandro schreef:
Maar tegenwoordig is alles zielig schijnbaar...maar wel aan blijven modderen en het paard fout gedrag aanleren.
Een corrigerende tik (op het juiste moment) gaan ze niet dood van ;)

Dus als jij iets niet kan, nog nooit gedaan hebt, is een flinke knal de oplossing, en vooral niet zachtjes??? tuurlijk..

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 10:30

Mijn paard plakt ook heel erg aan de bakrand en kende t wijken voor je been ook niet. Ik ben gewoon eerst gaan stappen. Gewoon in stap zo'n 3 meter van de hoefslag af. Toen hij in stap door kreeg wat de bedoeling was ben ik het in draf gaan proberen.
Veel en ver van de hoefslag af rijden en veel van hand veranderen en a-c lijnen rijden.

En verder is deze tip al gegeven; voorwaarts rijden, als je een rechte lijn wil rijden moetje gewoon allebei je benen aandrukken, dat helpt bij mijn paard ook. Verder bij de bocht naar de binnenhoefslag op de lange zijde meteen je buitenteugel erbij pakken. Dan ben je hem voor en heb je steun.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 10:39

speurneusc schreef:
Tulandro schreef:
Maar tegenwoordig is alles zielig schijnbaar...maar wel aan blijven modderen en het paard fout gedrag aanleren.

Dus als jij iets niet kan, nog nooit gedaan hebt, is een flinke knal de oplossing, en vooral niet zachtjes??? tuurlijk..

Een corrigerende tik is bij mij wat anders dan een flinke knal.
Je paard langdurig scheef laten lopen is schadelijker dan duidelijkheid die je geeft met een tikje om hem iets duidelijk te maken.

Maar zoals al is geschreven, geen hoefslag meer rijden, gewoon niet. :)
Hem leren wijken voor je been.
Dat is echt zo gedaan. En dat gaat dan echt niet over de perfectie ervan zoals in een proef, maar wel dat hij weet dat een eenzijdige beenhulp ook bestaat.
En uiteraard goed voorwaarts, goed aan je been laten zijn.
Meestal kan het paard dat zo, maar is de ruiter bij zichzelf daar niet consequent in. Daarmee bedoel ik dat die zonder na te denken weer meer zit te drijven als die even met wat aders bezig is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 11:07

Citaat:
Ja? Ik heb er in mijn leven heel wat zadelmak gemaakt en doorgereden.
Nooit geen problemen met uitbreken of plakken aan de kant, zweepje aan de buitenkant en ze hebben het zo door.
Paard moet je duidelijkheid geven en de leiding nemen.

Hier een leerling van Linda Tellington.
Ik zou het hele probleem voorkomen met de balansteugel (also known as: touwtje om de hals).
Een corrigerende tik, waar eerder van werd gesproken (icm ""duidelijk zijn"" en dag ze er niet dood van gaan) vind ik onzin.
Niet zielig, maar pedagogisch onbenul.

We hebben het over een jong paard, dat van nature steun wil.
Aan ons om dit af te leren onder het zadel (maar het gaat niet over fout gedrag en niet over aanleren van
dit 'foute' gedrag).

Wat ik zou doen.
Ten eerste: bij poetsen 'om' vragen, dan ook onder het zadel en voor ieder pasje duidelijk belonen.
Dit uitbouwen: op rechterhand stelling buiten vragen, met buitenkuit 'een lopende 'om' vragen' ;) en met de balans teugel inwerken op de linkerhalsvlakte. Je gewicht wijst de weg: je zit dus 'op binnen'.
Zodra hij de hoefslag verlaat (= ingaat tegen zijn natuurlijk gedrag omdat jij dit vraagt) : belonen "met gejuich". Prijs m als een kampioen!

En als het een beetje kan: veel buitenritten.

En aan de hand van zachtjes stelling vragen (binnenhand naar binnen en naar voor, "oogcontact" en boogje in binnenteugel) beide achterbenen oefenen in ondertreden.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 11:10

Ik zou een instructrice zoeken die zich verdiept in rechtrichten. Ons jonkie liep eerst ook verschrikkelijk bij nr.1 en toen kwam Nr2 en nu hebben we een heel ander paard. Het is gewoon een kwestie van dat ze geen tot weinig balans hebben en dat allemaal op een andere manier gaan uiten, en dat kan je op meerdere manier oplossen.
Maar in mijn opzicht is rechtrichten dan het vriendelijkst en heb je er het meeste profijt van.

De focus ligt dan namelijk niet op "in de krul lopen" maar op op eigen benen lopen en op 2 teugels eerlijk verdeelde druk hebben, been aannemen en hulpen.
En het allermooiste is, dat naarmate je verder komt in de traint, je paard zelf de nageefelijkheid gaat aanbieden. Je kan het ook op andere manieren doen, maar ik denk dat bij rechtrichten het paard er het meeste aan heeft, zijn lichaam correct gebruikt etc. Kwestie van heel veel trainen en sterker maken maar dan heb je wel iets. En niet zon valse krul wat er alleen voor het oog leuk uit ziet!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 11:14

Als hij nog geen buiging kent om het been dan kent hij dus ook geen begrenzing. En dan is het logisch dat je hem niet tussen je benen en handen kan houden (figuurlijk gesproken.)
Dus IMO ben je ook gewoon stappen aan het over slaan. Daar zou ik eerst aan werken, desnoods in stap. Hoe wil je hem van de hoefslag houden als je hem niet kan begrenzen. Logisch dat hij dan de fysieke begrenzing op zoekt.

Hij trekt naar de kant omdat hij die nodig heeft blijkbaar. ik zou dan beginnen met op de drie kwartslijn af te wenden en dan weer op de hoefslag. Dus 1 lijn van de hoefslag af, en dan weer een rondje of twee afhankelijk van hoe hij het op neemt op de hoefslag en dat opbouwen tot hij meer vertrouwen heeft om van die hoefslag af te blijven. Dus verder van die hoefslag af dan vlak er naast in het begin. Er vlak naast gaan rijden is zeker voor een jong dier dat graag steun heeft natuurlijk erg verleidelijk om dan "gewoon" naar de hoefslag te gaan. (geef hem eens ongelijk :(:) )
Als hij zelfzekerder wordt en beter begrijpt wat je wil kan je vanzelf steeds meer naar die binnenhoefslag ipv zo ver naar het midden.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 11:32

Begin met je paard goed de functie van alle hulpen uit te leggen.

Ik leer het paard vanaf de grond niet alleen achterhand opzij zetten, maar ook voorhand opzij zetten. Niet alleen met druk van je hand op de schouder en neus, maar ook door drijvende hulp van het zweepje tegen de schouder. Het is handig om dat op de grond eerst even aan te leren, dan heb je altijd een mooie ondersteuning tijdens het rijden die je paard al snapt en heb je ook niet het risico dat je paard zich kapot schrikt van een zweepje die opeens voor z'n neus zwaait. Je hoeft dan ook niet hard te zijn of te slaan, want je paard begrijpt de hulp dan al ;)

Zodra ik erop zit, leer ik eerst in stap en stilstaand aan om de achterhand om te zetten op m'n been en de voorhand op te zetten door m'n buitenteugel aan te leggen (en eventueel te ondersteunen met zweepje op de schouder).

Als je dat eenmaal aangeleerd hebt en je echt aan rijden toekomt, zou ik veel duidelijke stuuroefeningen doen dmv pionnen, balken etc. dus niet allemaal kleine beetjes gepiel om hem van die hoefslag af te krijgen. Zorg dat je paard een comfortplek krijgt ergens anders dan klevend aan de bakrand.

Miriam6666

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:04

listiglistje schreef:
Serieus? Bij een jong paard?

[/quote] Ja? Ik heb er in mijn leven heel wat zadelmak gemaakt en doorgereden.
Nooit geen problemen met uitbreken of plakken aan de kant, zweepje aan de buitenkant en ze hebben het zo door.

Een corrigerende tik (op het juiste moment) gaan ze niet dood van ;)[/quote]

Helemaal mee eens. een paard niet goed corrigeren en dan vervolgens het paard de schuld geven. Het werd toen ook zielig gevonden dat ik mijn veulen een tik geeft als hij bijt of (expres) tegen me aan loopt. ik heb er een superlief en aanhankelijk veulen aan overgehouden, die zo naar je toe komt lopen in de wei en schuw of zoiets.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 22:27

Citaat:
Citaat:

Helemaal mee eens. een paard niet goed corrigeren en dan vervolgens het paard de schuld geven. Het werd toen ook zielig gevonden dat ik mijn veulen een tik geeft als hij bijt of (expres) tegen me aan loopt. ik heb er een superlief en aanhankelijk veulen aan overgehouden, die zo naar je toe komt lopen in de wei en schuw of zoiets.

Oneens.

Het heeft charme als je als mens de leiding neemt en als je dat consekwent doet krijg je idd lieve beesten.
Veulen dat efkes de rangorde uitprobeert - "beng!" weet meteen hoe het zit. Is alleen maar prima.

Maar een jong paard dat wat kleeft aan het schot "vertoont geen fout gedrag", maar natuurlijk gedrag dat wij er uit willen hebben.
Hey dier vertoont ook geen aangeleerd gedrag.

De spreekster in het bovenste citaat heeft een indrukwekkend onderschrift (start ZZ enzo) dus ik ben vierkant bereid te geloven dat ze als ruiter dit probleem niet tegenkomt.
Of dus alleen in de vorm van 'paard heeft geen zin vandaag'.
Tja, dan heeft die stoere harde taal van "slaan met dat zweepje en niet aaien" misschien wel zin.
En is die hardheid ook idd duidelijk, omdat het dier al beter weet.

Een jong paard meppen omdat hij gewoon doet zoals paarden nu eenmaal doen: die klappen zijn als klap wel duidelijk - maar als je het dier niet geleerd hebt te wijken voor buitenkuit, buitenteugel tegen de hals etc etc
...zou je dat niet gedaan hebben, dan is het gewoon mishandeling. En ja, ik vind dat zielig.
Ze gaan er niet dood aan, maar nu juist die brille die ik zo graag zie in mijn paarden mask he er wel mee stuk.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 23:06

Janneke2 schreef:
Citaat:

Oneens.

Het heeft charme als je als mens de leiding neemt en als je dat consekwent doet krijg je idd lieve beesten.
Veulen dat efkes de rangorde uitprobeert - "beng!" weet meteen hoe het zit. Is alleen maar prima.

Maar een jong paard dat wat kleeft aan het schot "vertoont geen fout gedrag", maar natuurlijk gedrag dat wij er uit willen hebben.
Hey dier vertoont ook geen aangeleerd gedrag.

De spreekster in het bovenste citaat heeft een indrukwekkend onderschrift (start ZZ enzo) dus ik ben vierkant bereid te geloven dat ze als ruiter dit probleem niet tegenkomt.
Of dus alleen in de vorm van 'paard heeft geen zin vandaag'.
Tja, dan heeft die stoere harde taal van "slaan met dat zweepje en niet aaien" misschien wel zin.
En is die hardheid ook idd duidelijk, omdat het dier al beter weet.

Een jong paard meppen omdat hij gewoon doet zoals paarden nu eenmaal doen: die klappen zijn als klap wel duidelijk - maar als je het dier niet geleerd hebt te wijken voor buitenkuit, buitenteugel tegen de hals etc etc
...zou je dat niet gedaan hebben, dan is het gewoon mishandeling. En ja, ik vind dat zielig.
Ze gaan er niet dood aan, maar nu juist die brille die ik zo graag zie in mijn paarden mask he er wel mee stuk.[/quote]

Je doet alsof ze bedoelt dat ze er maar op los moet rammen. Het zweepje is er toch juist om het te leren? Het zweepje is in dit geval een verlenging van de arm om het 'om' te leren wat iemand hier boven zei. Je leest maar net wat je wil lezen.