Ik moet een slofteugel gebruiken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 19:30

Een slof op een paard die nog niet bevestigd is, is iets heel anders dan op een paard die dat wel is. Die lopen op een slof vaak óók wel goed (terwijl het nog niet bevestigde paard in een gedwongen houding loopt op de voorhand) tenzij helenaal verkeerd gereden natuurlijk. Waarschijnlijk moet je met slof rijden zodat paard in de correcte houding blijft lopen.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 20:17

Resistance schreef:
nicky_rilana schreef:
Toevallig ken ik dit paard. En weet hoe het vroeger beleerd is. Zelf heb ik er wel eens op gereden en was niet lastig of sterk. Ik zou denk ik als ik jou was eens even gaan Googlen naar Tristan tucker. Als je weet hoe hij werkt snap je denk ik ook meer van het paard. Dit paard kent denk ik namelijk veel meer dan dat jij denkt

Ik denk niet veel over hoeveel hij kent, ik ben manegeruiter en ben door mijn instructeur op het paard geplaatst en heb er één keer op gezeten. :) maar ik ga zeker googlen! Kan ik vast nog veel van leren.

Ik vraag me alleen af waarom dit paard juist op de manege terecht gekomen is.
Maar als je echt wilt investeren in dit paard. Zou je kunnen kijken of je de i online cursus van Tristan kunt volgen.

Ik denk zelfs dat dit paard kan kniellen en misschien zelf liggen. En de piaff zat er volgensmij ook op.

Anoniem

Re: Ik moet een slofteugel gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 20:33

Ik rijd een uurtje in de week op hem...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 20:51

Uhm?? Vraag t aan je instructeur? Daar is hij immers voor ipv bokt met duizenden andere redenen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:31

Waarom loopt dit paard eigenlijk op een manege?
Loopt hij echt manege lessen mee of is een eigen paard van de instructeur waar hij af en toe een goede lesklant op zet?

Inderdaad bizar dag zo'n paard op een manege terecht komt, lijkt het me ook een erg kostbaar paard voor...

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:45

Ik heb enkele maanden een Andalusiër geleased en die werd ook bereden met slof door nog een ander meisje en de eigenares raadde dat ook aan. En nu ga ik ongelofelijk eerlijk zijn: Ik vond het fijn dat het paard daardoor 'nageeflijk' reed voor zover je het nageeflijk kunt noemen en dat maakte dat ik het paard veel fijner kon berijden/sturen. Voor mij is het nog steeds moeilijk om aan één stuk door nageeflijk te rijden omdat ik vaak bang ben dat ik te hard in de mond trek. Dus wanneer ik met dat paard zonder slof reed, was ik een uur bezig met dat nageeflijk rijden en niet meer bezig met andere oefeningen.
Ik vond persoonlijk dat ik die slof niet verkeerd gebruikte maarja, ik voel ook niet wat het paard voelde natuurlijk. Ik probeerde hem vaak gewoon losjes vast te hebben en dat was gewoonlijk voldoende.

Edit: en was een ongelofelijk knap paard!! <3
Laatst bijgewerkt door ElsieC op 17-09-17 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 21:46

Resistance schreef:
Ik rijd een uurtje in de week op hem...

:')

Waarom zou zo'n paard niet op een manege staan? Waar ik vroeger les had hadden ze ook gewoon leuke paarden staan waarvan er een aantal ook in de sport gelopen hadden. Is niks vreemds aan. Op die hobbelpaardjes ben je ook snel uitgeleerd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 22:00

Ik heb mijn paard ook 3 weken op slof gereden toen we er even echt niet meer uitkwamen. Onder begeleiding. Ik vond het wel echt wat toevoegen en ging juist eindelijk let mijn hand meer voor me rijden. Het is niet per se een slechte hulpteugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 23:47

Nouvel schreef:
Waarom loopt dit paard eigenlijk op een manege?
Loopt hij echt manege lessen mee of is een eigen paard van de instructeur waar hij af en toe een goede lesklant op zet?

Inderdaad bizar dag zo'n paard op een manege terecht komt, lijkt het me ook een erg kostbaar paard voor...

Dat eerste is het, ja. Dan hebben de eigenaren (manege is een familiebedrijf) niet genoeg tijd om erop te rijden, en dan wordt hij beschikbaar gesteld voor een paar manegeruiters. Maar ik vind het ook doodzonde, ik zie liever dat zo'n dier verkocht wordt aan een goede eigenaar dan dat ik er in de manege zelf een paar keer op zit. Maarja, daar ga ik niet over. Vandaar dat ik het nu zo goed als mogelijk probeer te doen. Als ik er niet op rijd laten ze er wel iemand anders op rijden...

Desondanks toch een leuke kans en uitdaging. Ik hoop dat hij goed blijft. Het vorige paard waar ik tot vorige week op reed was ook zo'n paard, ze kregen hem niet verkocht dus daarom ging hij naar de manege.

Dat was overigens dit paard:

Overigens bedankt voor alle reacties! :) Heb ik veel aan. :j

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 03:29

Nies_ schreef:
Bij goed gebruik is een slofteugel juist heel vriendelijk. Je hebt zelf in de hand hoe strak hij zit, dus je kunt het paard ook een keer toestaan met de kop in de lucht te lopen, waar een thiedeman of martingaal altijd inwerkt. Mi is een martingaal om mee te springen en is een thiedeman voor mensen die niet met een slofteugel om kunnen gaan. Helaas wordt de slof nogal eens misbruikt waardoor het ding een slechte naam heeft gekregen. .

Persoonlijk heb ik nog niet veel slofteugelgebruikers gezien die hun paard met de kop in de lucht lieten lopen.. een thiedeman vind ik persoonlijk vriendelijker juist omdat de slof zo gevoelig ligt en er daardoor in mijn optiek bijna altijd verkeerde inwerking is. Een thiedeman is duidelijk, gaat je paard over die bepaalde grens dan is er pas een blokkade, niet eerder of later. Als je paard dat niet doet hangt de thiedeman er werkloos bij. Volgens mij is een thiedeman zelfs vriendelijker dan een martingaal omdat je bij een martingaal altijd de hefbeweging hebt. TS Is het voor jou een optie om met een thiedeman te rijden of haalt dat het doel van de instructeur niet?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 06:25

Ik zou als instructeur/ manege toch een klein beetje geagiteerd zijn. Geef je iemand de kans om op een gave knol te rijden.... Sta je met je naam op Bokt.

Dit topic is een en al speculatie over waarom hij een slof aan moet of waarom hij in de lessen loopt.

Vraag het aan je instructeur. Bevalt het antwoord je niet dan stap je niet meer op.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 07:43

Ik denk dat ze liever heben dat het dier een slof om heeft, om zn hoofd netjes een beetje op 1 plek te houden dan dat allerlei prutsers hem teveel in de mond gaan zitten trekken. Daar verpest je veel meer mee. Bij mij vloog je er trouwens gelijk weer af, ik zou niet kunnen waarderen dat je dit niet aan mij vroeg maar op bokt zette.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 07:52

ruitje schreef:
Ik zou als instructeur/ manege toch een klein beetje geagiteerd zijn. Geef je iemand de kans om op een gave knol te rijden.... Sta je met je naam op Bokt.

Dit topic is een en al speculatie over waarom hij een slof aan moet of waarom hij in de lessen loopt.

Vraag het aan je instructeur. Bevalt het antwoord je niet dan stap je niet meer op.

Nou, jij zegt het, ik dacht het....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 07:59

Maar het paard op het manege filmpje is toch niet hetzelfde paard als het paard op het eerste filmpje?
Of zie ik dat nou heel verkeerd...

Wat het met slof rijden betreft, denk ik ook dat ze zo willen voorkomen dat een gevoelig paard tegen de hand komt te lopen, lijkt me op zich niet verkeerd en met de juiste begeleiding erbij zou dat ook prima moeten kunnen.
Als jij maar goed luistert hoe het moet doen en de slof niet te strak pakt of als hoofdteugel gebruikt.
Je zou op een ander paard kunnen oefenen door 2 teugels aan het bit te doen, zo kun je al meer gevoel krijgen met 2 teugels in je handen.

Misschien dat je beter de naam van de manege weg kunt laten, meer mensen lezen op bokt dan je denkt en straks krijg je er een probleem mee, dat zou zonde zijn...

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:10

Op welke manege ts rijdt staat in veel meer van haar topics, dus hier de naam weghalen heeft weinig nut. ;)

Beide filmpjes zijn idd niet hetzelfde paard, laatste filmpje was het manege paard wat ts reed voor dit paard, als ik het goed begrijp.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 08:52

Ik lees trouwens wel veel onjuiste ideeën over de slof.
Hij blokkeert niet - hij verdubbelt de kracht van je hand.
Waarom zou je dit gebruiken 'bij een gevoelig paard', zoals iemand opperde...?
(En ook een martingaal werkt niet altijd in, overigens.)

Het enige wat ik kan verzinnen is, dat als een dier zich verzet tegen de hand, dat jij dan weinig spierkracht nodig hebt (je hoeft je niet schrap te zetten, uit de lijn van het zwaartepunt te gaan, etc.) om toch fors te kunnen inwerken.
(....waarbij het voor mij nog wel uitmaakt of iemand het ding heeft als noodmaatregel, of om 2x per uur heel even te gebruiken "het zij zo, het kwpn fokt helaas heethoofden", of dat dat iemand het dier niet in de krul krijgt zonder.)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:07

Normaal zou ik niet reageren op de TS omdat ik haar geen podium wil geven. Heb altijd het gevoel dat het op het randje zit qua topics en dat de TS een enorme hang naar aandacht heeft.

Maar vind het verre van netjes dat je dit zo plaatst. Naam en toenaam er bij. Als we even zoeken waarschijnlijk de instructeur nog te vinden en het betreffende paard er bij.

Vraag het je instructeur. Ipv het zo op Bokt te gooien. Vind dit echt niet netjes!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:15

ruitje schreef:

Mee eens.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:17

MarliesV schreef:
Normaal zou ik niet reageren op de TS omdat ik haar geen podium wil geven. Heb altijd het gevoel dat het op het randje zit qua topics en dat de TS een enorme hang naar aandacht heeft.

Maar vind het verre van netjes dat je dit zo plaatst. Naam en toenaam er bij. Als we even zoeken waarschijnlijk de instructeur nog te vinden en het betreffende paard er bij.

Vraag het je instructeur. Ipv het zo op Bokt te gooien. Vind dit echt niet netjes!

Zeker mee eens!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:22

...en lieve mensen: in de openingspost staat al dat TS een en ander gevraagd heeft.
(Het antwoord dat ze kreeg vond ik grote onzin, dit ter zijde.)
Vervolgens heeft de instructeur haar begeleid - maar uiteraard kun je als mens na afloop wat vragen hebben.

Ik zie niet in, dat iemand die 'vragen na afloop' niet zou mogen stellen op bokt.

(Een soort van schaduwgebeuren, waarbij iemand op manege X braaf doet wat gezegd wordt en dit maandenlang bespreekt op bokt vind ik weer iets anders.)

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:29

Met een slof trek je de neus van je paard naar je toe ipv van je weg te rijden. In onervaren handen is het een onding.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:53

Billy schreef:
Ik denk dat ze liever heben dat het dier een slof om heeft, om zn hoofd netjes een beetje op 1 plek te houden dan dat allerlei prutsers hem teveel in de mond gaan zitten trekken. Daar verpest je veel meer mee. Bij mij vloog je er trouwens gelijk weer af, ik zou niet kunnen waarderen dat je dit niet aan mij vroeg maar op bokt zette.

Denk ook niet dat er inwerking is geweest van de slof, want dan was TS nu wel duidelijk geweest wat haar instructeur bedoelde met een niet effectieve houding.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:48

Citaat:
Denk ook niet dat er inwerking is geweest van de slof, want dan was TS nu wel duidelijk geweest wat haar instructeur bedoelde met een niet effectieve houding.

Wat precies wel of niet on topic is, kan een beetje variëren.
Maar deze posting zit er wat naast.
Behalve TS waren er nul bokkers aanwezig, dus of er wel of geen inwerking van de slof was, daar is weinig zinnigs over te zeggen.

Persoonlijk denk ik, dat een dier altijd in een effectieve houding loopt - sterrekijkers ontwijken acute pijn. Ga mij niet vertellen dat het niet effectief is. (Natuurlijk is sterrekijken op de iets langere termijn zeer schadelijk - maar dat is aan ons, niet aan het paard: goed zadel, goed rijden plus eventuele maatregelen zoals osteopaat, longeren, grondwerk etc etc.)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:16

Janneke2 schreef:
Citaat:

Wat precies wel of niet on topic is, kan een beetje variëren.
Maar deze posting zit er wat naast.
Behalve TS waren er nul bokkers aanwezig, dus of er wel of geen inwerking van de slof was, daar is weinig zinnigs over te zeggen.

Persoonlijk denk ik, dat een dier altijd in een effectieve houding loopt - sterrekijkers ontwijken acute pijn. Ga mij niet vertellen dat het niet effectief is. (Natuurlijk is sterrekijken op de iets langere termijn zeer schadelijk - maar dat is aan ons, niet aan het paard: goed zadel, goed rijden plus eventuele maatregelen zoals osteopaat, longeren, grondwerk etc etc.)

Ja hehe, natuurlijk is het een aanname, maar we hebben hier een TS die het kan ophelderen. ;) Dat 'effectieve houding' niet de juiste bewoording is, spreek ik niet tegen, maar heb voor het gemak dezelfde terminologie aangehouden.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 17:19

MarliesV schreef:

100% mee eens.