Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ChrisP1999 schreef:Allemaal heel erg bedankt voor jullie berichten!Ben een stuk wijzer geworden. Tonglepel heb ik weggegooid, en ga eerst een afspraak bij de fysiotherapeut maken en dan eventueel nog een bitfitter.. En natuurlijk ga ik het nog eens goed met mijn instructie over hebben over de spanning die ik vasthoud..
Abacab schreef:Als je en voorkeur hebt voor klassiek moet je naar Bastiaan de Recht. Het is wel een stukje rijden voor je maar is het wel waard.
Als je op deze manier door blijft rijden is er kans op rugproblemen of KS. Bastiaan zal je een hoop DA kosten besparen. En je veel rijplezier teruggeven. Misschien een idee om daar een week lang in je vakantie te gaan trainen. Daarna kun je thuis weer heel lang vooruit.
ChrisP1999 schreef:Ik denk niet dat tongproblemen gelijk naar kissing spines leiden, wel erg kort door de bocht, maar snap wat je bedoeld, doorrijden met een paard die aangeeft dat er wat mis is dat moet je niet willen en ga ik ook zeker niet doen!
paardje schreef:Denk goed aan de basis, van achter naar voren rijden MET verbinding. Elke keer als je paard weer wat inhoudt, weer naar voren. Misschien eerst iets boven het tempo, zolang je paard de hand maar blijft opzoeken. Vanuit daar kun je steeds weer wat terugschakelen, maar zorg ervoor dat er verbinding blijft en voorwaartse drang.
Verder is het uiteraard wel belangrijk dat het zadel goed ligt, hoofdstel goed zit (bit niet te laag?) en je paard geen last heeft van haar lijf. mocht dit laatste zo zijn, kan het ook een gevolg zijn van een rijtechnisch probleem. Vaak hangt het wel met elkaar samen. Gespannen paard, die het gevraagde nog moeilijk vind en daarnaast een stukje basis wat tussendoor vergeten wordt.
Succes!
Bralindy schreef:Tongbit zou ik wegdoen. Dit is alleen maar symptoom bestrijding en is niet bevorderlijk voor het (geestelijke en lichamelijke) welzijn voor het paard! Die probeert je iets te vertellen en de enige manier om het nu te uiten is deze manier wat je nu bijna letterlijk te mond snoert! Ondanks dat mijn omgeving zei het wel te doen, heb ik het niet gedaan omdat ik vind dat dat niet de oplossing is.