Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anne_GTI schreef:Voorwaarts is altijd de oplossing. Je mag best medewerking van je paard vragen. Zie het als dansen: it takes two to tango maar 1 leidt en de ander volgt. Deze dame wil duidelijk de leidende partij zijn. Ik zou het ernstig tijd vinden voor een functioneringsgesprek.
Het probleem met zulke paarden is dat je ze te slim af moet zijn. Ze moeten het idee hebben dat ze het zelf uitgevonden hebben. Onder de duim houden en de hemel in prijzen. Negatief gedrag negeren.
veersche schreef:Ik schreef eerder dat ze er geen scheefheid in haar lichaam is maar dat is natuurlijk niet waar: ieder paard is links of rechts, net als mensen. Dit probeer je zo recht mogelijk te maken door gericht te trainen.
Het paard steigert niet als ik haar een losse teugel geef, het paard steigert als ze wilt galopperen en niet direct haar zin krijgt.
Uiteraard heb ik alle stappen al ondernomen: paard checken, op mezelf letten etc.
Ik krijgt les van goede instructeurs en ben ook bezig met Centered Riding omdat ik mijn paard niet in de weg wil zitten en zeker wil weten dat ik niet de veroorzaker ben het probleem, want in de meeste gevallen is de ruiter het probleem.
Ik vind het erg fijn dat zoveel mensen meedenken, dank jullie wel.
Kuggur schreef:Disclaimer, dit is géén raad, don't try this at home etc, alleen ter illustratie dus;
Ik heb gezien hoe een ijslandse paardentrainer dit een paard afleerde die de nare gewoonte had hoog te steigeren onder het zadel. Hij trok hem achterover op het hoogste punt, terwijl het paard achterover op z'n kont ging steeg hij elegant af af, om hem even met de kop op de grond te houden en "niet meer doen hè" in het oor te fluisteren.
NadjaNadja schreef:Ze wil galopperen? Prima, maar dan zal ze ook galopperen. Langer en zwaarder dan zij wil. Het is niet zo dat mevrouw dan natuurlijk terug kan wanneer ze "moe" is. Ze wilde het zelf...
NadjaNadja schreef:Ze wil galopperen? Prima, maar dan zal ze ook galopperen. Langer en zwaarder dan zij wil. Het is niet zo dat mevrouw dan natuurlijk terug kan wanneer ze "moe" is. Ze wilde het zelf...
quickie schreef:Ik mis hier eigenlijk de basis opvoeding al. Iets wat hierboven nog helemaal niet aangehaald wordt. Je paard mag gemiddeld een 23 uur per dag paard zijn en doen en laten wat hij wil. Daarna komt hij aan de longe en gaat hij bokken?!?!?! Sorry maar daar had hij die 23 uur daarvoor alle tijd voor. Dit is bij mij al een no go. Aan het werk betekend focussen en luisteren. Of dit nu tijdens het poetsen, longeren, rijden of wandelen is. Jij bent op dat moment de baas. Ik denk door dit gedrag daar al de kiem in te smoren je ook rijtechnisch veel zult bereiken.
veersche schreef:lindamusters schreef:Bij ons heeft het er eentje afgeleerd doordat ik een ei stuk sloeg tussen zn oren.. Niks hielp en beest bleef bezig, goed de manen vastpakken en zodra ze omhoog kwam, al was t maar iets, hop goed geplaatst. Ze schrikken dan omdat er vocht wegloopt. Mijn instructeur is van de ouderwetse aanpak
Deze heb ik al vaker gehoord, ik vraag me alleen af waar ik het ei moet stoppen met rijden en hoe ik dat snel uit mijn zak krijg en op het hoofd kapot kan slaan.
Ik ben al lang blij dat ze nog niet daadwerkelijk met mij haar rug achterover is gevallen.