Paard steigert tijdens rijden als ze haar zin niet krijgt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:00

Ik vraag me idd af of het gebit is nagekeken en hoe het bit ligt. Verder idd toch sneller een galopje doen zodat ze wst stoom kwijt is. Wissel je je trainingen af? Dus ga je ook wel eens buiten rijden of een sprongetje doen zoiets

Lily_Fee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:04

Ik zou het filmen en naar een professional in paarden corrigeren sturen. Die weet heel snel of dit een paard is met ongerief of dat dit een paard is wat een spelletje speelt.

Vaak is een eerste consult gratis en geeft een video het beste weer wat er moet gebeuren.

Het idee van eieren en waterbalonnen is drastisch. Ik denk dat je daarop over moet gaan als laatste redmiddel. Ik weet niet ik welk stadium je zit, maar ik hoop nog daarvoor.

Sterkte en kijk a.u.b. uit. Als zij of jij evenwicht verliest kan het heel naar aflopen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:07

Voorwaarts is altijd de oplossing. Je mag best medewerking van je paard vragen. Zie het als dansen: it takes two to tango maar 1 leidt en de ander volgt. Deze dame wil duidelijk de leidende partij zijn. Ik zou het ernstig tijd vinden voor een functioneringsgesprek.

Het probleem met zulke paarden is dat je ze te slim af moet zijn. Ze moeten het idee hebben dat ze het zelf uitgevonden hebben. Onder de duim houden en de hemel in prijzen. Negatief gedrag negeren.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 22:12

Anne_GTI schreef:
Voorwaarts is altijd de oplossing. Je mag best medewerking van je paard vragen. Zie het als dansen: it takes two to tango maar 1 leidt en de ander volgt. Deze dame wil duidelijk de leidende partij zijn. Ik zou het ernstig tijd vinden voor een functioneringsgesprek.

Het probleem met zulke paarden is dat je ze te slim af moet zijn. Ze moeten het idee hebben dat ze het zelf uitgevonden hebben. Onder de duim houden en de hemel in prijzen. Negatief gedrag negeren.

Heel mooi omschreven: dit is precies zoals het is!
Zo kon ze al wijken tijdens het inrijden, puur omdat ze het zelf aanbood en leuk vindt om te doen.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:14

Inderdaad veel oefeningen achter elkaar gaan rijden. Hou haar bezig.

Een mooie oefening is ook: voel je dat ze gaat drammen omdat ze wil galopperen? Zet haar in draf op een kleine 8 en ga aan het werk. Nageeflijk vragen, goed de achterhand erbij en stelling vragen zowel voor als achter en zowel naar binnen als buiten. Ga veel schijnovergangen rijden en verras haar constant. Zodra je merkt dat ze rustig wordt galoppeer je aan. Maar doe dat niet op de acht, pak dan de lange zijde weer mee. Laat dan de teugel losser en ontspan. Als je dit vaak genoeg herhaalt gaat ze drammen associëren met werken op de 8.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 22:18

De springpaardenoplossing; pleur de bak vol balken alsof er een reus mikado gedaan heeft en ga gewoon rijden alsof die dingen er niet liggen. Dat geeft jou tijd en gelegenheid om haar aan het werk te zetten want zij heeft haar aandacht nodig bij die obstakels onderweg.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:59

veersche schreef:
Ik schreef eerder dat ze er geen scheefheid in haar lichaam is maar dat is natuurlijk niet waar: ieder paard is links of rechts, net als mensen. Dit probeer je zo recht mogelijk te maken door gericht te trainen.

Het paard steigert niet als ik haar een losse teugel geef, het paard steigert als ze wilt galopperen en niet direct haar zin krijgt.

Uiteraard heb ik alle stappen al ondernomen: paard checken, op mezelf letten etc.
Ik krijgt les van goede instructeurs en ben ook bezig met Centered Riding omdat ik mijn paard niet in de weg wil zitten en zeker wil weten dat ik niet de veroorzaker ben het probleem, want in de meeste gevallen is de ruiter het probleem.

Ik vind het erg fijn dat zoveel mensen meedenken, dank jullie wel.

Het gaat niet alleen om scheefheid, want elk paard is scheef (net als dat geen enkel mens volledig recht is). Het gaat erom dat een fysio niet kan zien of er sprake is van slijtage of een ander lichamelijk euvel dat niet met het blote oog te zien is maar alleen via een foto en/of scan.

Kuggur

Re: Paard steigert tijdens rijden als ze haar zin niet krijgt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:10

Disclaimer, dit is géén raad, don't try this at home etc, alleen ter illustratie dus;
Ik heb gezien hoe een ijslandse paardentrainer dit een paard afleerde die de nare gewoonte had hoog te steigeren onder het zadel. Hij trok hem achterover op het hoogste punt, terwijl het paard achterover op z'n kont ging steeg hij elegant af af, om hem even met de kop op de grond te houden en "niet meer doen hè" in het oor te fluisteren.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:13

Kuggur schreef:
Disclaimer, dit is géén raad, don't try this at home etc, alleen ter illustratie dus;
Ik heb gezien hoe een ijslandse paardentrainer dit een paard afleerde die de nare gewoonte had hoog te steigeren onder het zadel. Hij trok hem achterover op het hoogste punt, terwijl het paard achterover op z'n kont ging steeg hij elegant af af, om hem even met de kop op de grond te houden en "niet meer doen hè" in het oor te fluisteren.

:oo >;) Zo dan! Dan moet je wel weten wat je doet... vriendin van mij heeft een dubbele bekkenfractuur opgelopen omdat haar paar steigerde, achterover klapte en op haar viel...

Haha dat elegant trouwens... jammer dat je geen bewegend beeld hebt hiervan, toch benieuwd hoe dat er uit gezien heeft _O-

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:15

Tja ik ken er ook zo 1
Zowel aan de hand als onder het zadel. Aan de longe is dat paard onwijs sterk en een doordrammer door veel te willen rennen, bokken en springen

Ze doet het wanneer ze ergens bang voor is of onzeker voor is. Dit doet ze alleen buiten of op vreemd terrein. Thuis is er niks aan de hand, diegene die dat paard rijd komt hierdoor ook niet super veel meer buiten.
Flink corrigeren is inderdaad de enige optie vaak als lichamelijk etc uitgesloten is.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:23

Die van mij staat ook wel eens rechtop als hij iets niet wilt. Ik geloof zeker wel dat een paard gemeen kan zijn en het niet altijd door een lichamelijk ongemak komt.
Als ze zo heet wordt dan zou ik dan om proberen te zetten in werken. Als ze nog niet zoveel buigoefeningen kent is die oplossing van allemaal balken in de bak ook wel een heel goed idee!
Mocht het wel gebeuren dat ze omhoog komt; probeer haar om te draaien zodat ze niet zo hoog kan komen. Als jij je teugel laag en bij je knie houdt kan ze niet zo omhoog komen. Daarna meteen naar voren rijden! Zolang ze naar voren gaan kunnen ze ook niet omhoog.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:33

Ze wil galopperen? Prima, maar dan zal ze ook galopperen. Langer en zwaarder dan zij wil. Het is niet zo dat mevrouw dan natuurlijk terug kan wanneer ze "moe" is. Ze wilde het zelf...

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:46

NadjaNadja schreef:
Ze wil galopperen? Prima, maar dan zal ze ook galopperen. Langer en zwaarder dan zij wil. Het is niet zo dat mevrouw dan natuurlijk terug kan wanneer ze "moe" is. Ze wilde het zelf...

~~}> met mijn bijrijdpaard ook gedaan... die werd heet van de galop en ik kreeg hem niet netjes terug in een jog. Dus dan maar snel draven en lang snel draven dus. Alleen het was voor de helft een Criollo... en Criollo's mochten pas opgenomen worden in het stamboek als ze een tocht van 700 mijl hadden afgelegd in 10 dagen zonder bijgevoerd te worden... nou... op een gegeven moment ben ik maar gaan stappen _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 13:51

NadjaNadja schreef:

Dit deed ik inderdaad ook! Jij wilt galopperen? Prima! Maar pas stoppen als ik het zeg. Dat was ze snel zat ;)

Qua stijgeren, dat deed di van mij ook als 5-jarige als het d'r even te moeilijk werd en ze daar geen zin in had. Dit begon ze ook buiten te doen.
Ze heeft van mij ook een keer een flinke klap tussen d'r oren gehad met een springzweepje. Daarna nooit meer gedaan, niet eens een poging.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:18

Ik zou, in tegenstelling tot velen blijkbaar, gewoon niet galoperen. Wilt ze galoperen en gaat ze aan de staak? De volte op, 10 meter. Normaal gezien, (als je optijd bent) kunnen ze met stelling 'moeilijk' omhoog gaan. Als je het voelt aankomen ga je gewoon volte's links en rechts rijden, achter elkaar. Moeten geen mooie volte's zijn, gewoon even functioneel. Even laten merken dat je toch een heel ander idee hebt dan galoperen en omhoog gaan. En blijven draven. Ik rij ook een merrie die heel graag het tempo overneemt. Middendraf en terugkomen in draf zijn allemaal niet nodig volgens haar. Dat zijn ideale punten om aan te galoperen (denkt zij) ik ga dan lekker rondjes draaien. En daarna zet ik haar stil en beloon in haar. Ik heb wel meerdere keren niet gegalopeerd om mijn statement duidelijk te maken. Werkt prima en veel beter dan haar te corrigeren. :j

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:22

Heel eerlijk, wegdoen die handel voor je je rug breekt. destijds veel paarden gereden (zadelmak en corrigeren) En steigeren (tenzij door lichamelijk ongemak) krijg je er niet uit. Vroeg of laat pakken ze je terug. Twee keer zwaar gevallen, als in echt achterover met alle gevolgen (gebroken wervels, gekneusde wervels, bekken gebarsten etc)
Destijds, maar je moet geluk hebben en echt snel zijn, kreeg ik het sommige wel 'afgeleerd' door ze echt achterover te doen laten vallen en ze het dan echt moeilijk maken om overeind te geraken. Als ze op de grond liggen, dan ben jij in absolute dominante positie tov hun als prooi- en vluchtdier. Maar ik zeg het, bij mss 20 paarden biedt dat een uitkomst, maar je hebt er maar 1 tje nodig en je bent getekend voor het leven. Dus als er geen inkomsten aan vasthangen, als in je job zijnde of iets, laat zo'n paarden dan voor wat ze zijn. Geen hand, maar een land vol leuke en brave paarden. Uiteraard met nota dat er geen medisch probleem is, want dan moet je dat nakijken en al dan niet oplossen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 17:30

NadjaNadja schreef:

En als ze aan galoppeert omdat het moeilijk wordt voor haar en niet omdat ze denkt, maar gewoon doet, dan vraag je dus iets wat voor het paard stress geeft, jij leert niks, paard leert niks, uiteindelijk vergroot je het probleem..

Als paard scheef is in bekken door natuurlijke scheefheid en het rechtrichten niet gaat zoals het zou moeten bij dit paard, wordt het probleem van dit gedrag onderkent.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 20:11

Ik mis hier eigenlijk de basis opvoeding al. Iets wat hierboven nog helemaal niet aangehaald wordt. Je paard mag gemiddeld een 23 uur per dag paard zijn en doen en laten wat hij wil. Daarna komt hij aan de longe en gaat hij bokken?!?!?! Sorry maar daar had hij die 23 uur daarvoor alle tijd voor. Dit is bij mij al een no go. Aan het werk betekend focussen en luisteren. Of dit nu tijdens het poetsen, longeren, rijden of wandelen is. Jij bent op dat moment de baas. Ik denk door dit gedrag daar al de kiem in te smoren je ook rijtechnisch veel zult bereiken.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 20:12

Mocht het een paard zijn die net 23 uur binnen energie heeft lopen opbouwen snap ik het, maar je paard kan 24 uur per dag buiten zelf zijn energie kwijt.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 20:25

quickie schreef:
Ik mis hier eigenlijk de basis opvoeding al. Iets wat hierboven nog helemaal niet aangehaald wordt. Je paard mag gemiddeld een 23 uur per dag paard zijn en doen en laten wat hij wil. Daarna komt hij aan de longe en gaat hij bokken?!?!?! Sorry maar daar had hij die 23 uur daarvoor alle tijd voor. Dit is bij mij al een no go. Aan het werk betekend focussen en luisteren. Of dit nu tijdens het poetsen, longeren, rijden of wandelen is. Jij bent op dat moment de baas. Ik denk door dit gedrag daar al de kiem in te smoren je ook rijtechnisch veel zult bereiken.

Mijn paard mag aan de longe zich uitleven, zodra ze aan de dubbele longe loopt moet ze focussen en luisteren.
Ik longeer liever een paard om de frissigheid eruit te halen dan er direct op te springen en alleen maar bezig zijn met corrigeren/trekken/schoppen/slaan.
De basisopvoeding is dik in orde, daar twijfel ik niet aan. Ik ben opgevoed door een echte boer: no-nonsens en luisteren. Doen ze iets wat niet door de beugel kan worden ze duidelijk gecorrigeerd, op dezelfde manier als waarop een ander paard ze zou corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 20:59

Hoe staat t met t voer dan? Teveel energie kan ook zorgen voor uitbarstingen.
Mocht dat in orde zijn, zou ik haar toch eens wegbrengen naar een pro, iemand die het er wellicht uit kan halen. Want je wilt idd niet dat dit fout gaat. Geloof mij, ik ben een keer achterover gegaan met een paard en dat was echt traumatisch. 'Gelukkig' viel hij alleen op mn onderbeen en was die zwaar gekneusd en niet gebroken, maar ik had er toen ook heel anders bij kunnen liggen.
En als je het er niet uit krijgt, verkopen. Maar dat zou ik doen, want als ze bij mij voor van de grond gaan, krijg ik t al spaans benauwd.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 21:20

veersche schreef:
lindamusters schreef:
Bij ons heeft het er eentje afgeleerd doordat ik een ei stuk sloeg tussen zn oren.. Niks hielp en beest bleef bezig, goed de manen vastpakken en zodra ze omhoog kwam, al was t maar iets, hop goed geplaatst. Ze schrikken dan omdat er vocht wegloopt. Mijn instructeur is van de ouderwetse aanpak :')

Deze heb ik al vaker gehoord, ik vraag me alleen af waar ik het ei moet stoppen met rijden en hoe ik dat snel uit mijn zak krijg en op het hoofd kapot kan slaan.
Ik ben al lang blij dat ze nog niet daadwerkelijk met mij haar rug achterover is gevallen.

Heel lang geleden kende ik iemand die met een biterhamzakje met water reed. Als het paard stijgerdd, sloeg ze dit zakje kapot tussen de oren. Misschien praktischer dan een ei :D

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 09:34

Bijzondere tips...

Zoek een echt goede instructeur die verstand heeft van correct rechtrichten en tenmismte ziet als paard aangaloppeerd om pijnlijk ongemak in rug en lendenen te compenseren, luister naar je paard..

Wellicht leert je nieuwe lesgever je ook correct leidinggeven ipv dominant gedrag die de merrie pissig maakt omdat jullie elkaar niet snappen..

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:28

Als er geen fysieke problemen zijn, is steigeren heel erg stout en ongehoorzaam.
Het is een kunstje en als ze het eenmaal weten steekt het bijna altijd weer de kop op.
En het komt niet alleen voor bij onnozele ruiters.
Neem het dus heel serieus en denk aan je eigen veiligheid, speel niet de held.
Zoek naar oplossingen die bij je passen, je moet namelijk kordaat kunnen optreden.
Angst is bij steigeren de slechtste raadgever die er is.
Als je 't voelt aankomen: omtrekken. Een paard dat z'n hoofd de andere kant op heeft, kan niet omhoog.

Ik heb het zelf op een ongewone manier opgelost, na het steigeren (wat ze vaker deed) werd ik zo enorm boos dat ik er af ben gesprongen en d'r gigantisch op d'r flikker heb gegeven. Ze heeft het nooit weer gedaan. Maar goed - volgens mij lukt dat alleen als je een sterke band hebt met je paard, dan breng je de emotie over en vindt een paard het oprecht erg wat ie heeft gedaan....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 10:57

Mijn paard is het afgeleerd zoals eerder beschreven: terwijl hij steigerde achterover trekken en zodra hij omviel sprong mijn trainer eraf en als hij overeind krabbelde zat hij er alweer op.
Mijn paard steigerde destijds met name op asfalt/beton omdat ik dan niets durfde.
Uiteindelijk kwam ik nergens meer en werd het gevaarlijk.... het was óf naar de slager óf deze methode.
Na een aantal keer achterover getrokken te zijn heeft hij nooit meer gesteigerd.

Let wel: Dit was de laatste poging hem goed te krijgen. Anders werd hij afgemaakt. Bewust risico genomen dat hij zijn rug of iets anders zou breken en ook de trainer wist waar hij aan begon.

Dit is inmiddels 22 jaar geleden....paard is nu 29 en nog steeds een topper !!!