Bokken aanspringen galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 22:31

Ik heb ook een paard gereden die dit deed, had gelderse lijnen door het bloed lopen.
Hij deed dit alleen bij mij en niet bij andere, ook niet aan de longe. Ben hierna overgestapt naar privelessen op een ander paard en ik legde mijn been redelijk zwaar aan bij het aanspringen..
Weet niet of het er iets mee te maken kan hebben aangezien ze het ook bij jou doet aan de longe.. maar succes!
Ik werd iig een beetje nerveus bij het aanspringen :o

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 07:54

Ik zou je nog niet te veel zorgen maken, heeft gewoon even tijd nodig.

Probleem lijkt mij dat het paard wsch. nooit heeft gegaloppeerd voor de kar/onder het zadel. Galopperen is dus qua belasting/spiertechnisch/"gevoel in de rug" gewoon onwennig voor hem. Hoeft echt niet een serieus rugprobleem te zijn.

Wij hadden in het verleden een A-pony voor de echte beginners. Bij ieder nieuw ruitertjes werd er maanden lang alleen gestapt en gedraafd. Na die maanden was het altijd raak met bokken bij het aanspringen.
Als ze aan de galop toe waren gingen we altijd eerst weer galopperen aan de longe totdat hij niet meer bokte bij het aanspringen, dan 2x een andere ruiter er op laten galopperen en dan was het altijd weer oke.

Mijn advies: ff onder het zadel nog niet aangalopperen, want als hij je er een keer afkrijgt heeft hij het spelletje misschien door. Regelmatig (4x in de week?) aan de longe laten aanspringen en als hij bokt goed voorwaarts laten galopperen. Bokken gaat vast vanzelf over. Beetje tempowisselingen laten lopen in galop aan de longe en ook echt hoger tempo laten galopperen, zodat er wel wat gebeurt in het lijf en hij zijn rugspieren ook een beetje oprekt. Als hij niet meer bokt aan de longe weer onder het sadel gaan galopperen. Is het na een week of 4 niet over dan zou ik misschien toch denken aan een onderliggend probleem.

Sjaco

Re: Bokken aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 19:12

TS, zijn er nog ontwikkelingen?

Carlijn_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 00:12

Op dit moment ben ik op vakantie, en dus al een poosje niet meer bij haar geweest. De eennalaatste keer dat ik haar reed voor ik op vakantie ging ging het ontzettend goed. Eerst rustig ingereden, wat stelling en buiging, dat vindt ze duidelijk moeilijk. Later bij het aangalopperen, geen enkel bokje! Joehoe! Helemaal blij. Ook op de andere hand geen problemen. De laatste keer voor de vakantie ging het dan weer verschrikkelijk slecht. Ze was duidelijk ongelooflijk stijf, het had die nacht heel erg geregend terwijl ze op de wei stond, de eigenaresse dacht dat het daarvan kwam. Op een gegeven moment was ik aan het stappen, wilde ik aandraven dus gaf ik de hulpen. Gaat ze stilstaan, voorkant beetje omhoog, bolle rug (deed ze vaker onder het rijden deze dag, die bolle rug) en dan een bok. Ik weet dat het ook stijfheid was, maar ze hield me duidelijk ook voor de gek want eerder die rit kon ze wél enigzins makkelijk aandraven. Dus gaf ik een zachte tikje, en duidelijke hulpen, geeft mevrouw weer een bok en gaat er in galop vandoor :?

Rizette

Re: Bokken aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 07:21

Ze heeft zo te horen toch wel ergens last van wat de ene keer meer opspeelt dan de andere. Kan het ook met hengstigheid nog te maken hebben? Veel mensen zullen dit zien als steegsheid of onwil maar meestal hebben ze echt wel pijn of ongemak ook al is dat niet altijd makkelijk te vinden en te herkennen. Doe het maar rustig aan en wees zuinig op haar. Met kleine stapjes kom je ook waar je zijn wil en blijft het vaak ook goed gaan. Fijne vakantie!

Carlijn_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 13:08

Rizette schreef:
Ze heeft zo te horen toch wel ergens last van wat de ene keer meer opspeelt dan de andere. Kan het ook met hengstigheid nog te maken hebben? Veel mensen zullen dit zien als steegsheid of onwil maar meestal hebben ze echt wel pijn of ongemak ook al is dat niet altijd makkelijk te vinden en te herkennen. Doe het maar rustig aan en wees zuinig op haar. Met kleine stapjes kom je ook waar je zijn wil en blijft het vaak ook goed gaan. Fijne vakantie!

Dank je! Hengstigheid, hm nog niet aan gedacht. Zou ook kunnen! Ik weet niet zo goed wat het precies is.... Het zou natuurlijk ook een mengsel van verschillende factoren kunnen zijn. Ik ga zeker rustig aan doen met haar, de eigenaresse is er ook elke keer bij als ik rijd, en geeft me dan ook les :) Daar ben ik heel blij mee want zij kent haar paard natuurlijk veel beter! En het bokken probeer ik te negeren, als ze doet wat juist is goed belonen. Over het algemeen bokt ze meestal ook niet erg hoog, ze heeft me er 1 keer af gekregen toen ze bokken combineerde met een bocht.... Daarna weer opgestapt en verder gereden alsof er niks gebeurd was.