Bange tinker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:23

Ik zou hulp vragen. En ik weet dat sommigen er wars van zijn, maar een dierentolk kan uitkomst bieden... Ik ben mijn paard er beter door gaan begrijpen.

Lissyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-17 14:35

tengeltje11 schreef:
Dat in Ierland veel paarden gesedeerd worden is zever.
Sowieso wordt daar totaal anders omgegaan en gereden met tinkers dan hier.
Als ze ergens gesedeerd worden is het hier,want er worden vooral tinkers blind gekocht om door te verkopen(lees,ze worden in een groepje hierheen gebracht zonder dat ze daar in het echt gezien werden),dus wat voor nut zou sedatieve dan hebben?

Dit paard is gewoon jong en onzeker,en waarschijnlijk ook zo'n karakter.
Dat heeft tijd,geduld en goed leiderschap nodig.
Horsemanship kan hier zeker bij helpen.
Leer je paard je te vertrouwen,en dat doe je met grondwerk.
Tinkers zijn sowieso laatbloeiers.

Ik heb hier ook eentje gehad die altijd enorm onzeker was met rijden.
Heeft tot een jaar of 6 geduurd,daarna zag je gewoon aan haar manker van zijn en doen dat ze volwassener gekomen was.
Dat was ook het moment waarop ze begon kop te trekken.
Daarvoor kon je ze met niets op kop krijgen.
Zoiets forceren is ook zinloos,geen het tijd en vertrouwen.

Ik doe alles behalve forceren.

tengeltje11

Re: Bange tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:55

Dat zeg ik ook helemaal niet.
Ik bedoel gewoon dat zoiets soms jaren nodig heeft.
Je paard zit ook in zijn puberfase.
Kijk naar mensenpubers.
De ene probeert iedereen uit,de andere kruipt in zijn schild en voelt zich over alles onzeker.
Zo is dit bij paarden idem.
Dat gaat niet over op een paar weekjes of zelfs maanden,maar kan jaren duren,met telkens stapjes vooruit,maar evengoed terugvallen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 15:13

Lissyb schreef:
Dierenarts raadt juist horseman shop af omdat ze een rustig vriendelijke maar duidelijke leider nodig heeft. Alles wat ik doe rustig en ook zeker met veel geduld valt eerder terug ipv dat zij groeit qua alles. En dan ook nog haar wisselende gezondheid

Dan heeft die DA ergens wat gemist. Juist paard leren waar wel en niet op te reageren is NH (sensibilsatie en desensibilisatie moeten in evenwicht zijn en paard moet er ook makkelijk tussen kunnen schakelen). Enge dingen moeten ze mee leren omgaan en dan is het wel heel erg oppassen dat je ze niet beschermt tegen een keertje snork-knor reactie. Verkeerd rustig aan maakt ze juist nog onzekerder en angstiger, laat juist een goede NH grondwerk instructeur komen en leer goed waar echt de angst zit, in jouw reactie of enkel in haar onzekerheid. Ze mag best schrikken, als ze maar niet zo er in hangt dat ze niet meer kan nadenken. Juist van dat kleine schrikken leert ze dat die angst niet nodig is en dat rare dingen wel veilig zijn om te negeren.

Maar als jij aangeeft dat de gezondheid van dit paard zo problematisch is, dan is eerder overleg met de DA op zijn plaats qua wat is haalbaar aan belasting en wat is haar vooruitzicht op gezondheids en welzijnsgebied enkel al als grasmaaier, laat staan als gebruikspaard.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 15:29

Eens hoor. Horsemenship is een heel breed begrip...het kan met dwang, maar ook met veel rust. Dat ligt er maar net aan wie de trainer is. Wat je vaak ziet op shows zijn de snelle resultaten...want dat willen mensen graag zien, anders is er niets aan. ;) Het echte horsemanship is met rust, het paard de tijd geven de nieuwe indrukken te verwerken en met kennis zodat het paard leert dat er weinig te vrezen valt.

Hoe oud is je paard? Voer je haar hooi of ingepakt hooi, en verder nog wat?

Het kan lang duren voordat een Tinker volwassen is, tot een jaar of 8 wel. Als je een zacht karakter treft, kost het tijd en oefening voordat ze moedig worden. Doe je ook grondwerk en schriktraining met haar? Haar zelf alles laten onderzoeken (ga maar kijken) en dan belonen, maakt ze zekerder.
En hoe je het doet, heel rustig zonder druk, is uitstekend. Ze sluiten zich snel af onder druk en zijn dan niet meer ontvankelijk voor 'leren'. Als je haar goed kent, dan zie je aan haar ogen wanneer ze zich afsluit. Dan gaat het te snel. Zolang je paard maar vertrouwen blijft houden.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 16:50

Lissyb schreef:
tengeltje11 schreef:
Dat in Ierland veel paarden gesedeerd worden is zever.
Sowieso wordt daar totaal anders omgegaan en gereden met tinkers dan hier.
Als ze ergens gesedeerd worden is het hier,want er worden vooral tinkers blind gekocht om door te verkopen(lees,ze worden in een groepje hierheen gebracht zonder dat ze daar in het echt gezien werden),dus wat voor nut zou sedatieve dan hebben?

Dit paard is gewoon jong en onzeker,en waarschijnlijk ook zo'n karakter.
Dat heeft tijd,geduld en goed leiderschap nodig.
Horsemanship kan hier zeker bij helpen.
Leer je paard je te vertrouwen,en dat doe je met grondwerk.
Tinkers zijn sowieso laatbloeiers.

Ik heb hier ook eentje gehad die altijd enorm onzeker was met rijden.
Heeft tot een jaar of 6 geduurd,daarna zag je gewoon aan haar manker van zijn en doen dat ze volwassener gekomen was.
Dat was ook het moment waarop ze begon kop te trekken.
Daarvoor kon je ze met niets op kop krijgen.
Zoiets forceren is ook zinloos,geen het tijd en vertrouwen.

Ik doe alles behalve forceren.

Eens met tengeltje. Mijn tinker was (is) ook heel onzeker en had daarnaast heel weinig balans.
Stilstaan wilde hij niet, van de hoefslag wilde hij niet. Want dat gaf allemaal balans problemen. Achter een ander paard aan werkte wel, daar werd hij heel blij van en was dan ook veel meer voorwaarts.
Heb geduld en accepteer dat het tijd nodig heeft. En dat kan best een jaar of langer zijn. Zoek een goede instructeur die je met rijden kan helpen, iemand die ook snapt hoe je haar moet motiveren. Horsemanship is niet persé een goede of foute keus. Als ze jou en je paard maar kunnen motiveren en eerlijk zijn, dan maakt het niet of het horsemanship, academisch, klassiek of wat dan ook is. Een Tinker heeft geen natuurlijke will to please, die 'handicap' krijg je er nog bij.
Het komt goed, gewoon volhouden.

Edit: Soms moet je trouwens wel wat forceren, dat is niet erg. Daarvoor neem je les.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 21:18

Allereerst wil ik even zeggen dat je echt erg je best voor haar doet,je koopt een paardje en dan heb je bijna alleen maar problemen.Top!
Haar gezondheid moet uiteraard eerst goed zijn.
Maar het struikelen is heel herkenbaar,kwestie van balans vinden en onzekerheid.
Wij rijden onze tinkers als ze net onder het zadel zijn al lekker buiten,rechte stukken en kilometers maken.
Uiteraard met de ervaren tinkers mee.
Bevalt heel goed,uiteindelijk vinden ze hun balans,lekker rustig in het koppie en dan af en toe eens een lesje meepakken.
Ik hoop dat het helemaal goed komt met jouw dame!

Lissyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 08:23

tinkerplein schreef:
Allereerst wil ik even zeggen dat je echt erg je best voor haar doet,je koopt een paardje en dan heb je bijna alleen maar problemen.Top!
Haar gezondheid moet uiteraard eerst goed zijn.
Maar het struikelen is heel herkenbaar,kwestie van balans vinden en onzekerheid.
Wij rijden onze tinkers als ze net onder het zadel zijn al lekker buiten,rechte stukken en kilometers maken.
Uiteraard met de ervaren tinkers mee.
Bevalt heel goed,uiteindelijk vinden ze hun balans,lekker rustig in het koppie en dan af en toe eens een lesje meepakken.
Ik hoop dat het helemaal goed komt met jouw dame!

Dank je wel..ze is echt een lieverd alleen wel zulke hoge kosten gehad dat inderdaad nog meer kosten eigenlijk niet haalbaar is. Helaas weinig mensen met paarden verder in de buurt om mee te gaan rijden en geen bossen. Maar volgende keer naar de bak indien ze voldoende op gaat knappen en de waarde van lever weer goed is neem ik onze shet mee, miss heeft ze daar voldoende steun aan...tenminste dat hoop ik!!

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 22:48

Wat een nare situatie zeg! Inmiddels de leverwaardes verbeterd? Ben benieuwd hoe het nu gaat met jullie

Lissyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 08:33

Gister de waardes binnen gekregen en ze waren aan het dalen. Mogen weer rustig beginnen met haar. Eerst weer een paar keer maar de bak longeren om weer de bak te leren kennen en dan ga ik toch onze shet mee nemen om te kijken of haar angst dan wat meer af neemt. En dan weer verder kijken

shamel30

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:11

Dit is typisch onbalans en het paard mist aanleuning , rechtrichten is een goede optie het paard is al onzeker en wat je dan ziet is dat de ruiter extra lief probeert te zijn door losse teugel te houden en geen been aan te leggen , daardoor gaat het paard juist struikelen .
Ik zou niet met een paard ervoor gaan proberen want dan los je het probleem niet op en als ze dan aanleuning gaat zoeken bij het andere paard gaat ze daaraan plakken en op de hakken lopen , het beste is over de hoefslag en veel ophouding en maken voor contact en van binnen been naar de buiten teugel rijden voor de aanleuning . Veel met de zit doen naar links is op linkerbil zitten enz enz en vooral veel begeleiden (leiden ) met de teugel dit zonder veel druk maar wel met contact dan ben jij een overtuigende leider en zal zij minder onzeker zijn , ook is het erg belangrijk dat je zelf niet onzeker bent want dan breng je dat over op je paard , duidelijkheid hebben ze nodig en vertrouwen in de gene die ze moet leiden, succes !

Lissyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 18:40

Dank je wel...heb al veel geprobeerd en echt proberen door te pakken. Het kan zijn dat het veel te maken had met haar " ziek zijn" dus dat wil ik inderdaad eerst gaan bekijken.

shamel30

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:52

Ja dat is wel belangrijk inderdaad , dan heb je alles uitgesloten natuurlijk ben je dan ook geneigd extra lief te zijn , blijf alles vooral met liefde doen dan komt het zeker goed !

Lissyb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 19:19

Ja je bent dan toch extra voorzichtig..geziwn alles wat deze dame al heeft gemankeerd. Maar waardes zijn stukken beter. Dus na onze vakantie gaan we weer langzaam bij basis beginnen