Paard schiet er vandoor in galop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Paard schiet er vandoor in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-17 23:55

Het lastige van dit soort dingen is dat je ze niet vanaf een beeldscherm kan beoordelen en/of oplossen. Neem les, maak veel rij uren, neem nog meer les. Dit is een kwestie van leren zitten, rijden, ervaring krijgen.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 00:04

Nou is mijn paard gevoelig in de mond en is het niet nodig maar ik heb ook wel momenten gehad met andere paarden die er vandoor gingen en waar geen eind aan lijkt te komen. Dan is het heel fijn om ze gewoon met hoofd naar je toe te halen aan de binnen teugel. Iets wat jij denk ik ook hebt gedaan TS maar misschien uit stress iets minder lief. Paard zal het je vast vergeven, bokt misschien niet ;)

Ik kan me voorstellen dat je door spanning meer spant en meer vlucht gedrag opwekt bij je paard.
Wat denk ik verstandig is om er voor te zorgen dat je de ideale omstandigheden creëert. Voor mij betekend dat met een nieuw paard of gespannen paard dat ik bijvoorbeeld eerst in de binnenbak met iemand erbij ga rijden die evt wat aanwijzingen kan geven.

Voor jou is dat misschien eerst een keer weer galopperen op een (manege) paard die niet schrikt van jouw spanning. Zodat jij weer iets meer vertrouwen en lef krijgt. En ook weer even kan voelen hoe het nu is en hoe je moet zitten en meegaan in de beweging en niet moet klemmen.

Succes TS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 00:19

Ik zou lekker terug gaan naar een manege.. Ook mij staat het stukje ruk in de "bek" en tik met de zweep erg tegen, het paard reageert op jou, jij zit te gespannen durft niet te galopperen en probeert dat op te lossen door een ander paard te zoeken steeds, maar het probleem zit bij jou dus het maakt niet uit of je een haflinger of een kwpn van 1,80 onder je kont hebt de spanning zit in jou dus neem je mee bij welk paard dan ook. Heb je geen instructrice die je kan helpen hierbij? Ik heb ook angst gehad voor galopperen omdat mijn pony erg hoog opgooide en ik er zo goed als afstuiterde toendertijd en heb het uiteindelijk met hulp van vrienden opgelost door rustig weer aan de longeerlijn te beginnen zonder zweep gewoon met stem en beetje been rustig aangalopperen.. Succes!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 10:41

Ik denk dat er 2 misschien wel 3 problemen zijn waar je tegelijk aan moet werken en dat is heel erg lastig.

Bokken met hoofd tussen de benen tot je eraf ligt is echt heel erg naar. Ik vind het knap dat je na zulke lelijke vallen gewoon weer op een paard stapt. Ik weet niet of ik dat had gedaan.
Dat je niet meer op dat eerste bijrijdpaard bent gestapt lijkt me heel verstandig dat is gewoon gevaarlijk.

Je hebt daar wel angst van gekregen (logisch ) en daarmee dus ook spanning. Dat is je eerste probleem.

Het tweede probleem is denk ik dat je nog niet zo heel handig bent op een paard en dat is ook logisch want je moet het ook nog leren net als wij allemaal. Je hebt denk ik lieve paarden getroffen bij een nieuwe instructrice dus dat is een goede zet.

Het derde "probleem" is denk ik je karakter, je bent heel lief (te lief volgens je instructie) en de laatse keer overcompenseer je dan door je harde reactie die ik ook volkomen logisch vind.

Ik denk dat je niet zozeer te lief bent maar niet duidelijk genoeg naar je paard, je hebt zelf niet meer zoveel zelfvertrouwen op het paard, wil graag leren hoe dan wel maar je moet tegelijk ook dealen met je spanning en gewoon de technische hulpen. Dat is een heleboel en dat dat niet lukt is ook niet zo raar.

Of deze instructrice je daarbij kan helpen weet ik niet.
Is het een idee om het galopperen eerst gewoon achterwege te laten tot je wat meer controle over je lijf en je spanning krijgt? Je kunt niet alles in een keer oplossen.

Ik zou denk ik eerst werken aan gewoon technisch leren rijden, daarna komt het juist doseren en duidelijk zijn, deze twee doe je min of meer tegelijkertijd. En pas wanneer je je daar veel comfortabeler bij voelt zou ik de galop er eens bij pakken, zoals ik het nu hoor valt je paard uit elkaar doordat hij wel veel harder wil draven maar niet galopperen, dat is gewoon technisch op te lossen :j En echt een "beginners" dingetje.

Denk dan niet in weken maar eerder in maanden en wanneer het eerder gaat is het mooi meegenomen.

Paardrijden is leuk en retemoeilijk als je het goed wilt leren en zeker wanneer je er al een paar keer zo rot bent afgevallen.
Veel succes! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 14:47

Shellebel93 schreef:
Willemiens schreef:

een kleine ruk aan de binnenteugel is al een ruk te veel...
en die tikken op de schouder zorgen er misschien wel voor dat ie nog harder gaat...
Misschien jezelf eens op de film zetten en kijken wat je doet op het moment dat je gaat galopperen, want ik denk dat het probleem bij jou ligt en niet bij het paard.
Het paard hoort eigenlijk niet gestraft te worden denk ik, maar jij.

Wat een overdreven reactie. Natuurlijk kan het dat TS de fout maakt, maar dan nog hoeft een paard niet zomaar bokkend er vandoor te stieren. Je paard pakt het grof aan, dan mag jij dat ook even doen.
Wel is het zaak voor de ts dat ze gaat kijken waar het probleem zit.
Een gp ruiter is geen garantie voor goede les, ga dus goed bij jezelf te rade of deze instructeur jou begrijpt, in je gevoel maar ook vanuit rust het probleem gaat onderzoeken. Het zou idd goed kunnen dat je knijpt met je benen bijv, maar dan is het niet zoiets simpel als 'niet knijpen met je benen', maar waarom doe je dat? Voel je je onzeker, bang, heb je het gevoel dat je controle verliest? Ik noem maar wat.

Tot die tijd even niet galopperen, gewoon een paar passen terug, eerst even in de andere gangen het gevoel goed voor elkaar krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 15:34

Soms is juist een GP instructrice ook niet de juiste om echte basisproblemen op te lossen.
Misschien zou juist een braaf schoolpaard hier eerst een oplossing zijn.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:56

Je hebt vooral een heel kundige lesgever nodig die je met alles kan helpen niet alleen technisch en ook niet alleen angstgerelateerd.
Een die met jou een plan maakt hoe je dit het best aanpakt.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 22:38

@justkid;
Het irriteert me ook gewoon enorm dat het me steeds niet lukt en hoe erg het ook bij me kriebelt om toch weer op dat paard te stappen zegt m'n verstand nee niet doen.
Ik wil namelijk te graag dat het wel lukt met dat paard, ik zie kansen maar heb gewoon de ervaring daar nog niet voor. En het is duidelijk geen 'leerpaard', ik denk dat hij zich eigenlijk ook gewoon stierlijk verveelde om met mij rondjes te hobbelen en dan ook nog eens iemand met de verkeerde hulpen.
Ook de eigenaresse zei op een gegeven moment dat hij gewoon gewoon naar mij toe werd. Dus beter gewoon niet meer idd!
Waar ik nu les zijn super makke paarden, tijdens de les is er wel een geschrokken maar zodra ze HO HALT opperde stonden ze stil. Dus dat rijd voor mij al prettiger. Stap etc gaat allemaal prima, paard is netjes nagefelijk maar in de draf moet ik nog op te veel letten (handen stil, lichtrijden, sturen, tempo, beenhulp etc etc) en laat ik hem uit elkaar vallen, dan nog maar niet te spreken in de galop.
Bedankt voor je uitgebreide en gedetailleerde reactie, ik ga het morgen tijdens mijn les zeker bespreken!

@Joolien;
Ik ben idd bang om de controle te verliezen, want wat als hij er wel weer stieren vandoor gaat? Omdat ik het bij het andere paard eigenlijk te vaak heb 'toegelaten' en dat eigenlijk de eigenaresse vanaf de kant schreeuwde komop pak hem eens aan! Heb ik afgelopen week denk ik puur uit de reactie, en dit flik je me nooit meer, misschien iets te overdreven gereageerd. Maar hoe anders? Volte rijden pas ik idd wel eens toe als ik het gevoel heb dat hij te hard gaat. Alleen dit was niet alleen te hard, mijn stuur was volkomen verdwenen.

@Sizzle;
Vandaag ook een aantal maneges in de buurt bezocht, kijken of er iets passends tussen zit. Zag wel een clinic 'Hoe omgaan met angst' van 120 euro :o :o Hier kan ik dan alleen weer 3 keer van lessen haha.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:44

Aan "pak hem eens aan" heb je niks :n want; hoe dan? Wat moet je dan precies doen. Veel te algemeen zo'n aanwijzing.
Goede instructie is echt lastig te vinden. Ik zou dat ook zeker bespreken.
Je komt er wel hoor +:)+

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:46

Ik denk dat deze paarden je weer met beide benen op de grond hebben gezet. Bedank ze daar maar voor het had veel gekker kunnen gaan. Eerst controle krijgen over je eigen lichaam op een paard dan volgt de controle over het paard daarna. Denk maar in jaren ipv in weken en probeer te genieten van de dingen die wel lukken en van de paarden die braaf hun best doen voor jou.

Roikik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 17:23

Misschien moet je het probleem niet bij je paarden zoeken, maar bij jezelf. Als het bij twee paarden precies hetzelfde gaat kan het probleem ook bij jou liggen.

Moonscore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:41

Omdat jij bang bent moet je niet je paard gaan afstraffen. Misschien moet je maar helemaal weer bij het begin beginnen en eerst weer vertrouwen krijgen in paarden. Zonder vertrouwen kan je maar beter stoppen.

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:48

Nienkeew schreef:
Misschien moet je het probleem niet bij je paarden zoeken, maar bij jezelf. Als het bij twee paarden precies hetzelfde gaat kan het probleem ook bij jou liggen.

Ik sluit me deels hier ook bij aan. En ik vraag me ook af waarom je meteen een verzorgpaard hebt genomen. Natuurlijk zijn deze vaak wat sneller en dominanter dan een manege paard. Misschien eerst een goede basis gaan aanleggen op een 'suf' paard voordat je een stap hoger neemt.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 20:27

Les nemen is ook mijn advies. Als het daaruit blijkt dat het probleem dieper zit bij jou dan zou ik zit lessen zoeken met een heel braaf paard om er terug vertrouwen in te krijgen.

Trek je de extreme reacties niet aan. Het is een kunst op zich - consequent zijn. Hier nog iemand die te lief is met dieren...even lief kijken, en ze zijn al vergeven.

Success!

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 20:45

Vandaag weer gelest, ik les niet op een manege maar bij iemand aan huis op haar paarden.
En heb eigenlijk alles wat hier gezegd ook besproken, de reden dat ik niet kies voor een manege omdat ik de instructie bij ons in de buurt gewoon echt maar dan ook echt heel erg matig vindt. Heb dik een jaar gelest en schoot er gewoon geen zak mee op, nadat ik een paardje moest overnemen na een strandrit voor nog een half uur priveles was ik er eigenlijk wel echt klaar mee.

We hebben er vandaag voor gekozen om een slofje erop te zetten, zodat ik eerst aan me zit kan werken en niet eerst de voorkant voor elkaar te hebben, hierin is het kwartje voor mij gewoon weg nog niet gevallen.
Slofje hing wel los dus enkel als ik de laat was om hem voor op te vangen liep hij zeg maar tegen het slofje aan.
Ik heb namelijk de eerste paar lessen stug volgehouden dat ik absoluut niet met een slof of bijzet teugel wil rijden, maar omdat m'n paard gewoon constant uitelkaar valt zit ik voor geen meter, vooral de draf is een issue.

En ik moet zeggen ik heb echt heerlijk gereden, ben super trots op mezelf, galop is helemaal top gegaan. Ik voelde eindelijk de beweging die ik moet volgen. Handen kon ik stilhouden in de draf en doorzitten heb ik ook uit kunnen zitten zonder te stuiteren. En ik zat los!!! benen ontspannen, kwam het zadel niet uit, en de overgangen gingen prima.
Er zijn me wel een aantal punten erg duidelijk geworden, handen recht op (hoe stom, omdat ik de teugels aan wil nemen kantel ik m'n handen), beenhulp tijdens de draf tijdens de zit, ik gaf hulp als ik stond waardoor ik eigenlijk het zadel uit werd gegooid, en m'n buitenteugel geef ik te veel lucht.

Het zijn vast voor jullie hele stomme punten maar sorry hoor, heb dit gewoon nog niet gevoeld.
Ik ben er echt nog lang niet maar ik wil degene met de duidelijke positieve reacties wel onwijs bedanken, heb er echt iets aangehad.

Heb trouwens nog wel even besproken over het 'vandoor gaan', haar reactie was eigenlijk ook dat je op een gegeven moment toch iets moet doen voordat het uit de hand loopt.
Niet dat z'n m'n reactie aanprijst hoor :)..

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 20:53

@Justkid, mee eens. Snapte ook geen hol van wat ze nou eigenlijk bedoelde.. nog steeds niet.

@Rizette, Zeker! Het lijkt allemaal zo makkelijk haha. Maar man wat ben je toch druk met alles als je er op zit.

@Nienkeew, Dat er bij mij een probleem ligt is duidelijk. Dat is ook de reden dat ik niet meer met mijn verzorgpaard ben gaan lessen en het bij een makker paardje hebt opgezocht. Alhoewel ik ook 1x per week leste met dat paard, alleen ik denk dat hij zich gewoon stierlijk irriteerde en verveelde aan dat gehobbel met allerlei verkeerde hulpen van mij. Eigenaresse zei overigens dat het een prima leerpaard en mak dier was :z

@FatCat, Bedankt. Rijden is zeker een kunst en er zullen heel wat lessen versleten moeten worden maar ook al adviseert menigeen op bokt mij niet meer te gaan rijden stap ik toch nog op.. :')

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:17

Jouw boze reactie op de opmerking dat je verkeerd handelde met die plotse ruk in de mond en paar tikken, wijst er duidelijk op dat je niet begrijpt hoe paarden iets leren , en waarom een paard doet wat hij doet. De fout zit echt niet bij het paard , maar de fout zit bij jou , eens je dit begrijpt en er wil aan werken dan pas zal je in staat zijn ook echt te leren paardrijden.
En geloof me, ik bedoel echt niet dat je enkel lief mag zijn, je mag en kan best af en toe een supperduidelijk en corrigerend doorkomen maar jouw reactie was gewoon verkeerd en bij een beetje een echt paard , een bloedpaardje, dan zal die dat ook duidelijk laten merken. Er moet een leider zijn , en die leider zou jij (de ruiter) moeten zijn, er moet gepraat worden en dit moet verstaanbaar overkomen, het paard moet jou dus kunnen begrijpen, er moet wederzijds respect zijn en niet enkel een dwingende vraag, en op elke vraag moet er steeds een antwoord komen, ..... en zo kunnen we nog even doorgaan met opsommen.
Jij bent een beginnende ruiter die vooral ook de communicatie mogelijkheden met je paard nog moet leren spreken en begrijpen en het paard kunnen lezen.
Dit alles klinkt heel waarschijnlijk vrij aanvallend naar jou toe, maar dit is zeker niet zo bedoelt, het is bedoelt om jou even tot nadenken te stemmen en dan ook aan jezelf te gaan werken, en serieus les te gaan nemen en er echt voor te gaan, paarden willen eigenlijk enkel graag met je samenwerken, en als dat niet lukt dan zoeken ze ergens een uitweg die dan in de ogen van de ruiter soms als tegenwerking wordt bestempeld, maar paarden willen meewerken en zeker niet tegenwerken. Hoe raar dit ook mag klinken.

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:24

Excuse me? Ik hoop dat ik het verkeerd heb begrepen, want een ruk in de mond en een paar tikken is echt niet acceptabel. Ik hoop maar dat jouw instructrice je even goed heeft gecorrigeerd, want dit kan echt NIET!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:27

Je wil heel graag starten en ziet jezelf al keurig de ring in rijden.

In werkelijkheid heb je een paar vervelende ervaringen achter de rug, hebt moeite met ontspannen zitten en daardoor ook moeite om het paard ontspannen rond te laten gaan.

Dat geeft irritatie, frustratie en handelen uit onmacht.

Ik zou het starten even helemaal vergeten, ook even vergeten dat jij iets van een paard wil en wat longe lessen nemen.
Alleen maar werken aan je zit in alle gangen en tijdens overgangen.

Pas als jij dat allemaal ontspannen kan doen, kun je weer eens de teugels opnemen en dingen van een paard gaan vragen.

Slof, ineens hard aanpakken etc., dat is symptoom bestrijding.

Terug naar de basis, eerst jij lekker relaxed en comfortabel zitten en dan pas weer aan het geven van hulpen en rijden van oefeningen beginnen.
En ook dat eerst simpel doen :)

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:35

Oke heb heel je verhaal gelezen.
Wil paar dingen kwijt
1; je praat echt zwaar asociaal over paarden. Met je klappen rukken dat beest enz enz. Zou dat even aanpassen. Je krijgt pas respect als je dat zelf ook geeft. Dus daar ligt probleem 1
2; het ligt NOOIT aan het paard altijd de ruiter. Dit is duidelijk door dat praktisch ieder paard bij jou ervan door gaat. Dus je doet iets fout, kom er achter wat het is en pas dit aan. Het is echt not done dat je het paard straft omdat jij het fout doet.
3 ; ik denk dat manegelessen geen heel slecht idee zijn. Past duidelijk beter bij je rijden. Leer op een normale rustige manier om te galopperen. Dat ze niet voor uit te branden zijn (punt 1 weer. Heel veel mensen /kinderen leren door die hard werkende paardjes rijden) ik denk dat je op deze paarden veel beter dingen kan leren en je angst aankan pakken

Nogmaals behandel ze met respect dan krijg je dit terug. Ik heb zelf een dominant paard als ik haar zou behandelen zou als jij het doet trapt ze me.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 21:37

Een paard is niet 'vervelend' of doet expres 'vervelend', er zit altijd een reden achter. Dat kunnen er zoveel zijn, maar het is voor veel mensen makkelijker om te zeggen dat het aan het paard ligt. Buiten je eigen (onbewuste) handelen, kunnen er ook lichamelijke ongemakken bij een paard zijn, of overvraging, of........ Mijn advies is om terug te gaan naar de basis van het paardrijden en dan les te nemen van een echt goede instructeur of instructrice. Niet iedere 'Grand Prix'-ruiter kan ook lesgeven. Soms zijn die beter in zelf les nemen en het uitvoeren dan het overbrengen naar een ander. Zitlessen zijn bijvoorbeeld heel goed om eens te volgen, zodat je bewust wordt van je eigen handelen. :j

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-17 22:09

Voor alle laatste reacties;
Ik les 1x per week op een ander, rustig paard. Waar ik ook zitlessen mee volg.
Verder hoop ik dat iedereen ook mijn reacties hebben gelezen. Want mijn eerste bericht is wat grof getypt.
'Dat beest' heb ik overigens nooit gezegd :? ..
Een slof is idd geen oplossing en ben ik hier ook zeker tegen zoals je waarschijnlijk eerder al had gelezen.
Ik ben er ook bewust van m'n beroerde zit, en ben hier dan constant mee bezig voordat ik überhaupt mee vraag van een paard. Ook zie ik mezelf zeker niet keurig de ring in rijden, verre van. Ik zit juist met de onzekerheid dat ik het nooit ga 'snappen'

Maar goed.. er mag van mij nu wel een slotje op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:15

Nou nou mensen een beetje minder kan ook wel naar TS. Ze vraagt hier juist om tips en hulp, en ik geloof dat ze in de op zelf wel aangeeft dat zij het anders wil doen.
Toch zet ik serieus mn vraagtekens bij waar je lest, een slof erom zodat hij zijn hoofd omlaag houdt vind ik een bijzonder ding. Imo gaat de basis niet om het hoofd omlaag houden, je kunt ook prima rijden zonder daar mee bezig te zijn.

yamsi0124

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:26

Ik sluit me hier aan bij Joolien, ik zou eerst aan jezelf werken voor je het paard net wil hebben. Natuurlijk zit je beter als je paard ontspannender loopt, maar daar zou ik nu de focus niet bij leggen.
Als jij goed en rustig kan rijden, word het paard ook rustiger. De spanning die je nu voelt moet je eerst wegwerken, dan pas kun je naar een volledige samenwerking gaan. Het paard neemt jouw spanning immers over wat niet geweldig werkt.
Succes!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:49

Wat mij heel erg heeft geholpen zijn zitlessen van een goede Centered Riding instructrice.
Ik heb eigenlijk nooit problemen gehad met galop aanspringen, alle paarden sprongen netjes meteen aan. Tot ik mijn merrie kocht. Ze weigerde gewoon compleet aan te galopperen. Mijn lesgever zei ook: wees strenger, ze test je uit. Ik kende verschillende technieken om een moeilijke aanspringer toch in galop te krijgen, geen enkele werkte. 4 maanden niet gegaloppeerd omdat ze er niet in ging.
Tot ik mijn CR instructrice vond. Eerste lessen gewerkt aan mijn houding in stap en draf, daarna gegaloppeerd. Wat bleek nu het probleem? Mijn paard heeft hele rare gangen waarop niet valt door te zitten, hierdoor spande ik onbewust mijn bovenbenen aan tijdens het doorzitten om aan te springen. Ik kreeg de tip om meteen de galophulp te vragen ipv eerst een paar passen door te zitten. En jawel, mijn paard sprong direct aan.
Mijn dame is heerlijk gevoelig en die kleine spanning, die niemand gezien had, blokkeerde haar voldoende om niet te kunnen aangalopperen. Heel veel van geleerd. Dit zijn nu net de fijne leerpaarden. Ik stuur met gemak een proef en laag parcousje door, als mijn vriend erop zit gaat ze enkel aan het wijken terwijl zijn Hafje gewoon doet wat hij wilt. Maar mijn merrietje voelt dat hij scheef zit, dus ze gaat wijken.
Nu zijn we 2 jaar later en we galopperen in verschillende tempi, kunnen een stukje contragalop en springen een galopwissel als het moet.

Ook een tip van een mede angsthaas: als het in draf niet goed en onrustig aanvoelt, ga dan niet in galop. Die galop een keertje skippen is echt geen ramp. Mijn merrie is doorgaans doodbraaf, maar als ze echt gestressed of overdreven jolig is dan galoppeer ik niet, dat voelt voor mij niet goed.